Ga naar inhoud


Bierdopje.com en Simply Releases stoppen ermee na sommatie van Stichting Brein


whatyouneed

Aanbevolen berichten

Stichting Brein heeft diverse sites aangeschreven die ondertitelbestanden voor films en series aanbieden. De piraterijwaakhond eist dat de websites hun activiteiten staken. Bierdopje.com en Simplyreleases.com hebben inmiddels aangegeven de handdoek in de ring te gooien.


In de brief, die ook aan Bierdopje.com is verzonden, stelt Stichting Brein dat de sites inbreuk maken op auteursrechten en onrechtmatig handelen. Beheerders van de sites worden civielrechtelijke procedures in het vooruitzicht gesteld als er geen verklaring wordt getekend waarin wordt verklaard dat de activiteiten gestaakt en niet opnieuw begonnen worden. Volgens Bierdopje.com dient er bovendien eenmalig een vergoeding te worden betaald aan Brein om de gemaakte kosten te vergoeden om zo de zaak 'in de minne' te kunnen schikken.


Bierdopje.com laat het niet op een rechtszaak aankomen. "Tegen dat juridische geraaskal van deze partij met grootheidswaan en overbetaalde juristen kunnen we gewoonweg niet op", aldus beheerder Sypher op het forum van de site. "Zeker niet met de korte deadlines die ze stellen. We hebben hier gewoonweg niet de financiële middelen voor of er überhaupt trek in om ons in dergelijke processen te verwikkelen."


Sypher geeft dat alle verwijzingen naar ondertitels en aanverwante zaken zullen worden verwijderd. De site wil verder gaan als tv-community. "We betreuren het ten zeerste dat het zover heeft weten te komen en dat een particuliere partij als Stichting Brein op deze manier hardhandig hobbyprojecten als de onze de nek omdraait", stelt Sypher.


De aankondiging van Bierdopje.com komt voor de gebruikers als een donderslag bij heldere hemel, zo blijkt uit de tientallen reacties onder de aankondiging. "We snappen dat dit voor onze gebruikers en vertalers als een klap zal komen en frustratie zal opwekken maar het is helaas niets anders", besluit Bierdopje.com.


Behalve Bierdopje.com heeft in ieder geval ook Simplyreleases.com een schrijven Brein gehad. Op de site is te lezen dat deze site op zwart is gezet na aandringen van de piraterijwaakhond. Het is niet bekend welke srt-sites Brein nog meer heeft aangeschreven. Bierdopje.com werd gezien als een van de grootste Nederlandstalige ondertitelsites. Diverse gebruikers van de site vertaalden internationale ondertitelbestanden die door downloaders van films en series konden worden gebruikt.


Bierdopje.com bediende niet alleen via de eigen site mensen met zijn bestanden, maar had ook een veelgebruikte api waarmee andere apps en sites de srt-bestanden konden gebruiken. Volgens destatistieken van Subtitleseeker.com bevatte de database van Bierdopje.com op het moment van schrijven 52.475 ondertitelbestanden.


 


BRON: TWEAKERS.NET


Waarom drukken we harder op de toetsen van de afstandsbediening als de batterijen bijna leeg zijn?

 

ik zie ik zie wat jij niet ziet !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder

Zo....daar baal ik stevig van. Bierdopje gebruikte ik echt dagelijks.

 

Hoe kan je in hemelsnaam verbieden een film of serie zelf te vertalen en die bestanden los van de film aan te bieden. Nederland op z'n smalst!

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zo snel zich laten imponeren door dat stelletje drollen van Brein, of zoiets zomaar kan , bij Simply release kan ik het nog begrijpen maar wat is er mis met ondertitels aanbieden ?

Zoiets heeft geen enkel nut 1 weg komen er 10 voor terug, de dag dat FTD down ging was de opvolger allang daar.

Maar als dat stelletje drollen daar hun boterham mee verdienen laat ze hun gang gaan.

Uiteindelijk zal je zien dat het geen enkele nut heeft gehad, je ziet het ook aan Pirate bay,uiteindelijk levert het op termijn helemaal niks op.

aangepast door greevels
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net een nieuwe ondertitel gedownload en wat me opvalt is dit stukje tekst aan het begin van de ondertitel.

00:00:11,144 --> 00:00:13,345
Goed gekeurd door
 
3
00:00:33,099 --> 00:00:35,100
 
Zou dit misschien en voorwaarde worden in de toekomst ?
Dan kan ik er nog mee leven  :grin:

DM800 HD +oscam 

Maxdigital XP1000 0scam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Zo....daar baal ik stevig van. Bierdopje gebruikte ik echt dagelijks.

 

Hoe kan je in hemelsnaam verbieden een film of serie zelf te vertalen en die bestanden los van de film aan te bieden. Nederland op z'n smalst!

 

Het is hetzelfde als het zelf vertalen van een Harry Potter boek.... mag ook niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Zo heb ik het nooit bekeken en ik vind dat ook eerlijk gezegd geen faire vergelijking.

 

Bij een film is het beeld en audio de hoofdzaak en wordt ondertiteling er alleen door derden (sommige landen) ter ondersteuning onder gezet.

 

Als je die ondertiteling niet gebruikt, maar het zelf ondertiteld, kan je dat naar mijn mening geen auteursrechtelijk vergrijp noemen.

 

Een ondertitel is immers alleen een hulpmiddel en geen auteursrechtelijk beschermd protocol o.i.d.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Je zou de gesproken tekst gelijk kunnen stellen aan een boek (en zo wordt het ook gezien) de scriptschrijver heeft op het script  de auteursrechten (of heeft deze overgedragen aan de producent of wie dan ook).

Het auteursrecht gaat inderdaad ver!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gooi die ondertitles lekker op nieuwsgroepen nu, onder een anonieme afzender.

Het is niet geheel hetzelfde maar het uiteindelijke effect/resultaat wel.

Zelfde geld voor simply releases meer uit de picture verdwijnen en er niet teveel naamsbekendheid aan geven.

Uiteindelijk was dit te verwachten vroeg of laat.

Alles wat Brein tot op heden heeft weten te bewerkstelligen is altijd in hun eigen nadeel afgelopen kortom ze zijn er nooit wat mee opgeschoten . FTD, Pirate bay en zo zijn er nog vele andere voorbeelden.

Dat ze hun tijd nuttig gaan besteden aan dingen die er echt wel toe doen ipv deze zielige actie

aangepast door greevels
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...