Ga naar inhoud


Canadair blusvliegtuig vullen met water


Gene 1225

Aanbevolen berichten

Er zijn weer grote bosbranden in o.a. regio Marzeille , noord-Portugal en Madeira en dan zie je steeds weer de bekende canadair-blusvliegtuigen. 

We vinden het vanzelfsprekend, maar ik vraag me af hoe die vliegtuigen zomaar pakweg zes ton water al vliegend kunnen opscheppen vanuit de zee . Dit water komt toch met een smak in het vliegtuig terecht en schiet daar van voor naar achter in de tank met alle gewichtsverdelingen tot gevolg. Normaal zou je verwachten dat zo'n impact op het toestel gevolgen moet hebben op de snelheid en het evenwicht, zeker als je bedenkt hoe gevoelig een vliegtuig is voor deze factoren.

Iemand met kennis van zaken in de club ? 

 

post-41082-0-08970200-1470943729.jpg

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sjaak dat had ik dus ook gelezen en dat maakt het juist zo intrigerend: 5.500 kg water opscheppen in minder dan 30 seconden: hoe doen ze het zonder uit evenwicht te geraken of hun snelheid te verliezen ? Het mag dan al een watervliegtuig zijn, er is toch meer nodig om dit te kunnen uitvoeren. 

aangepast door Gene 1225

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

De watertanks zijn maar heel kort in verhouding tot de lengte van het vliegtuig.
Zie hier een beschrijving: http://www.oognok.ca/415/415.shtml

Zie hier de waterinlaat: http://thorshammer1984.deviantart.com/art/Canadair-CL-215-water-intake-408419939

Zie hier het water lossen: http://netnewsledger.com/wp-content/uploads/2011/07/waterbomber1.jpg
Hier kun je ook zien dat de watertanks precies onder de vleugels zitten.

Hele bolle vleugels om extra veel lift te geven bij lage snelheid: http://www.baaa-acro.com/wp-content/uploads/2016/06/1111.jpg

Water scheppen: https://i.ytimg.com/vi/ZLRhIMndggE/maxresdefault.jpg

Even pauze: http://static.flashrc.com/produits/3857/CANADAIR_AERONAUT-1.JPG
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje, het maakt één en ander al duidelijker, maar het blijft toch indrukwekkend wat die jongens ( en meisjes ? ) doen met hun vliegtuig terwijl wij het allemaal zo vanzelfsprekend vinden. Maar de opleiding is blijkbaar ook navenant. 

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zo'n vliegtuig is die 5500 kg blijkbaar geen probleem. Het belangrijkste is de gewichtsverdeling. Die tanks zitten bij het zwaartepunt van het vliegtuig zodat bij vullen en weer legen het zwaartepunt niet verschuift.

 

Als je daar meer over wilt weten dan moet je even googelen op "Weight and balance".

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon aan het strand in Anamur Turkije en zie dit regelmatig hier voor de deur, als het weer eens brandt in de bergen.

Ook worden helikopters ingezet met een flinke ballon er onder.

Maar die vliegtuigen, echt spectaculair.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand met kennis van zaken in de club ? 

 

Ja, ik heb met regelmaat de op de rechterstoel gezeten terwijl ze dit doen.

 

Alle problemen die je noemt zijn inderdaad dingen waar de piloot rekening mee moet houden. Natuurlijk zijn de toestellen ontworpen voor dit soort dingen maar het blijft een gevaarlijke manoeuvre. Het eerste wat opvalt is hoe geweldadig het is. Je krijgt geweldige dreunen en het toestel gaat alle kanten op. De toestellen zijn gebouwd als tanks om dit te kunnen.

 

Uiteindelijk gaat het allemaal om de kunde van de piloten. Het zijn zeer ervaren piloten, met minder dan 5000 uur op toestellen van deze omvang en veel off-airport ervaring kan je het niet doen. Het grootste probleem is dat je niet met het toestel moet vechten omdat je dan veel te veel snelheid verliest  maar dat je wel controle moet houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...