Ga naar inhoud


Het Parlament van Zweden heeft besloten om DAB+ "te begraven".


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Dit is voor mij een onbegrijpelijke beslissing.

Zweden een besluit tegen DAB+ genomen.

Misschien doen ze er dan beter aan om de lange en middengolf zenders weer aan te gooien.

Dit terwijl buurland Noorwegen juist de FM band in 2017 afschakelt terwille van DAB+

 

Bron: satellifax

 

Schweden: Parlament begräbt Digitalradio DAB+

Das schwedische Parlament hat sich einstimmig gegen das digital-terrestrische Radio DAB+ entschieden. Die Migrationsphase zwischen 2017 und 2022 wurde von allen acht Parteien im Parlament abgelehnt. Bereits im Juni 2015 hatte sich die Regierung gegen DAB+ ausgepsprochen. In Zukunft soll UKW weiter die Grundversorgung mit Radio übernehmen, ergänzt um mobiles Internetradio über 3G und 4G.

 

Das staatliche Sveriges Radio sieht sich nach dem Parlamentsbeschluss gezwungen, seine digital-terrestrischen DAB-Sendernetze abzuschalten. Von der Regierung verlangt man jedoch, die mobile Internetradioverbreitung im Jahr 2018 erneut kritisch unter die Lupe zu nehmen. Die kommerziellen Radiogruppen Bauer und Modern Times Group halten noch zwei nationale Lizenzen für DAB-Multiplexe, haben aber bereits angekündigt ohne Sveriges Radio alleine nicht in den Ausbau von DAB+ zu investieren.

 

Mit der Entscheidung isoliert sich Schweden jedoch von der übrigen Entwicklung des digialen Radios in Europa. Das Nachbarland Norwegen schaltet 2017 nicht DAB+, sondern UKW ab. Erste Privatradios haben bereits ihre UKW-Frequenzen verlassen und senden nur noch digital-terrestrisch.

 

Tja, dat DAB+ kost weer een hoop (belasting)geld.

En dat hebben ze hard nodig om al die "zielige vluchtelingen" uit verre landen in de watten te leggen. Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Joepje dat mag dan wel je zicht op de zaken zijn maar of dat met de werkelijkheid overeenkomt is weer wat heel anders

 

 

ergänzt um mobiles Internetradio über 3G und 4G.

 

Als we het technisch beargumenteren is Dab+ nu, de eenweg digitale highway (en zeer stabiel voor ontvangst)

doch men wil graag met alle voordelen van de techniek en dus: een heel stabiel tweeweg digitale highway (zenden en ontvangen)

 

en dat per terrestrische antennes maar ook van af satelliet posities op je Volvo gericht

 

{voor het geval je te hard rijdt of anderszins opgespoord moet worden}

 

En denkt U nu niet dat de Regering daar niet lekker aan blijft meebetalen.

De Zweedse regering heeft er baat bij en dus U ook, om belastinggeld te investeren in nieuwe technieken.

De Techniek van de Tweeweg digitale Highway maakt het juist zichtbaar dat men met een smartphone onderweg is.

 

FM - AM en het G3 en G4 netwerk samen is echt duurder dan Dab+

maar daar ging het niet om

aangepast door Tonskidutch

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat DAB+ kost weer een hoop (belasting)geld.

En dat hebben ze hard nodig om al die "zielige vluchtelingen" uit verre landen in de watten te leggen. Toch?

 

Ach nou is het weer belastinggeld en zielige vluchtelingen.

Een paar weken geleden ging het nog bij het uitschakelen van de middengolf over de verspilling en hoge kosten van stroom.

Alsof FM zenders geen stroom verspillen t.o.v. DAB+ zenders. Kunnen ze het geld dat ze door de stroomkosten sparen beter aan de zielige vluchtelingen geven.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja...als ik lees dat in Zwitserland DAB+ al en marktpenetratie heeft van om en nabij de 50%, dan is de Zweedse beslissing voor mij nog onbegrijpelijker.

Zo zie je maar weer dat in het parlement, veels te hoog betaalde lieden zitten die veel te veel verdienen en niet weten waar ze het over hebben.

