Ga naar inhoud


Genen gevonden verantwoordelijk voor geweldadig gedrag


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Wetenschappers hebben twee genen ontdekt die bij mensen de kans op gewelddadig gedrag lijken te verhogen. 
 
Mensen die beschikken over deze genen, genaamd MAOA en CDH13, plegen gemiddeld dertien keer vaker een gewelddadig misdrijf dan personen die geen drager zijn.

In totaal wordt 5 tot 10 procent van alle moorden in Finland gepleegd door daders met één van beide of allebei de genvarianten.

Dat melden onderzoekers van het gerenommeerde Karolinska Instituut in Zweden in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Psychiatry.

 

Gevangenen

 

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door 1.004 gedetineerden in Finse gevangenissen te benaderen voor een genetisch onderzoek. Uiteindelijk werkten ruim achthonderd gevangenen mee aan de studie.

De gedetineerden stonden bloed af, zodat hun DNA in kaart kon worden gebracht. Ook gaven ze inzicht in hun dossier met gepleegde delicten.

De gevangen die de meest gewelddadige misdrijven hadden gepleegd, bleken relatief vaak drager te zijn van de genvarianten MAOA en CDH13.

 

Risico

 

Hoofdonderzoeker Jari Tiihonen benadrukt wel dat de twee genen zeker niet allesbepalend zijn bij gewelddadig gedrag.

"Ik denk dat we de twee genen hebben gevonden die het grootste effect hebben op agressief gedrag, maar waarschijnlijk zijn er nog tientallen of honderden genen die een kleinere invloed hebben", aldus Tiihonen op Discovery News.

Factoren als omgeving en opvoeding zijn waarschijnlijk veel bepalender bij de vraag of iemand gewelddadig gedrag zal vertonen of niet.

"Gewelddadige misdrijven worden maar zelden gepleegd in grote populaties", verklaart Tiihonen op BBC News. "Hoewel de twee genen die we hebben gevonden het relatieve risico iets verhogen, blijft het absolute risico klein."

 

Door: NU.nl/Dennis Rijnvis

 

http://www.nu.nl/wetenschap/3914464/twee-genen-gelinkt-gewelddadig-gedrag-.html

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Stel ze vinden straks precies de genen (niet diegene) welke al het niet maatschappelijk geaccepteerd gedrag veroorzaken. Denk aan verslaving, geweld, diefstal, pedofilie.

 

Dat zijn wel zo een beetje de hoofdzaken. Je kan argumenteren voor b.v. ook hebzucht, maar dat is een hele andere discussie.

 

Wat te doen wanneer we hier iets mee kunnen? - uitschakelen of niet?

 

En zo ja, wanneer? Bij geboorte? En daardoor dus de mogelijkheid creeeren voor een DNA databank.

 

Of pas als het gedrag naar boven komt?

 

Ik vind dit een bijzonder interessante discussie en ik (hoop) denk dat we er niet meer zo heel ver vanaf zitten. De komende 50 jaar zal dit wel eens actueel kunnen worden.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het akelige van jouw mening zijn de woorden "maatschappelijk geaccepteerd gedrag". Adolf had ook zulke ideeën.

  • Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het akelige van jouw mening zijn de woorden "maatschappelijk geaccepteerd gedrag". Adolf had ook zulke ideeën.

 

Ik heb geen idee wat je nu probeert te zeggen.

 

Als je durft - verklaar je nader.

 

Want de humor van het hele is juist dat ik helemaal geen mening geef.... ik leg een vraag voor.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de paragraaf onder het kopje "risico" in het citaat hierboven relativeert de hoofdonderzoeker zelf het onderzoek al.

Hij constateert alleen een tweetal grootste gemene delers.

 

Er zijn trouwens tal van andere menselijke erfelijke eigenschappen die in de genen zitten, zoals linkshandig zijn.

De discussie over dit soort zaken wordt pas glibberig als bezitters van erfelijke eigenschappen om die reden mensonwaardig worden bejegend door niet-bezitters. Daarin zit het gevaar, niet in een bepaalde feitelijke constatering.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij wordt het pas echt gevaarlijk als men

dergelijke genen gaat kweken en implanteren...

 

Volgens mij zijn er al soortgelijkige films van

gemaakt.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de paragraaf onder het kopje "risico" in het citaat hierboven relativeert de hoofdonderzoeker zelf het onderzoek al.

Hij constateert alleen een tweetal grootste gemene delers.

 

Er zijn trouwens tal van andere menselijke erfelijke eigenschappen die in de genen zitten, zoals linkshandig zijn.

De discussie over dit soort zaken wordt pas glibberig als bezitters van erfelijke eigenschappen om die reden mensonwaardig worden bejegend door niet-bezitters. Daarin zit het gevaar, niet in een bepaalde feitelijke constatering.

 

Ja we moeten er een beetje bij 'fantaseren' dat het (al) mogelijk is. Ergens is het misschien beter als het nooit zou kunnen, maar ik denk om eerlijk te zijn dat er wel ooit zo een dag komt. En dat wordt dan een enorm belangrijk vraagstuk.

 

Ik zag ooit een documentaire op Discovery over het aanpassen van mensen. Waar zij zich vooral op richtte was mensen aanpassen voor lange ruimte reizen (b.v. 4 armen en handen ipv benen en voeten - die heb je toch niet nodig in een gewichtloze ruimte). En bijvoorbeeld de huid veranderen zodat we beter bestand zijn tegen vijandige klimaten.

 

De vraag die we ons zouden moeten stellen is of we via genetische manipulatie de mens naar een vredelievende samenleving brengen of door educatie en correctie.

 

Zoals gezegd, ik vind dit een enorm interessant vraagstuk. En we zijn er al in geringe/enige mate mee bezig geweest d.m.v. lobotomie. Laten we hopen dat als deze dag zich ooit aandient dat we er klaar voor zijn.

 

 

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij wordt het pas echt gevaarlijk als men

dergelijke genen gaat kweken en implanteren...

 

Volgens mij zijn er al soortgelijkige films van

gemaakt.

 

Dat is inderdaad de volgende stap dan. Eerst uitschakelen om ervoor te zorgen dat we elkaar niet meer aanvliegen, maar dan krijg je dus het 'super soldaat' idee. Iemand gefabriceerd om zonder gevoel, medeleven, in staat enorme agressie op te wekken te functioneren in oorlogssituaties... best wel eng ja :)

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noem het 't "Schwarzenegger-syndroom" :)

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad de volgende stap dan. Eerst uitschakelen om ervoor te zorgen dat we elkaar niet meer aanvliegen, maar dan krijg je dus het 'super soldaat' idee. Iemand gefabriceerd om zonder gevoel, medeleven, in staat enorme agressie op te wekken te functioneren in oorlogssituaties... best wel eng ja :)

 

Doet me denken aan " A Clockwork Orange" , de film of het boek gaat over een gelijkaardige denkwijze.

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat de mensheid ermee opschiet menselijke robots te kunnen maken.

Erger nog, ik denk dat dit op nog veel ergere dingen uitdraait dan wat de robotsoldaten van bv IS nu al laten zien met hun one track mind.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Volgens mij draait zoiets op dit uit:

 

Monty Python And The Holy Grail- The Black Knight

 

http://www.youtube.com/watch?v=mjEcj8KpuJw

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...