Ga naar inhoud


DAB+ een ramp in Noorwegen!


T90user

Aanbevolen berichten

Zojuist op de Deutschlandfunk gehoord: In Noorwegen heeft het DAB-zendernet een bereik dat 99% van de bevolking omvat. Enige maanden geleden heeft de overheid de FM-Band daarom afgeschaft. Het gevolg? Nog maar de helft van het aantal Noren schakelde in de maanden juni en juli de radio aan, en ongeveer evenzoveel mensen verdomt het om een DAB ontvanger te kopen. Men schatte aanvankelijk dat het aantal frequente radioluisteraars van 70 naar 50% zou gaan maar het werkelijke verlies blijkt veel groter te zijn. Mensen willen hun FM band weer terug!

Vandaar dat de Noorse regering overweegt om de FM band weer her in te voeren.

 

Ik ben benieuwd hoe dat afloopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@T90user : Waar baseer jij dit op? 

 

Ik heb zelf wat anders gelezen. Zie het stukje hieronder.  

 

@luisteraar  Ik ben afgelopen jaar heel Noorwegen doorgereden van de Noordkaap tot de Zuidkaap . Overal had ik DAB+ ontvangst, op de klein stukje na in het uiterste noorden.  (In een berggebied) 

 

 

 

bron : radio.nl 

http://www.radio.nl/815217/fm-uit-in-noorwegen-dit-zijn-de-effecten-op-het-radio-luisteren

 

Noren blijven radio trouw
Vooraf werd door kritische media voorspeld dat de Noren massaal zouden stoppen met luisteren naar de radio. Maar is dit ook daadwerkelijk gebeurd? Het antwoord is nee. Het dagbereik van radio daalde weliswaar van 68,3% in december 2016 naar 59,4% in december 2017, maar het instorten van de luistercijfers is uitgebleven.

Verwacht wordt dat dit bereik de komende maanden weer iets gaat stijgen. In december verdwenen de commerciële radiostations van FM in de regio Oslo, waar veruit de meeste Noren wonen, waardoor nu een dipje te zien is. Het uitzetten van FM in andere regio’s eerder in 2017 laten steeds hetzelfde beeld zien: eerst een flinke daling gevolgd door herstel.

De gemiddelde luistertijd per dag daalde het afgelopen jaar van 84 naar 74 minuten.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
4 uur geleden zei luisteraar:

In noorwegen 99% bereik van de bevolking ,knap werk maar betwijfel het .

 

Verdiep je eens in Noorwegen en hoe de bevolking verdeeld is over het land.

Daarna zul je begrijpen hoe je 99% van de bevolking bereikt met DAB, en dat dit niet betekent, dat je 99% van het land bedekt.

 

Ik ben nog steeds blijk met DAB+ in de auto, het is veel prettiger om naar te luisteren.

Ik zit ongeveer 40k km per jaar in de auto, dienstreizen van 600 km zijn geen uitzondering, de geluidskwaliteit en aanbod, keuze uit 50 - 80 zenders is een hele verbetering tov de "FM".

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei T90user:

Mensen willen hun FM band weer terug!

Vandaar dat de Noorse regering overweegt om de FM band weer her in te voeren.

 

Ik ben benieuwd hoe dat afloopt.

 

Je hebt het bericht globaal gezien goed weergegeven.

Dat de Noorse regering overweegt om de FM band weer her in te voeren is wel zeer naïef als je er vanuit gaat dat het hele FM zenderpark niet meer bestaat. De meeste antennes en zenders zijn allang verkocht naar onder andere Afrikaanse landen.

Her in voeren zou beteken dat alles opnieuw aangeschaft en opgebouwd moet worden. Dit zou veel te duur zijn en in de praktijk zou goed als onuitvoerbaar met betrekking tot de kosten.

 

Norwegen: Rückkehr zu UKW technisch und ökonomisch nicht mehr realisierbar

Mit Befremden hat der norwegische öffentlich-rechtliche Hörfunk NRK auf Forderungen aus der Politik nach Wiedereinführung des analogen UKW-Standards reagiert. Wie gestern berichtet, fordert die Zentrumspartei ("Senterpartiet") die Wiederinbetriebnahme, da die Radionutzung nach der UKW-Abschaltung auf den niedrigsten Stand seit Beginn der Erhebung gefallen ist (SatelliFax berichtete).

