Ga naar inhoud


Verwarmingsbuis isolatie


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Achteraf isoleren is een extreem lastige bezigheid in kruipruimten en op zolders

- de Leidingen, T-stukken, Hoekverbindingen en Leidingbeugels, Zadels zijn eigenlijk niet geschikt.

(ook gezien de afstand tot parallel lopende wanden en vloeren)

- elk lek is en blijft een lek in die zogenaamde Buisleiding Isolatie die onzuiver aansluit

(de weg van de minste weerstand)

- de aard van de leiding zelve is ook deel van die enthalpie berekening

 

ik heb tijd terug flexibele Kunststof CV leidingen laten aanleggen, dat maakt heel veel uit voor je energiebalans.

 

ps een K klus met glaswol dat ken ik

tonskidutch in wit

post-30989-0-23229500-1449304135.png

Release Me - CID Remix

Mark Knight, Armand van Helden CID

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ach, het huis is van 1916, toen deden ze nog niet aan isolatie. Ik wist dus waar ik aan begon. Maar het meeste heb ik laten doen. De verwarmingsbuizen gaat me zelf wel lukken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon even zoeken op ThermaSmart PRO.

Dat is de buisisolatie wat wij het meest gebruiken, er is ook nog thermafkex eco (goedkoper en iets mindere isolatie), thermaflex ultra (betere bescherming bij brand) en de pro uitvoering die een heel stuk beter isoleert maar zo duur is dat dit alleen maar een in speciale ruimtes wordt gebruikt  omdat het anders absoluut niet rendabel is of het ooit wordt.

 

Bouwmarkt isolatie kan goed zijn mits ze maar de juiste verkopen en dat is vaak aan de buitenkant niet te zien.

De wanddikte van de betere isolatie zit meestal tussen de 13 en 15mm, de goedkopere zitten hier vaak onder.

Verder is de betere isolatie vrijwel altijd gemaakt van fijn schuim wat over zijn geheel dezelfde samenstelling heeft.

Goedkope isolatie is vaak onregelmatiger samengesteld met grotere en met verschillende grote luchtbellen.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De warmwaterleiding mag je eigenlijk niet isoleren, I.v.m. kans op legionella besmetting.

 

Als de warmwaterleiding deskundig is aangelegd dan heb je geen kans op legionella besmetting.

Door het warmwater in het warmwatercircuit te laten circuleren is het het altijd heet.

Dus de  terugvoerleiding naar de ketel aansluiten en gebruiken. Eventueel een kleine pomp erin. En alles isoleren.

Dan heb je ook op ieder warmwaterpunt onmiddelijk warmwater uit de kraan en hoef je niet te wachten.

En het spaart water.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de warmwaterleiding deskundig is aangelegd dan heb je geen kans op legionella besmetting.

Door het warmwater in het warmwatercircuit te laten circuleren is het het altijd heet.

Dus de  terugvoerleiding naar de ketel aansluiten en gebruiken. Eventueel een kleine pomp erin. En alles isoleren.

Dan heb je ook op ieder warmwaterpunt onmiddelijk warmwater uit de kraan en hoef je niet te wachten.

En het spaart water.

 

Als de warmwaterleiding deskundig is aangelegd dan heb je geen kans op legionella besmetting.

Door het warmwater in het warmwatercircuit te laten circuleren is het het altijd heet.

Dus de  terugvoerleiding naar de ketel aansluiten en gebruiken. Eventueel een kleine pomp erin. En alles isoleren.

Dan heb je ook op ieder warmwaterpunt onmiddelijk warmwater uit de kraan en hoef je niet te wachten.

En het spaart water.

Hoewel off-topic wil ik uit veiligheid hier toch op reageren.

 

Legionella ontwikkelt zich het beste tussen de 25 en 45 graden Celsius.

 

Isoleren sluit GEEN Legionella uit!

En deskundig aangelegde warmwaterleidingen OOK niet!

Ook in koudwaterleidingen kan gemakkelijk Legionella voorkomen.

 

Een geïsoleerde, goed aangelegde niet gebruikte leiding is een ware

voedingsbodem voor Legionella, dit geldt voor zowel koud- als warmwater.

 

Heel veel mensen hebben in ieder geval de situatie dat bv bij de cv-ketel

een (koudwater)vulpunt zit tbv de cv. Deze wordt (als het goed is) nooit

tot zeer weinig gebruikt. In de zomer kan deze leiding meer dan 30 graden worden...

 

Minder incidenteel is het (mijn) volgende voorbeeld. Wij hebben een douche

beneden en een badkamer boven. Boven wordt niet gebruikt. Dus 2 leidingen

(kw+ww) met dood (stilstaand) water en WEL professioneel aangelegd.

Ook deze leidingen worden in de zomer ruim 30 graden.

