Ga naar inhoud


Het grote Home Assistant topic


Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Helaas lees ik hier maar erg weinig over Home Assistant, terwijl dat voor de open source liefhebber toch echt wel hét domotica pakket is.

 

Home Assistant backend is ontwikkeld in Python, dat we kennen van de Dreambox (Enigma2) en communiceert via Websocket met het frontend dat ontwikkeld is in Polymer en kan hierdoor probleemloos op Linux, WIndows en Mac OS draaien. Het leukste is natuurlijk Linux  ;)

 

Hiervoor kan je een Raspberry PI gebruiken maar ik draai het pakket gewoon op mijn zelfbouw NAS/Home-server gebaseerd op Ubuntu 16.04 server.

 

Home Assistant heeft zeer brede ondersteuning voor allerlei hard- en software door middel van zogenaamde 'components'.

 

Voor de Raspberry PI is er een alles-in-één installer https://home-assistant.io/docs/installation/raspberry-pi-all-in-one/ op een Linux server is het ietsie pietsie lastiger, maar prima te doen:

 

https://www.youtube.com/watch?v=SXaAG1lGNH0

 

Op WIndows 10 installeer je het zo: 

 

https://www.youtube.com/watch?v=X27eVvuqwnY

 

Als je het eenmaal geïnstalleerd hebt moet je jezelf niet laten afschrikken door de configuratiebestanden. Die zijn namelijk gemaakt in YAML (.yml) formaat, een soort van vereenvoudigd XML formaat. Wat lastig is aan dit formaat dat je heel erg op moet letten op de correcte indentering, anders werkt je configuratiebestand niet.

 

Met iedere nieuwe versie wordt het meer en meer mogelijk de configuratie via de webinterface te doen, maar voor nu moet je er echt rekening mee houden dat je gedeeltelijk niet om het handmatig configureren heen komt. Als je daar overheen stapt is het een enorm flexibel en krachtig pakket.

 

Lees je er eens op in https://home-assistant.io/docs/ en als er vragen zijn, wil ik die natuurlijk graag beantwoorden :)

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Home assistant is mooi en je kunt er ook erg veel mee tevens is er een goede ondersteuning van allerlei apparaten.

 

Voor de gebruiker van een al bestaand domotica systeem is het nadeel dat de investering in het gebruikte systeem aardig groot kan zijn om een overstap naar een ander (uitgebreider en of beter) systeem te maken.

 

Het bestaande systeem, er is de laatste tijd erg weinig nieuws en de ontwikkeling van nieuwe zaken blijft dus ook uit, overzetten zou dus te begrijpen zijn indien alle (oude) componenten ook over gezet kunnen worden.

 

Met een nieuwer systeem als het Home assistant door de vele toepassingen van veel meer zaken die toegevoegd kunnen worden, wat in eerdere systemen nog niet kon, kan je dan gaan denken om over te stappen.

 

Ook is de ondersteuning van gebruikers en door gebruikers beter en zullen veel gebruikers van een ouder, en meestal gesloten systeem, zoiets ook voor hun systeem willen hebben.

 

Voor een ieder die aan een domotica systeem wil beginnen raad ik zelf ook aan te kijken naar wat je er allemaal mee kunt- en wil doen en wat het over een paar jaar nog kan.

 

p.s. mijn oude, goed werkende, systeem is te koop maar niet voor familie of vrienden want die kijken mij anders nooit meer aan. Gelukkig kan ik vanuit Port of Spain maar ook vanuit de viswinkel om de hoek mijn rolluiken nog bedienen.

post-51681-0-07765000-1500831109.png

post-51681-0-51532700-1500831133.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Ik ben sinds vorige week een beetje aan het experimenteren met HA en ik moet zeggen dat het wel erg uitgebreid is. Ik ben eens aan het kijken om alles mooi te kunnen integeren op een ipad aan de muur. Daar leent HA zich eigenlijk prima voor. 

Ik heb na veel proberen mijn Fibaro HC3 in kunnen lezen met MQTT. Dus ik heb nu keurig alle schakelaars op mijn kaart. Helaas krijg ik de scenes nog niet over geheveld.

@Michel ik zag dat je ook je Hikvision camera's erop hebt staan. Wil jij met ons delen hoe je dat gedaan hebt ?

 

Waar ik benieuwd naar ben of er nog meer mensen die de combi tussen Fibaro en HA gebruiken 

IMG_E4BA62E5661F-1.jpeg

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou het graag simpel. Heb een Homey gekocht. 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een Homey staan. Zeker een leuk ding met goede ondersteuning. Maar de Fibaro is  betrouwbaarder is mijn mening.

Wat ik wel vindt is dat de HC3 verkocht wordt dat deze alles kan aansturen Zigbee, KaKu maar dat kan nog steeds niet.

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat nog een vraag open over Hikvision 😊 In HA dan he 

aangepast door freaky

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
Op 30-1-2021 om 16:35, freaky zei:

@Michel ik zag dat je ook je Hikvision camera's erop hebt staan. Wil jij met ons delen hoe je dat gedaan hebt ?

 

Sorry, glad over het hoofd gezien. ;)

 

Zeker wil ik dat:

 

Maak voor iedere camera een binary sensor: (dit is optioneel)

binary_sensor:
  - platform: hikvision
    name: Camera 1
    host: 192.168.2.10
    port: 80
    ssl: False
    username: admin
    password: ********

En maak voor iedere camera een camera entity aan:

camera:
  - platform: generic
    name: Camera 1
    stream_source: rtsp://admin:*********@192.168.2.10:554/Streaming/Channels/1/?transportmode=unicast
    still_image_url: http://192.168.2.10/Streaming/Channels/1/picture
    username: admin
    password: **********

Uiteraard is niet iedere HIKvision camera hetzelfde. Ik heb de DS-2CD2347G1-L(U) (colorVU) modellen. De stream_source url kan dus bij jouw camera mogelijk anders zijn.

