Ga naar inhoud


Levens reddende vraag.. wie denkt mee?


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Sinds enige tijd (bijna 2 jaar)  ben ik reanimatie-vrijwilliger bij Hartslag.nu

 

Eerst even uitleggen hoe dit werkt:

Stel in mijn buurt krijgt iemand een hartstilstand.

Iemand belt naar 112 en de centrale stuurt 2 ambulances. Maar de centrale doet meer. 

Zij kijken of er in een straal van 500mtr 30 vrijwilligers zijn die evt kunnen beginnen met reanimeren.

Zijn er in deze straal te weinig vrijwilligers dan wordt deze straal vergroot tot een straal die nog realistisch is.

Ik dacht dat dit maximaal 1km is.

 

De bedoeling is een overbruggingsperiode te krijgen tot de ambulance arriveert. De eerste 6 minuten zijn nl van levensbelang. Na deze 6 minuten zakt de kans op overleving gigantisch snel.

 

Ik heb ook al een paar reanimaties gedaan maar ik loop regelmatig tegen een technisch probleem.

Ik heb een navigatie systeem en een smartphone maar deze heeft een prepaid sim waar ik geen internet op heb.

Deze heb ik voor andere dingen ook niet nodig dus het is weg gegooid geld om een internet abbo te nemen. En een vrijwilliger krijgt geen financiele vergoeding (wat ook goed is).

 

Nu mijn probleem.

Vanmiddag had ik weer een oproep via SMS om naar een adres te gaan.

Echter heb ik 7 minuten nodig gehad om het adres te vinden. Dit betekende dat ik niet naar dat adres kon gaan om te reanimeren.

Ik ben dus niet gegaan omdat dit buiten de 6 minuten valt en het geen nut heeft om te gaan.

je bent tenslotte hulpverlener en geen ramptoerist.

het probleem was dat de navigatie eerst naar sattelieten moest zoeken en dat de smartphone de route verliest als ik buiten mijn routerbereik kom.

Dit is mij al 4 x gebeurd en dat voelt niet goed. Want mijn hulp had evt het verschil kunnen betekenen tussen leven en dood.

 

Wie heeft idee-en of tips om zo snel mogelijk een adres te vinden?

 

En als men zich afvraagt waarom ik zoiets zwaars op mij neemt.

 

Vorig jaar was ik op ongeveer dezelfde periode bij een reanimatie en deze persoon kon door oa mijn inzet (en die van de ambulance plus nog een vrijwilliger) toch nog een hele gelukkige kerst en nieuwjaar vieren met zijn vrouw en kind. 

Want hij heeft het overleeft!

Een mooier kerstkado kan je iemand niet geven.

Ik kan iedereen die het aankan aanbevelen om ook vrijwilliger te worden. Meestal lukt een reanimatie niet maar als die lukt dan voelt dat heel goed..

 

Maar je moet wel zo snel mogelijk het adres weten te vinden..

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb tomtom op mijn android telefoon dus altijd mijn routeplanner bij mij, maar er zijn ook toepassingen die gratis zijn en gebruik maken van een kaart uit het publieke domein.
De kaart staat gewoon op de SD dus er is geen verbinding nodig met een router.

 

Ik heb ooit iemand kunnen redden door de Heimlich greep. Inderdaad een goed gevoel.

 

.

Lid van 10 november 2003 t/m 30 oktober 2015

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn reaktie is misschien een beetje lullig, maar ik vind dat als je vrijwilliger bent en wilt en kunt re-animeren, dan moet de betreffende instantie je gewoon een smartphone of navigator geven die altijd standby is en onmiddelijk gebruikt kan worden.

Dat beetje extra geld wat zo´n ding kost moet een mensenleven toch wel waard zijn.

 

Je zet je capaciteiten in, maar krijgt niet de tools die nodig zijn. Ik snap hier niets van.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg ervoor dat je een smartfoon krijgt met een "snelle" assisted GPS (AGPS).

Zorg dat Google "weet" waar jouw huis (Wifi) woont en je hebt binnen een paar seconden een fix.

De assist zorgt ervoor dat als de wifi coördinaten van jouw huis bekend zijn dat de GPS fix zo snel is.

Dan via Google maps navigeren, dan is het een kwestie van het pijltje achterna rennen of rijden.