 

Radionutzung Schweiz: Digitalradio gewinnt, UKW verliert

Radio wird in der Schweiz bereits zur Hälfte (49 Prozent) digital gehört. Der analoge UKW-Empfang verliert weiter an Terrain - in allen Landesteilen und Altersklassen. Das zeigen die Ergebnisse der zweiten Befragung zur digitalen Radionutzung, die jetzt am "Atelier radiophonique romand" (ARARO) präsentiert wurden. Seit Frühling 2015 erhebt die GfK Switzerland im Auftrag der Arbeitsgruppe "Digitale Migration" (DigiMig) Zahlen zur digitalen Radionutzung in der Schweiz.

Im Herbst 2015 wurden von 100 Radiominuten 49 digital gehört. Bei der ersten Befragung im Frühling 2015 waren es noch 45 Minuten. Damit liegt der Anteil digitaler Radionutzung gegenüber der Pilotstudie landesweit um 4 Prozent höher.

Digitalradio erobert die lateinische Schweiz Eine deutliche Zunahme der digitalen Radionutzung ist in der französischen und in der italienischen Schweiz zu verzeichnen. In der Deutschschweiz hat sich der Radiokonsum über digitale Übertragungswege etwas weniger stark erhöht.

Zuhause und bei der Arbeit hat Digitalradio (Empfang über DAB+ oder Internet) das analoge UKW-Radio bereits überholt. Dabei halten sich die beiden digitalen Empfangswege in etwa die Waage: Während am Arbeitsplatz leicht mehr Radio über DAB+ gehört wird, konsumieren die Leute zuhause ihre Radioprogramme etwas mehr via Internet. Im Auto nimmt die Nutzung über DAB+ ebenfalls weiter zu.

Jüngere wie Ältere wechseln zunehmend von analog auf digital. Am meisten verliert UKW gegenüber dem digitalen Radio bei den 15- bis 24-Jährigen. Bei Hörern mittleren Alters und bei über 55-Jährigen ist die Radionutzung über UKW aber auch klar rückläufig.

Im Frühling 2015 führte die GfK Switzerland im Auftrag der Arbeitsgruppe DigiMig erstmals eine Pilotstudie mit 2400 Personen durch. Im Herbst 2015 folgte die zweite Befragung. Ziel der langfristig angelegten Studie ist es, den Stand der digitalen Migration zu beurteilen. Deshalb wird jeweils halbjährlich die Entwicklung der digitalen Radionutzung untersucht. Die Arbeitsgruppe DigiMig hat eine digitale Radionutzung von 68 Prozent als Voraussetzung für eine UKW-Abschaltung definiert.

 

Bron: Satellifax

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou kijk

om een oorschelp conform DAB+ apparaatje te leveren is prachtig en met de miniatuur technologie ook kwalitatief hoogstaand geluid

maar "the Hive" wil kunnen communiceren { the borg, bijna een zweedse naam in the next generation :D  }

 

die willen niet enkel horen die willen lullen

15 jaar geleden zegt een collega ik beleg in mobieltelefoon in mexico, want die willen allemaal enkel lullen.

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij is gesignaleerd in Berlijn, uhm Alphasat

:grin:

al schommelend in een Volvo CX90 :sick:

 

Sheikh IJzerbout is op Europa tournee... :D

Maar het weekend weer lekker warmpjes bij de cheffin in de UAE...waar mijn ballen niet bevriezen.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Las gisteren een artikel van een zendamateur in een clubblad die een Sony met DAB ging testen.

In zijn moderne huis 0,0 ontvangst doordat, zoals hij dat noemde, het HF dicht zijn van moderne huizen. Pas buiten kreeg hij ontvangst.

 

Daarmee ziet hij alleen toekomst voor DAB in de auto. Maar daar is geluidskwaliteit in feite bijzaak boven het overige lawaai tijdens het rijden.

 

Dus DAB lijkt een doodgeboren kindje.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja...zo kun je een nieuwe norm makkelijk dood lullen.

Waar woont die alleswetende "zendamateur"? HF dichte huizen zijn er niet. Als dat zo zou zijn kon ie ook geen FM ontvangen.

