Ga naar inhoud


Het Parlament van Zweden heeft besloten om DAB+ "te begraven".


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Om nog even terug te komen en on topic te blijven, over de haalbaarheid in Nederland van DAB+ en zijn zgn voortreffelijke geluidskwaliteit t.o.v. FM:

 

DAB+ radio komt in Nederland nog maar vrij traag van de grond. Een groep meer kritische luisteraars is vooral ontevreden over de geluidskwaliteit. De bandbreedte per zender is te laag.

 

Omroep Max testte vele portable DAB+ radiotoestellen, in Nederland Digital Radio Plus genoemd, vanwege het aanstaande verdwijnen van Radio 5 Nostalgia van de middengolf. Met name het oudere publiek, dat ook door Omroep Max wordt bediend, luistert naar Radio 5 Nostalgia. Wie dat op de middengolf doet, moet overstappen.

 

bandbreedte DAB+ door overheid bepaald

DAB+ wordt uitgezonden in de AAC+ norm, wat inhoudt dat in een lage bandbreedte toch een hoge kwaliteit geluid kan worden gerealiseerd. Maar ondanks het ontbreken van ruis is de geluidskwaliteit ten opzichte van met name FM pas gelijkwaardig bij minimaal 96 kbps bandbreedte. En daar zitten veel zenders, waaronder de NPO, onder met 64kbps. Enkele commerciële zenders verhoogden al wel de bandbreedte, maar wel ten koste van een ander kanaal dat ze in hun eigen bandbreedte doorgeven. Herbert Visser, directeur van Radio 10 heeft een heldere mening: "We zitten al op de goede weg, maar de geluidskwaliteit zou subliem zijn als we 128kbps per zender kunnen inzetten. We krijgen echter 256 kbps toegewezen en dienen daarop vier kanalen uit te zenden.

 

Bron: Totaal Tv

Totaal tv??? Zeg dan niets...

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Kijk nu eerst eens naar de inhoud, over de bron kun je een mening hebben, maar de inhoud zegt toch genoeg, weerleg die maar eens met praktische feiten en niet gelijk de bron in twijfel trekken.

 

 In de UK is het al niet veel beter gesteld met de DAB bandbreedte, daar gaan veel stereo zenders zelfs over in mono om bandbreedte te besparen.

 

 Steeds meer radiostations in het Verenigd Koninkrijk schakelen via DAB over van stereo naar mono uitzendingen. Om kosten te besparen en ruimte te maken voor meer radiostations gaan steeds meer radiostations met minder bandbreedte uitzenden. Via de landelijke multiplex voor commerciële radio zenden momenteel nog slechts twee van de 14 radiostations uit in stereo.

VK: Steeds meer radiostations in mono via DAB Tien jaar geleden werd Digital Audio Broadcasting (DAB) nog gepromoot als radio in cd-kwaliteit. Anno nu is weinig meer van over van deze trend. Radiostations gaan met steeds minder bandbreedte uitzenden en schakelen steeds meer over van stereo naar mono via DAB.

Vorige week startte de nieuwe zender TeamRock met uitzenden via de landelijke multiplex voor commerciële radio van Digital One. Omdat deze multiplex met 13 radiostations al propvol zat, zijn er opnieuw stations die bandbreedte hebben moeten inleveren.

Absolute 80s en Planet Rock zijn verlaagd van 112 kbps stereo naar 64 kbps mono. TeamRock zelf zendt eveneens in 64 kbps mono uit. Classic FM is verlaagd van 160 kbps stereo naar 128 kbps stereo. Van de 14 radiostations die momenteel via Digital One uitzenden, zijn er momenteel nog slechts twee in stereo. In juli 2011 zonden er nog slechts 12 stations uit via deze multiplex, waarvan vijf in stereo.

Ook via de drie regionale multiplexen in Londen is de kwaliteit flink achteruit gegaan. Zo zonden er in 2009 nog 36 stations uit, waarvan 18 in stereo. In 2011 was het aantal stations gestegen naar 37, maar het aantal stations hiervan dat in stereo uitzond was gedaald naar 15. Momenteel zenden er via de drie multiplexen 39 stations uit, waarvan nog maar 11 in stereo.

