Ga naar inhoud


Het Parlament van Zweden heeft besloten om DAB+ "te begraven".


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Jee... Wat ben ik blij dat m'n autosetje zowel FM als DAB+ vreet en ook nog eens automatisch overschakelt naar FM mocht het DAB signaal in NL eens wegvallen. En dat merk je dan ook nog eens gelijk aan de waardeloze kwaliteit van FM vergeleken met DAB+ Hoe het zit met de bitrate zal mij een worst zijn maar in DAB klinkt het tóch gewoon beter. Als ik al in NL rondrijd luister ik overigen meestal NPO radio 2. Geen commerciële meuk.

 

Groet!

Dward

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ken de situatie in Zweden niet maar ik kan me voorstellen dat de Zweedse NPO of hoe die daar heten geen concurrentie wenst door een nieuw medium te openen en de commercielen daar zich te laten ontwikkelen.

 

Dezelfde situatie heb je in Oostenrijk waar de ORF geen concurrentie duld.

 

Lees hier hoe de vork in de steel steekt: http://derstandard.at/2000013360529/Digitalradio-ohne-ORF-und-Kronehit

 

en hier: http://www.radioforen.de/index.php?threads/lobby-verhindert-dab-in-oesterreich.35332/

 

lees vooral het kommentaar onderin. Best wel interessant trouwens hoe dat er in Oosterijk aan toe gaat.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zweden heeft het erg zwaar op dit moment.

Ze hebben nogal wat (financiële) problemen met "Wir schaffen das"

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach , binnenkort allen investeren in DAB++ , daarna DAB+++ , daarna DAB+++ 3D :P

 

Zweden doet wat ze wil , maakt mij niets uit !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in Noorwegen. Heb onlangs een nieuwe Subaru Forester aangeschaft mét DAB+ installatie.

Groet!

Dward

WAT? :wacko:

een subaru

 

korte intermezzo en broodnodige afleiding van dat zweeds topic

die zijn niet goed wijs als je het mij vraagt die willen een beter systeem en dus dab+ overslaan

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb eens even gekeken, waarom men in Zweden DAB niet doorzet, zoals altijd bij een regering met een bepaalde kleur, gaat het om geld.

 

Men begint met een veronderstelling, namelijk dat het internet de ontwikkeling bestemt en dat DAB een daarvan losgekoppelde technologie is, (eiland technologie).

(Naast radio is tv dat ook.)

 

Men wil de UHF vrijmaken voor Mobiele telefoons, met het veilen van die frequenties heeft men ook in Nederland ervaring.

De DVB-T zenders moeten toch ergens blijven, dus die aan naar band 3, 175 - 225 MHz, de band die voor DAB gepland was.

“Samtidigt kan en del av det nuvarande frekvensutrymmet för digital-tv användas för mobilt bredband.”

 

Dan heeft men het over, je gelooft het niet, de lengte van de antenne. die is volgens de Zweedse regering 10 keer groter op 200 MHZ als op 800 MHZ.

“Mobilindustrin är knappast intresserad, eftersom antennerna i detta frekvensband är stora och opraktiska för mobila enheter som surfplattor och smarttelefoner.”

 

 

Ja, en nu gaat de cirkel weer rond worden, radio luisteren kan je beter via je mobiele telefoon doen, internet radio!, en daarvoor zijn die UHF frequenties weer handig.

 

Tenslotte betaal je daarna je intenet abonnement om radio te kunnen luisteren.

 

Dit geheel is bedacht door de Zweedse rekenkamer, en overgenomen door de Zweedse regering.

 

Der schwedische Rechnungshof hält jedenfalls fest: “The estimate does not cover all aspects, but indicates that a transition to terrestrial digital radio will entail macroeconomic risks and that it will probably not be cost-effective for the national economy, not even in a 50-year perspective, if the digital radio coordinator’s plan is followed”.

 

Nu begrijp ik na al die jaren de Zweedse kok van de Muppets veel beter.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Band III dat is kanaal 5-12..dus 7 kanalen met een bandbreedte van 7 mHz per kanaal in tegenstelling tot de UHF met kanaal 21 tot 60.

Dat zijn 39 kanalen met een bandbreedte van 8 mHz per kanaal.

