Ga naar inhoud


Nederlander wil gratis satellietontvangst NPO-zenders terug


Sprietje

Aanbevolen berichten

@sattvvooriedereen: Niet te ingewikkeld doen, maar  denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen. De distributeurs (kabelaars, DVB-T en -S aanbieders) vlooien het maar uit met hun toeleveranciers. Wat telt is welke distributeur het beste in jouw behoefte kan voorzien en tegen welke prijs. Zij hebben jou nodig en niet andersom.

 

Behalve de content omvat de behoefte ook de technische mogelijkheden, zoals het kunnen opnemen, enzovoorts. Als het aanbod van een  distributeur jou niet bevalt, of het veel te duur is, dan laat je zo'n distributeur links liggen. En als geen enkele distributeur een aanbod heeft wat je bevalt, dan houd je je geld in je zak en moet je het doen met NPO 1,2,3 via digitenne en een paar honderd andere zenders via de schotel. 

 

In 2011 oordeelde de OPTA dat de concurrentie tussen de aanbieders toe aan het nemen is, en dat het aantal kabel tv abonnees gaat dalen voornamelijk als gevolg van OTT TV (dus: aanbieders bieden TV aan zonder dat zij het netwerk zelf runnen). Vandaar dat het verplicht openstellen van de kabelnetwerken geen doorgang vond, via internet TV vindt dat vanzelf plaats - mits de internetsnelheid/-capaciteit blijft groeien.

 

Gedwongen winkelnering kan steeds moeilijker plaatsvinden, en providers die te duur zijn of hun klanten teveel beperkingen opleggen worden vanzelf het bokje: er is steeds meer te kiezen. UPC's klantverlies is een teken aan de wand. Weer zo'n irritant linkje, wat een blik in de toekomst geeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat zijn volgens jou de nieuwe ontwikkelingen dan?

 

Kaart & decoderpairing?

Geen vrije hardwarekeuze?

CI+?

 

Dit zijn  namelijk de nieuwe ontwikkelingen.

 

Nederlanders moeten niet zo zeuren.

Klagen over duurdere abonnementen,maar wel geld voor een vakantiehuisje in de zon.

 

Hoe meer we hebben hoe meer we klagen.

 

Sorry maar dat is klinkklare kletskoek gebaseerd op onkunde. Jazeker, er zijn pensionado's die deels of geheel in Spanje wonen, en het is tegenwoordig helemaal "in" om mensen die zich vroeger het schompes werkten voor bedragen en weelde waarvoor tegenwoordig absoluut niemand het meer zou doen als een soort profiteurs weg te zetten nu ze de kracht niet meer hebben om nog te werken (en dan heb ik het niet eens over hen die als veertig-plussers al bijna nergens meer werk kunnen krijgen).

 

Feit is dat er enorm veel nederlanders in alle denkbare landen van Europa leven, niet zelden mensen die tegen een minimaal salarisje moeten overleven om de meest uiteenlopende redenen. Soms omdat ze verliefd zijn geraakt op iemand in een ander Europees land, soms omdat ze (zoals ik in deeltijd) als onbetaald vrijwilliger voor gehandicapten of gediscrimineerde minderheden humanitaire hulp aanbieden, soms omdat ze er familie of kinderen hebben en nog maar moeilijk weg kunnen. Die aantellen zouden wel eens heel wat groter kunnen zijn dan de zo in het oog lopende Nederlandse bejaarden in Spanje.

 

Feit is ook dat wij met zijn allen via onze belastingen voor de programma's van o.a. Nederland 1-2-3 en radio 1 t/m 6 hebben betaald en blijven betalen. Er is geen enkele reden voor om dat zomaar in handen van een commercieel bedrijf te leggen om er geld mee te gaan verdienen. Mijn voorstel is simpel: we vertellen CanalDigitaal dat ze die programma's niet meer in hun pakket mogen aanbieden tenzij onder de voorwaarden die voorheen gelden, dus gratis ontvangbaar voor iedereen die een kaart zonder abbo heeft.

