Ga naar inhoud


Bijzonder goede ontvangst-condities op de middengolf


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

AM radio´s in de auto doen het over het algemeen erg goed. Ofschoon een moderne auto volgepropt zit met computer hardware weten de fabrikanten toch de storing buiten de deur te houden.

Dat komt o.a. door de antenne in de ruit en geen ferrietstaaf.

Voor ontvangst van kritische zenders uit Amerika minder tot niet geschikt omdat ze niet in het Amerikaanse 10 kHz raster afstemmen.

 

Ik ben deze week in Duitsland en was gisteren in Ladenburg in de buurt van Heidelberg. En had in mijn huurauto een uitstekende AM ontvangst van Caroline op 648 kHz. Dat was tussen 08h00 en 09h00. Ik was verbluft hoe goed Caroline in Zuid-Duitsland te ontvangen was en dat zonder fading.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


9 uren geleden, luisteraar zei:

Maar ik ontving het niet in NL maar CH.

 

Ik zet hier toch mijn vraagtekens bij want in Zwitserland zat er in de Radio Veronica dagen precies op de frequentie van Radio Veronica de zeer sterke Zwitserse zender Beromünster. Het lijkt mij heel sterk.

Eerder een broodje aap verhaal.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Ik zet hier toch mijn vraagtekens bij want in Zwitserland zat er in de Radio Veronica dagen precies op de frequentie van Radio Veronica de zeer sterke Zwitserse zender Beromünster. Het lijkt mij heel sterk.

Eerder een broodje aap verhaal.

Dat is nog maar de vraag. Veronica 192 is ooit verhuisd naar 538 (558 kHz) juist om van de storing van Beromünster op 192 af te komen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees zojuist het volgende bericht:

 

Agentschap Telecom heeft de LPAM frequentie 1485 kHz vergund in Beilen.

 

In Gasselternijveen is de 918 kHz vergund aan Radio T-Pot.

 

op:https://www.radio-tv-nederland.nl/

 

Dat is opvallend. Op die frequentie zat ooit een hele sterke zender uit Sofia, dacht ik. (Op 927 zat de VRT.) 

918 kHz is m.i. nooit een Nederlandse frequentie geweest.

 

Dat zendertje uit Gasselternijveen zal wellicht amper de Duitse grens overgaan, laat staan iemand storen. Het blijft een hobbyzender voor de directe buurt.

Ik heb de indruk dat het AT nu meer AM frequenties in de aanbieding heeft dan die welke Nederland ooit internationaal toegewezen heeft gekregen.

Of zie ik iets over het hoofd? 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Eduard07 zei:

Ik lees zojuist het volgende bericht:

 

Agentschap Telecom heeft de LPAM frequentie 1485 kHz vergund in Beilen.

De zenders op 1485 mogen slechts met 1 Watt uitzenden , net genoeg om ….

van de woonkamer tot in de voortuin te geraken , met wat geluk tot bij de buurman :D

Een paar met 50 Watt , en de rest met 100 Watt !! Ondertussen heb ik hier 2 LPAM zenders ontvangen ('s avonds) !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Eduard07 zei:

in Gasselternijveen

 

Wie kent het niet....

5 uren geleden, Eduard07 zei:

Dat is nog maar de vraag. Veronica 192 is ooit verhuisd naar 538 (558 kHz) juist om van de storing van Beromünster op 192 af te komen.

 

En op die frequentie zat Mt. Ceneri...ook in Zwitserland.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat we ons weer in verdiepen dat ik ongeveer 60 jaar geleden veronica in Wohlen ontvangen heb en

een qsl kaart ontvangen heb.

Die zender op 558 had ik nog nooit van gehoord ,google leert me dat het een qrp zender is alleen voor

gebied Tessin.

Jammer dat ik de qsl kaart niet meer heb daar stond datum signaalsterkte en frequentie op.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, kiekiek zei:

Je zal wel een andere zender gehoord hebben en gedacht hebben dat het Veronica was ;)

Ja een andere zender met nederlandse muziek en nederlandse reclame ,in mijn brief aan veronica heb ik

de titels van de muziek en welke reclame spotjes gehoord heb doorgegeven waarna ik een qsl kaart kreeg.

Blijkbaar meer DX dan ik dacht ,het was een koffer radio met ferriet antenne en kon de storing (iets) wegdraaien.

Jammer dan ik de schoenen dozen met qsl kaarten weggegooid heb daar waren meer exotische zenders bij.

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...