Ga naar inhoud


DAB+ een ramp in Noorwegen!


T90user

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei T90user:

Maar goed, je las mijn stukje kennelijk weer met een verkeerde bril op,

 

mijn leesbril is zeer zeker aan vervanging toe, maar dat is mij momenteel te duur.

 

Dat er europeesch een nieuwe norm bij voorkeur wordt gepropageerd is de oude Ceasar gedachte verdeel en heers

elke regio zijn eigen kost en baten dus marktwaarde (allemaal antennetjes allemaal peopltjes allemaal winst)

 

Die nieuwe norm is elke regio voor zich, groei en bloei op lokaal niveau.

Dat mijn AVR receiver met FM / UKW beter geluid KAN produceren dan een 80kbit Dab+ aux invoer lijkt me duidelijk.

Helaas doen ze (die Zenders) dat kwalitatief uitzenden in Nederland al sinds 1982 niet meer.

 

Compleet overstuurde bassen en echo's is uit de FM studio's niets nieuws en ook compleet over genomen door de lokale amateurs

Bedoeld voor de stijger radio en de auto radio.

Het nog niet afgeschakelde FM is een wassen neus in Nederland qua kwaliteit er draaien even zo goed MP3's uit de studio's van de presentatoren.

 

al jaren

 

Als je dat nu eens voor jouw eigen zonnebril houdt als filter, dan ben je toch met mij eens dat wij internationale Global Citizens het op elk vlak momenteel sowieso van de marktsector verliezen.

Wat heeft het dan voor zin, UKW terug te willen? het is verkocht en staat in Afrika!

Ik kan al die betaalradio op hoge kwaliteit niet betalen! wie wel?

 

 

 

 

 

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Et zitten op dit moment 63 verschillende zenders op DAB in Nederland.

Daaronder bijvoorbeeld BBC Worldservice.

Aan de grens komen daar nog tientallen buurland zenders bij.

 

Zie daar de voordelen van het nieuwe medium.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei T90user:

Het valt me steeds weer op dat het kennelijk leuker is om mensen de kop in te willen slaan dan een stukje begrip voor het feit te hebben dat iemand persoonlijk forse nadelen ervaart van de "vooruitgang"

 

jij zoekt wel die bewoordingen zelf op, die absoluut niet aan de orde zijn en dat stoort echt in je reacties aan mijn adres en andere lezers

het is echt niet passend

 

2 uur geleden zei T90user:

dat me bevalt of een onderwerp waarover gesproken wordt dat me interesseert

 

en alles wat jou niet interesseert is platitude

 

2 uur geleden zei T90user:

Want ook die muziek van Arrow Classic Rock is dan weer hier, dan weer daar ook wel te vinden hoor, zo uniek zijn die jongens nu ook weer niet

 

uniek ben jij ook in de woordwijze en de samenhang van door jou zelf gestarte topic

 

wij hadden dus eigenlijk beter helemaal niet hoeven lezen en / of reageren gezien de eerste quote in rood op de voorgrond getild

en dus

het is een ramp

er is geen andere conclusie

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Satneef:

 

De meeste mensen zullen 1x op hun favoriete zender afstemmen en dan de 'rest van hun leven' hier naar blijven luisteren.

Sinds Arrow er afgetrapt werd heeft DAB+ dan ook voor mij (en vele anderen) afgedaan.

 

De meeste mensen...?

Waaruit leid je dat af? Zo´n spreuk is snel geschreven en dat is dan zo?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei T90user:

Ik vind jullie reactie wel heel typerend: De nota bene in Emmen wonende "Noordzee" vraagt me "waar baseer je dat op?" terwijl mijn stukje beging met " Zojuist op de Deutschlandfunk gehoord: " Misschien is het stier en de rode lap verhaal hier wel dubbel en dwars van toepassing, anders kan ik het niet begrijpen. En voor wat de rest betreft, ik hoorde het nieuws op het nieuws van 14:30 op de Deutschlandfunk in de auto, meer kan ik er niet van zeggen.