In het Verenigd Koninkrijk wordt nog steeds in de verouderde MP2-standaard uitgezonden. Om een goede geluidskwaliteit te realiseren moet eigenlijk met een bandbreedte van minimaal 128 kbps worden uitgezonden.

Doordat de ‘smartphone generatie’ steeds meer genoegen neemt met een mindere geluidskwaliteit en het overgrote deel van de verkochte DAB-ontvangers keukenradio’s met slechts één speaker zijn, lijken de radiostations hier op in te springen door ook de kwaliteit van de uitzendingen te verlagen. Volgens de radiostations zorgt een nieuwe en efficiëntere codering technologie ervoor dat de geluidskwaliteit op niveau blijft.

 

Bron: Radio.nl

Het ging toch over DAB+? Het oude DAB is inderdaad aan vervanging toe en totaal niet met elkaar te vergelijken.

Hoe het in Engeland gaat weet ik niet want ik ben er nog niet geweest en wat de smaak is van de mensen daar moeten zij weten.

Technologie blijft zich ontwikkelen en ik vind het fijn om daar mee te experimenteren.

Maar ik ben enthousiast over de DAB+ ontwikkelingen in Nederland en Duitsland en vanaf het eerste bericht dat Nederland zich meer ging inzetten op DAB+ was ik geïnteresseerd.

 

Ik ben er nu al 3 jaar mee aan het stoeien en aan het kijken hoe ik met passieve antennes in de auto de beste ontvangst krijg en nu is het punt gekomen dat je bij wijze van spreken een schroevendraaier in je ontvanger kunt steken voor een prima ontvangst. :D

Het is toch geweldig dat je meer dan 100 zenders in je auto kunt ontvangen?

Er zijn ook stations die non-stop draaien, zoals 538 nonstop en Sky radio Hits. De kwaliteit is wat minder maar hey, die kaboenk muziekliefhebbers horen dat toch niet, net als de telefoongeneratie in Engeland. ;)

 

Als het aan mij had gelegen dan had ik de stekker al lang uit FM getrokken, wat een ouderwetse rommel is dat zeg! :D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak heeft een punt. De smartphone generatie is inderdaad helemaal niet meer geïnteresseerd in Hifi. Luisteren de hele dag naar mp3'tjes met een beroerde bitrate. Het deert ze niet.

 

Een vriendin van mij kreeg een nieuwe auto. Zit ook een DAB radio in. Ze had het niet eens door. Had ook geen idee wat DAB is. En hoezo 100 zenders? Ze luistert er maximaal 2.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriendin van mij kreeg een nieuwe auto. Zit ook een DAB radio in. Ze had het niet eens door. Had ook geen idee wat DAB is. En hoezo 100 zenders? Ze luistert er maximaal 2.

 

Is die vriendin van jou blond?

Ik kan me voorstellen dat die vriendin van jou niet representatief is voor wat betreft de doorsnee potentiele DAB luisteraar.

 

Weet je Psychosammie...toen begin jaren 60 de FM overdracht geintroduceerd werd waren de radioluisteraars aan het AM geluid erg gewend. Ze kochten op een gegeven moment een nieuwe radio, niet vanwege de FM maar omdat de oude radio versleten was.

Ze wisten vaak niet eens wat FM band was. (Net als die blonde vriendin van jou)

Toen ze op een gegeven moment de FM band ontdekten waren veel mensen helemaal niet blij met het geluid. Ze draaiden daarom de hoge tonen regelaar helemaal dicht zodat het weer klonk als vroeger. De zenders op de FM waren ook op de AM te ontvangen.

Hilversum 1 & 2. Meer was er toen niet.

 

Dit is geen onzin verhaal. Ik kan het weten..mijn vader had een radio&tv zaak en hij vertelde mij dit verhaal iedere keer weer. En moest er telkens weer om lachen.

Het blijkt dus dat de geschiedenis zich inderdaad herhaald.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker gaat het hier over DAB+, maar de crux blijft hetzelfde bij beide systemen zoals in het VK met DAB, de bandbreedte is (nog) te beperkt voor een echt goede geluidskwaliteit, door te veel zenders in een multiplex te proppen, wat dat betreft wint de fm het ondanks zijn tekortkomingen toch nog steeds. FM werkt nog steeds prima ook in de randgebieden van de zender dan schakelt hij naar mono en kun je nog steeds prima luisteren. Bij DAB+ moet je een behoorlijk signaal hebben wil je radio locken, het is alles of niets, bij Fm blijft die ''overgang'' vloeiender.

