Ga naar inhoud


Verwarmingsbuis isolatie


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Ik ben gisteravond even met een infraroodcamera in mijn kruipruimte geweest. Van de week krijg ik isolatie tussen de balken dus daarna ga ik nog eens foto's maken om te kijken of ze het goed gedaan hebben.

 

Nu zag ik gelijk dat de isolatie om de verwarmingsbuizen niet al te best meer was en op sommige plaatsen zelfs ontbrak. Daarnaast waren alle koppelstukken en bochten helemaal niet van isolatie voorzien. Dat wordt dus een leuk klusje.

 

Is die bouwmarkt buis isolatie wat of hebben jullie tips voor beter materiaal?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hier heb ik gewoon die bouwmarkt buisisolatie gebruikt, wel de koppelingen en de bochten ook gedaan, deze voorzien van voldoende tyrips om de isolatie op z'n plaats en dicht te houden, niet te strak anders is de isolatiewerking weg.

Daarna heb ik als extra enkele lagen aluminiumfolie met isolatie er omgewikkeld zoals hier, bijna het zelfde, ook te zien is.

De waterleidingen, koud en warm, welke gedeeltelijk onder de vloer doorlopen heb ik ook op dezelfde wijze van isolatie voorzien.

Maar het grote verschil met mijn installatie is dat ik de hoofdleidingen over de zolder heb lopen en niet in de kruipruimte.

post-51681-0-50244100-1448979167.jpg

post-51681-0-07617200-1448979186_thumb.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gisteravond even met een infraroodcamera in mijn kruipruimte geweest. Van de week krijg ik isolatie tussen de balken dus daarna ga ik nog eens foto's maken om te kijken of ze het goed gedaan hebben.

 

Nu zag ik gelijk dat de isolatie om de verwarmingsbuizen niet al te best meer was en op sommige plaatsen zelfs ontbrak. Daarnaast waren alle koppelstukken en bochten helemaal niet van isolatie voorzien. Dat wordt dus een leuk klusje.

 

Is die bouwmarkt buis isolatie wat of hebben jullie tips voor beter materiaal?

Bouwmarkt isolatie is erg dun, hoe dikker hoe beter.

In de pro-wereld begint het met 25 mm bij standaard verwarming.

 

Voor de koppelingen kun je beter een stuk van 2 meter kopen die

2 maten groter is dan de buis, dan kun je die ook fatsoenlijk isoleren

en de bochten dan onder 45 graden afsnijden en tegen elkaar lijmen.

 

Veel gemakkelijker maar niet zo mooi is om gewoon met glas of

steenwoldeken te isoleren. Krijg je wel jeuk van maar isoleert als een

tierelier en heb je ook geen last van de koppelingen. Voorst kun je

dan net zo dik isoleren als je lief is. Maar een economische dikte is

bij gewone cv installaties met kleinere diameters 25 mm isolatie.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de kritische water temperatuur om eventueel de legionella bactierie de kans te geven om zich in een veel gebruikte koperen leiding te ontwikkelen.

post-51681-0-35653700-1449036091.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

De warm water leiding mag je inderdaad niet isoleren. De ideale temperatuur voor legionella zit tussen de 20 en 50 graden Celsius.

Het idee is dat je de warm water leiding zo snel als mogelijk laat afkoelen.

 

@Catw en Con

Die foto met glaswol had ik ook gezien. Die persoon heeft oude glaswol hergebruikt. Een mooie oplossing natuurlijk maar ook een geweldige K klus.

 

Ik zag op de infrarood foto's dat een geïsoleerde buis toch nog ruim 24 graden was. Dus ik wil eigenlijk nog 1 keer onder de vloer en de oude isolatiebuis vervangen door iets met een behoorlijke isolatie en wat de komende tig jaar weer mee kan.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het hier al jaren mis met mijn warmwaterleiding, deze was in de zomer altijd al warm net als de koud waterleiding dus die had ik snel voorzien van isolatie.

Maar ik leef nog steeds dus zal ik wel genoeg antistoffen opgebouwd hebben.

 

post-51681-0-48391500-1449057914.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Legionella is ongevaarlijk als je het drinkt. Bij douche water is het een minder goed idee. Bij inademen loop je het grootste gevaar.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat het om een koperen leiding? Is de tapwater temperatuur hoger als 60 °C? Wordt er regelmatig warm water gebruikt?

Zo ja, dan zou ik mij niet te druk maken en die leiding lekker isoleren. Legionella ontwikkelt zich in koperen leidingen uiterst moeizaam, en kan niet tegen meer dan 60 °C.

Dit verklaart waarom de mensen waarbij de combiketel op zolder hangt en de warmwaterleiding 's zomers dagen- zelfs wekenlang warmer als 20 °C is nog leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even corrigeren.

 

Ik heb vele rapporten gezien naar aanleiding van een Legionella-onderzoeken in gebouwen.

Er wordt vaak een te grote hoeveelheid aangetroffen maar daar zit gradatie in, in de vorm

van de snelheid waarop moet worden ingegrepen/hersteld.

 

Ik maak niet anders mee dat deze installaties alleen maar uit koperen buis bestaat en soms

een verdwaalde ingestortte kunststofbuis.

Legionella kijkt niet naar de buis maar naar de omstandigheden om te kunnen verkeren.

Één daarvan is de temperatuur van het water, een ander is de doorstroming. Dode stukken

leiding zijn een grote voedingsbron voor Legionella.

 

Isoleren van warmwaterleidingen heeft meestal niet zoveel zin. Ook niet voor Legionella.

Niet geïsoleerde leidingen koelen sneller af, daar houdt Legionella niet van.

Bij korte tapmomenten zal isolatie tegenwerken, neemt in den beginne ook warmte op.

Een keukenkraan dus niet, een douche heeft daarentegen meer zin.

Beter is nog om de diameters aan te passen.

Maar goed ik ga weer helemaal off-topic.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorheen, echt lang geleden, waren er ook kurken schaaldelen welke je om de leidingen kon doen en daaromheel een soort gips verband.

Als je die nog kunt vinden en al je koppelingen en leidingen zijn goed dan moet je die gebruiken om er de eerste vijftig jaar niet meer naar om te kijken.

(Wat houtworm in kurk doet weer ik niet maar daar hoef je jezelf gen zorgen over te maken.)

Snelste en redelijke oplossing is die tubu's van de bouwmarkt en daaromheen lagje steenwol met aluminiumfolie.

Onder de vloer beste verwerking: twek een (weggooi)spuitoverall aan en gebruik een mondkapje, ben je klaar dan trek je die rommel uit komt door het kruipluik omhoog en je klus is super geklaard.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het op isolatie buis houden. Alleen als je ff googled zie je dat er wel kwaliteitsverschil is. Sommigen melden dat die bouwmarkt rommel na verloop van tijd uit elkaar valt. Vandaar dat ik wil weten hoe ik kwaliteit van pulp kan onderscheiden.

 

Vandaag zijn ze trouwens bezig Tonzon tussen de balken te hangen. Ben benieuwd.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er goed uit. Nu effe een goedkope leverancier vinden. Helaas zijn ze nog niet klaar met de vloerisolatie. Blijkt dat achterin het huis er een grotere afstand tussen de balken zit.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...