 

Mogen ze zelf kiezen, of ze bieden voortaan geen enkele publieke zender meer in hun pakket meer aan (ben benieuwd hoeveel abonnees ze overhouden!) of NPO blijft zichtbaar en hoorbaar als voorheen. Doen ze het niet, dan kiezen wij voor de satelliet organisatie die het minste geld vraagt voor een transponder of deel ervan. Want laten we eerlijk zijn, dat heeft CanalDigitaal ons toch ook geflikt door onze programma's doodleuk op een satelliet te gooien waarop feitelijk niet veel meer dan alleen Tsjechen en Slowaken zitten? Dat is net zo'n totaal incourante sat als wanneer we onze programma's via een Russische satelliet zouden uitzenden. Zelfs de Franse satelliet op 5 West zou nog iets zijn waarvan in elk geval een deel van onze bevolking nog iets op tegen zou komen dat ze kunnen verstaan.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

@paulvr: In essentie stel jij dat de licenties mbt het verspreiden van content windhandel is. Klopt. 

 

Wat wel het geval is, is dat digitale content zonder meer oneindig keer zonder kwaliteitsverlies kopieerbaar en dus verspreidbaar is. Terecht dat distributeurs en content aanbieders in eerste instantie trachten in te perken.

 

Maar kijk wat voor een ontwikkeling de muziekbranche nu doormaakt dankzij het internet. Door de lage kosten van verspreiding kunnen kleine, onbekende muzikanten aan de bak komen, en ontstaan er nieuwe verdienmodellen waar iedereen wel bij vaart.

 

Het zal enige tijd duren voordat de tv branche haar krampachtigheid zal laten varen. Maar stel je nu eens voor dat de Hema of Tele2 voor 7 Euro per maand via het internet gewoon tig zenders aanbiedt via een set top boxje met afstandsbediening (als de meeste TV's dan niet al rechtstreeks op het internet zijn aangesloten). Wat denk je wat er met het huidige speelveld gaat gebeuren?

 

Je hebt nu (en zeker straks) wat te kiezen. En de jongens en meisjes zoeken het maar uit. De tucht van de markt doet haar werk, mits er effectief toezicht is om kartelvorming of het pushen van all-in-one oplossingen tegen te gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Paulvr: 

 

 

Mijn voorstel is simpel: we vertellen CanalDigitaal dat ze die programma's niet meer in hun pakket mogen aanbieden tenzij onder de voorwaarden die voorheen gelden, dus gratis ontvangbaar voor iedereen die een kaart zonder abbo heeft.

Mijn voorstel in een andere discussie is nog simpeler: De NPO krijgt iets extra budget, en verzorgt zelf een uplink naar een satelliet met een grote footprint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Paul,je trekt de boel uit z'n verband.

 

Ik zeg gewoon dat voor niks de zon op gaat.

Ik gun iedereen z'n welverdiende oudedag.

 

Maar ga niet steen en been klagen over honderd euro per jaar,

als je het je moeiteloos kunt permitteren.

Hiermee doel ik op het HD light pakket wat door CD wordt aangeboden.

 

Als mij iets te duur is dan probeer ik een goedkoper alternatief.

Is dat er niet,dan houdt het gewoon op.

 

 

Altijd dat geklaag dat iets te duur is.

Maar wel een nieuwe of jonge auto rijden.

Echt nederlands,sorry hoor....

 

Ik ken mensen,gewoon werkende mensen,die 2 jaar niet op vakantie geweest zijn omdat het gewoon te duur geworden is,maar hoor ze niet klagen.

 

Daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sattvvooriedereen: Niet te ingewikkeld doen, maar  denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen. De distributeurs (kabelaars, DVB-T en -S aanbieders) vlooien het maar uit met hun toeleveranciers. Wat telt is welke distributeur het beste in jouw behoefte kan voorzien en tegen welke prijs. Zij hebben jou nodig en niet andersom.

Dat ze mij nodig hebben,ik weet het niet.in belgie is er een andere discussie bezig ivm sd ontvangers.