 

 

 

Had ik dan beter kunnen schrijven: "Waar baseert Deutslandfunk zich op?" ?.  Ik reageer nota bene in post 3 met een link naar een artikel waar het tegendeel van de door jou verwoorde stelling wordt beschreven.

 

Zoals jij later deze topic zelf al schrijft heeft Deutslandfunk zich misschien niet echt goed in de materie verdiept.  

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei T90user:

I

 

Staat tegenover dat ik bij voorkeur naar WDR 4, WDR 5 en Deutschlandfunk luister en die hebben uiteraard geen belang bij het bereiken van mensen over de grens, iets wat met DAB duidelijk minder gebeurt dan met FM.

 

 

Mijn ervaring is anders, maar dan wel in Noord-Nederland. Als ik in de auto naar de Duitse zenders (NDR-mux) luister via DAB+  kan ik ze langer in Nederland beluisteren dan via de FM. De Duitse (NDR) DAB+ zenders komen dus verder Nederland in met hun signaal.   

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei T90user:

 

 

Overigens, misschien een gekke vraag, maar moet ik me die Noorse FM band nu als een helemaal lege band voorstellen of zitten er nog tal van commerciële en lokale zendertjes op?

 

Ik ben dit jaar niet in Noorwegen geweest, maar in 2017 wel. Op dat moment was in Midden- en Noord-Noorwegen de FM al afgeschakeld. Op de FM-band heb ik toen slechts een enkele lokale zender gehoord. Ik herinner mij de zender van Bardufoss in het hoge noorden nog. 

 

Ik verwacht wel dat in de stedelijke regio's Bergen en Oslo nog wel een aantal lokale radio's te ontvangen zijn. Maar waarom zou je nog zo'n lokale FM-zender luisteren? Op DAB+ heb je veel meer keus, in b.v. Oslo kan je ook via DAB+ zat lokale zenders ontvangen: 

http://www.wohnort.org/DAB/norway.html#Local3

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei T90user:

 

Nee, als je je bedenkt hoeveel mensen bereid waren om voor een goede stereo installatie te betalen en met wat voor prut we nu worden opgescheept vind ik de desillusie en afkeer heel goed te begrijpen.

 

Voor DAB+ radio's geldt hetzelfde als voor veel andere producten. Hoe meer geld je eraan besteed, hoe beter het product. Er zijn vele geweldige DAB+ radio's te koop in alle soorten en maten. Van een eenvoudige wekkerradio tot een super-de-luxe Hifi-set. Helaas zie je betere radio's niet in de gemiddelde dozenschuiver. Je kan het beste is op internet gaan rondkijken voor een mooie DAB+-radio. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik in Duitsland ben om familie te bezoeken dan ontvang ik op mijn Pure Mini (trouwe reisbegleider) rond de 100 DAB+ zenders in briliante HiFi kwaliteit op een spriet. Daar kan geen FM tegenop. Plus de extra metadata is dat wel even wat anders dan wat de FM te bieden heeft.

De lokatie is 64711 Erbach in Hessen en grenst aan Bayern en Baden Würtemberg. Een 3-landen gebied.

 

Waarom is er hier zo´n negatieve afkeer tegen DAB+ ?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In de publieke opinie is die er niet, naar wat ik lees.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

`Wat ik zo grappig in een discussie vind is dat niemand ingaat op wat een ander zegt. Natuurlijk, iemand die een hele hoop zenders in ongestoorde kwaliteit wil kunnen ontvangen is beter af met DAB+, daar zal ik geen moment aan twijfelen. Maar iemand zoals ik die door het hebben van een goede autoradio en antenne zelfs in Rotterdam nog naar de Deutschlandfunk kon luisteren en in heel Nederland en daarbuiten via de middengolf meestal de BBC World Service op 648 kHz aan had staan zijn de ontwikkelingen van het laatste decennium een dramatische verslechtering. Nog meer trouwens als ik maandenlang in Roemenië was en daar op 9895 kHz (31 meter band) hele dagdelen gewoon naar Radio 1 kon luisteren. Dat was een luxe waar je van genoot!

