Ga naar inhoud


Elektriciteits netwerk Amsterdam begint te bezwijken.


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator
1 uur terug, gerrit B zei:

Als men massaal doorstroom toestellen van 24kW gaat installeren dan zie ik aankomen dat grote delen van Amsterdam (en de rest van Nederland) regelmatig op zwart gaan.

Wat dacht je van 21 kW laadpalen bij elk huis?

We moeten toch allemaal elektrisch gaan rijden?

 

En o ja, de warmtepomp, toch ook al snel 5 kW.

 

"Ze" hebben geen idee waar ze het overhebben, die energie transitie...

 

 

  • Like 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Tonskidutch zei:

 

....Maar het gaat over de capaciteit die rondom en in Amsterdam niet meer gegarandeerd kan worden.

Wat mij betreft zetten de hele Zuiderzee vol met windmolens, dan gaan die paar toeristen maar elders zeilen.

Ik heb een ander idee:

Als iedere gemeente nou eens van die ouderwetse windmolens gaat neerzetten (dus die mooie ouderwetse molens), en ze plakken er een horeca-gelegenheid bij; stel je voor dat iedere gemeente minimaal 4 van die molens gaat plaatsen (wel met die mooie oude steentjes) en ze zetten er een ouderwets restaurant annex bruine kroeg naast.

 

Zo'n ouderwetse windmolen heb ik in mn jeugd weleens gezien in het Naardermeer; prachtig gewoon! en hij maakte geen lawaai.

 

Misschien een idee.

Als er een gemeente ambtenaar meeleest zou ik zeggen: draag het voor aan de ambtenaar van Ruimtelijke Ordening.

 

De horeca mag weer open ivm de corona-versoepelingen dus.... 3 vliegen in één klap: groene stroom, toerisme en werk voor in de horeca.

 

 

  • Haha 1

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Ja, je moet een draaistroomaansluiting hebben. Voor de doorstroomwaterverwarming hoef je de nul niet aan te sluiten omdat de 3 verwarmingsspiralen in ster staan.

24 kW : 3 = 8 kW per fase.  20 Amp per fase. Valt dus wel mee. Voor de toevoer is 5 mm² per fase nodig. Bij deze doorsnede litze gebruiken.

 

Dat moet natuurlijk zijn 20 Amp per verwarmingsspiraal, ingeval van een driehoek schakeling.

En of die nu in ster of driehoek staan doet er voor de stroom per fase niet toe.

Die is bij dit vermogen ruim 32 amp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Dat moet natuurlijk zijn 20 Amp per verwarmingsspiraal, ingeval van een driehoek schakeling.

En of die nu in ster of driehoek staan doet er voor de stroom per fase niet toe.

Die is bij dit vermogen ruim 32 amp.

 

Niet juist.

In Driehoek "zien" de spiralen 400 volt. En de 0 hoeft niet te worden aangesloten.

In Ster zouden de spiralen 230 volt "zien". En de 0 moet wel worden aangesloten. Voor hetzelfde vermogen heb je bijna 2 x zoveel stroom nodig. Daarom kun je ze alleen maar in driehoek aansluiten.

Levert de stroom leverantier 3 x 35 Amp dan is dat voldoende.

In de praktijk staat nooit alles tegelijk aan.

En op die hoge stroomsterkte moet je je niet zo blind staren. Die water doorstroomverwarmers kun je electronisch regelen in temperatuur en meestal tot 60°C.

Ik heb de watertemperatuur op 42°C ingesteld. Dat is heel aangenaam om te douchen. Dan is het stroomverbruik ook veel lager.

 

Dat een beetje draaistroomaansluiting in NL zo achterlijk duur is, dat heb ik niet verzonnen.

Hier zou de overheid een stokje voor moeten steken, ook met het oog op elektrisch auto-rijden.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland is 1x35A net zo duur per maand als 3x25A. 3x 25A wordt al enorm veel duurder (mag je zelf opzoeken).

Raden welke ik heb?:D

 

We hebben al inductie & airco en voor je het weet heb je een electische auto en WP met doorstroomelement.

Dan wordt het al serieel  in tijd gebruiken.

aangepast door Mrbeam

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Niet juist.

In Driehoek "zien" de spiralen 400 volt. En de 0 hoeft niet te worden aangesloten.

In Ster "zien" de spiralen 230 volt. Voor hetzelfde vermogen heb je bijna 2 x zoveel stroom nodig....

