Ga naar inhoud


Publieke omroepen verliezen miljoen leden


Eduard07

Aanbevolen berichten

40 minuten geleden zei Eduard07:

Mijn vraag wordt dus niet beantwoord in jouw verwijzing

je vraagt toch helemaal niks?

and enniehoe, hoeveel er aan "kijk en luistergeld" in ons belastingstelsel verborgen is was al meerdere malen aan de orde geweest

dat weet men daar ook niet, alleen weet men wat per lekken aan de pers bezuinigd moet worden

 

Of het allemaal waar is kan geen mens uit het schimmige begrotingsvoorstel dat elk jaar weer gepresenteerd wordt achterhalen.

En wat de omroepen met dat geheim bedrag, dat ze krijgen uit belastinggeld,  doen is eveneens een ondoorzichtig stuk plank.

Citaat

een plank voor je kop kun je krijgen

ondanks de commentaren van de Omroepbazen en NPO directeurs is niets van al die financiële gegevens PUBLIEK

aangepast door Tonskidutch
regie

Eisenhower Blues

J.B. Lenoir
:grin:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik kijk eigenlijk nooit rechtstreeks naar de TV.  Op internet kijk ik naar de programmabeschrijving een week vooruit, ik stel de opnamen voor de komende week in en ik kijk op het moment dat het mij past. Dit werkt voor de Engelse, Duitse en Belgische zenders. Daar vind je ook bij de programmabeschrijving een uitgebreidere beschrijving van de inhoud. Deze service is voor de Nederlandse zenders onbekend. Geen weekoverzicht, kijk maar in een omroepblad. Ik heb mij van de Nederlandse TV, mede daarom, allang afgewend. Maar via de belasting betalen zul je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Tonskidutch:

je vraagt toch helemaal niks?

 

 

Sorry, je hebt gelijk. Ik reageerde op Mojo.😓

 

Ik heb zelf nog even gezocht op internet, omdat mij bijstaat dat bij afschaffing van de omroepbijdrage de inkomstenbelasting licht werd verhoogd.

 

Het vertrekpunt was het bedrag in 1998:

http://radio.nl/9795/kijk-en-luistergeld

https://wetten.overheid.nl/BWBR0010006/1999-01-01

 

Daarna zijn er allerlei bezuinigingen doorgevoerd, en omroepen aangemoedigd te fuseren.

Ondertussen zijn de reclameregels verruimd.

 

Indien de publieke omroep zich wil verzetten tegen verdere bezuinigingen, dan zou een gedegen onderzoek toch boven tafel kunnen krijgen hoe de balans er momenteel uitziet?

Dat zou voor de belastingbetaler verhelderd zijn, want nu wordt er verder bezuinigd zonder dat we weten waarom.   

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-7-2019 om 13:16 zei Eduard07:

Ik denk dat T90user doelt op het volgende feit:

 

Vooral fusie-omroepen verliezen veel leden. „Eerst ons laten fuseren, en dan klagen dat we geen eigen gezicht meer hebben.”

 

Klopt helemaal Eduard. Tegenwoordig gebruikt men de kreet "het nieuws van alle kanten" terwijl men het omgekeerde levert. In mijn jeugd kreeg je werkelijk het nieuws van alle kanten en was het aan jezelf om te bepalen wat je het meest geloofwaardige vond. Nu maakt het niet uit naar welke omroep je luistert, zeker waar het buitenlands nieuws betreft weet je al wat je te horen krijgt voor de eerste zin is uitgesproken. Jantje is goed en Pietje is slecht en daar zijn we het allemaal helemaal mee eens ongeacht uit wiens mond het komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei Eduard07:

 

Sorry, je hebt gelijk. Ik reageerde op Mojo.😓

 

Ik heb zelf nog even gezocht op internet, omdat mij bijstaat dat bij afschaffing van de omroepbijdrage de inkomstenbelasting licht werd verhoogd.