Wie ein Sprecher von NRK erläutert, habe die Zentrumspartei mit für die UKW-Abschaltung in Norwegen gestimmt. Mit der eher populistischen Forderung nach einer Wiederinbetriebnahme der UKW-Sender wolle man möglicherweise Wählerstimmen ergattern.

Der NRK-Sprecher betont, dass eine Rückkehr zu UKW alleine aus technischen und wirtschaftlichen Gründen nicht mehr realisierbar ist. Die meisten UKW-Anlagen seien inzwischen abgebaut und viele Sender bereits nach Afrika verkauft. Da Sender und Antennen neu angeschafft werden müssten, würden enorme Kosten entstehen, die keiner finanzieren kann. Die Forderung sei so als würde man versuchen einen zerplatzten Luftballon wieder aufzublasen.

Der viel wichtigere und zielgerichtetere Schritt sei statt dessen die neue Plattform DAB+ noch weit aktiver zu bewerben, um Hörer zu gewinnen. www.nrk.no

 

Bron: www.satellifax.de

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Drs. IJzerbout:

da die Radionutzung nach der UKW-Abschaltung auf den niedrigsten Stand seit Beginn der Erhebung gefallen ist

ja logisch toch...

dan luister je natuurlijk naar niets meer

 

voor de oude Noor zich een nieuw toestel koopt is weer een jaar voorbij

zo gaat dat bij de Noren

 

83% houshold penetration...!!!

https://www.worlddab.org/country-information/norway

 

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind jullie reactie wel heel typerend: De nota bene in Emmen wonende "Noordzee" vraagt me "waar baseer je dat op?" terwijl mijn stukje beging met " Zojuist op de Deutschlandfunk gehoord: " Misschien is het stier en de rode lap verhaal hier wel dubbel en dwars van toepassing, anders kan ik het niet begrijpen. En voor wat de rest betreft, ik hoorde het nieuws op het nieuws van 14:30 op de Deutschlandfunk in de auto, meer kan ik er niet van zeggen.

 

Ik weet dat er mensen zijn die dat DAB-gebeuren fantastisch vinden maar die kunnen of willen zich gewoon niet verplaatsen in de mensen voor wie het een nadeel is. Voor mij is het vrij simpel, als ik de radio in de rest van Nederland aanzet dan is Radio 1 eigenlijk de enige overgebleven zender waar ik naar luister. Kleine uitzondering vormt Radio M uit Utrecht die doorgaans gouwe ouwe muziek laat horen. Klassiek vind ik thuis mooi maar in de auto net iets te ontspannend, ik moet scherp zijn en op de weg letten.

 

Maar zo ken ik heel wat mensen die één bepaalde zender dag en nacht aan hebben staan, of het nu Radio 538, 3FM of wat dan ook is. Dus dat je wel met DAB misschien wel 30 of 40 Nederlandse zenders kunt ontvangen is voor hen geen verkoop argument. Ik heb een Becker autoradio met dubbele tuner dus die pakt steeds het sterkste signaal dus ook het "één frekwentie voor het hele land-verhaal" is voor mij van geen enkele extra waarde.

 

Staat tegenover dat ik bij voorkeur naar WDR 4, WDR 5 en Deutschlandfunk luister en die hebben uiteraard geen belang bij het bereiken van mensen over de grens, iets wat met DAB duidelijk minder gebeurt dan met FM.

 

Dan is het toch volstrekt logisch dat iemand als ik die DAB-norm eerder als een dramatische verkleining van het aanbod ervaart? Van mij mag die hele commerciële meuk vandaag nog van de FM band weg, gewoon Radio 1 t/m 5 en klaar is kees voor wat Nederland betreft. Maar goed, ik ben niet de norm, de dingen zijn zoals ze zijn. Maar tegenover al die juichliederen over DAB mag je best eens vertellen dat er voor sommige mensen ook forse nadelen aan zitten. Net als ik bijvoorbeeld door het verdwijnen van de middengolf na vele tientallen jaren ineens niet meer op de BBC World Service kon afstemmen.  Mag je met 1000 argumenten komen waardoor je dat allemaal nodig vindt, neemt niet weg dat een ander dat toch als heel onaangenaam kan ervaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De opzet is gewoon verkeerd.

De politiek had gewoon iedere zender die erop wil er op moeten zetten.

Uiteraard tegen een vergoeding.

Beter nog:internationaal een digitale FM moeten ontwikkelen.

