Ga naar inhoud


Laatste AFN AM radiozender in Duitsland gestopt.


astro iris

Aanbevolen berichten


Voor sommige AM-fanaten misschien goed zich te realiseren dat dus niet alleen Nederland "dom bezig is".

AM is - helaas (!) - een technisch achterhaalde radioband. Europees zal de AM de komende jaren verder leeglopen.

 

In de meeste landen zal FM het echter nog wel een tijdje volhouden, en in sommige landen (VK en Ierland) de Langegolf ook.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De AFN Eagle is  nog steeds te ontvangen op 98,7 mHz met een enorm bereik. Zender staat op de Feldberg 800 mtr hoog ten noorden van Frankfurt met, ik meen 50 kW

Die frequentie gaat binnenkort waarschijnlijk naar  DRadio met DKultur.

De geluidskwaliteit van AFN in Frankfurt Rhein Main is matig.

Dat komt omdat de studiolijn van Kaiserslautern naar Mannheim via het www gaat en in Mannheim HQ naar de Hotbird geuplinked wordt.

Op de Feldberg wordt dan de zender uit de downlink gevoed.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor sommige AM-fanaten misschien goed zich te realiseren dat dus niet alleen Nederland "dom bezig is".

AM is - helaas (!) - een technisch achterhaalde radioband. Europees zal de AM de komende jaren verder leeglopen.

 

In de meeste landen zal FM het echter nog wel een tijdje volhouden, en in sommige landen (VK en Ierland) de Langegolf ook.

 "Nederland dom bezig"?  Bedoel je al die laag vermogen frequenties van lokale stations op de AM in Nederland?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 "Nederland dom bezig"?  Bedoel je al die laag vermogen frequenties van lokale stations op de AM in Nederland?

 

Ik zie daar niets in. Van echte omroep is geen sprake. Als je de jeugd tegenwoordig vraagt wat middengolf is hebben ze geen flauw idee.

Wie wil je met zo´n 100 Watt MG zender überhaupt bereiken?

Dat is leuk voor een hobbyist..meer heb je er niet aan.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie daar niets in. Van echte omroep is geen sprake. Als je de jeugd tegenwoordig vraagt wat middengolf is hebben ze geen flauw idee.

Wie wil je met zo´n 100 Watt MG zender überhaupt bereiken?

Dat is leuk voor een hobbyist..meer heb je er niet aan.

 

Mee eens, beter per land 1 nieuwszender verplicht met groot vermogen op de middengolf laten. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Op mijn ritten door Europa kon ik afhankelijk van het tijdstip en (hop) afstand altijd luiteren naar de Nederlandse mg zenders, alternatief naar RNI op 49 meter KG.

 

Dat de middengolf technisch achterhaald is, ik dacht het niet.

De propagatie van een signaal is afhankelijk van de gebruikte frequentieband en het tijdstip van de dag.

Wil je in de auto in het buitenland naar Nederlandse zenders luisteren is de Midden en kortegolf nog steeds het aangewezen medium.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote LTE databundel voor mobiel afnemen, AFN op je mobiel streamen en via bluetooth naar je autoradio.

 

Where there's a will there's a way!

 

:D

aangepast door Franck1964

Extrend 9500 S & C, Cisco D-9865 H, Wavefield super HD 100 met Amiko DM-3800, Selfsat H-21D, Amazon Fire TV, Roku 2400x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...