Ga naar inhoud


ventilatoren van inbouwkachel op batterij?


dvbs
Ga naar oplossing Opgelost door Johan45,

Aanbevolen berichten

Goede middag

 

Nu vraag ik mij het volgende af:

 

Het gaat om een Barbas inbouwhaard type UIniversal5-60. Daarin zitten ventilatoren + schakelaar die gevoed worden door een adaptor. (uitgaand 430 mA 40V max 18VA) Daar zitten dan 4 standen op: 16-24-32 en 40V. Meestal ingesteld op 24.

 

Met het vooruitzicht dat we in België wel eens zonder stroom zullen zitten voor een aantal uren....

 

Kan ik dat overbruggen (een 5 à 6 uren) met een batterij? En wat voor één dan?

 

Is er ergens een tooltje of site waar je vanuit bepaalde eisen de geschikte batterij kan vinden?

 

Alvast bedankt voor tips én bedenkingen.

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites


Twee accu's van 12 volt in serie en je hebt 24 volt.

 

Zelf zou ik het anders doen.

Een accu van 12 volt en met een daarop aangesloten zuivere sinus omvormer maak je daar 230 volt van.

Als de stroom uitvalt stop je daar je adapter in en alles werkt zoals het normaal ook werkt.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dat echt belangrijk vind om enkele uren niet zonder verwarming te kunnen leven, dan zou ik het volgende doen:

Zet een vette 12 volt auto-accu naast de kachel en sluit daar een omvormer op aan naar 230 volt.

Daarop sluit je dan die adapters voor de ventilatoren van de kachel aan als de stroom uit mocht vallen.

Zorg ervoor dat de accu altijd opgeladen is.

 

Of alternatief: wel eens aan een UPS gedacht? Eventueel te kombineren met een noodstroom-aggregaat buiten?

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Uit een batterij komt gelijkspanning, maar wat komt er uit die adapter van die kachel, wisselspanning?

 

Lees eens op blz. 45

https://www.uwkachel.nl/static/file/barbas/gebruiksaanwijzing-barbas-universal-5-60-65-70-75-80-85.pdf

 

Ik wil er nogmaals dringend op wijzen dat kachels geen experimenteer projecten zijn.

In zoverre zijn de omvormers naar 220 volt wisselspanning de enige oplossing, een batterij rechtstreeks aansluiten op deze kachel gaat dus niet werken.

Goedbedoelde adviezen kunnen levensgevaarlijk uitpakken!

 

Ga niet prutsen aan aan kachels of gastoestellen.

 

Een paar maanden geleden zijn er in Nederland 2 "loodgieters" veroordeeld voor dood door schuld wegens het niet juist aanleggen van een verwarming, waardoor 2 mensen zijn gestorven!

 

En wil je verzekerd zijn van voldoende energie, koop dan een kleine (benzine) generator, zo duur zijn die niet meer.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Johan45, Drs. Ijzerbout & ceesv: nu al bedankt voor jullie reacties, opmerkingen en tips!

 

Twee accu's van 12 volt in serie en je hebt 24 volt.

 

Zelf zou ik het anders doen.

Een accu van 12 volt en met een daarop aangesloten zuivere sinus omvormer maak je daar 230 volt van.

Als de stroom uitvalt stop je daar je adapter in en alles werkt zoals het normaal ook werkt.

Johan45

 

Dat was ook mijn eerste idee, maar toen dacht ik van waarom omvormen naar 230V wisselstroom om daar terug gelijkstroom van te maken.

 

Als je dat echt belangrijk vind om enkele uren niet zonder verwarming te kunnen leven, dan zou ik het volgende doen:

Zet een vette 12 volt auto-accu naast de kachel en sluit daar een omvormer op aan naar 230 volt.

Daarop sluit je dan die adapters voor de ventilatoren van de kachel aan als de stroom uit mocht vallen.

Zorg ervoor dat de accu altijd opgeladen is.

 

Of alternatief: wel eens aan een UPS gedacht? Eventueel te kombineren met een noodstroom-aggregaat buiten?

Drs. Ijzerbout

 

UPS en of gecombineerd met een generator, daar is het nog iets te vroeg voor; mocht blijken dat we in België de volgende jaren idd geregeld zonder stroom zitten zal ik wel voor een "deftige" oplossing moeten gaan. Dus zeker bedankt voor die denkpiste.

 

Uit een batterij komt gelijkspanning, maar wat komt er uit die adapter van die kachel, wisselspanning?

 

Lees eens op blz. 45

https://www.uwkachel.nl/static/file/barbas/gebruiksaanwijzing-barbas-universal-5-60-65-70-75-80-85.pdf

 

Ik wil er nogmaals dringend op wijzen dat kachels geen experimenteer projecten zijn.

In zoverre zijn de omvormers naar 220 volt wisselspanning de enige oplossing, een batterij rechtstreeks aansluiten op deze kachel gaat dus niet werken.

Goedbedoelde adviezen kunnen levensgevaarlijk uitpakken!

