Ga naar inhoud


cds verminderd de kwaliteit van de doorgegeven radiozenders


de vrije fries

Aanbevolen berichten


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

MPEG-2 of MPEG-4?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-1-2018 om 10:28 zei Amazor:

Persoonlijk vind ik 192 kbps MP2 een ondergrens om nog aangenaam te klinken en ben geen audiofiel.

 

en de officiële terminologie die beter past bij

 

Citaat

Het MPEG-2-formaat (niet te verwarren met MP2, MPEG-1 Audio Layer 2) is voornamelijk ontwikkeld voor het transporteren van digitale kwalitatieve video en audio voor televisie-uitzendingen. Het wordt gebruikt voor digitale televisie via conventionele antennes (dus niet via satelliet) (ATSC, DVB en ISDB), uitzending ('broadcasting') over satelliet (DirecTV), en digitale kabeltelevisie. Ook heeft het (met een kleine aanpassing) zijn toepassing gevonden op dvd-videodiscs.

bron wikipedia

 

als je het verteld zou krijgen met welke bitrate er uitgezonden wordt kun je jezelf voorstellen dat je er iets van meekrijgt en een oordeel kunt vormen

ik geloof echter dat minder dan een kwart van de mensen zo een fijn oor heeft dat ze een kwaliteitsuitspraak kunnen doen

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden zei Tonskidutch:

 

ik geloof echter dat minder dan een kwart van de mensen zo een fijn oor heeft dat ze een k:cool:waliteitsuitspraak kunnen doen

Om die reden is het fijn dat we tegenwoordig met de bitrates de kwaliteit kunnen meten.

Kindereren hebben beterere oren dan volwassenen die mogen we goede kwaliteit niet ontnemen :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja hoor hij is er weer luisteraar

in een ander bericht / topic wordt juist betwijfelt of de step-up van 64 naar 80 hoorbaar zou zijn betreffende DAB+

en

hier in dit topic denkt men weer het draadgaren te hebben ontdekt als er een aanpassing is dan is het plots hoorbaar

als er een relevante relatie tussen de sample-rate en bit-rate zou bestaan die lijnrecht of exponentieel zou zijn, dan verneem ik graag hoe zich deze in de moderne compressietechnieken zijn weerslag heeft

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker boeiend! Ik luister al decennia naar de radio. Mis het niet ook. Net als TV zenders afgeknepen nummers en bakken reclame.. Ik pak wel een CD..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, vooral de RUIS is niet te versmaden, anyway de geluidskwaliteit van de CD/TVV radiozenders is bedroevend, voor een betalend pakket ondermaats, ik krijg stilaan genoeg van die bende, en al die storingen maken het pakket stilaan overbodig.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

natuurlijk

het is ook maar zeuren over de achteruitgang

 

wetende dat een betere compressie MPEG xHE-AAC ook met een lagere bitrate uitkomt zijn deze codecs 4 maal beter dan de oude MPEG 2

scared_mouse_e0.gif

 

of deze https://www.iis.fraunhofer.de/en/ff/amm/prod/kommunikation/komm/aaceld.html

 

nogmaals op de vaststelling in bericht 1 terugkomende:

 

de relatie bitrate en audiocodec is heel erg belangrijk voor het bepalen van de audio kwaliteit en niet los van elkaar te beoordelen

het is zeer zeker jammer dat CDS niet meeloopt op hoog niveau met de toepassing van betere codecs

maar lees maar eens over de bitrate en AAC

 

128kbit/s is prima stereo

aangepast door Tonskidutch

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-1-2018 om 10:05 zei Tonskidutch:

een perfect geluid

Screenshot_135.jpg

 

 

Interessant te zien. Realistic was (en misschien is) het eigen merk van de Amerikaanse discount electrinica ketens Radio Shack en Lafayette. Juist ten aanzien van audio kwaliteit golden ze bij de meeste zendamateurs die ik daar kende als het putje van het putje, ofte wel het allerslechtste wat audio kwaliteit betreft.

 

Maar ik moet toeven, ik heb wel een Realistic portable AM (middengolf) radio die daar door leden van de ARRL (de Amerikaanse VERON) als het allerbeste voor DX beschouwd werd nadat ze er wel een beter filter in plaatsten. Zelfs stukken beter dan de iconische Zenith Transoceanic D7000Y wereldontvangers waar ik er ook eentje van bezat. Ik had zo mijn twijfels omdat men in de VS een onderlinge afstand van 10 kHz gebruikt en wij in Europa 9 kHz maar het bleek toch een winner hoewel het een klein goedkoop portabletje is. Staat nu alweer heel lang ongebruikt in de kast...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...