Ga naar inhoud


EMP Centauri multiswitch: hoe terrestrial voorversterker aanschakelen?


Stijn

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

 

Met veel interesse heb ik sinds weken door de schat aan informatie op sat4all gelezen. Dat heeft me in staat gesteld om zonder enige voorafgaande ervaring een Wavefield T90 te monteren en af te stellen met 4 quattro LNBs (via een multiswitch). Maar toch zit ik nog met een aantal vragen.

 

Ik hoop dat iemand op dit forum me kan helpen met het volgende.

 

Ik heb een EMP Centauri multiswitch, model MS17/12PIU-6. Dit toestel heeft o.a. een terrestrial input. Op deze input wil ik - via een diplexer (ook soms combiner genoemd) en een voorversterker voor de DVB-T antenne - een FM en ook een DVB-T antenna aansluiten.

 

Omdat het DVB-T signaal nogal zwak is (het FM signaal daarentegen is erg sterk) wil ik het versterken via een mastversterker.

 

Zie bijgevoegds pdf-file hoe alles zal verbonden worden.

 

De handleiding van de multiswitch is helaas nogal summier opgesteld. Er staat in geschreven dat er een 12V DC/150 mA (max) supply voor een terrestrial voorversterker is ingebouwd. Maar de handleiding vermeldt niet hoe deze voorversterker dient aan/uit geschakeld te worden. Of is hij gewoon altijd aktief?

 

Voorts heeft deze multiswitch ook de mogelijkheid - via een draaiknopje - om de terrestrial input aktief dan wel passief in te stellen. Is dat de manier om de voeding voor de terrestrial voorversterker te aktiveren? Of dient dit geheel ergens anders voor?

 

Zoals je kan lezen, geraak ik er niet uit wijs.

 

Wie kan mij helpen?

 

Met dank bij voorbaat.

Terrestrial.pdf

aangepast door Stijn
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb een EMP Centauri multiswitch, model MS17/12PIU-6. Dit toestel heeft o.a. een terrestrial input.

 

...de handleiding vermeldt niet hoe deze voorversterker dient aan/uit geschakeld te worden. Of is hij gewoon altijd aktief?

 

Voorts heeft deze multiswitch ook de mogelijkheid - via een draaiknopje - om de terrestrial input aktief dan wel passief in te stellen. Is dat de manier om de voeding voor de terrestrial voorversterker te aktiveren? Of dient dit geheel ergens anders voor?

 

Volgens mij vermeldt de handleiding wat hieronder staat.

 

Dus dat lijkt me alvast het antwoord op dat deel van je vraag.

 

groet, A33

 

 

 

Active and passive mode of terrestrial band can be selected by turnable switch, passive mode is
 
selected by turning the switch to counterclockwise stop position. The return path is available in
the passive mode.

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo A33,

 

 

Hartelijk dank voor je reaktie. Dat draaiknopje heeft dus niets met de ingebouwde 12V terrestrial power supply voor een terrestrial pre-amp te maken.

 

Ik had misschien ook nog een derde vraag moeten stellen. Ik begrijp dat het draaiknopje bepaalt hoe de terrestrial signalen behandeld worden:

1) active mode: terrestrial signalen worden intern versterkt om switching losses binnen de multiswitch te compenseren

2) passive mode: terrestrial signalen worden niet intern versterkt, m.a.w. geen compensatie voor switcing losses.

 

Wat ik niet begrijp is wat dan het nut van de passive mode is? Je hebt weliswaar in passive mode een return path (en niet in active mode). Wat is de bedoeling van het return path? Is dat voor interactieve digital (DVB-C) TV?

 

Voor wat het eerste deel van mijn vraag - aan/uitschakelen van de ingebouwde power supply voor een terrestrial pre-amp - denk ik dat ik er uit ben. Ik heb nl. op de site van EMP Centauri een gebruiksaanwijzing gevonden die heel wat duidelijker is dan het exemplaar dat in de doos stak.

 

Uit die gebruiksaanwijzing heb ik geleerd dat de ingebouwde power supply steeds aktief is. Als je een antenne zonder pre-amp aansluit, dan zal die (owv. de afwezigheid van de pre-amp.) door de power supply als kortsluiting worden gezien (verbruikt meer dan de 120 mA limiet die de power supply kan leveren) waarna de power supply zich uit beveiliging uitschakelt. Met andere woorden: de supply moet niet worden in- of uitgeschakeld. Het werkt allemaal automatisch.

aangepast door Stijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook deze informatie:

Hallo Sprietje,

 

 

Ik heb veel van jouw bijdragen op deze site gelezen en daardoor zonder noemenswaardige problemen mijn T90 in mekaar kunnen puzzelen. Waarvoor dank.

