Ga naar inhoud


Isoleren kruipruimte


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Wat mij erg mooi lijkt is Rockwool bouwplaat 211 Vario.

 

Maar waarschijnlijk net te smal. Gaat maar tot 57,5 cm. Maar dat moet ik dus op alle plaatsen eerst nauwkeurig nameten.

En lijkt niet leverbaar in NL.

Veelal liggen balken 60cm hoh, dus dat moet kunnen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is een oud huis. Het plafond is zeker 3,5 meter. Maar ik ben ook 1,93m dus bukken onder de deur door gaat hem niet worden. Daarnaast ligt er een heel mooi oud parket in. Die ga ik er echt niet uit slopen. Nog los van de kosten voor een nieuw parket.

 

Verder uitgraven is geen optie hoor. De bovenlaag is wel zand en droog maar met 30 cm graven zit ik wel in het water hoor. Ik zit hier in de polder. Er is overigens wel een kleine kelder. aar hangt de CV in.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja gewoon zo uitvoeren als we al besproken hebben...

 

dat zeil doe je dan maar en zorgt dat die ventilatieroosters goed zijn

dan komt dat wel in orde met dergelijk hoge grondwaterstand

 

overigens, die opgaande wanden in de kruipruimte (wellicht uit trasraam gemetseld) zou ik ook over een deel bekleden...

en nog steeds mag iedereen zelf kiezen hoe die isoleert, toch zou ik c) de voorkeur geven. ;)

aangepast door Tonskidutch

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vul je de ruimte tussen de balken dan nog op of gebruik je de stilstaande lucht als isolatie?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ceesv,

 

Principieel vult men de ruimten altijd volledig op.

Daar er in die luchtruimten convectie kan optreden ontstaan rare verschijnselen die ten dele nadelige invloed hebben op het warmte transport.

Echter ook de houten Balk zelf wordt dan het zogenaamde gat in de emmer > namelijk; is er minder weerstand gaat juist daar de warmte extra verloren.

Dus dien je die balk extra te bekleden met isolatie materiaal.

Doe je dat niet wordt de balk relatief warmer dan de omgeving en kan daarmee waterdamp dus luchtvochtigheid opnemen uit de klamme kruipruimte ~> en dat bergt een risico in zich.

Het zou de relatieve vochtigheid van het hout procentueel verhogen met gevaar van schimmel die maar weinig vocht nodig hebben en als "sporen" altijd al aanwezig zijn.

 

Dat is echter redelijk academisch en betreffende de convectie enkel met 3D computer simulaties aantoonbaar.

 

In dit geval zou Psychosammie dan zo om en nabij de 180mm isolatie moeten toepassen tussen de balklaag om deze volledig te vullen, dat is nu juist het probleem in de kruipruimte is dat heel lastig werken en dus gaf ik een optie die sneller werkt en toch het meest gewenste effect levert namelijk het warmtetransport beperken.

 

Als ik het zo bezien nogmaals overdenk; zou ik weldegelijk een dampdichte scherming aanbrengen.

- dampdichte folie naden geplakt bij een van de andere isolatie materialen

- c > of aluminium gecacheerde harde schuimplaten waar men de naden ook extra afplakt/taped.

 

ciao

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

zou ik weldegelijk een dampdichte scherming aanbrengen.

- dampdichte folie naden geplakt bij een van de andere isolatie materialen

Alleen dat dampdichte scherm moet aan de warme kant. Dat is dus aan de onderkant van de vloer. Daar kan je dan niet bij.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit een item gezien over schelpen. Bij Kassa. 

Helaas ken ik niet iemand die dat heeft, vond het wel een interessant item toen..

 

Heb ik gezien, maar dit is best een dure oplossing. Ik heb in een vorig huis een 30 cm dikke laag zogenaamde chips op het zand laten aanbrengen. Je kruipruimte is in een kwartiertje volgeblazen, spaart energie, je vloer voelt vooral in de winter een stuk warmer aan en je kruipruimte is gegarandeerd droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kou komt voornamelijk uit de ventilatie roosters, als je die hebt.