 

Als even de tijd hebt, wil je dan het artikel over driefasenspanning op wikipedia verbeteren?

Maar ik denk zelf dat je de stroom tussen de fasen verwart met de stroom per fase.

 

wiki_draaistroom.thumb.jpg.fab9edd441d469e1bf584505046018a8.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Old Satterhand zei:

 

Als even de tijd hebt, wil je dan het artikel over driefasenspanning op wikipedia verbeteren?

Maar ik denk zelf dat je de stroom tussen de fasen verwart met de stroom per fase.

 

wiki_draaistroom.thumb.jpg.fab9edd441d469e1bf584505046018a8.jpg

 

 

Nee ik heb het goed geschreven. De stroom is afhankelijk van de spanning.

De spanning is tussen de fasen 400 volt en van fase t.o.v. de 0, 230 volt. De stroom tussen de fasen is afhankelijk van de last. (de weerstand).

Wat er op Wikepedia is voor mij niet relevant.

23 minuten geleden, Mrbeam zei:

In Nederland is 1x35A net zo duur per maand als 3x25A. 3x 25A wordt al enorm veel duurder (mag je zelf opzoeken).

Raden welke ik heb?:D

 

We hebben al inductie & airco en voor je het weet heb je een electische auto en WP met doorstroomelement.

Dan wordt het al serieel  in tijd gebruiken.

 

Zo is het.

Bij mij hier is het zo dat je niet eens een 1 fase aansluiting kunt krijgen. Alles is hier 3 fasen. Ook in het kleinste appartement.

Dat Sprietje het met 1 fase moet doen in Spanje met maar 15 Ampère vind ik diep triest.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Nee ik heb het goed geschreven. De stroom is afhankelijk van de spanning.

De spanning is tussen de fasen 400 volt en van fase t.o.v. de 0, 230 volt. De stroom tussen de fasen is afhankelijk van de last. (de weerstand).

.....

 

Ja, als je dezelfde verwarmingsspiraal zou aansluiten op 230 ipv 400 dan klopt het wel.

En bij een belasting van 24000 Watt loopt er toch echt een stroom van 3x 34 Ampère door je stroomgroep.

Je kunt het zelf uitrekenen: 24000 gedeeld door 1,73 x 400.

Daar hoef je die wiki niet voor te lezen, dat staat in je sterkstroom leerboek. Als je die nog hebt.

 

Je kunt geen energie besparen door een verwarmings element op 400 volt aan te sluiten.

Je beperkt er alleen de stroom door dat element mee. En die is inderdaad lager dan aanvoer via de fasen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect, maar voor de respondenten die hier hun plasje komen doen, weleens afgevraagd hoe dat kan, en wat daar voor nodig is? Kunnen we niet beginnen om een quotum in te stellen, en een aantal gebruikers laten bezwijken? Als bijvangst, halen we meteen de vlooien kam door de sociale media. 

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Drs. IJzerbout zei:

Dat Sprietje het met 1 fase moet doen in Spanje met maar 15 Ampère vind ik diep triest.

Niemand in het buitengebied krijgt meer dan 15 Amp. Ze kunnen je wel meer geven maar dan moet je niet staan te kijken dat je de meeste tijd maar 140 volt hebt en dan duurt het niet lang of de airco's, koelkasten e.d. branden door en kun je een nieuwe kopen. Wasmachines e.d. vallen op storing met de melding "te lage spanning". Ik heb jaren geleden al eens 144 volt gehad maar nadien hebben ze een automatische spanningsregelaar bij de 10.000 volt trafo gezet die bij een grotere belasting het voltage opregelt. Ja dat zijn de consequenties dat Iberdrola jarenlang de alleenleverancier in Spanje was en nu nog steeds. Zij hebben een aantal jaren geleden zelfs een wet afgedwongen dat als je zonnepanelen aanschafte, je een boete kreeg omdat Iberdrola dan minder stroom af kon leveren. Stroom terug leveren was er al helemaal niet bij. Gelukkig is die wet door de EU 2 jaar geleden verboden en nemen nu veel mensen zonnepanelen.

 

Ik heb twee elektrische boilers die alleen s nachts om de beurt inschakelen.

Ik heb in de woonkamer en keuken een voltmeter in het stopcontact zitten. Als de spanning onder de 195 volt zit, hoef ik de (af)wasmachine, droger, oven, airco enz. niet aan te zetten want dan zakt de spanning onder de 180 volt en gaan ledlampen knipperen enz.