En ja 100 zenders in de auto kunnen ontvangen, dat kan met FM ook, het is maar waar je op kickt, je kun er maar naar 1 tegelijk luisteren. :lol:

En in de praktijk zijn er dat geen 100 die je landelijk kunt ontvangen, dat zijn er in DAB+ wel geteld 27 zenders waarvan 18 commercieel en 9 PO landelijk dekkende zenders.

Maar als jij er plezier aan beleeft ik hou je niet tegen hoor, ieder zijn meug. ;)

 

Nou Sjaak(k)...de FM heeft wel degelijk tekortkomingen. Zeker als je in een randgebied komt en er een andere FM zender tegenaan loopt te beuken. Als een FM zender je aan "verlaten" is omdat je uit het bereik rijdt dan gaat dit gebeuren te keer met een hoop storing, geflatter, gelispel en een hoop andere rot vervorming zodat je snel geneigt bent om die zenuwslopende herrie af te zetten of een andere zender op te zoeken.

 

Nu hebben jullie in Nederland het geluk dat het kikkerlandje bijna overal zo plat is als een pannekoek.

Ga je naar landen met een bergachtige geografie als Duitsland en de Alpenlanden dan is het radio luisteren op de FM band rampzalig door het vele multipathing. Juist DAB is hier in het voordeel omdat multipathing de ontvangs bevorderd.

Zelfs hier in Dubai of Abu Dhabi is de FM ontvangst onderweg in de auto zwaar waardeloos vanwege het multipathing van de wolkenkrabbers.

 

Het tellen van hoeveel radiozenders er zijn is een onzinnige bezigheid om dat DAB nog een gigantisch uitbreidingspotentiaal heeft. Denk aan lokale zenders als Lutjebroek FM & consorten. Dus het aantal programma´s zal in de loop der jaren nog behoorlijk stijgen.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kijk nu eerst eens naar de inhoud, over de bron kun je een mening hebben, maar de inhoud zegt toch genoeg, weerleg die maar eens met praktische feiten en niet gelijk de bron in twijfel trekken.

 

 In de UK is het al niet veel beter gesteld met de DAB bandbreedte, daar gaan veel stereo zenders zelfs over in mono om bandbreedte te besparen.

 

 Steeds meer radiostations in het Verenigd Koninkrijk schakelen via DAB over van stereo naar mono uitzendingen. Om kosten te besparen en ruimte te maken voor meer radiostations gaan steeds meer radiostations met minder bandbreedte uitzenden. Via de landelijke multiplex voor commerciële radio zenden momenteel nog slechts twee van de 14 radiostations uit in stereo.

VK: Steeds meer radiostations in mono via DAB Tien jaar geleden werd Digital Audio Broadcasting (DAB) nog gepromoot als radio in cd-kwaliteit. Anno nu is weinig meer van over van deze trend. Radiostations gaan met steeds minder bandbreedte uitzenden en schakelen steeds meer over van stereo naar mono via DAB.

Vorige week startte de nieuwe zender TeamRock met uitzenden via de landelijke multiplex voor commerciële radio van Digital One. Omdat deze multiplex met 13 radiostations al propvol zat, zijn er opnieuw stations die bandbreedte hebben moeten inleveren.

Absolute 80s en Planet Rock zijn verlaagd van 112 kbps stereo naar 64 kbps mono. TeamRock zelf zendt eveneens in 64 kbps mono uit. Classic FM is verlaagd van 160 kbps stereo naar 128 kbps stereo. Van de 14 radiostations die momenteel via Digital One uitzenden, zijn er momenteel nog slechts twee in stereo. In juli 2011 zonden er nog slechts 12 stations uit via deze multiplex, waarvan vijf in stereo.