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Drs. IJzerbout:

 

Je hebt het bericht globaal gezien goed weergegeven.

Dat de Noorse regering overweegt om de FM band weer her in te voeren is wel zeer naïef als je er vanuit gaat dat het hele FM zenderpark niet meer bestaat. De meeste antennes en zenders zijn allang verkocht naar onder andere Afrikaanse landen.

Her in voeren zou beteken dat alles opnieuw aangeschaft en opgebouwd moet worden. Dit zou veel te duur zijn en in de praktijk zou goed als onuitvoerbaar met betrekking tot de kosten.

 

Dank je voor deze informatie. Tja, kennelijk heeft de nieuwsredaktie van de Deutschlandfunk slordig gewerkt. Ik heb gewoon overgenomen wat ik van hen in de auto hoorde, uiteraard heb ik geen studie gemaakt van wat de Noren met hun FM zenders deden. Waarom zou ik? Ik ben nooit in Noorwegen geweest en heb ook geen enkel plan er ooit heen te gaan.

 

Wat me wel opvalt is het kennelijk ondemocratisch gehalte van besluitvoering in onze westerse democratieën. Juist dingen die iedereen aangaan worden door bureaucraten over de hoofden van mensen heen gemaakt. Volgens dat Dlf nieuws item had nog maar 50% van de Noren de moeite genomen om een DAB-radio aan te schaffen en was de rest dat niet van plan om te doen. Als je een beetje fatsoen in je donder hebt dan zou je als regering toch eerst moeten kijken of je bevolking het wel met je eens is als je zo'n dramatische stap zet. Doet me een beetje denken aan de Nederlandse overheid die met een noodgang de zendmast van Radio 5 naar beneden haalde uit angst dat iemand zou eisen dat die stap weer ongedaan zou worden gemaakt. Voor heel veel mensen heeft dat gewoon betekend dat ze voortaan niet meer naar Radio 5 luisterden. Geldt voor mij ook. 

 

Overigens, misschien een gekke vraag, maar moet ik me die Noorse FM band nu als een helemaal lege band voorstellen of zitten er nog tal van commerciële en lokale zendertjes op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei T90user:

Ik vind jullie reactie wel heel typerend:

 

dat kunnen wij van jou bericht en antwoorden natuurlijk ook stellen

daar het een/ vijfde feitelijke gegevens betreft en vier/ vijfde een mening betreft

een mening die jij overigens betreffende DAB+ al geruime tijd poneert op het forum

 

aan zo'n mening kunnen we ook niet met feitelijke argumenten een technisch betere ontwikkeling meten

daar je die wegwuift

 

1 ) DAB+ is niet direkt geschikt voor internationale ontvangst gezien de reikwijdte van het signaal

2 ) Maar het is wel de beste ontvangst.

3 ) En een internationale zender zou prima kunnen worden verdeeld via regionale DAB+ maar daar zit de Angel

 

dat wil men niet commercieel en politisch

 

 

 

 

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Satneef:

De opzet is gewoon verkeerd.

De politiek had gewoon iedere zender die erop wil er op moeten zetten.

Uiteraard tegen een vergoeding.

Beter nog:internationaal een digitale FM moeten ontwikkelen.

 

 

Nee, dat lijkt me heel erg onhandig. Immers, waar het met een conventionele radio heel simpel is om op een zender af te stemmen als je maar weet welke frekwentie je ongeveer moet hebben zijn de meeste DAB radio's dingen waar je misschien wel 20 of 30 keer op een knopje moet drukken voordat de gewenste zender op het doorgaans bepaald niet gemakkelijk te lezen schermpje verschijnt. Het aantal voorkeuzetoetsen is heel vaak erg beperkt, en de kwaliteit van de ontvanger is doorgaans ook niet om over naar huis te schrijven. Bovendien zijn er ontzettend veel DAB radio's met slechts één luidspreker zodat iets elementairs als een stereo ontvangst, iets wat de afgelopen tientallen jaren heen gewoon was voor een FM portable, ook niet tot de mogelijkheden behoort. En een externe antenne aansluiting zoek je op veel apparaten ook tevergeefs.