 

Nog een voorbeeld; buitenkranen. Deze worden in de winter nauwelijks

gebruikt, oké, deze leiding wordt meestal niet heet maar wel een ernstige

vorm van dood water alwaar de Legionella zich heel langzaam kan ontwikkelen.

Je hebt daar 2 vormen in, vorstvrije maar ook waterleidingen op de buitengevel.

In de winter, in de zon... ik hoef denk ik hier niet verder te gaan.

 

Waar het omgaat is dat alle leidingen in huis doorstromend zijn aangesloten

en worden GEBRUIKT binnen de veilige temperaturen.

 

Om het nu niet te dramatisch te maken komt Legionella via de luchtwegen binnen

welke door aerosolen worden aangevoerd, dit vindt hoofdzakelijk plaats in de douche

alwaar het water verneveld wordt. Dus mag je verwachten dat een dode leiding in de 

achtertuin hier niet veel schade aan kan richten. Echter Legionella is wel mobiel...

maar in dit geval erg mindervalide...

 

Als dus in je huis een leiding loopt die niet meer wordt gebruikt kun je 2 dingen doen,

of de leiding afdoppen tot OP de hoofdleiding of regelmatig spoelen met heet water.

 

Denk er ook aan als je terugkomt van vakantie ALTIJD eerst de douchekraan open

te draaien met een lange arm zodat je uit de aerosolenstroom blijft.Doe dit ongeveer

15 minuten.

 

Dus verstandig gebruik van je waterleidingen is mijn advies.

 

Ik heb vele rapporten gelezen en op vaak zeer onverwachte plaatsen kwam een te

hoge concentratie voor. Zelfs bij  aftappertjes die aan een klein stukje leiding zaten.

Hoewel ik nog veel meer voorbeelden heb zijn deze gerelateerd aan gebouwen dus

hier niet relevant.

 

Nu maar weer On-topic; isoleren van cv leidingen...

 

Edit: toch nog een aanvulling.

In de zomer je haspel voor de tuin warmt lekker op en op een mooie dag denk je,

joh laat ik de tuin is gaan sproeien. Op de haspel zit zomaar 25 meter slang die

al weken er lekker warmpjes bijzat, 30, 40 gradenzomaar.

KILLING want de sproeier is de meest gevaarlijke aerosolen-verspreider die je

maar kunt bedenken.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit bevestigd mijn stelling dat als het warme water ciruleerd het legionellen probleem niet optreedt.

 

Trouwens...hier in de UAE is het probleem nog groter want soms is het koude water zo warm dat je denkt dat je per vergissing de heetwaterkraan hebt opengedraaid... :D

Daarom douch ik me eigenlijk altijd onder het "koude water".

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit bevestigd mijn stelling dat als het warme water circuleert (met een voldoende hoge temperatuur) het legionellen probleem niet optreedt.

 

Trouwens...hier in de UAE is het probleem nog groter want soms is het koude water zo warm dat je denkt dat je per vergissing de heetwaterkraan hebt opengedraaid... :D

Daarom douch ik me eigenlijk altijd onder het "koude water".

Ik heb één keer een koelmachine geplaatst om het koude water koud te houden... in een

woning van 6.000.000 Nederlandse florijnen. De koudwaterleidng werd opgewarmd door

andere omliggende leidingen tot ruim 35 graden en was niet meer te herstellen.

De architect had veel te weinig ruimte voor de techniek overgelaten.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kom ik zo vaak tegen, een woonhuis waar 3 eengezinswoningen zo in zouden passen, natuurlijk de allerlaatste nieuwste snufjes in de woning met een vracht apparatuur, maar een meterkast waar je je kont niet in kunt keren en aan de techneuten de eer om er nog wat fatsoenlijks van te gaan maken. (en dan later maar mopperen dat alles zo dicht op elkaar zit en dat je nergens bij kunt)

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb begrepen dat het om waterleidingbuis gaat.

Je zou ook nog kunnen overwegen om kunststof waterleidingbuis te nemen.

Als je bijv. 10 meter warmwaterleiding hebt tussen je warmwaterpunt en de warmwaterkraan, moet elke keer dat je de kraan opendraait de koperen leiding verwarmd worden. Dit kost een hoop energie en zorgt er ook voor dat het langer duurt voordat er warm water uit de kraan komt.

Er bestaat tegenwoordig kunststof waterleidingbuis die dezelfde diameters hebben als de koperen leidingen, nl. 10, 15, 22 en 28mm met bijbehorende koppelingen. Voor het opwarmen van deze buizen heb je heel weinig calorische warmte nodig wat dus minder verlies geeft bij een tappunt dat regelmatig gebruikt wordt en sneller warm water geeft.

Zie: http://nl.wavin.com/web/download?uuid=5e0d854c-6d81-4416-a4a7-776b81488496

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...