Ga naar inhoud


Radiozenders naar 128 kbps


Amazor

Aanbevolen berichten

Vreemd dat niemand dit opgemerkt heeft ofwel luistert niemand meer via deze weg naar de radio, maar bij het zappen op de kabel bij Telenet afgelopen nacht merkte ik op dat de radiozenders van de NPO echt erbarmelijk klonken, in vergelijking met de rest van hun aanbod. Ook op de FM-kabel was dit geluid even slecht.

 

M'n vermoeden dat dit wel eens bij CanalDigitaal kon liggen (nadat M7 de Belgen dit ook al met TV Vlaanderen gelapt heeft) is zonet bevestigd door es door hun radioaanbod te zappen. Ik kon m'n oren niet geloven. Alles die op 192 kbps stond is naar 128 kbps gegaan, en enkele zenders (Radio 4 en 6) die oorspronkelijk op 256 kbps stonden zijn naar 192 kbps gezakt.

 

Ik weet niet hoe dit bij jullie zit, maar zelfs bij spraak valt dit op. Kunnen ze net zo goed in mono gaan uitzenden...

 

Niet dat ik dagelijks naar de NPO luister als Belg, maar het lijkt me geen slecht idee om de NPO hierover eens aan te spreken, gezien dit ook gevolgen heeft voor Vlaanderen, doordat Telenet deze bagger als bron gebruikt.

Samsung UE55KS8000 - Philips 55PUS8848/12 - VU+ Duo 4K SE - Vantage HD8000S - M7 DSR8141 - M7 SAT801 - SAB Explorer CISC
Multytenne Twin - Triax 64/Triple LNB - TV Vlaanderen Basic+

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Logisch gevolg. Radiozenders worden via de satelliet nauwelijks beluisterd. Waarom nog bandbreedte spenderen? Gewoon via DAB+ of internet. Persoonlijk zou van mij dat hele radiogebeuren zo van de satelliet afgegooid mogen worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik gebruik(te) het vaak, zeker daar waar ik geen voldoende internet bandbreedte heb.

Op internet houdt de bitrate ook niet altijd over.

 

Jammer dat men het ook gereduceerd heeft bij de klassieke zenders, het klinkt inderdaad voor geen meter.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Logisch gevolg. Radiozenders worden via de satelliet nauwelijks beluisterd. Waarom nog bandbreedte spenderen? Gewoon via DAB+ of internet. Persoonlijk zou van mij dat hele radiogebeuren zo van de satelliet afgegooid mogen worden...

 

Ik begrijp je mening en zolang je in NL woont zijn er inderdaad mogelijkheden zat om (digitale) radio te beluisteren, maar een deel van hun abonnees zijn toch aangewezen op via deze weg te luisteren, al zal die groep inderdaad steeds kleiner worden.

Vroeger gebruikte ik regelmatig het radio-aanbod, maar sinds de kwaliteitsverlaging van TV Vlaanderen, ondertussen jaren geleden, ben ik zo goed als volledig alternatieven gaan gebruiken. Livestreams gaan gelukkig steeds naar een hogere bitrate, of gebruiken AAC+.

 

Voor CanalDigitaal is dit nog te vroeg, gezien MPEG2 bij jullie nog niet volledig uitgefaseerd is, maar ik snap niet waarom ze bij TV Vlaanderen niet de AAC-codec gebruiken i.p.v. MP2 als ze echt niet hoger willen dan 128 kbps.

Nu heb ik een gevoel van "als jullie het niet goed kunnen doen, doe het dan helemaal niet", Dan kunnen ze misschien nog een tv-zender erbij proppen in de plaats...

 

Edit: Ik bedenk pas dat de CDS-radiozenders ondertussen ook al op een DVB-S2-transponder zitten, dus dit argument vervalt daarmee ook al.

aangepast door Amazor

Samsung UE55KS8000 - Philips 55PUS8848/12 - VU+ Duo 4K SE - Vantage HD8000S - M7 DSR8141 - M7 SAT801 - SAB Explorer CISC
Multytenne Twin - Triax 64/Triple LNB - TV Vlaanderen Basic+

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hier ook.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook vrijwel uitsluitend satellietradio.

Vaak Radio Swiss Classic met een bitrate van 256 Kbps.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zal er een mail aan wagen naar Classic FM, en daarna uitwijken naar een van de Duitse of Zwitserse alternatieven.

Op een beetje audio installatie klinkt het voor geen meter.

 

(Misschien toch door elfjes bij volle maan gesponnen zilveren luidspreker kabels gaan gebruiken?)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel van de Zwitsers is, naast geen reclame, ook nauwelijks geklets (of nieuwsuitzendingen) tussendoor.

Dat laatste is bij de Duitsers (en Fransen) vaker het geval.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Amazor

Ik heb niet dagelijks de radio via de satelliet op staan maar wel zo af en toe. Eerlijk gezegd luister ik maar weinig naar de Nederlandse zenders, meestal naar klassiek en jazz op de vier bekende satellieten en die zijn gelukkig nog steeds goed van kwaliteit op de Duitse, Zwitserse en Engelse zenders. Ik heb de kwaliteit van de Nederlandse zenders eens beluisterd en er zijn een aantal bij die inderdaad niet om aan te horen zijn.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht iets wat bij dit onderwerp past: zijn er tuners die beter (of specifiek) geschikt zijn voor ontvangst van sat radiozenders of maakt dat weer niet uit?

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Amazor

 

Ik heb de kwaliteit van de Nederlandse zenders eens beluisterd en er zijn een aantal bij die inderdaad niet om aan te horen zijn.

 

 

Satellietradio is inderdaad meer dan het aanbod van CanalDigitaal/TV Vlaanderen alleen. Ook ik kom wel af en toe eens op buitenlandse zenders terecht. Net daarom vind ik de kwaliteitsnorm die M7 nu hanteert ondermaats als je vergelijkt met het overgrote aanbod uit het buitenland, al heb je natuurlijk altijd uitzonderingen.

 

Allerzielen is een rare dag om snel antwoorden te krijgen, maar ik heb de NPO gemaild om hen op de hoogte te brengen van deze drastische kwaliteitsvermindering en verzocht om Telenet aan te moedigen een alternatieve bron te gebruiken om de NPO op hun kabelnet te brengen. Telenet is ondertussen op de hoogte en zal onderzoek doen. Ik denk dat het voor hen, samen met de verschillende radiozenders ook een verrassing is en dat het meer effect kan hebben om de getroffen zenders te contacteren dan M7 zelf.

Misschien is dit een tijdelijke situatie, of gaan ze nadien doen alsof het tijdelijk was, maar dit getuigt opnieuw van een gebrek aan respect voor klanten en zenders, mochten die niet op de hoogte gesteld worden.

aangepast door Amazor

Samsung UE55KS8000 - Philips 55PUS8848/12 - VU+ Duo 4K SE - Vantage HD8000S - M7 DSR8141 - M7 SAT801 - SAB Explorer CISC
Multytenne Twin - Triax 64/Triple LNB - TV Vlaanderen Basic+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...