Ga naar inhoud


LNB kapot? Nieuw starterspakket.


BarnOwl

Aanbevolen berichten

Vanmorgen heb ik een nieuw (starters) pakket ontvangen van Canal digitaal. Ik heb in eerste instantie de ontvanger aangesloten op het oude systeem (sateliet 80 cm. 16 jaar geleden aangesloten via CD) en het werkte redelijk, Maar omdat ik dacht dat het beter kon heb ik de nieuwe schotel met LNB aan de mast gehangen.

 

Ik heb hem aan de mast gehangen en uitgelijnd zoals vermeld in de handleiding.

BINGO! Fantastisch beeld! 74% kwaliteit en ongeveer 60% niveau.

 

Toen dacht ik ineens: (Hoe kom ik erbij) Ik ga eens even kijken of dat beter kan. Mijn vrouw stond bij de tv om het signaal in de gaten te houden en hield mij met de GSM op de hoogte. En het werd alleen maar slechter.........

 

Tot uiteindelijk het signaal dat zichtbaar was op de tv begon te schommelen tussen de 75 en 12 %. En op een gegeven moment waren we het helemaal kwijt. Nou ja, 13 % maar nooit genoeg voor een beeld.

Ik heb nog een uurtje aan de schotel zitten draaien maar bleef steken op 11-14 %.

 

Ik heb de bedrading gedubbelcheckt zonder verbetering. Ik heb daarna de ontvanger een paar keer ge reset zonder verbetering.

WEL zag ik dat de diseqc instelling mislukt was. Dus er was geen verbinding met de LNB. Inderdaad, zou de spiksplinternieuwe LNB de pijp aan Maarten hebben gegeven?

 

Het probleem is dus nu dat ik waarschijnlijk een kapotte LNB heb. Ik zal morgen de oude LNB er aan hangen kijken wat er dan gebeurd.

 

Mijn vraag hier is nu: Is het mogelijk dat een perfect werkende LNB na een paar uur de geest geeft? 

aangepast door BarnOwl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat je even kan controleren, is als je het materiaal hebt, of er nog spanning staat op de lnb 14/18V. Let hierbij, dat je geen kortsluiting maakt.

Mijn kameraad was aan het zien, en zonder meer, had hij in zijn mobilhome steeds slechter beeld, blokvormingen, tot op bepaald moment niks :( . Hij kreeg niks, geen signaal. Nadat ik even de spanning had gecontroleerd, kwam ik tot de conclusie, dat ik maar +/- 2,4 V had :( . Contact opgenomen met importeur, nieuw printje opgestuurd met tunerblik.

Na dit printje te vervangen, was het beeld weer perfect :) .

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook een Digisat Pro aangehangen die ik nog had: Hij geeft OverCurrent op de LNB........

 

Het enige dat ik heb gedaan is de schotel uitrichten. Ik heb de kabels verwisselt toen de stroom er af was (Ontvanger uit gezet)

 

Dus.....toch LNB vervangen?

aangepast door BarnOwl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien je alleen de lnb verwisselt hebt met als resultaat dat je beeld hebt staat er spanning op de lnb.

Anders had je ook geen beeld gehad met deze lnb. Spanning meten is dus niet nodig.

Indien je nog niet overtuigd bent... meten doe je met een multimeter.

Je maakt de coax kabel los van de decoder en meet of er spanning aanwezig is tussen de ingang van de binnen kabel en de buitenkant van de coax aansluiting.

je kan de spanning ook bij de lnb opmeten, dan ontkoppel je de kabel en meet je of er spanning aanwezig is tussen de binnen kabel en de buitenkant van de Fconnector.

Ook hier geld weer, maak geen sluiting want dan blaas je de tuner op en is je decoder naar de  ...

 

Ik vermoed dat je een CanalDigitaal Duo lnb gebruikt met meerdere aansluitingen.

Je kan nog proberen of een andere aansluiting van de lnb nog wel werkt, maar bekend is dat de lnb's van CanalDigitaal met enige regelmaat al defect uit de doos komen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net spanning gemeten direct op de LNB en met de ontvanger aangesloten meet ik beide niets. Morgen ga ik proberen of de oude LNB nog werkt en probeer ik de andere aansluitingen van de nieuwe LNB. Als dat niet werkt zeg ik tegen CD dat ik een nieuwe LNB nodig heb.