Kind kan de was doen.

Alle toestellen met Qualcomm socs zijn snel. De Chinese toestellen met Mediatek socs zijn een drama. Als ze al willen locken.

Heb je een onwillige Samsung Galaxy S3, draai de schroefjes aan.

 

Ik ga ervan uit dat je wel een data abonnement hebt. Anders werkt Google maps natuurlijk niet. 3G voldoet uitstekend.

 

De nieuwste Sygic navigator is ook perfect denk ik. Kan je kiezen tussen te voet en auto (snelkeuze op display).

 

Zelf navigeer ik dagelijks met mijn telefoon en gebruik Sygic. Jarenlang een Galaxy S3 met Cyanogenmod 10 / 11 gehad, sinds kort een Oneplus One (CM11).

Zowel de S3 als ook de Oneplus fixen zelfs een GPS lock (met assist) in huis.

 

Succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 

Ik heb ooit iemand kunnen redden door de Heimlich greep.

Een heimlich greep heeft ook risiko's je kan nl inwendige organen beschadigen.

Daarom moeten wij altijd een slachtoffer na een heimlich greep naar de SEH doorsturen.

Behalve Hartslag.nu ben ik ook evenementen vrijwilliger bij het rode kruis en dat werd ons zo geleerd.

 

 

Mijn reaktie is misschien een beetje lullig, maar ik vind dat als je vrijwilliger bent en wilt en kunt re-animeren, dan moet de betreffende instantie je gewoon een smartphone of navigator geven die altijd standby is en onmiddelijk gebruikt kan worden.

Dat beetje extra geld wat zo´n ding kost moet een mensenleven toch wel waard zijn.

 

Je zet je capaciteiten in, maar krijgt niet de tools die nodig zijn. Ik snap hier niets van.

 

Fred, volgens mij heb je de afbraak van de gezondheidszorg hier niet gezien.

Ik ben eergisteren nog bij een gemeente bijeenkomst geweest en daar hebben ze het zelfs gehad over "rolator pooling". Dan moeten de oudjes in een woongemeenschap de rolators delen met elkaar onder het motto: die dingen staan de meeste tijd toch in de gang.

Ik houd me hart vast als op 1 januari de WMO ingevoerd wordt.

 

Een smartphone zal je dus niet krijgen. Ik moet nu mijn eigen gebruiken en dat is een oude iphone 4 met een prepaid kaartje waar nog libertel opstaat.

of daar een datalimiet op zit weet ik niet maar ik denk van niet. Ook is idd hier het probleem van het vinden van satellieten.

Ik kan lokaties wel aanzetten maar binnenshuis heeft zowel de iphone als de andoid tablet geen ontvangst. Maximaal 2 satellieten.

 

Het maakt mij niets uit als er tegoed van me prepaid afgaat als ik een oproep krijg maar een data abbo loont zich voor mij niet. Ik gebruik nl geen internet via de smartphone en ik heb dat dus ook niet nodig. Alleen bij oproepen maar om daar elke maand een bedrag voor te betalen is geen oplossing. Mijn financiele toestand laat dit ook niet toe. 

 

Ik denk dat je beter nu al de plattegrond van je buurt kan bestuderen zodat je als het nodig is je geen navigatiesysteem nodig hebt en meteen kunt vertrekken.

 

 

Zoiets was ik ook al aan het bedenken. Mijn bereik is echter 4 wijken groot wat erg lastig is om alle straten te onthouden.

Maar mischien beter dat ik de straten per wijk opschrijf in alfabetische volgorde en dan de wijken met een kleur op de plattegrond omcirkel.

Of zou ik iets met postcodes kunnen doen?

Want ik krijg bij een oproep een SMS met de postcode en een link voor google maps.

Ik moet de plattegrond zo kunnen organiseren dat ik zo min mogelijk tijd verlies. Elke seconde telt in dit geval..

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fred, volgens mij heb je de afbraak van de gezondheidszorg hier niet gezien.

Ik ben eergisteren nog bij een gemeente bijeenkomst geweest en daar hebben ze het zelfs gehad over "rolator pooling". Dan moeten de oudjes in een woongemeenschap de rolators delen met elkaar onder het motto: die dingen staan de meeste tijd toch in de gang.

