Ga naar inhoud


Elektriciteits netwerk Amsterdam begint te bezwijken.


ceesv

Aanbevolen berichten

15 minuten geleden, Con zei:

En Nederland doet zijn best om het energiegebruik te beperken, zeker op nieuwbouwniveau

zijn er héle grote stappen gemaakt.

Helaas zijn die stappen alleen genomen in het binnen houden van de warmte, maar juist in de zomer als de zon lekker staat te branden gaat het energieverbruik flink de lucht in om het juist koel te houden.

Dus er is nog heel veel winst te behalen om die warmte ook buiten te houden zodat er niet/minder gekoeld hoeft te worden.

  • Like 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 uren geleden, Con zei:

Daarnaast las ik iets dat kolencentrales niet "regelbaar" zijn. De tijd dat er een schep kolen

op het vuur moest worden gegooid hebben we al héél lang achter ons gelaten hoor...

Niet _snel_ regelbaar. Los van dat het rendement van een kolencentrale beroerd is als deze niet op vol vermogen draait. Daar is deze immers op uitgelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een ander topic over zonwering van Psychosammie had ik het al over de noodzaak van die maatregel om de zomerse warmte te voorkomen @gerrit B

In combinatie met een WTW haal je ook 's zomers nog warmte uit de af te voeren lucht voor je warmwater voorziening en als de thermische massa van de grond gebruikt voor aanvoer van lucht kun je bij de doorsnee woning voorkomen dat er weer een airco opgehangen wordt.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Sprietje zei:

Een elektrische doorstroomverwarming van 21kW is absurd en kan alleen in de oliestaatjes.

 

Dat is helemaal niet absurd. Aleen omdat je er nooit van gehoord hebt of gezien hebt (laat staan in gebruik hebt) is dat niet absurd.

Een boiler al dan niet op gas of elektrisch verbruikt onnodig energie op het moment dat je geen waterverbruik hebt. Een doorstroomwaterverwarming verbruikt alleen dan energie als er waterafname benodigd wordt.

Bij 21 kW heb ik voldoende warmwater onder de douche met mijn regenwoud sproeier en hoef niet van druppel naar druppel te springen zoals in Nederland of Spanje. En heb geen zeikstraaltje van een ouwe kerel.

Die doorstroomwaterverwarming waar ik het over heb zijn er van 18 kW/21kW of 24kW en ook bijvoorbeeld in Duitsland heel normaal en overal in iedere bouwmarkt te koop.

Hieronder een foto van die van mij. Afgezekerd met 36 Amp.

 

IMG_20210625_0816133.jpg

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Dat is helemaal niet absurd. Aleen omdat je er nooit van gehoord hebt of gezien hebt (laat staan in gebruik hebt) is dat niet absurd.

Een boiler al dan niet op gas of elektrisch verbruikt onnodig energie op het moment dat je geen waterverbruik hebt. Een doorstroomwaterverwarming verbruikt alleen dan energie als er waterafname benodigd wordt.

Bij 21 kW heb ik voldoende warmwater onder de douche met mijn regenwoud sproeier en hoef niet van druppel naar druppel te springen zoals in Nederland of Spanje. En heb geen zeikstraaltje van een ouwe kerel.

Die doorstroomwaterverwarming waar ik het over heb zijn er van 18 kW/21kW of 24kW en ook bijvoorbeeld in Duitsland heel normaal en overal in iedere bouwmarkt te koop.

Hieronder een foto van die van mij. Afgezekerd met 36 Amp.

 

IMG_20210625_0816133.jpg

Ik denk niet dat dit een duurzame oplossing is om Nederland van warm water te voorzien. Deze installatie heeft 22 mm. pijpen die niet zouden misstaan in een weeshuis. Voor de Nederlandse situatie is het onverstandig om dit soort installaties toe te passen. In de oliestaatjes zijn natuurlijk andere normen gangbaar en staat energiebesparing ook niet erg hoog op de agenda.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
11 uren geleden, Con zei:

Daarnaast las ik iets dat kolencentrales niet "regelbaar" zijn. De tijd dat er een schep kolen

op het vuur moest worden gegooid hebben we al héél lang achter ons gelaten hoor...

Grote centrales kunnen per uur ongeveer 10% van het vermogen regelen, dat heeft te maken met het opstoken van de ketels, welke per uur slechts een beperkt aantal graden warmer of kouder gestookt kunnen worden.

 

Je kan zo een centrale ook niet eenvoudig uit zetten, je zal ze omlaag moeten stoken.

Gaat het te snel scheuren leidingen en tanks.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, gerrit B zei:

Een paar kleintjes ipv. 1 grote?

of zoals vroeger elk huis een kolenkachel, lekker

 

dat is een gepasseerd station die kolen en was het ook al toen de Staatmijnen gesloten werden hier in 't zuiden.

smog was ons niet onbekend in tijdens de kolenjaren

 

aangepast door Tonskidutch

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, mereltje zei:

petroleum

 

Geen petroleum. Huisbrandolie. In België mazout. Een rijnaak kan wel prima stoken op diesel, dat is immers al aan boord.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Tonskidutch zei:

dat is een gepasseerd station die kolen

Ik vraag het me af, een goedkope brandstof die in gigantische hoeveelheden overal aanwezig is en waar we niet afhankelijk zijn van wat olie- of gasboeren.

Wat extra filters en een manier om de uitgestoten CO2 op te vangen, te verwerken of te hergebruiken en het gehele energieprobleem is in 1 klap opgelost.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
28 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Diesel en stookolie zijn precies hetzelfde. Hebben alleen een andere kleur vanwege de accijnzen. 

Als je diesel in je verwarmingsbrander stookt betaal je ca 3x teveel. 

Rode diesel welke goedkoper was omdat er minder accijns werd berekend, is in 2013 afgeschaft.

Kan alleen nog door binnenvaart schepen worden gebunkerd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu komen dat soort gevallen wel nog steeds voor en die kennis c.q. vragen vindt je zelfs nu op diverse auto fora, waar men ondanks dat het strafbaar is stookolie voor de auto gebruiken wil. Overigens ook al langer bekend bij de tractoren van enkele boeren.

Voor de lol, je kan ook op oud frituurvet rijden, maar je roetfilter gaat niet echt lang mee en je moderne motor ook niet! En je ruikt het echt.

 

zijspoor dus

 

Terug naar het oorspronkelijke topic, men heeft in Nederland heel wat lagen uit de nationale en regionale planologie aan bevoegdheden van overheden, Provinciën en Gemeenten geschrapt en dat aan marktpartijen in dit geval zoals die energie netwerk beheerders over gelaten, zonder een controlerende taak van die overheid. Gaat heen en vermenigvuldigt U. Of ook wel, wie het eerst komt maalt eerst. Geen capaciteit over, dan pech.

En dat is volgens velen die er onderzoek naar gedaan hebben de nasleep van de economische crisis uit 2008 die alles minstens de er op volgende 6 jaar tot stilstand heeft gebracht. Zo ook de bouwindustrie.

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

men heeft in Nederland heel wat lagen uit de nationale en regionale planologie aan bevoegdheden van overheden, Provinciën en Gemeenten geschrapt en dat aan marktpartijen in dit geval zoals die energie netwerk beheerders over gelaten, zonder een controlerende taak van die overheid.

Nee, dat heeft men in Brussel beslist.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...