 

Bedankt voor jullie reakties!  :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

maak de coax aan de decoder en lnb los en meet met de multimeter op stand ohm, weerstand, deze zou oneindig moeten zijn. Voor je op de coax meet sluit je de meetsnoeren van de multimeter kort en dan moet je 0 ohm (of zeer weinig) meten op de stand weerstand. Als je hier geen  0 ohm meet moet je niet verder gaan want dan is de batterij van de meter plat of een meetsnoer defekt.

Als je dus een zeer hoge weerstand meet ( anders ligt de coax kortgesloten ) verbindt je met een draadje of een klemmetje de binnenader van de coax met de afscherming en dan moet je nul ohm meten, anders is de coax onderbroken.

Kontroleer voor alle zekerheid ook de verbinding van de kabel met de connectoren, het zou niet de eerste maal zijn dat de laatste cm van de binnenmantel afbreekt, deze kan bij het strippen in het verleden beschadigd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor de suggesties, ik heb vanmiddag Canal digitaal gebeld met het verzoek een nieuwe LNB te sturen. Die komt er aan.

Ik heb vanmorgen de kabels en eindstukjes gecontroleerd en waar nodig aangepast, zonder resultaat. 

 

In iedr geval bedankt voor het mee denken! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik houd jullie even op de hoogte met de situatie:

 

De LNB was het niet. Ik heb weer verschillende keren Canal Digitaal gebeld en uiteindelijk werd ik verbonden met de techneuten waarbij Robbert het overnam en mijn verhaal aanhoorde.

Lang verhaal kort: Ontvanger wordt vervangen. Deze leest geen diseqc's en ziet het signaal dat binnenkomt waarschijnlijk niet goed. Ik had hem reeds gezegd dat ik het goed zat was na drie dagen prutsen zonder resultaat.

 

Vandaag komen de ontvanger en een nieuw bestelde satfinder binnen dus we gaan weer een poging wagen.

Dit heb ik tot nu toe gedaan:

  • Kabels doorgemeten en F-connectors goed (opnieuw) aangesloten.
  • LNB vervangen
  • Schotel proberen uit te richten met mijn Digisat pro, maar deze geeft steeds "over current" als ik hem aan een LNB hang (3 geprobeerd)
  • Iedere keer als ik signaal had op de ontvanger, ladder op en via GSM met mijn zoon gecommuniceert. Ik kon alleen een signaal ontvangen van een satelliet die bijna pal Zuid stond. De ontvanger scant dan tot 2% en geeft vervolgens geen zenders.

Als deze zaken hebben er toe geleidt dat ik nu een andere ontvanger toegestuurd krijg. Als dit niet werkt kan ik een CD dealer bellen om de boel te bekijken en ze vergoeden dan € 45,00 op de monteurskosten.

 

Objectief bekeken ben ik niet ontevreden over Canal Digitaal's service. Het enige probleem is de eerste lijns contacten die je alleen volgens het boekje proberen te helpen waardoor je 5 x terug moet bellen om door te dringen tot de tweede lijn waar de echte techneuten zitten.

 

Ik kom er later op terug, hopelijk met goed nieuws........

aangepast door BarnOwl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

je had eerst beeld met

 

Ik heb hem aan de mast gehangen en uitgelijnd zoals vermeld in de handleiding.

BINGO! Fantastisch beeld! 74% kwaliteit en ongeveer 60% niveau.

 

Toen dacht ik ineens: (Hoe kom ik erbij) Ik ga eens even kijken of dat beter kan. Mijn vrouw stond bij de tv om het signaal in de gaten te houden en hield mij met de GSM op de hoogte. En het werd alleen maar slechter.........

 

Tot uiteindelijk het signaal dat zichtbaar was op de tv begon te schommelen tussen de 75 en 12 %. En op een gegeven moment waren we het helemaal kwijt. Nou ja, 13 % maar nooit genoeg voor een beeld.

Ik heb nog een uurtje aan de schotel zitten draaien maar bleef steken op 11-14 %.

 

Ik heb de bedrading gedubbelcheckt zonder verbetering. Ik heb daarna de ontvanger een paar keer ge reset zonder verbetering.

WEL zag ik dat de diseqc instelling mislukt was. Dus er was geen verbinding met de LNB. Inderdaad, zou de spiksplinternieuwe LNB de pijp aan Maarten hebben gegeven?

 

 

 

voor mij is dit toch vermoedelijk een geval van je schotel die niet goed meer staat uitgericht.

 

heb je toen je er een tweede keer aan beginnen prutsen bent (dus na de 74-60% uitrichting van de eerste keer) de elevatie gewijzigd?

 

zomaar kapot zou ik toch heel raar vinden. vooral als je de kabels telkens ontkoppeld hebt toen er geen stroom op de ontvanger stond

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...