Ik houd me hart vast als op 1 januari de WMO ingevoerd wordt.

 

Een smartphone zal je dus niet krijgen. Ik moet nu mijn eigen gebruiken en dat is een oude iphone 4 met een prepaid kaartje waar nog libertel

 

 

 

Ja ik ben Nederland al helemaal ontgroeid. En weet niet veel van de zorg af daar. Eigenlijk niks.

De laatste keer dat ik in Duitsland op bezoek was, was mijn smartphone net nieuw en wilde wel www op dat ding. Dus kon ik via mijn Edeka Mobil abonnement een Smart Option boeken voor €uro 8,95 per maand:  https://www.edeka-mobil.de/smart-option.html

Dan had ik 300mB data per maand. Als die op waren dan had ik wel verder het flatrate maar met lage snelheid (128 kb/s) Dat is niet snel maar voldoende. Zoiets heb je toch zeker ook wel in NL bij de één of andere provider?

Verder als ik bij mijn dochter, restaurant, Starbucks, weet ik veel zat ik toch altijd op het WiFi net. En mijn BlackBerry Maps wist altijd precies waar ik was tot op het straatnummer van het adres. Ik vond dat best wel cool trouwens.

Hoe dat nou precies werkt weet ik niet.

Hier in Dubai doet dat ding het precies hetzelfde bij mijn UAE provder. Ook nu zit ik in een restaurant en mijn BlackBerry weet precies de lokatie.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Matchless, maar er zit toch een klein foutje in jouw redenatie. Het is namelijk totaal niet nutteloos als jij er pas in zeven minuten bent. Als jij vanaf de buitenkant van de cirkel komt ben je inderdaad lang onderweg, maar grote kans dat iemand vanaf een kortere afstand wel eerder arriveert. Dan is die misschien al 4 of 5 minuten aan het reanimeren, en hoopt hij wanhopig dat er aflossing komt, want als je een keer echt gereanimeerd hebt (en dat heb jij) dan weet je dat het heel hard, zwaar en vermoeiend werken is. Daarom worden er tot wel 30 vrijwilligers opgeroepen, 10 om rechtstreeks naar het adres te gaan, 20 om de dichtstbijzijnde aed te halen. In de hoop (kansberekening) dat 1 daarvan snel genoeg is om de aed te brengen, en de anderen om elkaar af te lossen bij het reanimeren en beademen.

Iedere ervaren reanimeerder die wel arriveert en roulerend helpt met reanimeren kan het verschil maken, dus ga jij maar toch naar dat adres, desnoods een paar seconden later dan de ander(en). De volgende keer is het dichter bij jouw huis en ben jij de eerste!

Maar wel een groot compliment dat je dit doet voor de medemens, helaas lukt het lang niet altijd, maar die keer dat het wel lukt maakt je heel erg blij van binnen!!

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over je navigatievraag: ik zou de oplossing zoeken in een navigatieprogramma op de iPhone, wellicht een die op de gratis open street maps is gebaseerd, met vooraf gedownloade kaarten. Je iPhone heeft in mijn ervaring weinig tijd nodig om de satelliet te vinden, schijnbaar houdt hij vast waar hij het laatst contact heeft gehad en gaat hij vandaaruit zoeken. Ik heb meestal binnen 10-15 seconden mijn locatie.

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sorry Matchless, maar er zit toch een klein foutje in jouw redenatie. Het is namelijk totaal niet nutteloos als jij er pas in zeven minuten bent. Als jij vanaf de buitenkant van de cirkel komt ben je inderdaad lang onderweg, maar grote kans dat iemand vanaf een kortere afstand wel eerder arriveert. Dan is die misschien al 4 of 5 minuten aan het reanimeren, en hoopt hij wanhopig dat er aflossing komt, want als je een keer echt gereanimeerd hebt (en dat heb jij) dan weet je dat het heel hard, zwaar en vermoeiend werken is. Daarom worden er tot wel 30 vrijwilligers opgeroepen, 10 om rechtstreeks naar het adres te gaan, 20 om de dichtstbijzijnde aed te halen. In de hoop (kansberekening) dat 1 daarvan snel genoeg is om de aed te brengen, en de anderen om elkaar af te lossen bij het reanimeren en beademen.

 

Hmm..

