Ga naar inhoud



de vrije fries

Aanbevolen berichten

Op 10-11-2019 om 10:20 zei Drs. IJzerbout:

 

Dat geeft me een gerust hart en veel vertrouwen.

haha de kindercrèche is weer geopend.

 

waarom neem je nog de moeite ?????

 

ik vertrouw Fred hier toch wel iets meer in.

tenslotte werkt hij hier dagelijks me.

 

 

gr.

henk

aangepast door henkie73

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mag ik ook wat zeggen?

 

https://www.eutelsat.com/en/satellites/eutelsat-3-east.html

 

https://www.ses.com/our-coverage/satellites/337

 

...enfin, even zoeken en je komt zat tegen over de "steerable beam"

 

De beam is bij de meeste satellieten bestuurbaar, maar de footprint blijft hetzelfde. Immers, de vorm van de schotel wijkt niet.

De vorm kan hooguit wat afwijken door de kromming van de aarde zodat landen aan de horizon toch mee kunnen kijken wanneer de beam daar op gericht is.

In dat opzichte krijg je dus een afwijkende footprint.

Zie het als een zaklamp wat van boven recht op de grond schijnt. De vorm is rond... Schijn je iets onder ene hoek, dan is de "voetprint" ovaal.

 

Jullie hebben dus allen gelijk en naar mijn inziens , als ik de discussie goed begrijp, bestaat er verwarring met de "vorm" van de beam van het gebied wat bedekt wordt, en de richting van de beam.

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal mij niets verbazen of men dit kan of niet, ik vraag mij alleen af welke technologie hier achter zit.

Best interessant.:)

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei drz:

Jullie hebben dus allen gelijk en naar mijn inziens , als ik de discussie goed begrijp, bestaat er verwarring met de "vorm" van de beam van het gebied wat bedekt wordt, en de richting van de beam.

 

Nee jullie begrijpen de discussie niet goed. Want jullie kunnen niet lezen. 

 

Het leuke is nu namelijk dat ineens alle satellieten steerable teams hebben. 

1 uur geleden zei luisteraar:

bij veel satellieten kunnen tze evens de zender meer of minder uit de focus van de schotel

plaatsen wat de grote van de footprint aanpast maar dan wel met meer of minder

signaal sterkte in het midden van de footprint.

 

Spannend verhaal

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

image.png.4eb385c3581f6482b59b014f5c84e253.png

 

 

Leuke afbeelding, maar dit ter zijde.

 

De footprint hoeft volgens mij nooit aangepast te worden, maar kan wel. De satelliet kan immers naar een andere positie gedirigeerd worden waardoor de footprint veranderd, al zou ik niet weten waarom dit met regelmaat gebeurd.

 

Wat drs ijzerbout beweerd over de "8" die sommige, vaak bijna uitgerangeerde satellieten beschrijft, dat klopt.

Deze worden minder vaak gecorrigeerd wanneer de brandstof op begint te raken en gaan dan hun laatste levensfase in.

 

Tevens heb ik de moeite genomen om de discussie na te lezen en bedacht mij dat er vele soorten satellieten door elkaar gehaald worden.

In de 35 jaar dat ik mij bezig houd met schoteltjes en dergelijke, heb ik altijd geleerd dat veel ommunicatie satellieten meerdere schotelantennes heeft die elk voor andere doeleinden ingezet kan worden.

Maar moet zeggen dat ik de laatste 15 jaar weinig meer in deze materie heb gedaan behalve af en toe zo'n ding plaatsen voor wat kennissen.

Er zal het eea veranderd zijn qua techniek.

 

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vorm van de footprint ligt (volgens mij!) vast in het ontwerp van de reflectors van de antennes van de satelliet. Waar deze footprint op wordt geprojecteerd zou eventueel met "steerable beams" of algehele verplaatsing van de satelliet kunnen worden verandert. 

Het stralingspatroon van de antenne ligt volgens mij vast in de combinatie feed horn / reflector(s), met andere woorden het ontwerp.

 

Uplink schotels hebben een zodanige kleine openingshoek dat het bijsturen verplicht is om precies op de satelliet gericht te blijven. Zoals Drs. IJzerbout al schreef, je wilt niet op de rand van de uplink footprint gaan zitten. Buiten het feit dat je dan mogelijk buiten de footprint gaat vallen, geldt voor een uplink footprint hetzelfde als een downlink footprint; In het midden van de footprint heb je het minste vermogen nodig voor een betrouwbaar signaal, hoe verder uit het midden hoe meer vermogen... Denk op deze manier; Neem een cirkel ter grote van een bundel light uit een zaklamp, en richt dan de zaklamp op de cirkel. Als je precies in het midden zit, dan komt het meeste licht binnen op de cirkel. Hoe verder uit het midden, hoe minder licht binnen de cirkel. 

