Ga naar inhoud


8% Nederlanders wil binnen 2 jaar tv-abonnement opzeggen


Sprietje

Aanbevolen berichten

In telecompaper is het volgende te lezen:

8% Nederlanders wil binnen 2 jaar tv-abonnement opzeggen

Acht procent van de Nederlanders verwacht de komende twee jaar het huidige tv-abonnement op te zeggen omdat steeds meer programma’s via internet te bekijken zijn. Het aantal Nederlanders het tv-abonnement in de afzienbare toekomst niet op wil zeggen omdat ze live tv willen blijven kijken is het afgelopen jaar gedaald van 58 naar 47 procent. Dat blijkt uit een meting van onderzoeksbureau Telecompaper op basis van zijn Consumer Panel in augustus 2015.

In een half jaar tijd is het aantal Nederlanders verdubbeld dat verwacht de komende twee jaar het traditionele tv-abonnement op te zeggen (het zogeheten cord cutting). Bij de meting in januari 2015 gaf vier procent van de Nederlanders dit aan. Nog eens vijf procent van de Nederlanders stelt te verwachten op een gegeven moment over te stappen van het huidige tv-abonnement naar online kijken (al dan niet via een abonnement), alleen niet binnen twee jaar.

Er is het afgelopen jaar een duidelijke schommeling in het aantal Nederlanders dat hun huidige tv-abonnement niet wil stopzetten, omdat ze graag live tv (zoals nieuwsuitzendingen, sportwedstrijden en live uitgezonden entertainmentprogramma’s) willen blijven kijken. Was dat in januari van dit jaar 58 procent (versus 47% afgelopen augustus), in augustus 2014 gaf slechts 40 procent dit antwoord. Overigens is er een al (nog beperkt) aantal aanbieders van live OTT-tv, zoals Vodafone met TV Anywhere en KPN met KPN Play (nog te introduceren, dit zou in september zijn), of het op allochtone groepen gerichte Lebara Play van Lebara.

Er zijn ook andere redenen voor Nederlanders om vast te houden aan het huidige tv-abonnement. Zo stelt zeven procent dat andere leden van het huishouden dit niet willen. Nog eens negen procent geeft aan dat er andere, niet nader omschreven redenen zijn om het bestaande tv-abonnement te houden. Een half jaar geleden was dit nog zes procent.

Jongeren willen vaker stoppen met tv-abonnement

Er zijn duidelijke leeftijdsgebonden verschillen bij de verwachting of men wel of niet binnen twee jaar het huidige tv-abonnement opzegt.  Jongere tv-kijkers voorzien vaker dat zij hun tv-abonnement de deur uit doen. Bij de groep van 12-19 jarigen stelt 13 procent te verwachten dat dit gebeurt, bij de groep van 20-29 jaar is dat 12 procent en bij de Nederlanders van 30 tot 39 jaar is dat 11 procent.

Mensen van 50-64 jaar zakken onder het gemiddelde van acht procent met hun verwachting (5%), terwijl vrijwel niemand van 65 tot en met 80 jaar verwacht dat zij online tv-content zullen gaan consumeren in plaats van via hun lineaire tv-abonnement.

Het aantal jongere tv-kijkers dat hun tv-abonnement niet opgezegd wil zien omdat ze graag live tv willen blijven kijken, is bijna logischerwijze een stuk lager: 31 procent. Ook in de leeftijdsgroep hierboven, 20-29 jaar, wil een benedengemiddeld aantal Nederlanders het bestaande tv-abonnement voorlopig niet opzeggen vanwege het vermeende gemis van live tv: 43 procent. Bovengemiddeld scoort hier met name de leeftijdsgroep van mensen tussen de 65 jaar en ouder, met 60 procent.

Mannen willen vaker huidige tv-abonnement schrappen

Ook tussen mannen en vrouwen zijn er verschillen te zien als het gaat om wel of niet vasthouden aan het reguliere tv-abonnement. Tien procent van de mannen verwacht binnen twee jaar het tv-abonnement op te zeggen om online tv-content te bekijken. Bij vrouwen is dit vijf procent.

