Ga naar inhoud


cds verminderd de kwaliteit van de doorgegeven radiozenders


de vrije fries

Aanbevolen berichten

hoi,

cds verminderd de kwaliteit van de doorgegeven radiozenders:

via de oude transponders  (11914 h 2/3 29900 dvbs-2) worden de radiozenders doorgegeven met een bit rate van 192 Kbit/s

via de nieuwe transponder (12118 h 2/3 29900 dvbs-2) worden de radiozenders nu doorgegeven met een bit rate van 160 Kbit/s

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Achja, tweede poging ...

 

2 jaar geleden werd stilzwijgend van alles al eens verlaagd naar 128 kbps, wat meteen opviel. Zie topic toen.

Daar het signaal soms als aanvoer gebruikt werd voor andere operatoren én er contractbreuk werd gepleegd bij sommige zenders, werd de wijziging enkele dagen nadien als 'vergissing' voorgedaan en werd de oude situatie grotendeels hersteld. Vroeger zat nog meer aan 256 kbps.

Als dit zo blijft zal een zender als NPO Radio 4 wel drastisch verlaagd worden (van 256 naar 160 kbps) en dit zal ook opnieuw merkbaar zijn op het Vlaamse kabelnet.

Nuja, ze zijn officieel nog aan het 'testen' hé. :/

 

Ik snap wel niet waarom ze niet meteen overgaan naar de AAC-codec. Op de kabel bij Telenet hebben Belgische zenders bijvoorbeeld een bitrate van 192 tot 320 kbps in MP2 en buitenlandse zenders krijgen 128 kbps AAC, wat nog altijd beter is dan 160 of zelfs 192 kbps MP2.

Samsung UE55KS8000 - Philips 55PUS8848/12 - VU+ Duo 4K SE - Vantage HD8000S - M7 DSR8141 - M7 SAT801 - SAB Explorer CISC
Multytenne Twin - Triax 64/Triple LNB - TV Vlaanderen Basic+

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Amazor:

Achja, tweede poging ...

 

2 jaar geleden werd stilzwijgend van alles al eens verlaagd naar 128 kbps, wat meteen opviel. Zie topic toen.

Daar het signaal soms als aanvoer gebruikt werd voor andere operatoren én er contractbreuk werd gepleegd bij sommige zenders, werd de wijziging enkele dagen nadien als 'vergissing' voorgedaan en werd de oude situatie grotendeels hersteld. Vroeger zat nog meer aan 256 kbps.

Als dit zo blijft zal een zender als NPO Radio 4 wel drastisch verlaagd worden (van 256 naar 160 kbps) en dit zal ook opnieuw merkbaar zijn op het Vlaamse kabelnet.

Nuja, ze zijn officieel nog aan het 'testen' hé. :/

 

Ik snap wel niet waarom ze niet meteen overgaan naar de AAC-codec. Op de kabel bij Telenet hebben Belgische zenders bijvoorbeeld een bitrate van 192 tot 320 kbps in MP2 en buitenlandse zenders krijgen 128 kbps AAC, wat nog altijd beter is dan 160 of zelfs 192 kbps MP2.

 

Nou, daar kan ik vrij gemakkelijk een antwoord op geven. Momenteel werk ik aan een van de allermodernste ontvangers, de Octagon sf4008 met o.a. 4K , DVB-S2X en de streams zoals Frankrijk en Italië op 5 West uitzendt maar zelfs die ontvanger geeft geen AAC gecodeerde audio zenders weer. Als er één norm is waarmee je het gros van je klanten buitensluit is het die wel. 

 

Overigens verbaas ik me over het gedrag van de provider, ik heb weliswaar geen eigen kennis van het aandeel dat audio kanalen in het totaalgebruik van een transponder innemen, maar als ik zie hoeveel buitenlandse tv zenders wel vier of meer audio kanalen worden uitgezonden (vaak zelfs duplicaten van elkaar) dan lijkt het me op het eerste gezicht dat we weer eens zitten te neuzelen op de vierkante millimeter. Maar ja, is dat niet op vrijwel elk gebied waar het radio en tv betreft? Het vormt voor verreweg de meeste mensen hun belangrijkste vrijetijdsbesteding maar laat het alsjeblieft geen donder of nog minder kosten. Dus ook totaal verziekt worden door ongewenste en eindeloos herhaalde reclames. Op mij komt het sterk over als een extreme vorm van masochisme.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei T90user:

Nou, daar kan ik vrij gemakkelijk een antwoord op geven. Momenteel werk ik aan een van de allermodernste ontvangers, de Octagon sf4008 met o.a. 4K , DVB-S2X en de streams zoals Frankrijk en Italië op 5 West uitzendt maar zelfs die ontvanger geeft geen AAC gecodeerde audio zenders weer. Als er één norm is waarmee je het gros van je klanten buitensluit is het die wel.