Bepaalden schrijven,dat ze naar een andere aanbieder zullen gaan.Dan krijgen ze als antwoord:" het is spijtig dat je ons verlaat".En that's is.

Je schrijft ook,dat je kijkt naar de mogelijkheden,van ontvangst,en gelukkig,ben ik geen soapserie kijker,kijk ik niet naar al die spelletjes,reality,kook en bakprogramma en alle andere meute.

Daarom heb ik dus bewust gekozen,om via conax te gaan,om mtv networks te ontvangen,die ook perfect kan via TVV,omdat ik hoop,dat deze codering langer overeind blijft dan die van M7,mochten ze het in hun hoofd krijgen,om de + faciliteit te gebruiken.Het financieel plaatje heeft ook een grote doorslag gegeven.Nu heb ik ook dvb-c met een extra pakket,en kan dus niet opnemen,maar gelukkig,hoef ik niet op te nemen,ik volg niks.Als het me zint,dan kijk ik eens naar koppen (xl) of volt of zoiets.Mis ik een aflevering,geen probleem,ik mis niks.

Maar hoeveel kijkers,zal je hebben gelijk ik,die dus "geen" soapserie's bekijk,geen reality,spelletje etc etc.

Want eerlijk gezegd,moesten alle vlamingen,kijkers zijn gelijk ik,dan mogen alle commerciëlen tegen 01/01/2015 de stekker eruit trekken,want ik weiger gewoon daarnaar te kijken.

Daarom probeer ik de vrt via dvb-t op mijn vu te ontvangen,maar helaas komt op betreffende forum geen antwoord op.

Mocht TVV op de proppen komen,dat ze zelf hun zenders zouden verdelen,dan zou ik kijken om die ook op mijn vu te ontvangen.Dan kan dvb-c buiten na een tijd.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wel het geval is, is dat digitale content zonder meer oneindig keer zonder kwaliteitsverlies kopieerbaar en dus verspreidbaar is. Terecht dat distributeurs en content aanbieders in eerste instantie trachten in te perken.

Dit is inderdaad waar,maar ik heb hier zo de indruk,dat iedereen,die een opname heeft/maakt,het in zich heeft,om die te gaan vermenigvuldigingen,en er een handeltje van gaan maken. En,hoeveel vh-s banden zijn niet gekopieerd,maar ja,hier gaan we te.

Ik heb hier +/- 1,7 Tb aan opgenomen media bestanden via satelliet,over een tijdspanne van de duur van mijn vu (3 jaar denk ik).Het gebeurd,dat ik er omzet naar dvd voor mijn player.En ja,er is van al die 1,8 Tb opname,één programma van de NPO over zoveel jaar geleden naar mijn broer gegaan,wat zou mogen volgens de teksten,waar ik op dat board een link geplaatst hebt.

Maar het is spijtig,dat de content providers iedereen over dezelfde haag scheren,en denken,mensen die opnemen,gaan het illegaal gaan verspreiden via bvb usenet.Al kan ik (zoals ik al schreef) er goed inkomen,dat voor een content provider het niet leuk is een serie te kopen,als ze al allemaal op usenet staan.

Maar om terug te keren,op de publieke zenders in europa.Als je nu,voor werk,ziekte,weet ik wat,en je bent niet meer erkend in nederland met een adres,en betaald dus geen belastingen voor de npo,dan zou er een optie moeten zijn,wil je de npo?geen probleem,koop een smartcard,en betaal wat iedere nederlander betaald en we activeren de kaart.Als die netjes betaald zoals anderen,wordt zijn kaart verlengd.weigert die plotseling,en dan kunnen ze zijn kaartje op zwart zetten.En dat zou een principe moeten zijn in elke europees land,als een emigrant zijn publieke thuiszender wil zien.

  • Like 1

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

 enfin een Spanjaard of iemand van welk ander Europees land dan ook die naar het programma van een ander Europees land kijkt kijkt op dat moment niet naar het voor hem bedoelde Spaanse programma, voor de film die daar dan loopt zijn ook rechten betaald in de aanname dat hij daar naar kijkt.