 

Maar als ik het fout heb, dan hoor ik het graag (van @Drs. IJzerbout :-) )...

 

Een ontvangst schotel voor thuis hoef je niet bij te sturen, want de openingshoek is groot genoeg. Ik heb persoonlijk ervaring, rond 2001/2002, met een 360cm schotel gericht op het Astra cluster op 19.2E. Het was onmogelijk om alle satellieten in een keer te ontvangen, met als gevolg dat niet alle kanalen tegelijkertijd konden worden ontvangen. Enige mogelijkheid was de schotel tussen 2 satellieten in te richten, maar dan moest de automatische tracking uitstaan. (Was een schotel op een schip) Als de tracking aan stond dan verloren we een aantal kanalen. Dus er zat iemand elk uur ongeveer te "fine-tunen" om te voorkomen dat we de helft zouden verliezen ;-) .

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ze doen om brandstof te besparen bij het einde van de levensduur, kun je hier lezen: http://www.satsig.net/satellite/inclined-orbit-operation.htm


Uiteraard is het in het Engels. Wil je het graag in het Nederlands lezen, dan plaats je die link in de zoekfunctie van Google en kies je voor vertalen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sprietje:

Wat ze doen om brandstof te besparen bij het einde van de levensduur, kun je hier lezen: http://www.satsig.net/satellite/inclined-orbit-operation.htm


Uiteraard is het in het Engels. Wil je het graag in het Nederlands lezen, dan plaats je die link in de zoekfunctie van Google en kies je voor vertalen.

 

 

Kijk, hier in de door Sprietje aangegeven link staat dus precies wat ik al de tijd al probeer te zeggen:

The communications payload continues to operate, with some loss of performance at the edges of the coverage beams since they no longer always point accurately at the countries on the ground all of the time.

Satellieten in inclined orbit corrigeren hun downlinkfootprint niet.

 

Het is zo dat de service die een operator op een satelliet in inclined orbit aanbied over het algemeen voor point to point verbindingen gebruikt wordt en niet voor een grote massa aan subscribers. Daardoor is zo´n service erg goedkoop. Met het nadeel dat een operator in het earth station zal moeten tracken.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks da'k geen technieker ben , want het is wel degelijk interessante materie ,

mercikes voor de goede uitleg van Drs. IJzerbout , zeer nuttig voor iedereen !! :)

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

 

rtv-slovenija.gif

 

RTV Slovenië is binnenkort op de satelliet in HD

 

We verwachten dat binnenkort  ook RTV Slovenië in HD uitzendt.

 

de HD versie`s van de RTV-programma's  zullen starten op de nieuwe OIV ZAGREB-transponder 11637 GHz ver. SR 30000 FEC 2/3 DVB-S2 8PSK MPEG 4.

We verwachten de volgende programma's:

TV SLOVENIË 1 HD

TV SLOVENIË 2 HD

TV SLOVENIË 3 HD

Radio Slovenië 1 + 2 + 3 + RADIO SI.

 

bron:  Vito Plavčak

 

ook zal transponder 10720 h 27500 op de eutelsat 16 oost waar nu de sd versie`s van TV  SLOVENIË te zien zijn per 1 december overgaan naar de dvbs-2 norm

volgens een tekst balk boven in beeld bij de HRT-TV HD zenders

aangepast door de vrije fries

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

 

Slowaakse TA3 gaat coderen

 

Het TA3 HD-satellietsignaal wordt vanaf maandag 2 december gecodeerd.

 

De codering van het signaal van het informatiekanaal kan voor veel kijkers als een verrassing komen, maar sinds 2018 werkt TA3 HD met het betaal-tv-model en eist het geld van de diverse operators voor doorgifte van de zender.

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

 

astra 28 oost:

 

Country music channel Total Country stopt per 20 november

 

het kanaal wordt vervangen door  NOW 80s

op de oude plek van  NOW 80s gaat NOW Christmas  van start

 

waarna in januari  NOW Christmas waarschijnlijk wordt vervangen door NOW 70s

  • Like 2

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

 

 

De nieuwe Eutelsat 7C- telecommunicatiesatelliet van de Franse operator Eutelsat bereidt zich voor op het starten van commerciële activiteiten. De satelliet is al geparkeerd op de geplande positie van  7 ° oost

 

 

De nieuwe Eutelsat 7C-satelliet zal de 7 ° E-positie waarop het naast de Eutelsat 7B-satelliet zal bestaan aanzienlijk versterken.

 

De Eutelsat 7C-satelliet werd geproduceerd en geleverd door Maxar Technologies. Het is een krachtige satelliet die Afrika, Europa, Turkije en het Midden-Oosten zal bestrijken. In totaal zullen 49 transponders  van 36 MHz beschikbaar zijn op de nieuwe satelliet, waardoor de 7 ° E-positie wordt uitgebreid met 19 nieuwe transponders.

bron: auteur: Janusz Sulisz

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...