Ook via de drie regionale multiplexen in Londen is de kwaliteit flink achteruit gegaan. Zo zonden er in 2009 nog 36 stations uit, waarvan 18 in stereo. In 2011 was het aantal stations gestegen naar 37, maar het aantal stations hiervan dat in stereo uitzond was gedaald naar 15. Momenteel zenden er via de drie multiplexen 39 stations uit, waarvan nog maar 11 in stereo.

In het Verenigd Koninkrijk wordt nog steeds in de verouderde MP2-standaard uitgezonden. Om een goede geluidskwaliteit te realiseren moet eigenlijk met een bandbreedte van minimaal 128 kbps worden uitgezonden.

Doordat de ‘smartphone generatie’ steeds meer genoegen neemt met een mindere geluidskwaliteit en het overgrote deel van de verkochte DAB-ontvangers keukenradio’s met slechts één speaker zijn, lijken de radiostations hier op in te springen door ook de kwaliteit van de uitzendingen te verlagen. Volgens de radiostations zorgt een nieuwe en efficiëntere codering technologie ervoor dat de geluidskwaliteit op niveau blijft.

 

Bron: Radio.nl

 

Sjaak, als je een bron citeerd, dan moet je ook het gehele relaas van die bron citeren en niet een stukje achterwege laten.

Ik zal het  laatste belangrijkste stukje hier neerzetten wat je "vergeten" bent:

 

In Nederland zullen deze praktijken wat minder aan de orde zijn. Doordat in ons land uitzonden gaat worden in DAB+, wat gebaseerd is op het nieuwere MP4/AAC+, is er veel minder bandbreedte nodig voor een goede geluidskwaliteit. [RS/Radio.NL]

 

En ja...in Engeland is het met DAB niet echt goed gesteld. Engeland was wel echter zeer innovatief en zag in DAB een oplossing om het gebrek aan vrije bandbreedte te compenseren met DAB. Dat DAB naar een technisch nieuwere generatie ging in de vorm van DAB+, konden de verantwoordelijken toen nog niet voorzien.

Nederland heeft het "geluk" dat het zoals gewoonlijk weer eens achter de feiten in de vorm van een nieuwe technologie aanbengeld en daardoor de kinderziekten uit DAB op tijd heeft kunnen vermijden.. De oude DAB generatie ontvangers in NL was nog te overzien.

In Duitsland is men ook net op tijd overgeschakeld.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om nog even terug te komen en on topic te blijven, over de haalbaarheid in Nederland van DAB+ en zijn zgn voortreffelijke geluidskwaliteit t.o.v. FM:

 

DAB+ radio komt in Nederland nog maar vrij traag van de grond. Een groep meer kritische luisteraars is vooral ontevreden over de geluidskwaliteit. De bandbreedte per zender is te laag.

 

Omroep Max testte vele portable DAB+ radiotoestellen, in Nederland Digital Radio Plus genoemd, vanwege het aanstaande verdwijnen van Radio 5 Nostalgia van de middengolf. Met name het oudere publiek, dat ook door Omroep Max wordt bediend, luistert naar Radio 5 Nostalgia. Wie dat op de middengolf doet, moet overstappen.

 

bandbreedte DAB+ door overheid bepaald

DAB+ wordt uitgezonden in de AAC+ norm, wat inhoudt dat in een lage bandbreedte toch een hoge kwaliteit geluid kan worden gerealiseerd. Maar ondanks het ontbreken van ruis is de geluidskwaliteit ten opzichte van met name FM pas gelijkwaardig bij minimaal 96 kbps bandbreedte. En daar zitten veel zenders, waaronder de NPO, onder met 64kbps. Enkele commerciële zenders verhoogden al wel de bandbreedte, maar wel ten koste van een ander kanaal dat ze in hun eigen bandbreedte doorgeven. Herbert Visser, directeur van Radio 10 heeft een heldere mening: "We zitten al op de goede weg, maar de geluidskwaliteit zou subliem zijn als we 128kbps per zender kunnen inzetten. We krijgen echter 256 kbps toegewezen en dienen daarop vier kanalen uit te zenden.