 

Verder is het zo dat je voor de luxe van een ander, namelijk dat grote arsenaal Nederlandse zenders te kunnen ontvangen, betaalt door op termijn alle radio's die je bezit te mogen weggooien. Als je niet zo'n zoeker bent maar gewoon naar een vaste, goed ontvangbare zender luistert is dat puur verlies.

 

Ik merk het aan mijn eigen luistergedrag: via 12.266 H op Astra 1 kan ik letterlijk ALLE Duitse publieke radiozenders beluisteren die ik maar wil. Toen ik daar jaren geleden achter kwam dacht ik "daar zal ik wel veel gebruik van gaan maken". Maar de praktijk leerde anders, met uitzondering van Bayern 1 en 5 luister ik doorgaans alleen naar Deutschlandfunk en WDR en laat ik de rest links liggen. Niet uit afkeer of zo, maar gewoon, als iemand die daarmee tevreden is en niets verder nodig heeft. Kan toch?

 

En ja, het wordt hier wel eens bestreden, maar ik zei het al eerder, toen ik een verjaarscadeau voor mijn oudste kleindochter zocht, wetend dat zij een radio met CD speler wilde, ben ik eens gaan zoeken en kwam ik erachter dat DAB+ radio's een heel stuk duurder zijn dan diezelfde modellen met AM/FM. Ik weet niet of dat nog zo is, maar dat was een jaar geleden het geval. Bij Bol.com maar ook bij Media Markt en Saturn (Kleve).

 

En wat kwaliteit betreft, ik was in een bekende winkel in Zuid Holland (ik mag geen namen noemen) die zich als speciaalzaak profileert en daar gaf de eigenaar onmiddellijk toe dat de kwaliteit van wat er DAB-gebied verkocht wordt prut is. En dat zelfs de dure tuners van bekende merken niet te vergelijken zijn met de kwaliteit van goede FM tuners van die merken. Nu had hij het over audio kwaliteit en hij beschikte over de apparatuur om dat te meten, mijn gehoor is door een operatie op 3 jarige leeftijd verslechterd zodat ik daar niet over mee kan praten. Maar ik zocht wel een vervanging voor mijn prachtige Technisat DAB/DRM toestel die o.a. ook een keurige F-steker antenne aansluiting, een uitneembare ferriet antenne en twee goede stereo luidsprekers heeft maar hij gaf direct toe dat zoiets in DAB+ helaas niet meer gemaakt wordt.

 

Ik ben zowel een vroege DAB instapper als bezitter van een DAB+ radio, sowieso ben ik niet vies van nieuwe ontwikkelingen, ik ben op dit moment met twee T2-MI ontvangers in de weer, maar kennelijk mag je niet meer iets vinden als de main stream iets anders vindt. Ik erken dat er voordelen zijn maar vind de nadelen veel groter. Een ander mag daar anders over denken maar waarom zou ik mijn mening hier niet over kunnen geven?

 

Je kunt het vergelijken met de gang van analoog naar digitaal op satelliet gebied: natuurlijk wil ik niet terug, het zenderaanbod is gigantisch veel groter geworden. Maar als ik weer eens een lastig antenneprobleem heb dan vervloek ik datzelfde digitale gedoe. Of als je eigenlijk buiten de footprint zit valt digitaal bij iets te zwak signaal weg terwijl analoog je misschien wat ruis in beeld geeft maar je gewoon door laat blijven kijken. Het is toch van de gekke als je die nadelen zou moeten verzwijgen? 

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Tonskidutch:

dit hele relaas heb je al een keer in een bericht geschreven...

zoek maar op in je eigen bijdragen

 

En geldt dat niet voor de anderen hier????  🤗

Het begon ermee dat ik meldde wat ik net tevoren op het nieuws van de Deutschlandfunk had gehoord. Direct werd ik daarop aangevallen. Alsof ik het zelf bedacht had....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...