 

Het vertrekpunt was het bedrag in 1998:

http://radio.nl/9795/kijk-en-luistergeld

https://wetten.overheid.nl/BWBR0010006/1999-01-01

 

Daarna zijn er allerlei bezuinigingen doorgevoerd, en omroepen aangemoedigd te fuseren.

Ondertussen zijn de reclameregels verruimd.

 

Indien de publieke omroep zich wil verzetten tegen verdere bezuinigingen, dan zou een gedegen onderzoek toch boven tafel kunnen krijgen hoe de balans er momenteel uitziet?

Dat zou voor de belastingbetaler verhelderd zijn, want nu wordt er verder bezuinigd zonder dat we weten waarom.   

 

Klopt helemaal. En anders dan bij ons heeft men juist dit voorjaar in Duitsland opnieuw beslist dat de GEZ (kijk-en luistergeld) er moet blijven "omdat anders de politiek directe invloed op de media krijgt".  Hier is men kennelijk niet eens op dat idee gekomen. Dat een pluriform media systeem zoals wij dat bij uitstek kenden de allerbeste garantie is voor een werkelijk democratisch bestel hebben de minsten in de gaten. Zie een van de redenen waarom men in ons land steeds wispelturiger en met steeds minder objectieve kennis is gaan stemmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of de Duitse financiering nou zoveel beter is.

 

Ten eerste wordt luisteren en kijken inmiddels via zoveel verschillende routes gedaan, dat dit vrijwel niet meer is na te gaan. Vroeger was er alleen een radio of tv achter de voordeur; nu luistert/kijkt men ook via de smartphone en pc. Dus controles op betaling lijken me schier onuitvoerbaar. Ook in Duitsland.

 

Ten tweede probeert bv. het parlement van Nedersaksen kennelijk toch invloed uit te oefenen op het kijk-en luistergedrag door dab+ te willen afschaffen en 5G - dat nog lang, lang niet 100% uitgerold is - nu al als toekomstige radioverspreiding te omarmen. 5G betekent 1)dat je een ip-adres moet hebben en zenders dus massaal permanent moeten worden gedownload (Welke capaciteit moeten servers daarvoor hebben?) en 2)het ip=adres betekent dat ze luistergedrag kunnen volgen  en 3) op basis van het ip-adres luister-en kijkgeld kunnen gaan heffen. 

 

Als de financiering van de Nederlandse p.o. publiek zou worden gemaakt, zou dat m.i. al heel veel schelen. Het is tenslotte publiek geld voor een publieke zaak. De geheimzinnigheid eromheen van de regering doet me vermoeden, dat er inmiddels heel veel omroepgeld in de schatkist wordt gehouden. We mogen het immers niet weten. Laat hier maar eens een journalist op springen.

 

Ach, en dat ledenstelsel loopt op zijn eind. Slob's sjoemelmaatregel  is het bewijs.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu moet je wel weten dat er genoeg weerstand is in Duitsland tegen één centrale heffing voor bepaalde diensten en leveringen, welke als een gemeenschappelijke belasting over de rug van iedereen wordt verrekend. In elk Bundesland is er wel een fractie van links of rechts die niets ophebben met gemeenschappelijke lasten delen door alle inwoners.

Dus er is ook met de inzichtelijke financiering van de omroepen veel gedoe in Duitsland.

 

De situatie t.o.v. de wieder aufbau gesellschaft van toen en de egocentrische burger van nu (zoals we dat in Nederland ook al zien) wordt extremer inzake het moeten betalen voor anderen die het ook echt niet zelf kunnen betalen.

(ex wonend en werkend in Duitsland)

ciao ciao

Eisenhower Blues

J.B. Lenoir
:grin:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het op z'n plaats om ook de regionale omroep in deze discussie mee te nemen. De overheid gaf ooit toestemming voor de oprichting van regionale stations, maar heeft er vervolgens alles aan gedaan om die in armoede te laten voortbestaan. Geld voor het maken van een volwaardig programma is er na al die jaren nog altijd niet. We zitten met een prachtig netwerk van regionale stations, die stuk voor stuk niet meer dan een uurtje aan televisie per dag produceren, dat dan vervolgens eindeloos wordt herhaald.

