Ga naar inhoud


Elektriciteits netwerk Amsterdam begint te bezwijken.


ceesv

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, ceesv zei:

Mijn Cat6D diesel met ad-blue is voor mij nog steeds de schoonste oplossing.

 

Dat is inderdaad een extreem schone oplossing. Er zou meer reklame voor gemaakt moeten worden. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Jammer dat onder de druk van het elektrisch rijden men de verdere ontwikkeling van deze motoren gestopt heeft.

 

Hieronder een link naar het actuele verbruik en productie / in-export van Tennet.

 

Tennet data dashboard

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-6-2021 om 16:58, Sprietje zei:

Niemand in het buitengebied krijgt meer dan 15 Amp. Ze kunnen je wel meer geven maar dan moet je niet staan te kijken dat je de meeste tijd maar 140 volt hebt en dan duurt het niet lang of de airco's, koelkasten e.d. branden door en kun je een nieuwe kopen. Wasmachines e.d. vallen op storing met de melding "te lage spanning". Ik heb jaren geleden al eens 144 volt gehad maar nadien hebben ze een automatische spanningsregelaar bij de 10.000 volt trafo gezet die bij een grotere belasting het voltage opregelt. Ja dat zijn de consequenties dat Iberdrola jarenlang de alleenleverancier in Spanje was en nu nog steeds. Zij hebben een aantal jaren geleden zelfs een wet afgedwongen dat als je zonnepanelen aanschafte, je een boete kreeg omdat Iberdrola dan minder stroom af kon leveren. Stroom terug leveren was er al helemaal niet bij. Gelukkig is die wet door de EU 2 jaar geleden verboden en nemen nu veel mensen zonnepanelen.

 

Ik heb twee elektrische boilers die alleen s nachts om de beurt inschakelen.

Ik heb in de woonkamer en keuken een voltmeter in het stopcontact zitten. Als de spanning onder de 195 volt zit, hoef ik de (af)wasmachine, droger, oven, airco enz. niet aan te zetten want dan zakt de spanning onder de 180 volt en gaan ledlampen knipperen enz.

DM55-1.jpg

 

Het lijkt me beter om er ook een nauwkeurige frequentie meter bij te hebben. Dan weet je dat de stroomleverancier moeite heeft met aanpassen aan de vraag.

Het gaat een netbedrijver erom de balans te houden tussen vraag en aanbod van stroom op ieder moment van de dag en nacht. De spanning op en neer te regelen volgens Sprietje is geen oplossing. Er zou dan bij ieder verdelerhuisje zo´n ding moeten staan? Onrealistisch.

Wat een netbedrijver wel doet is de vraag naar stroom aan te passen door waar dit mogelijk is overcapaciteit aan te vullen waar ondercapaciteit is.

 

Dat de stroomverzorging in de vakantiegebieden onstabiel is, komt volgens mij ook door de vele Engelsen die zich daar ingedekt hebben met hun electrische waterketels, verwarmingsspiralen, broodroosters en veel meer van dat soort stroomvreters, allemaal uit Engeland meegenomen dat een vele malen robuster stroomnet heeft.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Dat de stroomverzorging in de vakantiegebieden onstabiel is, komt volgens mij ook door de vele Engelsen die zich daar ingedekt hebben met hun electrische waterketels, verwarmingsspiralen, broodroosters en veel meer van dat soort stroomvreters, allemaal uit Engeland meegenomen dat een vele malen robuster stroomnet heeft.

Ik zit niet in een vakantiegebied, alleen maar Spanjaarden en geen enkele Engelsman. Het verlies zit hem in de lange bovengrondse aluminium leidingen waar vele huizen op zijn aangesloten. Mijn aanvoerleiding is 2km lang en er is in het totaal 350 Amp. aan afgezekerd in de aangesloten huizen over 3 fase. Als de belasting evenredig verdeeld is over de 3 fase is dat 116 Amp. per fase. Wat dacht je dat het spanningsverlies is over 2 kilometer?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt niet.

Aluminium wordt veel toegepast voor aanvoer van stroom.

Vanwege de hogere weerstand is de doorsnede hoger. Aluminium is dan altijd nog veel goedkoper dan koper en heeft duidelijk minder gewicht.

Niks mis mee met aluminium.

Koper zou onbetaalbaar duur worden.

 

Stroomleveranciers zijn niet op hun achterhoofd gevallen en weten donders goed wat de nadelen maar ook voordelen van aluminium zijn.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij het ontwerpen van een verdeelnet worden de specificaties van de kabels aangepast op het te transporteren vermogen en de minimum toegestane netspanning aan het einde van de verbinding.

 

Zoals Ijzerbout aangeeft worden bij aluminium kabels de diameter aangepast, zodat bij de maximale ontwerpstroom de spanning aan het einde van de kabel binnen de toegestane minimum spanning valt.

 

Ga je meer verbruiken als waarvoor de installatie ontworpen is, en de zekeringen verzwaren zal de spanning inderdaad verder zakken, maar dan ben je buiten de grenzen van het ontwerp bezig.

 

In Afrika is een netspanning stabilisator in een woning geen ongebruikelijk hulpmiddel om je netspanning constant te houden, ik zou in Spanje dan allang zelf zo een regulator geplaatst hebben.

 

Bijvoorbeeld:

Sollatek Voltage Stabilizer 230V 16A Over Voltage and Under Voltage, 3680VA Schuko Plug, Desktop

Klik hier voor Specs. 

