Ga naar inhoud


Verwarmingsbuis isolatie


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Ik ben gisteravond even met een infraroodcamera in mijn kruipruimte geweest. Van de week krijg ik isolatie tussen de balken dus daarna ga ik nog eens foto's maken om te kijken of ze het goed gedaan hebben.

 

Nu zag ik gelijk dat de isolatie om de verwarmingsbuizen niet al te best meer was en op sommige plaatsen zelfs ontbrak. Daarnaast waren alle koppelstukken en bochten helemaal niet van isolatie voorzien. Dat wordt dus een leuk klusje.

 

Is die bouwmarkt buis isolatie wat of hebben jullie tips voor beter materiaal?

 

Nee geen waterleiding maar verwarmingsbuizen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De duidelijkheid van dit topic laat te wensen over. Uit de reacties van @pearlpeter, @catw, @Pionewbie, @Con, @Drs. IJzerbout blijkt dat ze denken dat het om waterleidingbuis gaat en niet om verwarmingsbuis. @Psychosammie geeft daar geen enkele reactie op dat het om verwarmingsbuis gaat en zo blijft de miscommunicatie doorgaan. En @Psychosammie geeft geen sjoegen op mijn vraag in bericht 21 om deze onduidelijkheid weg te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, het was mij duidelijk, zie mijn opmerkingen oa "en nu weer on-topic".

 

Maar uit onwetendheid over Legionella vond ik ook te moeten reageren

om mensen geen verkeerd beeld te laten krijgen.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het "gaat" en "ging" vanaf het eerste bericht over de verwarmingsbuis isolatie, alleen heb ik in mijn bericht meegenomen dat ik (in de kruipruimte) ook de tapwaterleidingen geisoleerd heb.

Als daar een verwarring over moet komen is dat vreemd, er kwamen gewoon goedbedoelde adviezen, buiten de CV-isolatie, om de tapwater installatie anders te behandelen.

 

Maar ook daar is dus veel te winnen zonder legionella te krijgen in de leidingen.

Het energieloket geeft daar het volgende voor aan;

------------------------------------------------

Leidingisolatie tapwater Wat kan er!

Bij de warmteverdeling van warm tapwater gaat energie verloren. Met een goede dikte (diameter) van de leiding en het isoleren ervan kan energie worden bespaard. Te dunne leidingen zorgen voor meer weerstand, waardoor pompen onnodig veel energie verbruiken. Te dikke warmwaterleidingen verliezen extra veel energie; bovendien gaat er dan meer water verloren en duurt het langer voordat het water bij de kraan warm genoeg is.

Leidingisolatie-4.jpgEen leiding die niet geïsoleerd is, geeft drie keer zoveel warmte af als een geïsoleerde leiding. Isolatie van leidingen zorgt ervoor dat de warmte op de plek aankomt waar het nodig is en er geen onnodig energieverlies optreedt. Een geïsoleerde waterleiding is ook stiller. In veel gevallen kunt u zelf snel veel doen.

 

Wat levert het op! Besparing energiekosten

Bij een gemiddelde woning is een besparing mogelijk van ongeveer € 5 euro per jaar. Daarbij geldt onder de volgende voorwaarden:

 

  • Van ongeïsoleerde naar geïsoleerde leidingen, vakkundig uitgevoerd.
  • Gasprijs 65 cent per m3.

 

De kosten voor het isoleren van warm tapwaterleidingen bedragen € 2,50 tot 3,00 per strekkende meter.

------------------------

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan bevestig ik het nog eens. Het gaat om de isolatie van de CV verwarmingsbuizen.

 

Parallel hieraan is de discussie ontstaan dat je ook je warmwaterbuis kan isoleren. Maar daar zijn de meningen zwaar over verdeeld i.v.m. legionella.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Wat levert het op! Besparing energiekosten

Bij een gemiddelde woning is een besparing mogelijk van ongeveer € 5 euro per jaar. Daarbij geldt onder de volgende voorwaarden:

 

  • Van ongeïsoleerde naar geïsoleerde leidingen, vakkundig uitgevoerd.
  • Gasprijs 65 cent per m3.

 

Tja... waar hebben we het dan over. Zet de verwarming 2 graden lager en je hebt meer voordeel.

Dat bedrag zal dan ook nog wel gebaseerd zijn om een relatief hoge temperatuur in een huis, net als de bespaar-berekeningen als je een nieuwe verwarmingsketel koopt.  Daar lees ik vaak bedragen die je bespaart die nog niet niet hoger zijn dan mijn hele gasrekening....  dus ze zouden het in %-en moeten uitdrukken om er echt iets aan te hebben...

Maar als ik lees dat je al dat gedoe moet gaan doen voor 5 euro per jaar dan lijkt het mij overbodig er aan te beginnen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben gisteravond even met een infraroodcamera in mijn kruipruimte geweest. Van de week krijg ik isolatie tussen de balken dus daarna ga ik nog eens foto's maken om te kijken of ze het goed gedaan hebben.

 

Nu zag ik gelijk dat de isolatie om de verwarmingsbuizen niet al te best meer was en op sommige plaatsen zelfs ontbrak. Daarnaast waren alle koppelstukken en bochten helemaal niet van isolatie voorzien. Dat wordt dus een leuk klusje.

 

Is die bouwmarkt buis isolatie wat of hebben jullie tips voor beter materiaal?

De allereerste post van Psychosammie vermeldt dat het om......

 

Verwarmingsbuizen gaat.

 

 

 

Oeps, paar postings gemist.

aangepast door ceesv

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nu is de weg geopend om toch iets te zeggen over isolatie van warmTAPleidingen.

 

Het artikel wat is aangehaald is te kort door de bocht ivm vele varianten.