 

Dank voor die EMP Centauri pdf. Ik had ze echter al: ze zat nl. ook in de doos. De file die ik zonet op de EMP Centauri website vond, is wat duidelijker opgesteld. Zie bijlage.Profi_line_MS13_MS17.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

 

Ik ben eruit.

 

Na wat heen en weer ge-email met een heel hulpvaardige en vriendelijke technische support van EMP Centauri - en wat hulp van mede forumleden Sprietje en A33 - is dit de conclusie.

 

EMP Centauri multiswitch, model MS17/12PIU-6

1.    Ingebouwde 12V DC/150 mA (max) supply voor een terrestrial voorversterker:

a.    Wordt automatisch geaktiveerd indien er zich een voorversterker (mastversterker) in het antennepad bevindt.

b.    Blijft geaktiveerd ook wanneer er zich geen voorversterker (mastversterker) in het antennepad bevindt, de zogenaamde DC-kortsluit situatie. De niet-destructieve 120 mA blijft dan gewoon lopen.

c.    Wordt automatisch uitgeschakeld indien de voorversterker (mastversterker) meer dan de max. toegelaten 120mA verbruikt.

2.    Terrestrial input signaal kan zowel aktief als passief worden geschakeld dmv. een draaiknopje op het frontpaneel van de multiswitch.

a.    Dit draaiknopje heeft geen invloed op de power supply die in punt 1 is besproken.

b.    In aktieve mode worden de terrestrial signalen intern versterkt om schakelverliezen (switching losses) te compenseren.

c.    In passieve mode worden de terrestrial signalen niet versterkt.

3.    Wanneer kies je best toch voor passieve mode ipv. aktieve mode voor terrestrial inputsignalen, ondanks het feit dat er in passieve mode geen interne versterking wordt toegepast om te compenseren voor eventuele schakelverliezen?

a.    In vele (lees: de meeste) gevallen opteert men best voor aktieve mode, precies owv. die interne versterking.

b.    Echter, wanneer reeds een krachtige terrestrial voorversterker aanwezig is – denk aan appartementsgebouwen - zou het wel eens kunnen dat de interne terrestrial versterker van de multiswitch in verzadiging wordt gestuurd omdat het terrestrial ingangssignaal reeds voldoende sterk is. Dit kan leiden tot distortie, interferentie en in het slechtste geval zelfs beschadiging van de multiswitch. In dergelijke gevallen opteert men best voor passieve mode.

 

 

 

Zo, ik hoop dat hier iemand iets aan heeft. Mij is het nu in elk geval een heel stuk duidelijker. Dank aan iedereen die heeft meegedacht en geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die knop niet helemaal linksom gedraaid is verbruikt de Emp hier 2 Watt meer. Dus als je geen antenne aangesloten hebt.........2 Watt kost mij 4 euro per jaar.

 

En de duitse Handleitung :D

 Yep, staat ook in de datasheet: zie bijgevoegde pdf-file.

 

Power consumption From internal power supply 4.5 W (passive), 6.5 W (active) + LNB

ms1712piu6v10.data sheet.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

Ik ben eruit.

...

 

Zo, ik hoop dat hier iemand iets aan heeft. Mij is het nu in elk geval een heel stuk duidelijker. Dank aan iedereen die heeft meegedacht en geholpen.

 

Heldere terugmelding ! :)

 

Fijn dat je het allemaal hebt kunnen uitzoeken, en tot zo duidelijke antwoorden bent kunnen komen.

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een laatste toevoeging.

 

Het draaiknopje op het front van de multiswitch, wat de aktieve en passieve terrestrial mode regelt, werkt anders naargelang de versie van model MS17/12PIU-9.

 

Op het front van de multiswitch staat het versienummer aangegeven, bijvoorbeeld V10 zoals in mijn geval (fabricage na 2010).

 

  • Indien er geen V10 op het front staat: door het bewuste knopje vanuit de stopstand in tegenwijzerzin vervolgens in wijzerzin te verdraaien, regel je de versterkingsfactor van de interne switches.

 

  • Indien er wel V10 op het front staat: door het knopje vanuit de stopstand in tegenwijzerzin vervolgens in wijzerzin te verdraaien, schakelt de multiswitch op een bepaald moment abrupt van passieve naar aktieve mode. M.a.w.: versie V10 laat niet langer toe om de versterkingsfactor te regelen. Hoe stel je dit knopje dan best in? Wel, door het ofwel tot de stopstand in tegenwijzerzin te verdraaien (dat is de passieve mode) ofwel door het tot de stopstand in wijzerzin te verdraaien (dat is de aktieve mode).

 

Ziezo, ik denk dat ik hier mijn EMP Centauri MS17/12PIU-6 verhaal kan stoppen. 

aangepast door Stijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...