En dat is nu net het probleem, hij kijkt dan naar het verkeerde programma en dus naar de verkeerde reclame tegen de verkeerde prijs. De Spaanse aanbieder heeft de exclusieve rechten gekocht op de aanname dat het programma in Spanje uitsluitend bij hem te zien is.

 

De oplossing is overigens simpel en kan zo door de EU worden ingevoerd: rechten mogen niet langer exclusief zijn op basis van geografische gebied (lees: land) met inschatting van het aantal potentiële kijkers van dat gebied worden ingekocht, maar nog slechts niet-exclusief en op basis van het werkelijke aantal abonnees in de hele EU. 

 

Dat is geheel in lijn met de EU wetgeving zoals reeds door de Europese rechter bepaald en kan morgen worden ingevoerd. 'Hollywood' zal wel sputteren, maar wil ook gewoon geld verdienen in Europa en moet mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wel het geval is, is dat digitale content zonder meer oneindig keer zonder kwaliteitsverlies kopieerbaar en dus verspreidbaar is. Terecht dat distributeurs en content aanbieders in eerste instantie trachten in te perken.

 

Maar kijk wat voor een ontwikkeling de muziekbranche nu doormaakt dankzij het internet. Door de lage kosten van verspreiding kunnen kleine, onbekende muzikanten aan de bak komen, en ontstaan er nieuwe verdienmodellen waar iedereen wel bij vaart.

 

Er zijn wel al heel veel bekende musici die juist hun muziek eraf hebben laten halen bij spotify (hoor) en dat is natuurlijk niet voor niets.

Jaren ploeteren en hongerlijden als beginner en heb je eindelijk succes krijg je der nog maar een habbekrats voor en moet je toeren tot op hoogbejaarde leeftijd om je show en muziek aan de man te brengen... (arme Stones)

Dat ter zijde

 

maar

Het is duidelijk dat de ongelijkheid tussen rijk en arm zeer grote problemen levert en de volksverhuizing komt op gang met alle ellende van dien. En die werknomaden willen inderdaad zoals paulvr stelt over heel Europa dat kunnen zien waar ze recht op hebben.

Nu wil de ene er voor betaald krijgen om dat uit te stralen waar om gevraagd wordt en een ander (de Jong v.d. NOS) wil het kijk en luistergeld terug om de Omroepen en productie van hen beter te kunnen financieren.

Je zou kunnen vragen aan de mensen welke regeling ze willen voor de financiering en betaling maar dan wordt het zo'n lekkere lijkt ook nergens op regeling. (die we uit den haag gewoon zijn met de nodige gaten)

 

eenmalig betalen is prima voor het restant van onze Nederlands Publieke Openbare Omroep.

wie het op satelliet upload is mij om het even, zelfs als de NOS dat zelve per contract met SES-Astra gaat doen

 

Het algemene is dat we satelliet tv en radio als recht claimen (zoals ook de schotel voor ontvangst willen mogen plaatsen)

dan moet die ontvangst ook gegarandeerd zijn voor de werknomaden in Europa en dus Uit handen blijven van CanalDIGITAAL z'n recht op vrije prijsverhogingen, hoe gering ook.

Die de prijsverhoging nu zomaar goedgekeurd heeft is toch geen vertegenwoordiger en of toezichthouder in dienst van de belastingbetaler.

Westway

Sky

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Paulvr: 

Mijn voorstel in een andere discussie is nog simpeler: De NPO krijgt iets extra budget, en verzorgt zelf een uplink naar een satelliet met een grote footprint.