DM55-1.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-6-2021 om 12:20, Psychosammie zei:

 

Geen petroleum. Huisbrandolie. In België mazout. Een rijnaak kan wel prima stoken op diesel, dat is immers al aan boord.

Wij hadden thuis vroeger petroleumkachels .En Jan de peterollieboer kwam met de bakfiets😂

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

Ik heb jaren geleden al eens 144 volt gehad maar nadien hebben ze een automatische spanningsregelaar bij de 10.000 volt trafo gezet die bij een grotere belasting het voltage opregelt.

 

Uiterst vaag verhaal. 

Als het net overbelast raakt zal de spanning dalen maar eerder zullen de trafo's in de wijk door overbelasting het begeven. De spanning opregelen gaat alleen met een regeltrafo of drive die dan de situatie alleen maar erger maakt. Stroom terugleveren aan het net gaat ook problemen geven want je kunt alleen dan terugleveren als de spanning die je opwekt hoger is dan die die het net levert. 

Een stroomnet kan niet meer leveren dan waarvoor het ontworpen is. 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Uiterst vaag verhaal. 

Als het net overbelast raakt zal de spanning dalen maar eerder zullen de trafo's in de wijk door overbelasting het begeven. De spanning opregelen gaat alleen met een regeltrafo of drive die dan de situatie alleen maar erger maakt. Stroom terugleveren aan het net gaat ook problemen geven want je kunt alleen dan terugleveren als de spanning die je opwekt hoger is dan die die het net levert. 

Een stroomnet kan niet meer leveren dan waarvoor het ontworpen is. 

Een uiterst vaag verhaal? Je bent niet goed op de hoogte, zie:

Oplossing 2. De transformator (10.000 Volt / 400 V /230 V) in netstations in woonwijken uit te rusten met een automatische (slimme = intelligente) spanningsregelingen om de vele en snelle belastingfluctuaties van zonnepanelen (en windenergie) op te vangen.

 

Lees: https://www.kivi.nl/act/vakafdelingen/elektrotechniek/nieuws/artikel/met-slimme-spanningsregelingen-is-een-betrouwbare-elektriciteitsvoorziening-mogelijk-met-de-komst-van-elektrische-auto-s-en-opmars-van-zonnepanelen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, D-box zei:

Ik heb een ander idee:

Als iedere gemeente nou eens van die ouderwetse windmolens gaat neerzetten (dus die mooie ouderwetse molens), en ze plakken er een horeca-gelegenheid bij; stel je voor dat iedere gemeente minimaal 4 van die molens gaat plaatsen (wel met die mooie oude steentjes) en ze zetten er een ouderwets restaurant annex bruine kroeg naast.

 

Zo'n ouderwetse windmolen heb ik in mn jeugd weleens gezien in het Naardermeer; prachtig gewoon! en hij maakte geen lawaai.

 

Misschien een idee.

Als er een gemeente ambtenaar meeleest zou ik zeggen: draag het voor aan de ambtenaar van Ruimtelijke Ordening.

 

De horeca mag weer open ivm de corona-versoepelingen dus.... 3 vliegen in één klap: groene stroom, toerisme en werk voor in de horeca.

 

 

In mijn jeugd ben ik ook in Norg Drenthe geweest, daar was ook zo'n mooie molen.

 

Ik kan me niet voorstellen dat er omwonenden er last van zullen ondervinden.

 

Man, wat een toerisme zou dat aantrekken, en werkgelegenheid.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

windmolens die niet draaien omdat er geen wind is.

ook bijna niemand wil windmolens in zijn achtertuin hebben.

 

geen enkele gemeente heeft grond over om hele weilanden vol te gooien met zonnepanelen, die ook niet zaligmakend zijn in de winter met iets van 6 uur daglicht. Die zonnepanelen leveren geen geld, wel nieuwe huizen.

 

misschien moet het volgend kabinet wat investeren in kernenergie?

bouw 2 of zelfs 3 flinke jongens in de markerwaard, onder water. dus geen koelproblemen.

bij een flinke ramp (a la japan meltdown) gooi je de sluis open, en klaar.

 

het afvalprobleem is er wel, maar dit goed doen en opslaan in bijv kolenmijn, zoutmijn oid.

Die windmolentjes en zonnepanelen kom je niet mee weg met de huidige energievraag.

 

verder, maar dat is een iets andere discussie, zou ook wat meer gekeken moeten worden naar waterstof als energiebron, voor de transport sector.

 

 

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...