Natuurlijk, in een gebouw waar warmtapwater lopen zijn meestal circulerend

aangesloten. En dan is isoleren zeer rendabel. Veel rendabeler als in het

artikel genoemd. Zeker als het dan ook nog om grotere diameter gaat.

 

In woningen is dat echter anders, daar is 98% NIET circulerend aangesloten

en de diameters varieren van 12 tot. 22mm. Daarnaast moet gekeken worden

wat voor een afnemers er zijn. Gezinnen waar sochtends achter elkaar wordt

gedouched is isoleren meestal zinvol.

 

Maar een tappunt bij de gootsteen is zeer discutabel. Enerzijds wordt daar

maar een klein aantal keren per dag getapt maar ook relatief kleine hoeveelheden.

 

Als er warmwater door een leiding stroomt zal de leiding hierdoor verwarmd worden.

Natuurlijk zegt iedereen, dat snap zelfs een papagaai. Stel, als het goed is aangelegd

heb je een 12mm leiding naar de gootsteen (beter nog 10mm). De buitenoppervlakte

wordt hierdoor uiteraard ook warm. Iedereen weet ook als je je hand om die leiding

legt, je hand verwarmd wordt, een extra verlies dus van het warme water.

Dit geldt OOK voor isolatie. De isolatie vergroot het oppervlak en neemt in het eerste

begin relatief veel warmte op, warmteverlies dus voor naar het tappunt.

En wat te denken aan het stuk in de muur, al gauw 2 meter die dierect in

aanraking is met steen met alle vertragingen van dien.

Een ongeisoleerde leiding koelt alleen maar af door convectie en straling, geleiding

is dan niet van toepassing terwijl geleiding veelal de grootste boosdoener is.

 

Hier bestaat een kantelpunt zodat in veel gevallen het energetisch niet juist is te isoleren.

Dit geldt dus alleen bij de volgende voorwaarden; A. tappunt gootsteen, bij korte

leidingen en bij kleine diameter wanneer geen circulatie is toegepast.

Bij baden vullen, stortdouches of veel gebruik van gewone douches is het vaak lonend,

niet gelijk rendabel als je de kosten en de moeite afweegt.

 

Ik heb ooit eens aan ziekenhuiis Rijnstate mogen rekenen aan het warmteverlies van

warmwaterleidingen varierend van 12mm tot 108mm (een netwerk van een paar

kilometer). Tijdens die periode heb ik nogal wat onderzoeken gelezen (oa Feurich)

en veel detailberekeningen gemaakt.

En dan verbaast het mij iedere keer weer dat publicaties voor de consument zo kort

door de bocht zijn en soms zelfs misleidend.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con..ik vind het een prachtig verhaal wat je daar opschrijft...maar het is zo oer-nederlands: zuinigheid tot op de millimeter.

Maar je vergeet één ding. Niets is prettige dan dat als je de warmwaterkraan opendraaid er onmiddelijk warmwater is en dat je niet eerst moet staan te blaubekken en voelen of het water al warm is als je je wilt douchen ´s morgens.

Het is mij een volstrekt raadsel waarom in NL geen warmwatercirculatie plaats vindt in normale woningen.

Ook niet in nieuwbouwhuizen.

Volgens mij is dit een onhebbelijkheid van de architekten en/of bouwondernemers die het te duur vinden een retourwarmwaterleiding naar de boiler aan te leggen.

Ik heb in veel verschillende landen gewoond en daar is dat heel normaal.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boiler? De meesten hebben geen boiler in huis. En die 3 tellen dat ik op warm water moet wachten overleef ik wel hoor. Komt op mij over als dure feature met weinig extra comfort. Mensen die echt lang moeten wachten hebben meestal een close-in boiler.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con..ik vind het een prachtig verhaal wat je daar opschrijft...maar het is zo oer-nederlands: zuinigheid tot op de millimeter.

Maar je vergeet één ding. Niets is prettige dan dat als je de warmwaterkraan opendraaid er onmiddelijk warmwater is en dat je niet eerst moet staan te blaubekken en voelen of het water al warm is als je je wilt douchen ´s morgens.

Het is mij een volstrekt raadsel waarom in NL geen warmwatercirculatie plaats vindt in normale woningen.

Ook niet in nieuwbouwhuizen.

Volgens mij is dit een onhebbelijkheid van de architekten en/of bouwondernemers die het te duur vinden een retourwarmwaterleiding naar de boiler aan te leggen.

Ik heb in veel verschillende landen gewoond en daar is dat heel normaal.

millimeter

Het gaat bij het tappunt aan de gootsteen niet om zuinigheid, zonder isolatie kan

er dus sneller warmwater zijn bij dat tappunt in een aantal omstandigheden.

Mensen mogen niet de gedachte krijgen dat isoleren per definitie bespaart...

 

circulatie

Constant circuleren is erg duur 24/7/365 voor 20 minuten per dag?

Je stroom- en aardgasrekening verhoog je hier significant mee.

En in de aanleg ben je ook duidelijk meer geld kwijt.

In Dubai speelt energie en geld een andere rol dan in Nederland,

Vergeet dat niet.

Daarbij komt dat een circulatieleiding allemaal niet o eenvoudig is als

dat jij nu doet denken, tenminste, als je het goed wil doen.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had die circulatie in Duitsland ook. Er zat zelfs een pompje in met een tijdklok. Die hele pomp heb ik later gewoon uitgeschakeld omdat het warme water vanzelf circuleerde.

Het zal inderdaad wat duurder zijn maar het comfort was voor mij belangrijk.

Het was een groot huis en overal warmwaterboilers in keukenkastjes te frunniken vond ik ook maar niks. :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...