 

Bron: Totaal Tv

 

Ja, Radio 5 Nostalgia is een goed voorbeeld. Die zaten op de middengolf en moesten daar weg. Nu zitten ze op DAB+

En ga me nou niet vertellen dat de mensen die van de middengolf overstapten naar DAB, ontevreden zijn over de geluidskwaliteit. Want het verschil tussen DAB+ (hoe "slecht" het dan ook mag zijn volgens jou en die "groep meer kritische luisteraars") en de middengolf is huizenhoog. Ten eerste is het nu stereo en ten tweede is de maximale frequentie wel even wat meer dan die 4,5 kHz van de middengolf, om het over de storing maar niet te hebben.

 

Verder ben ik erg benieuwd naar de bevindingen van de groep "meer kritische luisteraars" van wat ze dan van de kwaliteit van de NPO zenders vinden op de FM band in NL.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak heeft een punt. De smartphone generatie is inderdaad helemaal niet meer geïnteresseerd in Hifi. Luisteren de hele dag naar mp3'tjes met een beroerde bitrate. Het deert ze niet.

 

Het punt van Sjaak(k) is dat ie geen punt heeft.

Ja..het klopt misschien dat de smartphone generatie niet meer geinteresseerd is in HiFi.  Maar dat is maar een generatie en dus een minderheid. Er zijn nog genoeg luisteraars die een goede geluidskwaliteit wel op prijs stellen. Mensen die van klassieke muziek houden en waar het op een goede geluidskwaliteit aankomt om ervan te kunnen genieten.

Of is die generatie nu ook aan het uitsterven?

 

Ik ben gek van goede jazz muziek. Gisteren even 10 minuten naar NPO jazz&soul geluistert. Mijn god wat een verschrikkelijke klere herrie.

Neem dan: "Martini in the Morning". Moet je daar eens naar luisten en wat een genot: www.martiniinthemorning.com

Wat een loepzuiver fenomenaal goed geluid. Daar wordt je niet in 10 minuten luistermoe van.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ging mij om de situatie te beschrijven in het VK..

 

 

 

Nooit van RDS AF of EON gehoord zeker. ;)

AF (alternative frequencies) Dit systeem zorgt ervoor dat wanneer een radiozender te zwak wordt doordat het signaal te ver van de zendmast wordt opgevraagd, er automatisch een sterke frequentie opgevraagd wordt.

 

EON (enhanced other networks) Laat de ontvanger naar andere netwerken of zenders luisteren voor verkeersinformatie, en automatisch hierop afstemmen.

 

Wat me opvalt aan jouw reacties is dat omdat jij vind dat DAB+ je van het is, en al het andere zoals FM maar niks is. En iedereen die met tegen argumenten komt wordt af geserveerd en in de hoek gezet als niet ter zake kundig, jammer is dat toch.  

 

Sjaak(k)...ik zet alleen de nuchtere feiten op een rij. Ja...inderdaad...een zeer innovatieve techniek die RDS AF/EON. Maar dan moet er wel een sterkere frequentie zijn. Dit moesten ze wel invoeren om de tekortkomingen van FM te compenseren.

Een hele verbetering trouwens. Je ziet..ik ben niet altijd op alles tegen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd..Radio 1 is hoofdzakelijk een praatprogramma en krijgt 128 kb/s..?

Goed over de bitrate kunnen we discussieren, maar dat is niet de schuld van het slechte DAB zoals jij zegt.

Dat er in NL met de vrijgegeven bandbreedte zo schaars omgesprongen wordt, daar kan het medium DAB niets aan doen.

Als ik naar Duitsland kijk bijvoorbeeld Bayern 1 (mijn lievelingszender), die zendt in 96 kb/s uit en het geluid is geweldig goed. Maar dat is het ook op  de FM frequenties van Bayern 1.

De DAB bandbreedte wordt door de instanties vrijgegeven die menen dat het voldoende is. Dan kun je klagen, maar  geef DAB niet de schuld.

Over de verdere voordelen van DAB hebben we het helemaal nog niet gehad zoals de extra Metadata die meegestuurd (kan) worden.

 

Dat de landelijke commercielen -maar- 40-60 kb/s zouden krijgen (ik heb het niet geverifieerd) vind ik niet erg, want met die rotherrie verdienen ze niet meer bandbreedte.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kunnen doordiscussieren over wat er gaat gebeuren met de FM band als alle zenders daar weg zijn.