Bijvoorbeeld: rtsp://admin:*********@192.168.2.10:554/Streaming/Channels/1

of:

rtsp://admin:*********@192.168.2.10:554/Streaming/Channels/101

 

Als je ook de binary sensor aangemaakt hebt, moet je in de camera wel een paar zaken instellen:

Bijvoorbeeld lijndetectie:

image.png

 

En dan met name deze optie aanzetten:

 

image.png

 

Dan krijg je in HA de volgende sensor= (in jouw geval met een andere naam)

 

image.png

 

En daar kan je dan mooi bijvoorbeeld je carport en/of halverlichting mee aanschakelen.

 

In de HA frontent (lovelace) kan je dan op deze wijze een camera toevoegen:

 

camera_image: camera.camera_1
entities:
  - binary_sensor.camera_1_motion
  - light.voordeur_groep
title: Camera 1
type: picture-glance

 

Dan krijg je:

image.png

 

De beide groen gemarkeerde sensoren delen zijn de 2 entities uit bovenstaande config. De linker laat zien wanneer er beweging gedetecteerd is door de camera en de rechter (lamp) kan je op klikken om handmatig de verlichting aan te schakelen.

 

Suc6!

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Die camera's staan in mijn lokale netwerk en hebben geen gateway naar het internet. Dan is er geen veiligheidsissue.

 

Een Chinese camera vertrouw ik sowieso niet op het internet ;)

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Heb inmiddels HA zeer stabiel draaien en leer nog elke dag. Ik ben er nog niet achter wat het pakket eigenlijk niet kan, zoveel is er mogelijk.

Doordat ik een partij sensoren en melders geconfigureerd heb ben ik op dit moment het overzicht een beetje kwijt want je kijkt natuurlijk niet naar elke individuele deur, sensor of melder.

 

Daarom maar eens begonnen aan de grafische add-on in HA te weten node-red om van alle hardware een logisch geheel te maken. Doet me erg denken aan de tijd van de oscam introductie. Te veel informatie in een hele korte tijd. Je moet mijn inzien wel doorzetten voor een mooi en werkend resultaat. Gelukkig hoeft het bij mij niet gisteren af te zijn. Veel lezen, proberen en soms opnieuw beginnen. Maar inderdaad een top product !

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat is niet waar node-red voor bedoeld is. Dat is bedoeld voor complexe automatiseringen.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Mede door Big Fellow ben ik inmiddels zwaar verslaafd aan Home Assisstent.

Mijn vorige Domotica was Domoticz waar héél veel op draaide, ook mijn CV.

 

Dus de stap vond ik gewaagd maar liep tegen tekortkomingen aan en in een

mailwisseling met BF heb ik de sprong gewaagd, wetende dat ik steun zou

krijgen en dat had ik hard nodig vanwege het moeilijker tot me kunnen

nemen van nieuwe ontwikkelingen (leeftijd... oeps...😁)

 

Een verademing wat HA standaard in huis heeft, ik doe een greep;

- alle Shelly's (12 stuks) werden spontaan gezien en geïntegreerd,

- RFXcom werd gelijk gevonden, heb 2 temperatuur sensoren en 1 screenscherm (maar ik faseer KAKU uit),

- de converter van mijn slimme meter werd gelijk gezien en genereerde de nodige grafieken,

- 2 ESP-tjes werken nu, met zware hulp van BF,

   - 1 voor 1-wire sensoren (8 stuks) met ESP_home, (voorheen met ESP-Easy)

   - 1 voor 6 CV klepjes en ketelsturing, ook met ESP home, ook voorheen met ESP Easy)

En dat werkt als een speer, héél belangrijk nu het weer kouder wordt.

 

Er zijn ook lastige zaken. Voorheen had ik een PI die mijn slimme meter uitlas maar

ook mijn Growatt inverter (serieel) en genereerde ik grafieken op basis van die 2 samen.

Dit alles met Python icm gnuplot die de grafieken maakte. Nu is dit geen halszaak.

 

En dan loopt er nóg een projectje, windmeters maar dat moet waarschijnlijk worden

omgezet naar ESP home.

 

Voorlopige conclusie

Ik ben héél blij overgestapt te zijn en... HA kent een bijzonder uitgebreid forum/

community waar ik inmiddels mijn tijd vaak doorbreng omdat er zoveel mogelijkheden

zijn qua uitstraling. En dat is leuk om te exploren.

 

Kortom, razend enthousiast dankzij... BF.

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Kan iemand mij van advies voorzien? Ik wil na veel lezen met Domotica beginnen. De keus is gevallen op HA en ik wil het gaan draaien op een Pi4. De Pi4 gaat een setje worden dan heb ik gelijk alles in huis. Nu mijn vragen. Moet ik een 4 of een 8gb Pi4 kopen? Ik wil nog ff vooruit wat is wijsheid? En dat sd kaartje hoe groot moet ik dat kopen?

 

Mijn dank!

 

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zou niet met een sd kaartje beginnen maar voor een paar euro een ssd schijf kopen.

 

Wbt 4 of 8 Gb..

HA loopt ook op een Pi3 en die heeft geen 8 Gb. Mijn systeem loopt hier nog op. Maar ikzelf heb een pi4 met 8Gb besteld . Mischien is het niet nodig maar je weet niet wat de toekomst brengt.

 

  • Bedankt 1

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...