 

Is maar een klein verschilletje.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Concludeer ik nu goed uit CeesV zijn samenvatting van zijn research dat Zweden niet mee wenst te werken aan het verkopen van frequenties tbv eiland techniek en deze frequenties in de toekomst liever gebruikt ziet worden voor generiek ip verkeer waar bv ook ip-radio en ip-tv verkeer mee gedistribueerd kan worden?

 

In dat licht gezien is het nog niet zo'n raar besluit!

aangepast door theparasol
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat vat je goed samen.

 

Alleen is het misschien niet zo een goed idee om het medium radio vast te binden aan het distributie model internet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelezen op www.radio.nl : 

 

De Zweedse regering mag dan wel besloten hebben om de geplande afschakeling van FM in 2022 af te blazen, maar dat wil niet zeggen dat digitale etherradio gelijk afgeschreven wordt. Dit stellen parlementslid Bengt Eliasson en Mats Åkerlund, coördinator digitale radio bij de Zweedse publieke radio SR. 

Afschakeling FM afgeblazen
In juni 2015 kondigde Minister van Cultuur Alice Bah Kuhnke aan dat de geplande afschakeling van FM niet doorgaat en plaatste daarmee een bom onder digitale radio. Zo stelt Kuhnke dat er 10 miljoen FM-radio’s vervangen moeten zouden gaan worden. Daarnaast twijfelt de regering aan de dekking van DAB+. Onduidelijk zou zijn of digitale radio heel Zweden zou dekken. Hierdoor zou ook het alarmsysteem (VMA), wat gebruikt wordt om het publiek te waarschuwen voor rampen of slecht weer, via radio onvoldoende werken.

De Zweedse publieke radio SR, Bauer Media en MTG, de grootste aanbieders van radio in Zweden, zijn niet blij met het besluit van de Zweedse regering. Christer Modig, directeur van MTG, stelde dan ook dat radio in Zweden “aan een natuurlijke dood zal sterven.”

Ondanks dat de afschakeling van FM is afgeblazen, wordt er in de politiek nog flink gediscussieerd over de implementatie van digitale etherradio. Tijdens de besprekingen in het Parlement betoogde lid Bengt Eliasson van de liberale partij dat het belangrijk was om door te gaan met digitale radio.

Onwerkbare situatie

Volgens Eliasson heeft het standpunt van de regering heeft geleid tot een "zeer onwerkbare situatie" voor radio. Hij betoogde dat digitale etherradio meer keuzemogelijkheden biedt voor de luisteraars en voor een sterkere publieke radio kan leiden; DAB is daarom het belangrijkste onderdeel voor de toekomst van radio in Zweden. Eliasson heeft verklaard dat de huidige analoge technologie "haar grenzen heeft bereikt en dat het noodzakelijk is dat band III beschermd blijft voor het gebruik van digitale radio.”

Ook is er nog altijd geen knoop doorgehakt over wat er met de huidige uitzendingen via DAB gaat gebeuren. In grote steden als Stockholm, Göteborg. Uppsala en Malmö is een landelijke multiplex op kanaal 12B en C te ontvangen, waarop uitsluitend een aantal publieke stations te horen is. Wel is de verdere uitrol stopgezet en de omschakeling van DAB naar DAB+ in de ijskast geparkeerd.

De 21 landelijke en vier regionale commerciële stations die in 2014 capaciteit kregen toegewezen voor uitzenden via DAB+ hebben bij de overheid uitstel gevraagd. Officieel zouden zij in oktobder 2015 gestart moeten zijn met uitzenden via DAB+.

Nog niet Dead and Buried
Mats Åkerlund, coördinator digitale radio bij de Zweedse publieke radio SR: “De recente discussie in het Parlement toont aan dat het onjuist is te zeggen dat digitale radio is dood in Zweden. Alle politieke partijen zijn het eens over het belang om de ontwikkelingen in Europa te volgen. Noorwegen begint de overgang naar een digitale etherradio in minder dan één jaar, dus het zal niet zo lang duren voordat we de resultaten kunnen beoordelen." [Radio.NL]

 

Einde citaat www.radio.nl

 

DAB dus nog niet begraven in Zweden.... 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooie analyse ceesv

en het gaat dus OOK om geld en dat in verhouding tot nieuw en beter

 

de media berichten zijn enkel een spiegeltje van dat wat aan wetsontwerpen en overwegingen nog gaan plaats vinden

 

en dus zijn we ook weer een beetje beduvelt door de media met die berichten uit post 1

:whistle:

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...