Heb je een scan van dat artikel? En kun je het hier plaatsen? Hoe kun je een oordeel geven over DAB+ terwijl het nog niet helemaal is uitgerold?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

DAB+ is vooral door het grotere aanbod aantrekkelijk. Alleen ontvangst technisch zul je nooit 100% dekking kunnen krijgen en waar je bij de FM rustig met ruis desnoods in mono verder luistert is dat bij  DAB niet mogelijk want dan is het al lang stil. Verder is de geluidskwaliteit onder de maat omdat men voor te lage bitrate kiest. Dit is uiteraard op te lossen maar dan wordt het aanbod wel kleiner.

 

Ik zie DAB+ dan ook niet als een vervanger van de FM maar meer als een toevoeging op de FM. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehhh...Tonskydutch...soms kan ik je echt niet helemaal volgen. :D :D

en jij bent nog niet bij the borg ofwel assimilated. crazy_001.gif dan hoor je me ook niet denken :grin:

 

heb hem overigens besteld en we gaan het beleven op de duitse auto bahn

aangepast door Tonskidutch

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs IJzerbout jij bent toch altijd tegen alles wat Chinees is. :sick: Misschien wist je het nog niet, maar de tiende automaker van China, Zhejiang Geely, heeft op 29 maart 2010 voor 1,35 miljard euro Volvo overgenomen van Ford. :sick:

Misschien is die dab+ radio in die Volvo ook wel chinees. :lol:

Ik heb die DAB+ ook nooit als vervanger voor FM gezien, ze hebben nu voor de 2 keer een hogere versie van DAB naar DAB+ geprobeerd te lanceren.

 

Nou Sjaak(k)..dat is dan waarschijnlijk ter ere van mij, want 29 maart is mijn verjaardag.

Zolang die Volvo in Zweden gebouwd wordt blijft het voor mij een Europese auto.

 

Ja..ik heb inderdaad wat tegen Chinese producten en wel om verschillende redenen.

Ik zal er een paar noemen. In China worden de mensenrechten niet nagekomen, mensen werken er tegen hongerlonen onder zeer slechte, mensenonterende omstandigheden. Het miljeu, daar hebben de Chinezen lak aan.

Grondstoffen als hout, olie, bauxiet, kolen etc. worden in Afrikaanse landen onder twijfelachtige deals weggehaald. Die landen worden uitgebuit.

De Chinezen hebben tot nu toe nooit iest innovatiefs ontwikkeld. Alles wordt er gecloned, van auto tot suikerpot.

De kwaliteit van Chinese produkten is over het algemeen slecht, giftige stoffen in kinderspeelgoed om maar wat te noemen.

Doordat de babyvoeding in China een slechte naam heeft gekregen door vergiftigingen, kopen ze het nu massawijze in Europa op waardoor in Europa de prijzen stijgen en de markt leeggeveegd wordt.

De werkeloosheid in Europa neemt dramatisch toe vanwege de dumpingprijzen uit China. Als voorbeeld de zonnecollectoren. Die industrie is in Europa zo goed als tot stilstand gekomen.

 

Toegegeven, producten als de iPhone van Apple & co. zijn worden zeer goede kwaliteit in China geproduceerd, maar dat komt door de zeer strenge toezicht die zulke bedrijven erop na houden.

 

Of die DAB+ radio in die Volvo die ik huurde nu uit China komt, weet ik niet en zal me een worst zijn. Hij deed het verder prima.

Ik heb die auto niet gekocht...alleen maar gehuurd.

 

ze hebben nu voor de 2 keer een hogere versie van DAB naar DAB+ geprobeerd te lanceren.

 

Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar we zijn nu bij de 2e generatie DAB.  Van DAB naar DAB+.  DAB+ ontvangers zijn backwards compatible naar DAB. Dus wat is je probleem?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

wat is je probleem?

Lijkt me duidelijke. Mijn FM ontvanger uit de jaren 30 doet het nog steeds terwijl mijn DAB radiootje al naar het afval inzamelingspunt kan.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...