Interessant te weten dat dit (nog altijd) zo erg gesteld is bij satellietdecoders.

In geval van Telenet vallen de gevolgen van de MPEG naar AAC migratie al bij al mee. Alle nog in gebruik zijnde decoders (tot 10 jaar terug ondertussen) ondersteunen het.

Televisies met CI+-slot blijven meestal ook werken, al zijn er wel modellen uit 2009, laat ons zeggen nog uit het prille begin van het gebruik van CI+, die geen audio meer geven op deze kanalen.

Deze toestellen zijn echter officieel nooit compatibel geweest met CI+ van Telenet, alleen modellen vanaf 2010 kon je op hun website terug vinden en de CI+-module is pas half 2013 op de markt gebracht.

Op satellietgebied ondersteunt mijn ondertussen ook 10 jaar oude Vantage HD8000S (toevallig) wel AAC, dus dacht dat de ondersteuning in't algemeen dus wel mee zou vallen, maar blijkbaar ben ik fout met deze veronderstelling.

 

Neuzelen op de vierkante meter is inderdaad goed uitgedrukt. Met 15 zenders terug te schroeven naar 160 kbps bespaar je net geen halve Mbps, wat amper nuttig bruikbaar is voor andere initiatieven, maar het effect is niet te verwaarlozen. Persoonlijk vind ik 192 kbps MP2 een ondergrens om nog aangenaam te klinken en ben geen audiofiel.

Samsung UE55KS8000 - Philips 55PUS8848/12 - VU+ Duo 4K SE - Vantage HD8000S - M7 DSR8141 - M7 SAT801 - SAB Explorer CISC
Multytenne Twin - Triax 64/Triple LNB - TV Vlaanderen Basic+

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sprietje:

Transponder 12118H bestaat helemaal niet volgens Kingofsat, Lyngsat, FlySat enz.

 

moet natuurlijk 12188 h zijn  :blush:

 

voor radio 4 is het nog erger, die gaan van 256 naar 160 Kbit/s

dit zijn natuurlijk nog test signalen hopelijk wordt dit nog veranderd

op dit moment zijn test radio gelderland en test radio oost op de nieuwe plek  veranderd naar 192 Kbit/s

 

Op 13-1-2018 om 19:27 zei RicardoBelli:

Hallo vrije Fries, waar haal jij die waardes van de kwaliteit  vandaan ????????  192 kbps  op de satelliet 

 hier kun je het zelf zien

eerst de 11914 h van 14/01/2018 18:57:22

http://en.digitalbitrate.com/dtv.php?liste=1&live=70&lang=en&mux=11914

en dan nu de 12188 h van  15/01/2018 12:41:09

http://en.digitalbitrate.com/dtv.php?liste=1&live=70&lang=en&mux=12187

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is geen contractbreuk voor aanvoer naar andere aanbieders gepleegd. Alle radiozenders hebben eigen aanvoer en Canal Digitaal hoogstens als backup. Er is indertijd heel even met lage bitrate uitgezonden door een verkeerde instelling en ook nu zijn dit alleen wat testst. Valt geen enkele conclusie uit trekken. Tenzij het natuurlijk weer te doen is om Canal Digitaal zo negatief mogelijk af te schilderen. Wat koste wat koste kennelijk weer moet. Wacht het gewoon af zou ik zeggen. Vooralsnog is helemaal niets veranderd en zijn het enkel tests. En met sommige zenders zijn afspraken over minimaal 192 of soms meer. Dat klopt. Houden ze zich ook gewoon aan. Zo is de afspraak met de VRT voor Radio 1 en 2 ....dat die zelfs in 96 nog zouden mogen. Geen grap. Ze zetten ze op 128.

aangepast door Schotelspeller
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...