 

Ik vind mijn vorstel jegens canalDigitaal iets correcter. Immers, Digitenne mag ook de publieke zenders mee uitzenden mits ze dat doen zonder dat mensen gedwongen zijn een betaald abonnement te hebben. Ik draag CD geen slecht hart toe, wil gewoon dat ze net zoveel kansen krijgen als Digitenne.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar om terug te keren,op de publieke zenders in europa.Als je nu,voor werk,ziekte,weet ik wat,en je bent niet meer erkend in nederland met een adres,en betaald dus geen belastingen voor de npo,dan zou er een optie moeten zijn,wil je de npo?geen probleem,koop een smartcard,en betaal wat iedere nederlander betaald en we activeren de kaart.Als die netjes betaald zoals anderen,wordt zijn kaart verlengd.weigert die plotseling,en dan kunnen ze zijn kaartje op zwart zetten.En dat zou een principe moeten zijn in elke europees land,als een emigrant zijn publieke thuiszender wil zien.

 

Dat is inderdaad de regeling is van een flink aantal landen zoals bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk. Zolang je meebetaalt aan de publieke omroep heb je recht op een gratis kaart en op gratis kijken. Of het nu gaat om kijk- en luistergeld betalen of om belastingplichtige te zijn dat is secundair.

 

Maar als je dan kijkt naar het gegeven dat je binnen de EU niet mag discrimineren doordat bijvoorbeeld aanbestedingen van puur nationale projecten toch altijd zo moeten worden gedaan dat gegadigden uit elk EU land mee moeten kunnen dingen dan zou ik zeggen dat dat ook voor privé personen zou moeten gelden, en je dus feitelijk zou moeten kunnen kiezen aan welk land/welke omroep je je omroepbijdrage betaald wilt zien worden.

 

Een mogelijk maar toch wel onnodig gecompliceerd systeem als je bedenkt dat er om het voorbeeld maar even aan te halen wellicht net zoveel Spanjaarden naar programma's van Nederland zullen kijken als er Nederlanders naar programma's van Spanje kijken. Het is allemaal lood om oud ijzer, gekrabbel aan de marges en op het grote totaal van kijkers stelt het vrijwel niets voor. Het zijn alleen maar belemmeringen voor mensen in buitengewone situaties.Bovendien zal in een gemengd huwelijk het waarschijnlijk zeer vaak voorkomen dat voor de helft naar een en voor de andere helft naar een ander land gekeken wordt.

 

Ik was dit voorjaar in Georgië, en van de weeromstuit kijk ik sinds die tijd nog wel eens naar de Georgische televisie. Opvallend voor mij was op te merken hoe ontzettend weinig je daar feitelijk van het land zelf te zien krijgt. Dat was vroeger heel anders, toen ze nog deel uitmaakten van de Sowjet Unie. Op de zogenaamde Centrale televisie net 1 en 2 via de Gorizont satellieten op 14 West en 53 Oost kreeg je juist ontzettend veel te zien van dat land, zowel het leven in de steden als de dorpen, het natuurschoon en de folklore. Dat gold voor iedere staat binnen de Sowjet Unie. De reden? Om alle burgers zo goed mogelijk kennis te laten maken met de burgers van de andere staten die een deel van het geheel vormden.

 

Zelf zou ik het enorm verstandig vinden als ALLE publieke radio en tv kanalen van de EU staten voor ALLE burgers van de EU open stonden. Het leidt zowel tot een veel grotere kennis en veel groter begrip voor de volkeren waarmee we een eenheid vormen, maar ook voor een veel groter gemak van reizen, wonen en werken over de hele EU.Zelfs al zullen er veel staten zijn die net als in het huidige Georgië niet zop ontzettend veel doen aan het laten zien van eigen land en cultuur. Misschien stimuleert het een werderzijdse interesse. Lange jaren werd o.a. het nieuws van het eerste net van de Republiek Moldavië elke avond laat uitgezonden op het tweede net van de Roemeense televisie. Ook dat gold als het tonen van een zekere mate van saamhorigheid hoewel ik daarbij wel moet toegeven dat de staatstaal van Moldavië het Roemeens is en er dus geen taalbarrière was. En wie weet, als dat systeem er eenmaal zou zijn dat de omroepen van de diverse landen er toe zouden kunnen overgaan om naast hun gewone programma's ook een kort nieuwsbulletin over hun land in het Frans, Duits en Engels uit te zenden voor de kijkers van andere EU landen die wat meer over het wel en wee in hun land willen horen en zien.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Paul,je trekt de boel uit z'n verband.

