Ga naar inhoud


Lancering van de Astra 2G in gevaar


Sprietje

Aanbevolen berichten

Nu is Astra 2G  succesvol en onderweg naar 28.2 oost met samen 2A, 2C, 2E, 2f en Eutelsat 28A. Na   gebruiktname van Astra 2G, Wat moeten nu doen met oude Astra 2A, 2C en Eutelsat 28A? verhuizen of naar kerkhof?

Groetjes Jan (Meijelsat)

Ik ben gehandicapt met slechthorend, moeilijk praten/lopen/bewegen/leren en 100% geestelijke goed. ik weet alles over satelliet-tv en DVD/BLU-RAY

DM7020HD TRIAX 90cm LNB`S

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
  • 3 maanden later...

Volgens een Engels forum is de Astra 2G deze namiddag vertrokken van de testpositie op 43,5 oost naar de eindbestemming 28,2 oost om daar vanaf 1 juni alle transponders van de 15 jaar oude Eutelsat 28A (oorspronkelijk als Eurobird gelanceerd) over te nemen.   

Hierdoor komt ook een einde aan de eigenaardige situatie waar de signalen van Eutelsat en Astra t.o.v. mekaar een afwijkende skew hadden van 7,5 graden.

De Engelse expats in Zuid-Europa maken zich nu al zorgen over een zwakkere ontvangst omdat de 2G ook beschikt over footprints met een smallere 'UK-only' beam.

aangepast door alleyoop
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja alleyoop. Het wordt best wel spannend voor veel Britten maar vooral ook andere Europeanen in Zuid-Europa wat er nu precies gaat gebeuren met de 165 vrij te ontvangen zenders van de Eutelsat 28A die via de Superbeam en de S1-beam worden uitgezonden die in een groot deel van Europa te ontvangen zijn met een schotel tot 1 meter.

De echte Engelsman wil natuurlijk zonder meer de BBC ontvangen en dan zullen ze toch vaak uitkomen op een schotel van 190cm of meer. Ik denk dat het voor hun niet echt spannend wordt want ze weten nu al dat ze flink moeten inversteren in een grote schotel. De meesten zullen dat al wel gedaan hebben.
Maar de mensen die niet die grote investering willen doen en toch naar Engelse zenders willen kijken, zal het er van af hangen welke zenders van de Eutelsat 28A naar de spotbeam verhuizen en welke naar de Europabeam.
Die Europabeam is met een bescheiden schotel tot ver in Zuid-Europa te ontvangen.

Ik heb de Europabeam-footprints van de Astra 2E, 2F en 2G als bijlage toegevoegd die door SES Astra zijn gepubliceerd. Hieruit blijkt dat de Europabeam van de Astra 2G die veel zenders van de Eutelsat 28A gaat overnemen het grootste bereik heeft en met een 75cm-schotel tot in alle zuidelijke landen te ontvangen is.
 

post-60869-0-27794900-1432503626.jpg

post-60869-0-21362900-1432503633.jpg

post-60869-0-18424000-1432503638.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Europabeam van de 2G bestrijkt inderdaad een groter gebied met als nadeel dat het signaal in de UK zwakker is (60cm minimale schoteldiameter volgens de footprint).

Wetende dat de Sky minidish van 50cm daar nog zéér populair is lijkt me het logischer om problemen te vermijden en alles op de sterkere UK-spotbeam te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt altijd weer spannend hoe een nieuwe satelliet gaat uitpakken. Tot nu toe is er geen een 100% gelijk en kan het soms veel positiever (of negatiever) uitpakken. DX-ers in de grensgebieden van de UK spotbeams (bv in centraal Duitsland) hebben er al veel en ellenlange discussies aan gewijd (2E en 2F) en houden ook nu weer hun hart vast. Ze hopen altijd op technische afwijkingen in de beam die positief kunnen uitpakken voor het bereik ("side lobes"). 

 

Maar alles op spotbeams zetten zal niet kunnen op de 2G, evenmin als op de 2F. Ook de  2G heeft een beperkt aantal spotbeams maar bovendien zouden veel ongecodeerde zenders vast ook geen spotbeam willen of hoeven.  

 

Ik ben wel benieuwd of 2G consequenties gaat hebben voor de toekomstige schotels en lnb's in de UK.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Engelse bewoners hier in Turkije en dat zijn er heel veel, zullen het kunnen schudden, totaal geen ontvangst meer.

 

En wat de 28A nu biedt, is denk ik niet waar de meeste Engelsen naar kijken, heel veel niche zenders.

 

En van de side lobs hoeven ze het ook niet te hebben, die bestaan bijna niet meer.

 

Wat Astra 1 betreft, ging het de zelfde kant uit, eerst alles goed te ontvangen met 120 cm. offset,

nu minimaal 150 cm. prime focus en speciale flens LNB, als je oostelijk van Alanya woont.

Ik heb hier in Anamur goede ontvangst, maar de freq.: 12722 H, is op het randje.

Maar!! 20 km. verder, zelfde ontvanger, schotel en Flens LNB, alleen overdag ontvangst,

heb daar bij 2 families de schotel geplaatst en zo zie je, buiten de footprint keldert het signaal gelijk naar bijna nul.

 

Vandaar dat ik de Engelsen hier, met de 2G, weinig of beter niks, kan beloven.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Totaal TV is het volgende te lezen:

Astra 2G satelliet binnenkort operationeel

De enkele maanden geleden gelanceerde Astra 2G satelliet is na uitvoerig testen onderweg naar zijn uitzendpositie op 28,2 graden oost, een populaire kijkstek onder Nederlandse satellietkijkers.

Eigenaar van de Astra 2G satelliet is het Luxemburgse bedrijf SES. De afgelopen maanden testte het satellietbedrijf de nieuwe satelliet op 43,5 graden oost. Na het succesvol afleggen van een strenge testprocedure is de satelliet op dit moment naar de Astra2-satellietpositie op 28,2 graden oost onderweg. De verwachting is dat Astra 2G daar begin juni commercieel actief wordt. Het neemt in ieder geval de diensten van de Eutelsat 28A satelliet over. In Nederland en Vlaanderen is de Astra2-satellietpositie populair omdat hier de Britse publieke en commerciële omroepen ongecodeerd te ontvangen zijn. Sommige van deze kanalen zijn ook in HD-kwaliteit zonder abonnement bij een aanbieder te bekijken.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Astra 2G zit nu op 37.8 oost en zal nog een tiental dagen onderweg zijn naar 28.2 oost.

In de toekomst zou de tijd tussen de lancering en geostationaire baan nog flink kunnen oplopen, de nieuwste generatie satellieten zoals de ABS-3A hoeft door het gebruik van een ion-motor immers geen 2 ton brandstof meer mee te sleuren. Hierdoor daalt het te lanceren gewicht (en de kosten) drastisch maar het duurt dan ook meer dan een half jaar voor de satelliet ter plaatse is wegens de lage stuwkracht van zo'n ion-motor. 

aangepast door alleyoop
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...