Ga naar inhoud


Coax en UTP onder tegels


steventje

Aanbevolen berichten

PVC buis, 20 cent/m.

Tyleenbuis, 80 cent/m.

 

Waar praten we over, verschil is 60 cent/m

Mijn woonkamer is als voorbeeld 10 meter breed praten we over € 6,-- meerprijs.

Daarbij is tyleenbuis beter bestand tegen krachten van buitenaf en zelfs buiten te gebruiken

Die extra 6,-- zal de verbouwing kosten niet significant verhogen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De binnen diameter van flexibele buis is altijd kleiner dan van een gladde buis, daar helpt dus geen coating oid. aan.

 

Tyleenbuis heeft een veel hogere wanddikte dan een PVC buis.

Dus kun je met een 19mm PVC buis toe dan heb je met tyleenbuis wel een 22mm nodig om dezelfde binnendiameter te verkrijgen.

Werk je met inbouwdozen dan is er geen inbouwdoos beschikbaar waar je een 22mm buis eenvoudig op aan kunt sluiten.

Veel belangrijker is echter dat je tyleenbuis niet onbeperkt kunt buigen zonder dat deze knikt, dus je moet veel ruimere bochten gaan maken.

 

Daarnaast is tyleenbuis vaak alleen maar op rollen van 50 of 100m te koop.

Koop je die "op maat" dan weet je vrijwel zeker dat je de hoofdprijs gaat betalen.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik grijze elktro buis deze is wel sterk en veerkrachtig en deze word ook voor industruele instalatie techniek gebruikt ,en de moffen kun je gewoon  lijjmen indien nodiig,dus niet liggen klooien met slangen en andere gele instal.buis,en natuurlijk niet bij de Gamm..halen maar evt bij elektro groot handel !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan blijf je nog steeds met het probleem zitten wat Gerrit en ik aangaven, dat je een hele grote bochtradius moet aanhouden, omdat anders de buis plat gaat.

En onder een tegelvloer heb je niet de ruimte om die bochten omhoog te realsieren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar staat dat de leiding in de muur ingevreest moet worden en er gebruik gemaakt wordt van inbouw dozen.?
TS wil een leiding in de vloer, en dat is het. Hij wil zijn draden niet over de vloer late lopen maar er onder.
Neem je een buis van 32mm laat je hem bij de want omhoog komen, dat je hem niet haaks omhoog krijgt is van geen enkel belang als de buis maar boven de vloer uitkomt.
Als de vloer gelegd is zaag je de buis gelijk met de vloer af, OK het gat zal niet rond zijn maar ovaal, een kniesoor die daar op let. :D

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Sjaak(k)

Zo een knietje is er wel aan te lijmen maar beter is om haakse bochten te vermijden.

Met (meerdere) kabels trekken kan je daar alleen maar last van hebben.

Maak je gebruik van UTP kabel waar de RJ45 stekkers al op gemonteerd zijn kom je gegarandeerd in de problemen, ook met 19mm buis.

 

Wil je toch perse haaks omhoog kan je ook volledig met PVC aan de gang. Dus zowel buis 40 mm en PVC knietjes.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Waar staat dat de leiding in de muur ingevreest moet worden en er gebruik gemaakt wordt van inbouw dozen.?

 

Dat staat in mijn post. Ik vroeg me af of het niet veel slimmer was om de kabel niet onder de vloer te doen maar juist in de muur. Dan ben je ook af van haakse bochten in buizen. En je kan dan heel mooi een in bouw doos gebruiken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is dan alleen als je van de linkerkant in de kamer naar de rechterkant wil gaan dan is de kortste weg onder de, nog te leggen, tegels door of gewoon onder de vloer door, als het geen flat is.

Hier een cat6a onder de vloer door gelegd en deze is niet meer te zien of te vervangen.

En gebruik echt geen flexibele buis, heb ik hier gedaan, omdat je de te trekken kabels er met heel veel moeite doorheen moet persen, in de ene buis 2 x coax koka 799 en de andere buis 2 x cat7 kabel.

Later nog onder het laminaat door kabels kunnen leggen welke niet in een buis zitten, magneet onder het laminaat met touwtje er aan en deze met magneet boven op de vloer naar de anderekant van de kamer kunnen werken.

post-51681-0-71615700-1447779878_thumb.jpg

post-51681-0-96029200-1447779891_thumb.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad met een kruipruimte gewoon een gat naar beneden boren.

Ik zou dan alleen niet de kabels in het zand leggen maar gewoon even wat ophanghaken in het plafond draaien en daar de kabels in hangen.

Voor dat laatste simpel even wat spouwankers met schroefeind nemen die je in de juiste vorm buigt, gat boren, plug er in en het anker er in draaien.

plaats je er daar 1 van per balk of 1 per 2 balken dan is dat al voldoende.

 

Gooi je de kabels gewoon in het zand dan loop je het risico dat als er iemand in de kruipruimte moet zijn er kabels beschadigd worden, evt. ongedierte aan de kabels gaat knagen enz.

En even opgehangen is nu eenmaal wel zo netjes. ;)

Voordeel is dat je dan zelfs geheel geen buis oid. nodig hebt.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kabels via de kruipruimte leggen is natuurlijk het makkelijkst.

Ik vermoed echter dat TS uit zichzelf ook wel op het idee was gekomen dus ga ik er vanuit dat er geen kruipruimte aanwezig is.

Als steventje nu eens online wil komen kunnen we waarschijnlijk de helft van de antwoorden in de kliko dumpen door al het giswerk. :)

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kabels los in kruipruimte ? Dat zou ik nooit doen , al eens gezien wat knaagdieren ermee doen ? gewoon een buis is beter

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knaagdieren in de kruipruimte zou je dus eerst moeten aanpakken voordat je de kabels daar gaat leggen of bevestigen maar het ligt er aan of je een hokje in de tuin wilt hebben of een beest in de afvalbak.

post-51681-0-76748200-1447827690.jpg

post-51681-0-23494300-1447827707.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Even een update:

Via kruipruimte zou het mogelijk moeten zijn om mijn kabels te leggen, wat op zich geen slechte oplossing zou zijn. Ik zou dan in mijn bergruimte mijn modem + router + switch zetten en vandaar naar de andere verblijfruimten gaan.

Probleem is dat die kruipruimte zeer laag is en nog vol andere buizen ligt zoals afvoer, water (warm, koud en zelfs elektriciteitsdraden)

 

Met een betonboor is het wel mogelijk om door die betonbalken heen te boren. Boor ik dan eerst een gat voor mijn nieuwe tegels er liggen of als alles er al ligt, met kans op een gebroken tegel? Beste zou zijn om op de rand tussen muur en vloer te boren, kwestie van esthetiek.

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst een voldoende groot gat boren voordat je tegels er worden gelegd.

Door dit gat een buis omhoog steken wat ver (10 cm is genoeg) boven de te leggen tegels uitkomt en dan pas de tegels gaan/laten leggen.

Een beetje tegelzetter zal de tegel precies rond je buis gaan leggen zodat je na de tijd de buis precies vlak met de tegels af kunt zagen en je kabels kunt gaan leggen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...