Verder is zowel bij mannen als bij vrouwen het aantal respondenten fors gedaald dat stelt het huidige tv-abonnement nog niet in te willen ruilen omdat ze graag live tv willen blijven kijken. Bij mannen is dat percentage gedaald van 58 naar 45 procent in een half jaar tijd. Bij vrouwen is dat iets minder: een daling van acht procentpunten naar 49 procent.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mensen (vooral jongeren) willen hun programma's zien, wanneer het hen uitkomt. Ze willen niet meer vast hangen, aan de opgelegde uren van hun content provider. Nu doen ze dit via opnemen, of via een dienst die door de content provider zelf wordt aangeboden, of via hun aanbieder.

Zou me ook niet verbazen, dat hier in België ook zo'n trend volgt, want onlangs las ik in de krant, dat het online platform kijken van bvb VTM enorm omhoog is gegaan. Ze kunnen hier de programma's met reclame herzien wanneer ze willen, en vooral op wat ze willen dus niet verbonden met een tv.

Ik zie zo goed of nooit rechtstreeks. Uitzondering hierin is soms het nieuws, of een film op een premium filmzender zoals bvb film1.

Misschien komt er een tijd, dat het interessanter is een dienst a la netflix op te starten, dan een regulaire tv zender.

Dat er een evolutie is, zie je, want zo goed of iedere tv aanbieder heeft een on demand systeem al of niet tezamen met hun content aanbieders.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf het vreemd vinden dat mensen naar streaming diensten willen kijken...  ik heb al wel eens naar een programma op de computer zitten kijken omdat ik het vergeten te programmeren was... Dat was een aflevering van Dicte, wat op TV4 (Zweden) werd uitgezonden... Maar als ik eerlijk ben is dat toch lang niet hetzelfde als dat je gewwoon TV kijkt. de kwaliteit is minder, en bovendien kan je niet gewoon opde bank zitten, maar zit je voor de computer. Nee... niets voor mij. Ik ben uiteraard wel erg blij dat de optie bestaat om eens iets te kunnen bekijken wat je niet kon opnemen of eens naar een programma kijken van een zender die je niet kan ontvangen is ook altijd wel eens leuk... maar om dit als volwaardige vervanger te zien van normaal TV kijken, nee!

 

Dat mensen hun abonnement opzeggen om alleen FTA te gaan kijken via satelliet lijkt me een logische stap. Abonnementen zijn erg duur, en je krijgt er bar weinig voor terug... dus dát kan ik dan weer erg goed begrijpen!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over twee jaar nog maar eens onderzoeken of er inderdaad mensen zijn geweest die de afgelopen twee jaar hun abonnement opgezegd hebben. Ik ben vooral benieuwd naar de resultaten uit de groep 13 tot 19 jarigen (m.a.w, ik geloof er geen barst van).

 

]-[an

]-[an - Utrecht.

 

Xtrend ET7500 - Triax 88 voor 13 19.2 23.5 en 28.

Ziggo - Humax 5200C en 5300C - Samsung UE43KS7500

Link naar reactie
Delen op andere sites

met het IPTV pakket van KPN kun je maandelijks aanpassen en of opzeggen

dat is echt makkelijk en dus KLantvriendelijk

Of die klant nu machoman of makeupwoman is, doet er geen ruk toe.

 

En zo hoort dat.

Precies dus weg met die CD, veel te duur en onbetrouwbaar :-(

Dream Stream

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mensen hun abonnement opzeggen om alleen FTA te gaan kijken via satelliet lijkt me een logische stap. Abonnementen zijn erg duur, en je krijgt er bar weinig voor terug... dus dát kan ik dan weer erg goed begrijpen!

Vwala + inderdaad , omdat ik aanbod niet de moeite vond !!

Zolang er FTA een leuk aanbod (voor mij) blijft , blijf ik ook FTA !!

Het nieuwste der nieuwste hoeft voor mij niet , en ook ik kijk nog heel weinig TV !!

Oneindig herhalen wat sommige doen (FTA & PAY TV) , is ook niet mijn ding !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grote angst is natuurlijk dat tv kijken straks alleen nog maar via een draadje mogelijk wordt (draadloos internet daaronder begrepen, vooral vanwege geoblocking) en dat er niets mee uit de lucht valt te halen.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Stel dan in zo'n geval , mensen die (nog steeds) geen internet hebben ....

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer dan de helft van de wereld heeft nog geen internet las ik van de week, veel hebben het niet omdat de prijs te hoog is en anderen weer niet omdat er in die gebieden gewoonweg geen internet beschikbaar is.

 

En dan moet je ook nog eens genoeg snelheid hebben als je internet hebt en ook daar scheelt het nogal aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...