Ga naar inhoud


DAB+ een ramp in Noorwegen!


T90user

Aanbevolen berichten


15 uur geleden zei Noordzee:

 

Mijn ervaring is anders, maar dan wel in Noord-Nederland. Als ik in de auto naar de Duitse zenders (NDR-mux) luister via DAB+  kan ik ze langer in Nederland beluisteren dan via de FM. De Duitse (NDR) DAB+ zenders komen dus verder Nederland in met hun signaal.   

 

Lingen-Damaschke          5     v
Kleve/Bresserberg          1     v

 

Er is al jaren geleden een versterking van de zender in Kleef aangekondigd maar deze is tot dusver nooit gekomen. Nu zie ik dat het voor dit jaar tussen haakjes erbij is gezet.  Verder moet je weten dat de aanwezigheid van het Reichswald tussen ons en het 1 kW zendertje in Kleef de zaak enorm verzwakt. In Oost Brabant is dat niet zo maar wellicht dat daar Langenberg beter door komt en in de Achterhoek idem dito door de sterkere zender in Münster. Maar hier is het echt prut met de pet op.

 

De dramatische daling van zendvermogens (die VHF III TV zenders op die golflengten waren vaak 50 of 100 kW) is juist omdat ze veel meer zendertjes neerzetten dus in het doelgebied zal dat zeker van voordeel zijn. Dat je buiten hun doelgebied toch nog iets oppikt maar veel minder krachtig dan vroeger vanuit dezelfde zendlokaties lijkt me volstrekt logisch.

 

PS: Tonskidutch: je zult wellicht blij zijn met dit stukje nieuws: ik lees zojuist dat ook de DAB+ zender in Aken dit jaar van 2 naar 10 kW wordt gebracht. Nou maar hopen dat het geen vrome plannen blijven zoals de laatste 10 of meer jaar t.a.v. Kleef. Het feit dat er voor het eerst een concreet jaartal genoemd wordt geeft wat meer vertrouwen.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nergens gelezen dat er een verdere verbetering van de DAB+ ontvangst in Nederland in de planning ligt. Tenzij ik iets heb gemist.

Volgens mij is verbetering van DAB+ bij de NPO best wel wenselijk, vooral als ik in de auto op een NPO themazender afstem .De commerciëlen lijken  het beter voor elkaar te hebben.

In ieder geval in noord Nederland.

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden zei Eduard07:

Ik heb nog nergens gelezen dat er een verdere verbetering van de DAB+ ontvangst in Nederland in de planning ligt. Tenzij ik iets heb gemist.

Volgens mij is verbetering van DAB+ bij de NPO best wel wenselijk, vooral als ik in de auto op een NPO themazender afstem .De commerciëlen lijken  het beter voor elkaar te hebben.

In ieder geval in noord Nederland.

 

 

Aken ligt in Duitsland, Eduard. Kleef trouwens ook. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het gaat hier over DAB, toch niet over de 31 meter band.

Op de fm band kon je in Rotterdam ook geen Deutschlandfunk ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei T90user:

 

Aken ligt in Duitsland, Eduard. Kleef trouwens ook. 😉

En het onderwerp hier is : dab+ in Noorwegen een ramp" , en ik geef aan dat het in noord Nederland ook te wensen overlaat, dus wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen, T90user?  

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei luisteraar:

Mag ik hieruit afleiden dat als ik met de auto van oslo naar bergen rijd constand

dab ontvangst heb of moet je wel eens uitwijken naar een andere band bv MG

omdat FM zenders er niet zijn

 

Zijn er dan nog wel lange- of midengolfzenders in Noorwegen te ontvangen? Ik dacht dat ze die al eerder uitgeroeid hadden... 1314 kHz is bijvoorbeeld volgens mij al wat langer weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Eduard07:

En het onderwerp hier is : dab+ in Noorwegen een ramp" , en ik geef aan dat het in noord Nederland ook te wensen overlaat, dus wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen, T90user?  

 

Bij herlezing begrijp ik dat je je vorige bijdrage op twee manieren kunt uitleggen Eduard. Je eerste zin luidde " Ik heb nog nergens gelezen dat er een verdere verbetering van de DAB+ ontvangst in Nederland in de planning ligt. Tenzij ik iets heb gemist."

Dat leek een reactie op mijn tip aan Tonskidutch dat de zender Aken van 2 naar 10 kW zou worden versterkt. Jouw zin leek erop te duiden dat je dat als een onjuiste aankondiging van werk aan het DAB net in Nederland leek te zien.