Daar heb je wel een punt.  Als ik niet nodig ben dan kan ik altijd weer naar huis gaan.

Dit was mijn 7e oproep en ik heb daarvan 3x echt gereanimeerd waarvan 1 het wel gehaald heeft.

Dat klinkt veel maar een collega woont in een andere stad en hij is in dezelfde periode 23x opgeroepen. Ik kan wel zeggen dat ik in een gezondere wijk woon.

 

 

Maar wel een groot compliment dat je dit doet voor de medemens, helaas lukt het lang niet altijd, maar die keer dat het wel lukt maakt je heel erg blij van binnen!!

Dat gevoel is idd goed :)

 

Over de iphone..

10-15 sec is de snelheid waar ik het voor doe.

Eens zoeken welke app  offline kaarten kan gebruiken en dan eens een simulatie zoektocht doen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Iphone 4 is een prima toestel met prima GPS. Die moet inderdaad binnen een 10 -15 seconden een fix hebben mits assisted door je wifi.

Duurt het bij jou langer dan een minuut dan is er echt wat mis.

 

groeten,

Peter

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Android, dus voor je tablet heb je een mooi programma, dat Maps.Me heet.

Is gratis te downloaden op google play.

Daar kun je de landkaarten en straten plannen van bijna elk land van de wereld op installeren.

Je hebt daar in 2 seconden de straat en huisnummer gevonden bij je in de buurt.

Als je geen internet verbinding hebt, kun je die toch gebruiken, alleen navigeert die je dan niet naar het bepaalde adres, maar kun je zelf wel zien waar het is, en waar je naar toe moet.
als het bij je in de buurt is, lijkt met het geen probleem.

Wel kun je navigeren via satelliet als het moet, en geeft hij nauwkeurig je positie aan.

 

Is een heel mooi programma en de kaarten zijn zeer gedetailleerd.

Ik gebruik het heel vaak onderweg, om even snel te kijken of er ergens een goede omleiding is als er eens file staat.

Want de bepbep geeft wel een rare omleiding routes aan.

 

En ook bij een boswandeling bv, want bijna elk bospaadje of onverhard weggetje staat er op. 

Perfect programma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds enige tijd (bijna 2 jaar)  ben ik reanimatie-vrijwilliger bij Hartslag.nu

 

Eerst even uitleggen hoe dit werkt:

Stel in mijn buurt krijgt iemand een hartstilstand.

Iemand belt naar 112 en de centrale stuurt 2 ambulances. Maar de centrale doet meer. 

Zij kijken of er in een straal van 500mtr 30 vrijwilligers zijn die evt kunnen beginnen met reanimeren.

Zijn er in deze straal te weinig vrijwilligers dan wordt deze straal vergroot tot een straal die nog realistisch is.

Ik dacht dat dit maximaal 1km is.

 

...

Hoi Matchless, je bent dus ook hulpmiddelloos ( less )

 

1 kilometer, pff dan mag je wel een flinke looppas nemen (met gemiddeld 5kilometer per uur)

of spring je op die rs500 en gaat door rood licht?

 

in ieder geval je buurt kennen is een ding

maar dan ook precies weten welke ingang / verdieping / voordeur

 

overigens hier staan alle gebouwen van nederland > http://code.waag.org/buildings/

zoom in en je ziet hoe je er komt <effe koppelen met postcodes> mits je natuurlijk een ruimtelijk orientatie vermogen hebt.

;)  mooie vrijwillige hulpverlening overigens.

 

elke gereanimeerde zou je zo een ipad mini spenderen met G3/4 LTE abo

mits hij gereanimeerd wilde worden :blink: .

t kan ier aol

Maaike Cafmeyer, Steve Willaert

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sjaak(k)..

Voor alarmeringen.nl moet je een internet verbinding hebben en die heb ik niet op de gsm.

 

Pearlpeter..

 

Maps.me is een goeie, daar kan ik idd wat mee. Het progje start snel op en ik kan hem offline gebruiken.

Als ik me verveel kan ik even virtueel door de straten surfen en (hopelijk) blijven dan een paar straten in mijn geheugen "hangen".

Ook kan ik de tablet meenemen bij een reanimatie zodat ik even na kan kijken als ik de weg kwijt ben. Hij geeft immers je positie weer middels GPS. 

Mooi progje :)

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...