 

Zou een dergelijke verkwisting ook maar ergens anders in Europa plaats vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei johnno:

die stuk voor stuk niet meer dan een uurtje aan televisie per dag produceren, dat dan vervolgens eindeloos wordt herhaald.

Als regionaal weinig te melden valt kan je ook geen programma van 24 uur vol maken.

De WDR heeft ook regionale zenders die zenden maar een uur regionaal uit of zo per dag voor het landelijk nieuws van 20:00 uur

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regionale omroep in Nederland leent zich haast voor een aparte draad hierover.

 

Minister Elco Brinkman van het CDA zette ooit de deur wijd open voor regionale omroep. Elke provincie eentje. Dat was deels zinnig (provincies buiten de randstad, provincies met een eigen taal/dialect), deels overbodig (Randstadprovincies). M.b.t. dat laatste zag je dat de omroepen ook behoorlijk Randstadgericht waren, dus er ontstond in het westen een dubbeling en de rest van het land kon met lede ogen aanzien hoe er amper aandacht kwam voor zaken buiten de Randstad. 

 

Als ik in de landen om ons heen kijk, beslaat regionieuws ook niet meer dan een haf uur tot uur per dag. En dan vaak in vensters van het nationale programma.

 

Nee, het idiote van het Nederlandse mediabeleid is, dat ook bij de regiozenders het water tot aan de lippen staat door bezuinigingen, wederom, bezuinigingen waarvan we de financiële onderbouwing niet te zien krijgen.

 

Ik weet niet of we in Nederland nou zitten te wachten op meer regioradio- en televisie. Vooral niet omdat lineair kijken afneemt.

Waar we wel recht op hebben, vind ik, is dat de regiozenders met duidelijk bestaansrecht voldoende armslag krijgen. En dat gebeurt niet. Als bijv. veel ouderen teletekst willen houden op hun regiozender, terwijl Den Haag het financieren ervan per saldo dwarsboomt, dan vind ik dat onbegrijpelijk.  En nu zou er opeens wel geld zijn voor een nationale regiozender en de bijbehorende journalistiek? Dat is zeer tegenstrijdig  en volgens mij een aanvechtbaar beleid. 

 

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je het kalf bij de horens beste @johnno,

 

Maar dat was natuurlijk nog een overblijfsel van het verkopen van frequenties toen regionalen nog een eigen FM zender hadden en de steun voor Cultuur en Kunst waar de regio's onder vielen en dus helemaal meegefinancierd werden.

De Mediawet is een heel heel slecht voorbeeld van een noodzaak en een maatschappelijk gedragen systeem.

Luxemburgse zenders en Talpa blijken ook een regionale zender te zijn, de commerciele zenders die ons systeem belasten.

 

Eisenhower Blues

J.B. Lenoir
:grin:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei luisteraar:

Als regionaal weinig te melden valt kan je ook geen programma van 24 uur vol maken.

 

Dus jij vindt dat een regionale omroep zich alleen maar bezig moet houden met actueel nieuws. Meen je echt dat er over de provincie waar jij woont verder niets interessant te melden is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei johnno:

Dus jij vindt dat een regionale omroep zich alleen maar bezig moet houden met actueel nieuws. Meen je echt dat er over de provincie waar jij woont verder niets interessant te melden is?

Dit heb ik niet zo bedoeld enkel nieuws

In dat uurtje van de regionale van de wdr hebben ze naast het regionaal nieuws en weer ook regionale

documentaire info filmpjes.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb pareltjes van programma's gezien op regionale omroepen.

De woestijn leeft, over stedelijke architectuur, van Max Pam.(in de 90er jaren.)

 

Op L1 is er ook een programma waar de reporter de provincie intrekt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...