 

Ga niet prutsen aan aan kachels of gastoestellen.

 

Een paar maanden geleden zijn er in Nederland 2 "loodgieters" veroordeeld voor dood door schuld wegens het niet juist aanleggen van een verwarming, waardoor 2 mensen zijn gestorven!

 

En wil je verzekerd zijn van voldoende energie, koop dan een kleine (benzine) generator, zo duur zijn die niet meer.

ceesv

 

Alvast bedankt voor de waarschuwing. Maar van de gevaren ben ik me zeker bewust. Het gaat hier wel om een inbouwkachel die zelfs kan werken zonder stroom. (je kan hem immers gebruiken als openhaard; maar dan wel openstaand en dus zonder de voordelen van de inbouwhaard met de geforceerde luchtstroom)

 

Stel het wordt een 12V (auto?-/onderhoudsvrije-)batterij en een kleine 100W omvormer 12V-230V.

 

Met een max van 18VA (het gaat om  het aandrijven van 2 ventilatortjes) moet het dan toch niet zo'n zware zijn om het een zestal uren vol te houden?

 

Bijkomend vraagske: is het slim om zomaar een batteriij binnenshuis te gebruiken? (dampen?)

 

 

 

 

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn via de (lokale) radio al diverse oproepen geweest, dat men uiterst voorzichtig moet zijn met het ondeskundig aansluiten van nood aggregaten en hobby oplossingen.

Las eergisteren in de krant, dat vanwege het bevriezen van de prijzen e.d., niet direct belangstelling is om energie centrale's te bouwen, en dat we de komende jaren meer van dat kunnen krijgen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Het beste gebruik je een gas dichte onderhoudsvrije lood accu, semi tractie.

Een sinus omvormer 100 watt is ruim voldoende.

Let wel op dat je een sinus omvormer gebruikt, geen blok sinus, semi sinus of wat ever.

Ik heb al heel wat verbrande adapters gezien met de nep sinus omvormers.

Met een 100 watt sinus omvormer kan je ook nog een spaarlamp gebruiken, zodat je niet compleet in het donker zit als de stroom s 'nachts uitgeschakeld wordt.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakt toch niets uit, met deze kachel als de stroom uitvalt.

Alleen de extra ventilators werken dan niet meer, zodat er iets minder warmte de kamer in gaat.

Maar de kachel zelf blijft gewoon branden, en warmte afgeven.

 

Dit type kachel is ook zonder ventilators verkrijgbaar.

En geeft voldoende warmte.

België ligt tenslotte niet ergens in syberie waar het 40 graden vriest s'winters.

Dus zou me daarom niet zo druk maken over stroom uitval.

 

Dan blijft bij jou de woning tenminste warm, bij mensen met een cv installatie zal het daarentegen koud worden als de stroom uitvalt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakt toch niets uit, met deze kachel als de stroom uitvalt.

Alleen de extra ventilators werken dan niet meer, zodat er iets minder warmte de kamer in gaat.

Maar de kachel zelf blijft gewoon branden, en warmte afgeven.

 

Dit type kachel is ook zonder ventilators verkrijgbaar.

En geeft voldoende warmte.

België ligt tenslotte niet ergens in syberie waar het 40 graden vriest s'winters.

Dus zou me daarom niet zo druk maken over stroom uitval.

 

Dan blijft bij jou de woning tenminste warm, bij mensen met een cv installatie zal het daarentegen koud worden als de stroom uitvalt.

pearlpeter

 

Dat de haard blijft branden is idd correct. Maar nu heb ik toch al ervaren dat het wel een groot verschil uitmaakt met of zonder werkende ventilatoren. (zelfs op een laag toerental maakt het al een serieus verschil)

 

Me echt druk maken is mss overdreven; maar ik ben liever voorbereid dan gezien. :-)

 

Toch bedankt voor jouw reply.

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste gebruik je een gas dichte onderhoudsvrije lood accu, semi tractie.

Een sinus omvormer 100 watt is ruim voldoende.

Let wel op dat je een sinus omvormer gebruikt, geen blok sinus, semi sinus of wat ever.

Ik heb al heel wat verbrande adapters gezien met de nep sinus omvormers.

Met een 100 watt sinus omvormer kan je ook nog een spaarlamp gebruiken, zodat je niet compleet in het donker zit als de stroom s 'nachts uitgeschakeld wordt.

Dan zal ik de specs eens bekijken van de bestaande omvormers. Bedankt voor de tip!

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder electriciteit komen te zitten gedurende "de winter " zoals vooral in België meermaals in de nieuwsberichten verscheen is wel angstaanjagend...

 

is deze niks voor je : Pedal-A-Watt Stationary Bike Power Generator

kun je al fietsend 400Watt produceren, krijg je het van zelf warm.

  • Like 1

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm,

 

goeie tip

 

voor................................................................................................................................................................................................................................................................ de vrouw.

 

:P

aangepast door dvbs

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...