 

Ik zeg gewoon dat voor niks de zon op gaat.

Ik gun iedereen z'n welverdiende oudedag.

 

Maar ga niet steen en been klagen over honderd euro per jaar,

als je het je moeiteloos kunt permitteren.

Hiermee doel ik op het HD light pakket wat door CD wordt aangeboden.

 

Als mij iets te duur is dan probeer ik een goedkoper alternatief.

Is dat er niet,dan houdt het gewoon op.

 

 

Altijd dat geklaag dat iets te duur is.

Maar wel een nieuwe of jonge auto rijden.

Echt nederlands,sorry hoor....

 

Ik ken mensen,gewoon werkende mensen,die 2 jaar niet op vakantie geweest zijn omdat het gewoon te duur geworden is,maar hoor ze niet klagen.

 

Daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen.

 

Het probleem is nou net dat ik meteen voor een enorme bult rotzooi zal moeten gaan betalen terwijl ik uitsluitend Nederland 1 en 2 wil kunnen zien. Zelfs de puinhopen op 3 zijn niet echt een attractie. En juist als er betaald moet worden trekken ze dan ook nog de mogelijkheid onder je weg van een set top box abonnement. Ik ervaar dat als pure chantage, pure misbruik van een machtspositie. Als ik 100 euro per jaar zou moeten betalen (en volgens mij red je dat niet meer voor die prijs als je nu een abo wilt afsluiten!) dan houdt dat in dat je per tv zender pakweg 8 euro betaalt. Dan wil ik als eerlijk mens best 16 euro betalen voor Nederland 1 en 2, of desnoods zelfs 24 euro voor de drie publieke netten. Maar niet voor een shitload rotzooi waar ik niet om vraag, nooit heb gewild en nooit naar kijk.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Neem het op met je volksvertegenwoordiger, die zijn de enigen die aan deze (door hun gecreëerde) situatie iets kunnen veranderen.

Zij hebben namelijk besloten een deel van de ontvangen omroep gelden om te buigen naar nuttigere zaken.

 

De omroep heeft daarop besloten te snijden in onder meer de verspreidingskosten.

 

Wil je niets extra betalen blijft  de eerste jaren digitenne je provider.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@paulvr: In essentie stel jij dat de licenties mbt het verspreiden van content windhandel is. Klopt. 

 

Wat wel het geval is, is dat digitale content zonder meer oneindig keer zonder kwaliteitsverlies kopieerbaar en dus verspreidbaar is. Terecht dat distributeurs en content aanbieders in eerste instantie trachten in te perken.

 

Maar kijk wat voor een ontwikkeling de muziekbranche nu doormaakt dankzij het internet. Door de lage kosten van verspreiding kunnen kleine, onbekende muzikanten aan de bak komen, en ontstaan er nieuwe verdienmodellen waar iedereen wel bij vaart.

 

Het zal enige tijd duren voordat de tv branche haar krampachtigheid zal laten varen. Maar stel je nu eens voor dat de Hema of Tele2 voor 7 Euro per maand via het internet gewoon tig zenders aanbiedt via een set top boxje met afstandsbediening (als de meeste TV's dan niet al rechtstreeks op het internet zijn aangesloten). Wat denk je wat er met het huidige speelveld gaat gebeuren?

 

Je hebt nu (en zeker straks) wat te kiezen. En de jongens en meisjes zoeken het maar uit. De tucht van de markt doet haar werk, mits er effectief toezicht is om kartelvorming of het pushen van all-in-one oplossingen tegen te gaan. 

 

Beste Ebhoorn,

 

Er zit één denkfout in je verhaal. Je gaat ervan uit dat iedereen dezelfde interesses heeft als jijzelf, of - even aannemend dat je relatief jong bent - van je generatie, Toen ik in 1972 in de VS ging wonen ontvingen we in Los Angeles zo ergens rond de 30 TV zenders. Uit een land komend dat twee netten had dacht ik "wow, wat hebben die mensen een keuze!"

