Ga naar inhoud


Elektriciteits netwerk Amsterdam begint te bezwijken.


ceesv

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, mereltje zei:

Wij hadden thuis vroeger petroleumkachels .En Jan de peterollieboer kwam met de bakfiets😂

 

Wij alleen kolen. Wel petroleum voor een oliestel. Moesten we halen in het dorp bij iemand die een paar vaten in de schuur had staan. 

 

Woonarken hebben nu vaak huisbrandolie. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


14 uren geleden, Sprietje zei:

Ik heb jaren geleden al eens 144 volt gehad maar nadien hebben ze een automatische spanningsregelaar bij de 10.000 volt trafo gezet die bij een grotere belasting het voltage opregelt.

 

Kijk Sprietje, en hier gaat het helemaal fout met je verhaal.

Je kunt de spanning niet ongestraft naar boven regelen.

 

Ik zal het proberen in Jip  Janneke uitleg.

Stel je krijgt (nog) maar 144 volt thuis aangelevert. Dat is te weinig. Dus we gaan het op één of andere manier naar boven opregelen.

Dat kun je o.a. doen met een transformator. Die zal dan de spanning secundair weer naar 230 optransformeren. Al je verbruikers werken weer naar behoren maar trekken dan wel weer meer stroom.

Daardoor zal de trafo primair meer stroom moeten leveren waardoor het net nog zwaarder belast wordt.

Als bijvoorbeeld de 10 kV trafo in de verzadiging raakt door overlast dan kun je niet straffeloos de spanning even opregelen.

Ja ik weet het...spanningsstabilisatoren zijn tegenwoordig drives. ABB en Siemens maken ze. Die kunnen bij sterk wisselende lasten de spanning constant houden. Maar niet als het net chronisch overbelast is.

 

13 uren geleden, Sprietje zei:

De transformator (10.000 Volt / 400 V /230 V) in netstations in woonwijken uit te rusten met een automatische (slimme = intelligente) spanningsregelingen om de vele en snelle belastingfluctuaties van zonnepanelen (en windenergie) op te vangen.

 

Hier is geen sprake van onderverzorging maar oververzorging. Het verhaal klopt.

Veel huiseigenaren willen hun overtollige stroom terugleveren aan het net omdat ze daar geld voor krijgen. Dat zorgt voor overspanning want je kunt alleen terugleveren als je  zelf opgewekte spanning hoger is dan de netspanning.

Hele slimme huiseigenaren zetten hun converters via de software op "Engeland" waardoor ze de spanning op het Engelse net (240 volt) aanpassen met alle gevolgen van dien voor de andere bewoners in de straat/wijk.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Was wel een goed idee om het beheer van het elektriciteits net te privatiseren, daar plukken we nu de vruchten van :D

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, D-box zei:

Ik heb een ander idee:

Als iedere gemeente nou eens van die ouderwetse windmolens gaat neerzetten (dus die mooie ouderwetse molens), en ze plakken er een horeca-gelegenheid bij; stel je voor dat iedere gemeente minimaal 4 van die molens gaat plaatsen (wel met die mooie oude steentjes) en ze zetten er een ouderwets restaurant annex bruine kroeg naast.

 

Niets mis aan dat plan alleen zijn er geen bouwtimmerlieden meer die een dergelijke molens kunnen plannen en uitvoeren. Dat kan de vergunning verlener bij de Gemeente niet eens toetsen zo complex is de oude windmolen. Maar ik was eens in een klein Duits stadje { toegevoegd Kalkar linkje }waar de windmolen in de stadsomwalling staat (een werkende graan molen) en die maakt echt wel een tering herrie in het stadje hoor.

aangepast door Tonskidutch
linkje toegevoegd

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In de toekomst zal elektriciteit levering niet meer vanzelfsprekend zijn.

 

De beoogde energie transitie zal ervoor zorgen dat we een aanbod in plaats van een vraag gestuurd verbruik krijgen.

Ik ken dat nog van Zuid-Afrika rond 1999 -2001, waar in de ochtend de wijk waar mijn appartement stond geen spanning kreeg, en in de middag het industrie terrein waar in werkte gedurende 2 uur geen spanning meer kreeg.

 

Ik heb thuis nog de slinger waarmee ik ochtends het rolluik van de parkeer garage met de hand opende, om naar kantoor te gaan.

 

De afgelopen jaren zijn we in Europa al een paar keer aan de rand van de afgrond geweest, waar het koppelnet op het punt stond om af te schakelen omdat er geen balans was tussen opgewekte en afgenomen energie.

 

Windkracht en zonne-energie, die een steeds groter deel van de productie vormen, zijn onberekenbaar.

Er zullen momenten zijn waar die alternatieve opgewekte energie plotseling wegvalt (wet van de grote getallen) en er onvoldoende conventionele opwekking beschikbaar is om het tekort op te vangen.

 

Elektriciteit opwekking en het koppelnet zijn complexe systemen, en werkt binnen kleine toleranties.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Kijk Sprietje, en hier gaat het helemaal fout met je verhaal.

Je kunt de spanning niet ongestraft naar boven regelen.

