Ga naar inhoud


Geen ontvangst van Joyne met automatische schotel


eerray

Aanbevolen berichten

Ik heb een automatische satellietantenne op mijn camper. De satellietzoeker is nieuwe S.S.C.  HD zoekmodule van ASlden, met een update voor de eurobirdB satelliet.

Ik heb een Joyne Travel BE pakket gekocht. Ik heb slecht twee dagen ÉÉN en Canvas kunnen ontvangen. VTM, VIER, VIJF, ZES, VITAYA enz. ontvang ik wel.

Ook ontvang ik geen Nederlandse zenders.

Wie weet raad?

Link naar reactie
Delen op andere sites


De schotel is groot genoeg dus, daar ligt het niet aan. Het kan de LNB zijn of de automatische zoekmodule die niet precies op de satelliet afstemt. Verder zou ik het niet weten.

aangepast door uncle

Maak het onmogelijke mogelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat je wel de meeste Belgische zenders op 23.5 kunt ontvangen maar EEN en Canvas niet wijst er bijna met zekerheid op dat de schotel niet goed is afgesteld of de resterende erbij horende apparatuur de veroorzaker is.

Uit mijn ervaring weet ik dat dit probleem meestal alleen kan worden opgelost door de leverancier zelf, m.n. bij Alden wil dit nog wel eens vaker voorkomen.

Ik hoop dat e.e.a. nog onder garantie valt.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo.

 

Ik vermoed, dat je te weinig signaal hebt.

Als ik hier (Noord Nederland) kijk naar de ontvangst van de Joyne transponders dan komt transponder 11727 het beste binnen en 11747 het minst.

De 12074 zit er tussen in. Op 11727 zitten de Vlaamse commerciële zenders; die je wel ontvangt. Een en Canvas zitten op 12074, die je wel eens ontvangen hebt. De NPO zenders zitten op 11747, die je niet kunt ontvangen.

 

Het lijkt er op, dat je alleen de sterkste Joyne transponder ontvangt.

Schotel beter afstellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een automatische schotel valt voor een leek weinig af te stellen. Soms wik het helpen met fine-tunen maar feitelijk moet de automatische schotel dit zelf regelen maar dat is weer afhankelijk van de zoekmodule en dit is zeker bij Alden het geval.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Staat je wagen wel waterpas?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

De schotel geeft niet te weinig signaal door de gaatjes, maar gewoon omdat die te klein is.
Op de Alden Orbiter 60cm is in feite een Triax Sky zone 1 schotel. deze is slechts 43cm hoog en 59cm breed. Wil je het oppervlak van zo'n schotel optimaal benutten, dan heb je een lnb met een ovale feedhorn nodig. Die zit er echter niet op. Daarom kun je de schotel eigenlijk vergelijken met een schotel van 46cm. Daarmee zou je de Eutelsat 9 nog wel kunnen ontvangen maar alleen met een B&R-schotel

 

aldenonelight60platinum.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou hij dus best een Oval Focus LNB bestellen en die monteren.... Zou het dan lukken? Zinwell is het merk dat Sky UK gebruikt dacht ik...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Zinwell wordt vaak gebruikt voor Sky-dishes maar er zijn ook andere merken hoor. Vaak hebben ze een idiote bevestiging.
Hoewel die lnb's met ovale feedhorn het schoteloppervlak optimaal aftasten, krijg je er geen betere ontvangst door dan met een hele goede normale lnb. Ze zijn niet van topkwaliteit.  Daar zijn de leveranciers die ovale schotels verkopen ook wel achter gekomen en daarom wordt er bijna altijd een normale lnb gebruikt. Maar of dat dan ook topkwaliteit lnb's zijn, is zeker niet altijd het geval.
Bekijk de ovale feedhorn van deze Philips lnb maar eens.

 

Verder is er met die ovale feedhorns nog een ander probleem.
Deze zijn gemaakt voor ontvangst in Engeland om de Astra 2 te ontvangen. Daarvoor moet een bepaalde skew ingesteld worden. Maar dat gaat niet optimaal werken want als je de lnb zou gaan draaien, verdraai je ook de ovale feedhorn en dat is nu net niet de bedoeling want de schotel blijft horizontaal staan. Daarom hebben ze de antenne in de lnb op een schuinte gezet die klopt voor Engeland terwijl de ovale feedhorn horizontaal staat.
Helaas is het zo dat de skew op het vaste land van Europa niet hetzelfde moet staan als in Engeland. Je moet de lnb dus verdraaien maar dan draai je ook de ovale feedhorn mee. Daarmee komt die scheef t.o.v. je ovale schotel te staan en dat levert weer een mindere ontvangt op. Niet erg zinvol dus zo'n speciale lnb.

Daarom zijn er ook diverse leveranciers gestopt met die ovale schotels op een automaat en zijn over gestapt op een normale offset schotel.


Die kleine gaatje in het schoteloppervlak hebben alleen maar de functie dat de schotel iets minder op valt. Je kijkt er een beetje doorheen. Het is niet zo dat een geperforeerde schotel minder wind vangt omdat de wind door de gaatjes kan. Daar zijn metingen voor gedaan en dat helpt helemaal niets omdat de gaatjes te klein zijn. Ook is een geperforeerde schotel veel makkelijker te vervormen dan een schotel van dicht plaatmateriaal en dat is nu juist iets waar je niet op zit te wachten bij een mobile installatie. Vervorming geeft een enorme achteruitgang in de versterking die een schotel geeft.
Een ovale schotel is dus af te raden op een automaat.

 

Philips SX1019 S.png

SKY lnb antenne 13 graden schuin.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...