 

De werkelijkheid bleek totaal anders: bijna iedereen in de VS keek naar kanaal 7, 2 of 4 ofte wel de drie hoofdnetten ABC, CBS en NBC. Daarnaast had je op bepaalde momenten een sportkanaal dat kijkers trok en een tekenfilmkanaal voor de kindertjes. Alle andere netten hadden kijkpercentages die doorgaans ver onder de 1% lagen.

 

Later in andere landen wonend kwam je datzelfde fenomeen tegen. De doorsnee kijker heeft een handvol kanalen waarnaar hij kijkt en de rest komt alleen aan bod als dat handjevol niets te bieden heeft en hij per se toch kassie wil kijken. Ik weet niets van kijkcijfers in Nederland maar zou gokken dat het wellicht hier ook om pakweg 3 publieke en 3 commerciële netten gaat waar 90% of meer van Nederland naar kijkt.

 

Voor muziek geldt hetzelfde: natuurlijk zijn er mensen die naar alternatieve of onbekende muziek luisteren. Ikzelf herinner me hoe ik tot mijn stomme verbazing de VPRO muziekkenner Hans Reiziger te gast was bij KPFK, een alternatief door luisteraars gespondorde zender in Los Angeles was. Hij liet o.a. opnames horen van mensen achter pianovleugels die op het perrion van Amsterdam CS waren opgesteld. Wij waren zelf lid van KPFK en daardoor kwam ik dat op een middag tegen, ik heb het zelfs opgenomen. Maar hoeveel mensen denk je dat dat programma hebben gehoord? Wellicht op een handje te tellen, zelfs in een wereldstad als L.A.

 

En ja, verspreiding, dat zal doorgaans via internet gaan. Als ik zie hoe we waar het om gewone TV gaat al niet eens meer tevreden zijn als het geen HD is en ik kijk dan naar al die mensen die vinden dat je Nederland24 maar in een slechtere kwaliteit moet kijken dan het vroegere glasbakkie zonder breedbeeld dan denk ik dat we toch wel heel aardig de weg kwijt zijn. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ik me gezien de ontwikkelingen op internet gebied, zowel qua spionage mogelijkheden als qua hacken en dingen plat leggen, dat in een echte oorlogssituatie het internet het eerste zal zijn dat compleet platgelegd wordt.

 

Nee, ik denk dat ons land en dat elk land gewoon moet doen wat we vroeger volstrekt normaal vonden: een eigen terrestrisch net waarop in elk geval de programma's die we met elkaar en voor elkaar maken en waar we samen via omroepbijdrage of belasting betalen zonder de geringste obstructie aan ons allemaal ter beschikking staan. En als die commerciële jongens geld willen verdienen zullen zijzelf moeten zorgen voor de verbreiding van hun gedoetje, of ze dat dan zelf regelen of via een of andere CD-achtige boer is dan hun zaak. Zonder verbreiding geen inkomsten.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem het op met je volksvertegenwoordiger, die zijn de enigen die aan deze (door hun gecreëerde) situatie iets kunnen veranderen.

Zij hebben namelijk besloten een deel van de ontvangen omroep gelden om te buigen naar nuttigere zaken.

 

De omroep heeft daarop besloten te snijden in onder meer de verspreidingskosten.

 

Wil je niets extra betalen blijft  de eerste jaren digitenne je provider.

 

Ik vrees dat ik lang niet de enige Nederlander ben die zich door geen enkele partij in het parlement nog echt vertegenwoordigd voelt. Bovendien leert de ervaring dat een brief naar een volksvertegenwoordiger vrijwel altijd beantwoord wordt met een "uitleg aan domme jij van hun o zo goed doordachte partijprogramma of standpunt", nooit krijgen mensen een inhoudelijk antwoord. Dus die moeite kun je je besparen.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...