Ga naar inhoud


Funai stopt met productie videorecorder


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Het laatste bedrijf dat nog ouderwetse videorecorders maakt, het Japanse elektronicabedrijf Funai, stopt daar deze maand mee.

 

De apparaten worden nauwelijks meer verkocht en het is steeds moeilijker aan de benodigde onderdelen te komen, aldus de Japanse zakenkrant Nikkei.

 

De VHS-videorecorder werd veertig jaar geleden op de markt gebracht door JVC. Concurrenten als Sony (Betamax) en Philips (V2000) kwamen met eigen systemen.

 

De concurrenten stapten uiteindelijk na een hevige strijd over op VHS, dat daarmee de algemeen geaccepteerde technologie werd om video op te nemen en af te spelen.

 

De komst van de dvd in 1995 betekende het begin van het einde voor de videoband en -recorder. Filmmaatschappijen brengen al tien jaar geen films meer uit op VHS. Op Funai na zijn alle fabrikanten gestopt met de productie van videorecorders.

 

Bron: NU.NL

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Waarmee het probleem van de archivering weer de kop opsteekt.

Ik heb nog een paar honderd VHS cassettes, het grootste gedeelte met eigen materiaal, die nu over gezet moeten worden naar een nieuwe drager. De oudste eigen opnamen, met plumbicon kamera, zijn geloof ik van 1979.

De vraag is alleen, welke informatie drager komt in aanmerking?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, heb er nog eentje wel eens in gebruik.

Jammer dat Flips zo aan het klungelen was want het V2000 systeem was beter en had het kunnen worden.

 

Elke drager is na een aantal jaar verouderd. Ik hou dus gewoon 2 zeer goed werkende VHS-recorders aan. M'n verre nageslacht ziet maar. Of verkoopt die dingen over 50 jaar voor veel geld vanwege een revival/antiquarische waarde..

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwaliteit was geen issue. Flips wilde geen harde politie films op z'n banden.

 

Er zijn nu 2 mogelijkheden. Of ze gaan in de dump of ze worden duur omdat het de laatste zijn.

 

Funai heeft een combo VHS / DVD recorder in het assortiment. Misschien een optie om van je oude banden af te komen. Ik heb zelf nog een film uit de jaren 50 die we al eens gered hebben door hem op VHS te laten zetten. Nu dus weer zelfde probleem.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan heeft het nog lang geduurd voor men de brui eraan gegeven heeft

de VHS en S-VHS heb ik echter al 8 jaar opgegeven als medium voor film en audio archivering

 

te duur om een nieuwe recorder aan te schaffen met de specs van mijn Hitachi S-VHS

en ook het digitaliseren is veel te kosten intensief gezien de benodigde tijd per Tape.

 

uiteindelijk zijn 90 Tapes met pijn in het hart in de klikko verdwenen.

goodbey 80ties

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel jammer, weer een tijdperk dat afgesloten wordt door de inhaal race der technologie :)

 

Vroeger hadden wij thuis zo'n videorecorder van Philips (V2000) .. Daar nam me pa dan altijd (in het weekend) de late film(s) dan mee op, die ik dan 's morgens weer terug keek. Gouwe tijd was dat ;)

Vu+ Zero 4k

Formuler F3

Dreambox 500HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan me nog zo'n bakbeest herinneren waarbij de tape er van boven in moest.

Mijn broer had die vroeger.

Geen idee welk merk.

Dat was een Philips , ik had er ook een :)

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan me nog zo'n bakbeest herinneren waarbij de tape er van boven in moest.

Mijn broer had die vroeger.

Geen idee welk merk.

 

Waarschijnlijk Philips, ik had er zo een met analoge klok om opname te programmeren.

 

Mijn ouders hadden een V2000, daar kon je de cassette omdraaien net als bij de muziek cassettes.

 

Dit was de mijne:

 

post-59723-0-81477800-1469174914.gif

post-59723-0-17941600-1469174929.gif

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit bericht is nu overal te lezen. Grappig is dat ze zeggen dat de videorecorder ten onder is gegaan door concurrentie van de DVD. Ha ha, ik heb al jaren geen DVD meer. Optische media is ook al lang uit.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit bericht is nu overal te lezen. Grappig is dat ze zeggen dat de videorecorder ten onder is gegaan door concurrentie van de DVD. Ha ha, ik heb al jaren geen DVD meer. Optische media is ook al lang uit.

 

Bij mij staat alles, muziek, video en foto's op de HDD van mijn Samsung UHD TV en op HDD van Vu+ Duo 2,

dit omdat de laptop de geest kan geven of de vorige twee.

Dan heb je altijd een back-up.

De video en muziek cassettes waren toen leuk, maar een kopie en daarvan weer een, bracht gelijk een kwaliteit vermindering met zich mee.

En al dat op en neer spoelen om iets te vinden, op een HDD heb je in no time gevonden wat je wil hebben.

Muziek en DVD is ook uit de gratie geraakt, straks lopen we allemaal met een chip in ons hoofd en heb je geen opslag dragers meer nodig.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwaliteit was geen issue. Flips wilde geen harde politie films op z'n banden.

 

Er zijn nu 2 mogelijkheden. Of ze gaan in de dump of ze worden duur omdat het de laatste zijn.

 

Funai heeft een combo VHS / DVD recorder in het assortiment. Misschien een optie om van je oude banden af te komen. Ik heb zelf nog een film uit de jaren 50 die we al eens gered hebben door hem op VHS te laten zetten. Nu dus weer zelfde probleem.

Even opletten met de combo's. Ik heb er hier eentje staan van Philips maar alleen het video-gedeelte kan opnemen. Ik kan dus wel DVD overzetten op video maar niet omgekeerd. Stom. Maar goed, het ding heeft me maar 10€ gekost en doet verder alles prima.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...