Ga naar inhoud


Het Parlament van Zweden heeft besloten om DAB+ "te begraven".


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Dit is voor mij een onbegrijpelijke beslissing.

Zweden een besluit tegen DAB+ genomen.

Misschien doen ze er dan beter aan om de lange en middengolf zenders weer aan te gooien.

Dit terwijl buurland Noorwegen juist de FM band in 2017 afschakelt terwille van DAB+

 

Bron: satellifax

 

Schweden: Parlament begräbt Digitalradio DAB+

Das schwedische Parlament hat sich einstimmig gegen das digital-terrestrische Radio DAB+ entschieden. Die Migrationsphase zwischen 2017 und 2022 wurde von allen acht Parteien im Parlament abgelehnt. Bereits im Juni 2015 hatte sich die Regierung gegen DAB+ ausgepsprochen. In Zukunft soll UKW weiter die Grundversorgung mit Radio übernehmen, ergänzt um mobiles Internetradio über 3G und 4G.

Das staatliche Sveriges Radio sieht sich nach dem Parlamentsbeschluss gezwungen, seine digital-terrestrischen DAB-Sendernetze abzuschalten. Von der Regierung verlangt man jedoch, die mobile Internetradioverbreitung im Jahr 2018 erneut kritisch unter die Lupe zu nehmen. Die kommerziellen Radiogruppen Bauer und Modern Times Group halten noch zwei nationale Lizenzen für DAB-Multiplexe, haben aber bereits angekündigt ohne Sveriges Radio alleine nicht in den Ausbau von DAB+ zu investieren.

Mit der Entscheidung isoliert sich Schweden jedoch von der übrigen Entwicklung des digialen Radios in Europa. Das Nachbarland Norwegen schaltet 2017 nicht DAB+, sondern UKW ab. Erste Privatradios haben bereits ihre UKW-Frequenzen verlassen und senden nur noch digital-terrestrisch.

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Voortschrijdend inzicht heet dat.

 

FM zal, met al zijn beperkingen op veel plaatsen wel geluid geven, ook al zit daar wat ruis bij.

Bij DAB is het geluid of oorverdovende stilte.

Zweden is groot, daar kom je met de ouderwetse fm techniek verder.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat besluit zat er al een hele poos aan te komen. DAB is in Zweden nooit echt gepromoot... en je hoorde alleen in stockholm iets op je dab radio... Volgens SR is het bereik van DAB+ ca 35% van de bevolking.  

In de zomer van 2014 werd al gezegd dat de regering geen plannen had voor het uitbouwen van digitale radio via landzenders...  (Bron Sverigesradio.se) In SvD (krant) stond op 23 juni 2015ook al een bericht dat de regering de overgang naar DAB stopt... ( http://www.svd.se/regeringen-stoppar-overgangen-till-dab-radio )

FM is gewoon prima, ontvangers zijn goedkoop, en meer willen mensen niet....

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland komt het toch ook niet van de grond. Misschien een enkele autoradio maar dan houd het op. Ik wilde een Yamaha receiver met DAB kopen maar er was alleen een oud model beschikbaar. Ik heb gewacht op het nieuwe model en daar zit het niet eens meer op. Volledig achterhaald met tig-duizend internet zenders tot mijn beschikking.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben op dit moment in Berlijn en ontvang op mijn Pure One DAB+ radiootje 90 zenders op de uitschuifbare antenne op mijn hotelkamer in perfecte ruisvrije stereo kwaliteit met extra informatie via de MetaData.

Dat wil ik ze op de FM nog wel eens zien nadoen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland komt het toch ook niet van de grond. Misschien een enkele autoradio maar dan houd het op. Ik wilde een Yamaha receiver met DAB kopen maar er was alleen een oud model beschikbaar. Ik heb gewacht op het nieuwe model en daar zit het niet eens meer op. Volledig achterhaald met tig-duizend internet zenders tot mijn beschikking.

 

Ja..dat gaat ook zo lekker in de auto.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het gedeeltelijk met je eens Psychosammie, thuis is internet radio ruim voldoende maar onderweg is DAB+ op een portable een goed alternatief. In Zweden heb ik weinig of niets aan de FM distributie, bomen, bomen en nog eens bomen die het signaal verkloten, dus ook daar internet radio nu ze DAB+ laten vallen!! 

aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de auto al geen enkel probleem meer. Auto's worden al met Wifi geleverd. Of via mijn telefoon met Bluetooth naar de radio.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het me permitteren zonder een dergelijk internet-abonnement door het leven te gaan, dus ook geen internet radio in de auto. :D

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de auto al geen enkel probleem meer. Auto's worden al met Wifi geleverd. Of via mijn telefoon met Bluetooth naar de radio.

 

Is dat gratis??  DAB+ is wel gratis!

 

Ik heb, of beter gezegd, mijn baas betaald mijn www flatrate op mijn smartphone  zodoende kan ik ook via www naar vele zenders luisteren.

Maar dat geluk heeft niet iedereen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gratis is helemaal niks behalve de achtergrondruis van je ontvanger

 

Ik zie dat niet zo als een probleem dat zweden afhaakt, er zit nog een analoge FM ontvanger in mijn BMW3 uit 2001

Wat mis jij dan in dubai wegens dat feit? een klant?

 

Als er al miljarden omgaan in de communicatie dan worden er met halve centen per klant miljoenen verdient.

 

Die regering zal zich eens iets beter hebben geïnformeerd over de DVB-s tooway.

(geen terrestrische antennes en toch en mooi netwerk)

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig...ik ben op dit moment in Berlijn en heb een Zweedse Volvo XC90 gehuurd. (Ik wilde die eens proberen :D )

Daar zit een radio met DAB+ in.

 

Dus voor de Zweedse markt is dat dan overbodig geworden... :mad:

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig...ik ben op dit moment in Berlijn en heb een Zweedse Volvo XC90 gehuurd. (Ik wilde die eens proberen :D )

Daar zit een radio met DAB+ in.

 

Dus voor de Zweedse markt is dat dan overbodig geworden... :mad:

Haha... Zweden willen wel eens naar andere landen rijden om hun drankvoorraad aan te vullen....

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...