Dat het hierdoor droger wordt, ook een toegevoegde waarde maar of dat

nu een voordeel voor het warmteverlies is, is nog maar de vraag.

Blijkbaar heb je weinig tot nauwelijks ventilatie in de kruipruimte,

en dan klopt het verhaal weer.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kou onder de vloer is niet erg zolang het maar droge lucht is. In de winter is de lucht meestal droog. Als zoals bij mij de vochtigheid uit de grond komt moet je blijven ventileren. Met grondisolatie hoop ik de luchtvochtigheid te verlagen. Met isolatie tussen de balken wil ik het weglekken van warmte naar de kruipruimte verminderen. Beide maatregelen moeten een warmere huiskamer geven.

 

Ik hoorde dat mijn buren de muisroosters voor de winter dicht maken. Maar of dat nou zo slim is?

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

.

 

Ik hoorde dat mijn buren de muisroosters voor de winter dicht maken. Maar of dat nou zo slim is?

Van september tot maart kan je de luchtroosters wel dicht zetten en van maart tot september gewoon ventileren dus weer open.

Hier sluit ik ze ook wel af, betonvloer en -balken, maar natuurlijk niet luchtdicht het waait niet meer door en is ook niet echt stilstaande lucht. Het is wel te merken bij houten vloeren, in voorgaande woning dus ook altijd gedaan zonder eventueele schimmelvorming onder de vloer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indertijd hadden we een vochtprobleem in de woonkamer (nota bene met betonnen vloer). Een bouwpatholoog laten komen die ons adviseerde in de kruipruimte plastic folie op de bodem te leggen en isolatie tegen de ondervloer aan te brengen. Op mijn verwonderde vraag dat ik geen water zag staan in de kruipruimte antwoordde hij: als er water stond had u waarschijnlijk geen probleem, maar nu heeft u een groot verdampend oppervlak. Wij hebben het advies opgevolgd. Toen het folie lag, was het effect dramatisch. Binnen een dag zakte de hygrometer in de woonkamer naar een veel lagere waarde. Achteraf denk ik dat isolatie van de ondervloer niet echt nodig is geweest. In ieder geval hebben we daarvan het effect op behaaglijkheid en energiebesparing niet echt gemerkt.

Wellicht kan je beginnen met bouwfolie of een dekzeil aan te brengen op het zand en dan afwachten. Kan je volgend jaar altijd nog bedenken of je verdere isolatie wilt aanbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...Van september tot maart kan je de luchtroosters wel dicht zetten en van maart tot september gewoon ventileren dus weer open...

 

Ik zou wat voorzichtig zijn met de maanden. Oktober en november staan bekend

als de natste maanden waardoor het grondwater stijgt hetgeen weer van invloed

kan zijn op het zand in de kruipruimte.

 

Ben wel van mening dat je niet alles dicht hoeft te zetten. Ventilatie ontstaat

door drukverschil over de tegenoverliggende gevels. 2 gevels dichtzetten zou

voldoende moeten zijn. scheelt weer extra werk en je houdt iets ventilatie over.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Door het nieuwe topic van Hansputters kwam ik dit topic van mij weer tegen.

 

https://www.sat4all.com/forums/topic/352913-kruipruimte-isoleren-kabels-foetsie/?do=findComment&comment=2376741

 

Om dit topic nog even af te sluiten.

 

We hebben uiteindelijk in het voorjaar van 2015 wat onderhoudswerkzaamheden laten uitvoeren door een plaatselijk bouwbedrijf. Oa een stalen balk onder de vloer vervangen en nieuwe muisroosters laten plaatsen. In november 2015 hebben we dan Tonzon laten plaatsen. Of het echt werkt weet ik niet. We hebben op dit moment een laag gasverbruik maar we hebben natuurlijk ook geen winter gehad.

 

Wel merk ik een enorm verschil door het grondzeil. Iets wat je altijd kunt toepassen. De vochtigheid is daardoor een stuk lager en geen luchtjes meer.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...