 

Nee, als je je bedenkt hoeveel mensen bereid waren om voor een goede stereo installatie te betalen en met wat voor prut we nu worden opgescheept vind ik de desillusie en afkeer heel goed te begrijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei Tonskidutch:

 

dat kunnen wij van jou bericht en antwoorden natuurlijk ook stellen

daar het een/ vijfde feitelijke gegevens betreft en vier/ vijfde een mening betreft

een mening die jij overigens betreffende DAB+ al geruime tijd poneert op het forum

 

aan zo'n mening kunnen we ook niet met feitelijke argumenten een technisch betere ontwikkeling meten

daar je die wegwuift

 

1 ) DAB+ is niet direkt geschikt voor internationale ontvangst gezien de reikwijdte van het signaal

2 ) Maar het is wel de beste ontvangst.

3 ) En een internationale zender zou prima kunnen worden verdeeld via regionale DAB+ maar daar zit de Angel

 

dat wil men niet commercieel en politisch

 

 

 

 

 

Jij hebt gemakkelijk praten, uit ervaring weet ik dat je in Valkenburg met een heel simpel portable de DAB zenders van BRT, RTBF en WDR moeiteloos ontvangt. Misschien is dat in Maastricht zonder WDR, dat kan ik niet beoordelen. Zelf hoor ik geen verschil maar ik zag nogal wat audiotechneuten met verhalen langskomen die kritiek hadden op de audio kwaliteit van DAB versus FM. En wel één belangrijk verschil, dat "beste ontvangst" is maar relatief. Als je door tunnels of hoge bebouwing rijdt krijg je doorgaans wat ruis door het FM geluid, digitale signalen vallen gewoon 100% weg.

 

Maar goed, je las mijn stukje kennelijk weer met een verkeerde bril op, ik zeg niet dat mijn mening doorslaggevend zou moeten zijn, maar wees er alleen maar op dat voor mensen zoals ik deze nieuwe ontwikkeling een heel onplezierige is. Zelf zou ik een groot voorstander zijn van het Africastar model dat via L-Band van een satelliet met een gewone autoradio-maat antenne ontvangen kan worden. Geef elk van de 27 EU-lidstaten er tenminste één nieuws- en actualiteitenzender op, dan hoef je je ook niet druk te maken over auteursrechten en dan kan iedereen ongeacht in welk Europees land hij of zij op vakantie gaat of doorheen reist op de hoogte blijven van wat er in eigen land en qua taal wat er in de wereld gebeurt. Dat zou een echte moderne oplossing zijn. Naar ik begrijp dekt het Amerikaanse Sirius radio project ook de hele VS dus zo vreemd is die gedachte niet. En ook niet een kwestie van "niet met je tijd willen meegaan" zoals steeds wordt beweerd. 

 

Het valt me steeds weer op dat het kennelijk leuker is om mensen de kop in te willen slaan dan een stukje begrip voor het feit te hebben dat iemand persoonlijk forse nadelen ervaart van de "vooruitgang". Geeft je dat een lekker gevoel of zo? Ik probeer alleen maar met geduld uit te leggen waarom ik iets als onprettig ervaar. Niet om op mijn kop te krijgen door betweters die me de les willen lezen want daarmee gaan die nadelen toch echt niet weg hoor!

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei T90user:

 

 

Nee, dat lijkt me heel erg onhandig. Immers, waar het met een conventionele radio heel simpel is om op een zender af te stemmen als je maar weet welke frekwentie je ongeveer moet hebben zijn de meeste DAB radio's dingen waar je misschien wel 20 of 30 keer op een knopje moet drukken voordat de gewenste zender op het doorgaans bepaald niet gemakkelijk te lezen schermpje verschijnt.

 

De meeste mensen zullen 1x op hun favoriete zender afstemmen en dan de 'rest van hun leven' hier naar blijven luisteren.

Sinds Arrow er afgetrapt werd heeft DAB+ dan ook voor mij (en vele anderen) afgedaan.

aangepast door Satneef

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Satneef:

 

De meeste mensen zullen 1x op hun favoriete zender afstemmen en dan de 'rest van hun leven' nooit meer op een andere zender afstemmen.

 

Mee eens, maar als ik een uur of langer achter het stuur zit vind ik het ook best prettig om eens de band af te draaien op zoek naar een muziekje dat me bevalt of een onderwerp waarover gesproken wordt dat me interesseert. Want ook die muziek van Arrow Classic Rock is dan weer hier, dan weer daar ook wel te vinden hoor, zo uniek zijn die jongens nu ook weer niet. Dat wegvallen van dat alles is niet zo aangenaam wat mij betreft, maar laten we het hier maar op houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...