Wat zit je nu toch allemaal te beweren?
Ik schrijf toch niet dat door die nieuwe spanningsregeling we nu altijd 230 volt hebben. Het is alleen lang niet meer zo extreem als vroeger. Ze hebben namelijk nog wat zaken gedaan zoals de belasting van de 3 fases aan de hoogspanningstrafo beter verdeeld. Sommige mensen zijn dus op een andere fase gezet. Daarnaast hebben ze bij iedereen gecontroleerd of er wel een 15 Amp. zekering in de meterkast zat en zo nodig er tussen gezet. Nu kunnen mensen dat natuurlijk ook weer omzeilen maar door overal slimme meters te plaatsen, kunnen ze het actuele stroomverbruik op afstand controleren. Kom je ruim over die 15 Amp., dan wordt de stroomvoorziening automatisch verbroken. Die wordt na enige tijd automatisch herstelt. Gebeurt je dit meerdere keren, dan moet je dagen wachten voordat ze je weer aansluiten. Samen met de automatisch regelende hoogspanningstrafo, is de spanning die ik de laatste paar jaar in huis heb meestal tussen de 190 en 250 volt.
Met die 250 volt hoef je ook niet zo blij te zijn want sommige ledlampen kunnen daar niet goed tegen en geven na een half jaar de geest. Zo kun je hebben dat in een half jaar tijd wel 5 lampen van hetzelfde merk (Philips) en typen kapot gaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, gerrit B zei:

Kan aan mij liggen maar als ik zie een boiler van 24kw dan is dat dus 24.000W

Vroeger op school geleerd dat vermogen = spanning x stroom dus 24.000= 230 x stroom  stroom = dus 104,35A

Weinig kans dat je zo'n aansluiting ook maar ergens in Nederland kunt krijgen dus zal je in ieder geval een krachtstroom aansluiting moeten hebben.

 

Die snap ik dus ook niet. Daar gaan ze helemaal aan voorbij.

Iedere standaard groepenkast heeft 16A zekeringen en

25 en met een beetje geluk een 35 A hoofdzekering.

Dus dat is standaard "not done".

Dat was dan ook de achtergrond van mijn kritiek.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ceesv zei:

Windkracht en zonne-energie, die een steeds groter deel van de productie vormen, zijn onberekenbaar.

Er zullen momenten zijn waar die alternatieve opgewekte energie plotseling wegvalt (wet van de grote getallen) en er onvoldoende conventionele opwekking beschikbaar is om het tekort op te vangen.

 

Er wordt al gewerkt aan een oplossing. Giga batterijen (geen grap!)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt tijd dat waterstof er door komt. Dan kunnen we zelf

elektra opwekken en dan ook nog eens hartstikke schoon.

Dan kunnen we tevens stoppen met windmolens en kerncentrales erbij.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Con zei:

 

Die snap ik dus ook niet. Daar gaan ze helemaal aan voorbij.

Iedere standaard groepenkast heeft 16A zekeringen en

25 en met een beetje geluk een 35 A hoofdzekering.

Dus dat is standaard "not done".

Dat was dan ook de achtergrond van mijn kritiek.

Jongens toch. 24 kW is 8 kW per fase. 8 kW is bij 400 Volt dan 20 Amp per fase. Waar lullen we over?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Con zei:

Het wordt tijd dat waterstof er door komt. Dan kunnen we zelf

elektra opwekken en dan ook nog eens hartstikke schoon.

 

Dat is een waarheid als een KOE, jammer helaas dat we in deze wereld eerst nog oude reserves en installaties willen amortiseren.

Zoals bijvoorbeeld die verontreinigde Benzine die naar derde wereld landen gaat, dat we konden lezen in de nieuwsbladen.

(heute show vrijdag 25-06-2021 op mediathek over de waan van de energietransitie, kun je nog eens lachen naast al die ellende in de wereld)

 

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur geleden, Con zei:

Het wordt tijd dat waterstof er door komt. Dan kunnen we zelf

elektra opwekken en dan ook nog eens hartstikke schoon.

Dan kunnen we tevens stoppen met windmolens en kerncentrales erbij.

Waterstof is geen energie bron, maar een energie opslag medium.

Je zal eerst waterstof moeten "maken" door bijvoorbeeld water te ontleden in waterstof en zuurstof.

Voor dat proces is elektriciteit nodig.

 

Je kan waterstof ook uit aardgas "halen"

 

Ook kan je waterstof direct met een windmolen produceren d.m.v elektrolyse, en of er auto's mee tanken, of in het lokale gasnet aan het aardgas toevoegen.

 

Waterstof zelf is schoon, bij verbranding van waterstof ontstaat water als afval product.

Maar net als bij zogenaamde "emissieloze" elektrische auto's, staat de uitlaat van die auto's aan de rand van de stad naast de conventionele elektriciteit centrale.

 

Mijn Cat6D diesel met ad-blue is voor mij nog steeds de schoonste oplossing.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ceesv zei:

Waterstof zelf is schoon, bij verbranding van waterstof ontstaat water als afval product.

 

Het idee was dat we de overschotten in de energieproductie gingen omzetten naar waterstof. En daar gaat het fout, er zijn geen overschotten.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...