Ga naar inhoud


Schotel problemen in Zuid Spanje


Haagje

Aanbevolen berichten

Hoi ,

woon in Zuid Spanje tussen Murcia en Almeria , ben behoorlijk aan het tobben met mijn ontvangst met de schotel , heb Canal digitaal.

Nu een triaxschotel van 110 met een lmb voor een schotel van 80 cm en groter , heb op beide Astra s 1 en 3 goede signaalsterkte maar mijn signaalkwaliteit is nu op de Astra 1 60% en op de Astra 3 40% krijg dit niet hoger wat raden jullie mij aan.

Hiervoor had ik een lmb voor de Astra 1 en de hotbird gemonteerd maar had hier hetzelfde probleem , alleen was de signaalkwaliteit bij beide maar 40%.

Hoop dat een van jullie me kan helpen 

Lees goede uitleg van Sprietje.

aangepast door Haagje
Taalfout
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Haagje

 

Welkom op dit forum

 

Met een Triax 110 moet je een prima ontvangst hebben tussen Murcia en Almeria (Lorca, Aquilas of Vera).
Ik heb zelf een Triax 115 die bijna vergelijkbaar is met een Triax 110.
Ik heb er een rail op zitten en ontvang de Hotbird en Astra 1, 2 en 3 prima.
Ik begrijp dat je een monoblock hebt gemonteerd. Welk merk en type gebruik je?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje had een duo lmb met Astra en de hotbird , de signaalsterkte was heel goed alleen de signaal kwaliteit was niet hoger dan 40%.

heb in Nederland een inverte single duo lmb gekocht voor een schotel van 80 + en een hoek van 4,3.

nu op de Astra 1 zeer goede signaal kwaliteit 75% alleen de Astra 3 maar 40%.

Zou dit veranderen als ik een kleinere schotel pak van 90 ipv 110

Bedankt voor je reactie.

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Haagje

 

Ik heb uitgerekend dat in jou regio de afstand tussen de kop van de Astra 19,2 en 23,5 oost, 65mm moet zijn, d.w.z. van hart tot hart gemeten. Daar voldoen de meeste 6 graden monobocken aan. Je zou dus met de het monoblock Astra 19,2 en Hotbird 13 wat je hebt een goede ontvangst moeten hebben. Ik gebruik ze in regio Cartagena veel en dat geeft goed resultaat.
De enigste afwijking die je hebt is de skew-afwijking van beide koppen. Die zijn niet aangepast aan de pré-skew van de Astra 19,2 en 23,5.
Welke merk en type is het monoblock wat je in huis hebt?
Ik zou toch dat monoblock nog maar eens proberen maar dan wel afstellen zoals ik het nu aan geef.
Bij het monoblock Astra 19,2 en Hotbird 13 ga je de kop van de Astra 19,2 gebruiken voor de ontvangst van de Astra 23,5 en de kop van de Hotbird gebruiken voor de ontvangst van de Astra 19,2.
Je zet de kop van de 19,2 in de lnb-klem, de kop van de Hotbird komt er dan rechts naast te staan als je achter tegen het block aan kijkt waarbij de vrij hangende kop van de Hotbird lager komt te staan.
Het monoblock moet 29 graden schuin staan, zie bijgevoegde hoek. Richt de schotel optimaal uit op de Astra 23,5 totdat je maximale signaalkwaliteit hebt.

 

Ben je niet tevreden met de signaalkwaliteit, dan moet je 2 losse lnb's gebruiken. Hoeveel aansluitingen heb je nodig?

 

Hoek van 29 graden.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

Heel fijn dat je me deze uitleg geeft , heb maar 1 aansluiting nodig hoe werkt het met 2 losse lmb en hoe worden die dan gekoppeld naar 1 aansluiting.

Heb nu met de inverte kop single monobook-functionaliteiten 23 mm lmb 4,3 for 80cm dish een heel goede signaalsterkte zo n 90% en een signaalkwaliteit van

Astra 1 75% Astra 3 40% ontvang wel alle zenders.

De vervangen lmb is een metronic voor de Astra 1 19,2 en de hotbird hier had ik een signaalsterkte van 90% en een signaalkwaliteit van 45% , 

Met mijn nieuwe Inverto lmb heb ik dus bij de Astra 1 19,2 een signaalkwaliteit van 75%.

Wat is acceptabel voor de signaalkwaliteit Astra 1 heeft nu een kwaliteit van 75% groene streep en mijn Astra 3 40%.gele streep

Zou de signaalkwaliteit wat hoger hebben zodat ze beide in de groene lijn komen.

alweer hartstikke bedankt voor je uitleg.

groetjes Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ontvangst van de Astra 19,2 is daar geen enkel probleem. Die kun je daar gewoon met een 60cm schotel ontvangen. Het probleem zit hem in de Astra 23,5. Die is zwak. Daarom moet je de schotel daar ook op uitrichten zoals ik al schreef.
Signaalsterkte is niet van belang. De signaalkwaliteit daar gaat het om en die moet je daar met die Triax 110 toch zeker met 75-90% kunnen ontvangen voor de Astra 23,5.

Ik heb de indruk dat je nu de schotel op de Astra 19,2 hebt uitgericht en niet op de Astra 23.5.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje ga morgenvroeg gelijk kijken of de schotel verkeerd is gericht , heb vanmiddag met mijn kompas de richting van de schotel gecontroleerd denk inderdaad dat hij nu op de 19,2 graden uitgericht staat.

Laat je weten of je gelijk hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

Ben bezig geweest alles staat nu goed alleen op de Astra 3 signaalsterkte 85% en signaalkwaliteit 50% 

De Astra 1 heeft een signaalsterkte van 90% en de signaalkwaliteit 75%.

Heb goed beeld dus stop er nu mee.

Jij bedankt voor je uitleg en reacties , wel fijn dat er iemand op dit forum is die er verstand van heeft.

DANKJEWEL

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verhouding signaalkwaliteit Astra 19,2 op 75% en de Astra 23,5 op 50% is voor die regio correct. De waardes zijn niet hoog maar dat kan aan 2 oorzaken liggen.
- of de schotel is nog niet optimaal uitgericht
- of je gebruikt een tv met ingebouwde satellietontvanger.
Bij deze laatste is mijn ervaring dat ze over het algemeen veel lagere waardes aangeven dan bij losse satellietontvangers.

Bekijk de komende tijd maar eens hoe de ontvangst is. Met enige regen mag het signaal van de Astra 23,5 niet uitvallen, met flinke regen wel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...