Ga naar inhoud


Publieke omroepen verliezen miljoen leden


Eduard07

Aanbevolen berichten

Als ik inderdaad vergelijk met wat de public service in Zweden ontvangt, is het in dus ongeveer hetzelfde bedrag...

Zweden is veel uitgestrekter, en heeft dus veel hogere distributiekosten te betalen voor terrestrische uitzendingen... voor satelliet zal het elkaar niet veel ontlopen... blijft wel over dat de bevolking meer zal moeten betalen door het lagere bevolkingsaantal.... wat dan waarschijnlijk betekent dat in Nederland niet al het geld naar de public service gaat, omdat het daar gewoon in de belasting opgegaan is, terwijl het in Zweden om een heffing via de belastingen gaat, maar duidelijk geen belasting is.

 

(Momenteel heb je in Zweden nog het systeem wat je Kijk- en Luistergeld kan noemen... Maar dat was nu voor het laatst, en er komt een automatische heffing via de belastingdienst op basis van je inkomsten... echter wel per belastingplichtige, maar er is een maximum voorzien per gezin...)

 

De public service raamt volgens een bericht op hun eigen website 8 876 092 339 Kr  wat volgens de geldende wisselkoers ongeveer 854 miljoen euro is... (2019) te zullen ontvangen...  Een krant meldt een iets hoger bedrag...

 

En wat ik hoor (radio/TV) en lees (krant) is de publieke opinie dat het een stuk goedkoper moet kunnen... zeker nu de Radiotjänst (bedrijf van Sveriges radio wat vroeger instond voor het innen van het kijk en luistergeld) er tussenuit is door het automatisch innen via de belastingdienst.

 

Waarom vindt men dan eigenlijk dat ze in Nederland te weinig geld krijgen voor hun programma's? Als het in een uitermate democratisch land als Zweden wel kan voor dat bedrag, terwijl er toch hogere kosten zijn dan in Nederland, zou dat toch allemaal geen probleem mogen zijn...

Blijft dat men misschien te dure programma's koopt (sport?) en de hoge salarissen betaalt aan de medewerkers? ik weet het uiteraard niet...

 

Bronnen:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=7114633

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/bKP6vA/ni-goder-statskassan-med-nya-tv-skatten

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skattetabeller/publicserviceavgift.4.22501d9e166a8cb399f31dd.html

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 minuten geleden zei Sverige:

Blijft dat men misschien te dure programma's koopt (sport?) en de hoge salarissen betaalt aan de medewerkers?

een goed punt... op zich, wat verdiend een medewerker doorsnee of een prof.. voetballer doorsnee

 

maar die kennen we ook niet zoals de reële bijdragen van ons aan de NPO gaat (dat wil niemand publiceren voor 2018 en 2019)

ondanks enkele pogingen is dat gewoon niet duidelijk

 

het gaat niet over geld of efficiëntie, het gaat over het feit dat de massa aan programma's van die omroepen velen niet meer boeit

zoals de tour de France ook niemand boeit en Willeke van Ammelrooy haar achterklap over Hauer

Westway

Sky

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of de mensen al dan niet naar de programma's van de NPO kijken... In dit topic wordt gesteld dat de omroepen leden verliezen, maar dat is helemaal wat anders dan dan de mensen niet naar de programma's kijken, volgens mijn bescheiden mening.

De vraag die als eerste gesteld kan worden is waarom je überhaupt van een omroep lid zou worden... Je bent "lid" van de gehele NPO als je in Nederland belasting betaalt... net als je de Zweedse Public service geld geeft, sponsort, noem het zoals je wil, door Zweedse belasting te betalen...

Maar in Nederland wil men ( of beter al die kleine versnipperende omroepen) dat er ook nog eens ledenbijdrage betaald wordt... ter meerdere glorie van... de directie...? En om daar nu van af te leiden dat er niet gekeken wordt...?

Mijn eigen mening over de programma's is in die discussie niet belangrijk, al heb ik uiteraard mijn eigen mening... voor mij zijn de Duitse en Oostenrijkse public service de enigen die "echt" voor het overgrote deel voldoen aan wat ik graag wil zien...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die leden van die omroepen bepalen of en hoeveel zendtijd je krijgt.

De z.g.n. A, B en C omroepen

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een soort rangorde te krijgen, wie meer aan bod komt...

Maar als de mensen geen lid meer willen worden, zullen ze toch iets anders moeten verzinnen... of gewoon dat systeem afschaffen, en een programma aanbod samenstellen wat afgestemd is op de bevolking.

Maar of je aan dalende ledenaantallen kan zien of mensen minder kijken vraag ik me af...  Je wordt ergens lid van omdat je ergens voor warmloopt... en het wil steunen...  zelf zou ik het niet in mijn hoofd halen een tv of radio omroep te gaan "steunen"...  dat is eventueel wel het geval voor een "piraat uit je regio" die je sympathiek vindt...

Maar goed... 

 

Is er overigens ooit eens onderzoek gedaan naar het percentage van de huishoudens die lig zijn van een omroep? en dan een evolutie van pakweg de afgelopen 30 jaar?

En dat dan ook afgezet tegen de kijkcijfers als die betrouwbaar genoeg zijn om er iets uit af te kunnen leiden?

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

er was ook een kijk en luister raad / een KabelTV raad die destijds net na de introductie van kabeltv bepaalde dat er een voldoende aantal buitenlandse zenders moesten worden weergegeven op diezelfde kabel voor onze gastarbeiders (ja dat was normaal dat woord en dus ook de zorg om hen)

 

een soort doorsnee van de bevolking en diens interesse moest worden verdeeld over de kanalen en programma's van eigen bodem

 

natuurlijk absoluut klote voor mij destijds want hippe muziekzenders werden daarvoor opgeofferd (volgens mij was het Rai uno t.o.v RTBF un)

desalniettemin goed voor een sociaal bestel zo'n overweging

 

dat bestaat al lang niet meer, dat goede sociale bestel!

en het systeem past dus ook absoluut niet meer op die wensen van de huidige mix van multiculturele burgers en expats

daarom is deze indeling van Omroepen en de Programma inhoud gedoemd te verzaken. (terwijl dat een plicht was in de wetgeving)

 

dus we laten het maar gebeuren en doodbloeden dus verkwanselen daarmee heel veel centen aan niet gehoorde of geziene informatie per TV en TV gekoppelde internet websites

want stel je hebt een voorstel, je kunt helemaal geen invloed nemen en voorstellen poneren op de reeds gekozen weg van je vertegenwoordigers anders heb je gelijk een probleem

 

dat is wat nu naar voren komt, men hoort je wel maar luistert niet

 

 

 

Westway

Sky

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 28-7-2019 om 14:55 zei Tonskidutch:

 

zoals de tour de France ook niemand boeit

 

Serieus ? 

 

De Tour de France, de Vuelta en de Giro vormen als tientallen jaren mijn drie favoriete sportevenementen van het jaar. 

Helaas is de Giro sinds twee jaar niet meer te zien op de NPO. De Vuelta maar heel beperkt. 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...