 

• All-electronic construction with no moving parts
• Easy to install and has a small foot print
• Input Range: 230Vac -29% → +23%
• Output Accuracy: Input = 171 → 275V, Output = 230Vac ± 6%, Input = 164 → 171V, Output = 230Vac ± 10%, Input = 274 → 285V, Output = 230Vac ± 10%
• Correction Speed: 750Volts / Second
• Response Within 15 Millisecond
• Wave form distortion: None
• Electronic switching
• Frequency: 45-75Hz

 

Kost ongeveer 300 GBP. en is elektronisch.

 

Er zijn ook autotransformatoren met motor aandrijving, die zijn goedkoper, maar hebben bewegende delen.

Bijvoorbeeld deze voor € 209,-

Defitec - Stabilisateur de courant technologie Inverter 5000W - DEFI'STAB 5000

Inverseur de source inverter DEFITEC Defi stab 5000 w

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de buitengebieden in Spanje wordt niets ontworpen.
Degene die het eerste een aansluiting op het elektriciteitsnet wil hebben, betaald gewoon de kosten van de palen, de kabel, de meterkast en de installatiekosten. Afhankelijk van de te overbruggen afstand kan dat wel €10.000 of €20.000 kosten. Komt er dan een buurman bij die aan wil sluiten, dan zegt degene die als eerste heeft aangesloten, goed buurman, maar dan betaal jij de helft van de kosten die ik gemaakt heb. En zo gaat dat verder totdat er ineens heel veel mensen op die ene kabel zijn aangesloten. Dan is die standaard bovengrondse kabel natuurlijk niet toereikend zeker nu bijna alle Spanjaarden tegenwoordig ook meerdere airco's hebben.
Ik ken de specificatie niet precies van die bovengrondse kabel maar het zijn 4 kabels (3 fase en de nul) met rubber mantel in elkaar gevlochten met een hele sterke staaldraad in het midden waarmee de kabel strak wordt gespannen. Hoeveel mm2 die kabel is week ik niet maar zover ik weet is er maar 1 type wat gebruikt wordt, dus geen verschillende diktes.

Er zijn ook nog koperen bovengrondse kabels maar die verdwijnen als sneeuw voor de zon. Vrienden van ons hadden koperen aanvoerdraden. Op een ochtend werden ze wakker en hadden ze geen stroom. Heel de koperen leiding over een lengte van honderden meters was s' nachts weggehaald.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sprietje zei:

Wat dacht je dat het spanningsverlies is over 2 kilometer?

 

Dat zal binnen het verliesbudget liggen. Die installateurs zijn toch geen beunhazen die maar wat aanrommelen? Koper of aluminium maakt niets uit omdat voor aluminium een grotere doorsnede wordt genomen dan koper. 

Normaal gesproken doet de gemeente de ontwikkeling of bouwrijp maken van de grondstukken. Of zit je daar soms in een illegaal 🚫 gebouwd huis?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niets illegaal maar wel zelf gebouwd. Er stonden al redelijk wat (oude) huisjes van Spanjaarden maar die hadden in het begin ook geen stroomaansluiting totdat er iemand is die flink in zijn buidel tast om als eerste aangesloten te worden. Dat volgt de rest met minder kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

Bij het ontwerpen van een verdeelnet worden de specificaties van de kabels aangepast op het te transporteren vermogen en de minimum toegestane netspanning aan het einde van de verbinding.

 

Zoals Ijzerbout aangeeft worden bij aluminium kabels de diameter aangepast, zodat bij de maximale ontwerpstroom de spanning aan het einde van de kabel binnen de toegestane minimum spanning valt.

 

Ga je meer verbruiken als waarvoor de installatie ontworpen is, en de zekeringen verzwaren zal de spanning inderdaad verder zakken, maar dan ben je buiten de grenzen van het ontwerp bezig.

 

In Afrika is een netspanning stabilisator in een woning geen ongebruikelijk hulpmiddel om je netspanning constant te houden, ik zou in Spanje dan allang zelf zo een regulator geplaatst hebben.

 

Bijvoorbeeld:

Sollatek Voltage Stabilizer 230V 16A Over Voltage and Under Voltage, 3680VA Schuko Plug, Desktop

Klik hier voor Specs. 

 

• All-electronic construction with no moving parts
• Easy to install and has a small foot print
• Input Range: 230Vac -29% → +23%
• Output Accuracy: Input = 171 → 275V, Output = 230Vac ± 6%, Input = 164 → 171V, Output = 230Vac ± 10%, Input = 274 → 285V, Output = 230Vac ± 10%
• Correction Speed: 750Volts / Second
• Response Within 15 Millisecond
• Wave form distortion: None
• Electronic switching
• Frequency: 45-75Hz

 

Kost ongeveer 300 GBP. en is elektronisch.

 

Er zijn ook autotransformatoren met motor aandrijving, die zijn goedkoper, maar hebben bewegende delen.

Bijvoorbeeld deze voor € 209,-

Defitec - Stabilisateur de courant technologie Inverter 5000W - DEFI'STAB 5000

Inverseur de source inverter DEFITEC Defi stab 5000 w

 

Lijkt me een "egoistisch" apparaat , om secundair de spanning op peil te houden moet je primair meer uit het net halen en dus een zwaardere belasting , waardoor anderen een nog lagere netspanning krijgen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, dat is de consequentie, maar jouw apparaten blijven wel heel.

Vermogen is nog steeds spanning x stroom, zakt de spanning, zal voor gelijk vermogen de stroom evenredig moeten stijgen, met als gevolg dat het spanning verlies over de toevoer kabel verder oploopt.

 

Tja,en dan wil TimmerFrans in 2030 alleen nog maar elektrische batterij auto's op de weg toelaten.

 

Dat gaat nog een kunststukje worden, overal diesel aggregaten om je auto op te laden.

 

Maar goed voorbeeld doet volgen!

Klik: Utrechtse milieuzone draait op dieselgenerator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...