23 minuten geleden zei luisteraar:

Mag ik hieruit afleiden dat als ik met de auto van oslo naar bergen rijd constand

dab ontvangst heb of moet je wel eens uitwijken naar een andere band bv MG

omdat FM zenders er niet zijn

Nogmaals: ik meldde uitsluitend wat de Dlf meldde. Het wordt wel een beetje gek als ik alles wat ik op het nieuws hoor eerst zelf even moet gaan controleren, nietwaar? Ik ben nog nooit in Noorwegen geweest dus hoe moet ik daar een zinnig antwoord op geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei ceesv:

Het gaat hier over DAB, toch niet over de 31 meter band.

Op de fm band kon je in Rotterdam ook geen Deutschlandfunk ontvangen.

 

Ja, haal alles maar door elkaar, als je maar bashen kunt. Ik meldde voor de goede verstaander dat dingen als de afschaffing van AM radio en de verplaatsing van FM naar DAB voor mensen zoals ondergetekende enorme nadelen bracht. Maar goed, je kunt ook bewust doen alsof de ander gek is. Begrip voor een ander's standpunt ho maar. Je moet en zal op een of andere manier aantonen dat iedereen met een andere mening dom is. Daartegen kan ik nog zoveel uitleggen als ik wil, de kwade verstaander maakt er wel weer wat anders van. Wees er maar trots op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei T90user:

Ik ben nog nooit in Noorwegen geweest dus hoe moet ik daar een zinnig antwoord op geven?

Ik wel en weet daarom wat voor afgelegen gebieden daar bestaan leuk dat Dlf zo een bericht meld

fake news is in mode  zonder kritiek te hebben op Dlf zij melden ook alleen wat ze

van derden binnen krijgen.

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
3 uur geleden zei T90user:

Ik meldde voor de goede verstaander dat dingen als de afschaffing van AM radio en de verplaatsing van FM naar DAB voor mensen zoals ondergetekende enorme nadelen bracht

Als we AM er even buiten laten, kan je dan voor de duidelijkheid eens aangeven wat de verhuizing van FM voor DAB voor jou persoonlijk voor enorme nadelen brengt?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Tonskidutch:

https://radio.no/dekning/

https://www.dinside.no/data/ni-myter-om-dab/60804357

 

en verder zou ik zeggen ga er gewoon eens heen met je dab+ autoradio

 

De kaartjes spreken voor zich. Maar om antwoord te geven op de vraag van luisteraar over de autoroute van Oslo naar Bergen: 
Al in 2014 had ik op mijn route van Oslo naar Bergen overal DAB+ ontvangst op de publieke zenders, zelfs op de Hardangavidda.
De commerciele- en lokale muxen kwamen pas in 2017 in de lucht.

 

De Noren pakken leveren trouwens geen half werk. Ook in de vele kilometerslange tunnels is de ontvangst goed geregeld.  


En verder sluit ik me bij Tonskidutch aan : Ga is rondrijden met je auto in Noorwegen. Voor mij is Noorwegen het mooiste land van Europa. Een geweldige natuur en mooie avontuurlijke wegen.  (en als bonus overal gratis DAB+-ontvangst....)  Ik kom er graag.  
  

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei T90user:

 

Nogmaals: ik meldde uitsluitend wat de Dlf meldde. Het wordt wel een beetje gek als ik alles wat ik op het nieuws hoor eerst zelf even moet gaan controleren, nietwaar? Ik ben nog nooit in Noorwegen geweest dus hoe moet ik daar een zinnig antwoord op geven?

 

Wel typisch dat je dan zo sensatiebelust (met uitroepteken) hier plaatst dat DAB+ een ramp is in Noorwegen. Je hebt nota bene geen enkele ervaring met DAB+ in Noorwegen. Mijn mening is dat DAB+ een zegen is voor zo'n uitgestrekt land als Noorwegen. DAB+ heeft een grote kostenbesparing opgeleverd wat betreft de distributie. En voor de luisteraar is het een mooie uitbreiding in keuze. In de FM-tijd was er vaak niet meer keuze dan hooguit een vijftal zenders (buiten Oslo en Bergen). En qua geluid is DAB+ wat mij betreft een vooruitgang. Geen ruis, maar een mooi zuiver geluid.  

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...