Dan ga er maar van uit dat dat ook digitaal wordt en wel in de vorm van DRM+

 

Als het van Sjaak(k) mag... :D :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak(k), ik geef toe dat de bandbreedte aan de lage kant is..maar de meeste zenders in Duitsland zenden in 96 kb/s uit.

Neem ik als voorbeeld Bayern 1 waar ik vroeger veel naar luisterde, dan was/is op die kwaliteit niets aan te merken.

Ik heb nooit enige vorm van artifacten in het geluid kunnen waarnemen. Ik ben uiterst kritisch dat weet je.

Dat HiFi fidilidisten het niet genoeg vinden kan zijn, maar die passen nou eenmaal hele andere kriteria toe.

Let wel..we hebben het over AAC+. Je kunt de bitrate met 1,2 á 2 vermenigvuldigen als je het met MPEG2 vergelijkt.

 

En wees nou echt eens eerlijk...vind je echt dat een zender als 538, Veronica of SLAM! met hun overgecomprimeerde, platgeslagen herrie geluid werkelijk meer bitrate nodig hebben dan 64-80 kb/s ?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat is sjaak weer heerlijk appels met peren aan het vergelijken.

 

Kijk nu eerst eens wat de moderne MP4/AAC+ doet.

Verder is het DAB geluid vrij van interfereren, ruis en fading.

 

En tenslotte zitten er in Nederland programma's op DAB, welke niet uitgezonden worden op de fm band.

 

In ons gezin hebben we een wagen zonder en een wagen met DAB+,

Ik moet het zonder DAB+ doen, was 3 jaar geleden te gierig om het vinkje aan te haken op het configuratie formulier en heb daar nu spijt van.

Het andere vehikel heeft bij het bestellen die optie wel meegekregen, en is het geld dubbel en dwars waard.

 

Maar ook hier gaat op dat je gehoor het nog wel moe kunnen waarnemen, en aan Sjaak is dat kennelijk niet meer besteed.

 

Wat niet netjes is, dat hij citerend cruciale informatie weglaat, en daarna ermee geconfronteerd plotseling zegt dat hij het over Engeland heeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker gaat het hier over DAB+, maar de crux blijft hetzelfde bij beide systemen zoals in het VK met DAB, de bandbreedte is (nog) te beperkt voor een echt goede geluidskwaliteit, door te veel zenders in een multiplex te proppen, wat dat betreft wint de fm het ondanks zijn tekortkomingen toch nog steeds. FM werkt nog steeds prima ook in de randgebieden van de zender dan schakelt hij naar mono en kun je nog steeds prima luisteren. Bij DAB+ moet je een behoorlijk signaal hebben wil je radio locken, het is alles of niets, bij Fm blijft die ''overgang'' vloeiender.

En ja 100 zenders in de auto kunnen ontvangen, dat kan met FM ook, het is maar waar je op kickt, je kun er maar naar 1 tegelijk luisteren. :lol:

En in de praktijk zijn er dat geen 100 die je landelijk kunt ontvangen, dat zijn er in DAB+ wel geteld 27 zenders waarvan 18 commercieel en 9 PO landelijk dekkende zenders.

Maar als jij er plezier aan beleeft ik hou je niet tegen hoor, ieder zijn meug. ;)

 

 

Op de PO zitten momenteel niet 9 zenders, maar 11.

Binnenkort komen er trouwens nog enkele bij. Ik meen dat er uiteindelijk 14 zenders operationeel worden.

 

Toch is de grotere keus via DAB+ een pluspunt. 

Zo luisterde ik vroeger nooit naar een zender als Radio 6, maar dankzij DAB+ heb ik er weer een favoriete zender bij. 

 

Op de FM hebben lang niet alle zenders een landelijk bereik. Ik reed van de week richting Twente en had toen Radio 10 opgezet via de FM. Even voorbij Hardenberg was de ontvangst volledig weg. 

 

In 2015 is het DAB+ netwerk in Nederland flink verbeterd. Er zijn een hoop nieuwe zendmasten aangezet en bij de PO is de ontvangstkwaliteit beter geworden. Ook in 2016 wordt het netwerk verder geoptimaliseerd.

Want we zijn er nog niet, met name in tunnels is er nog geen ontvangst.  

 

Of je nu wil of niet : DAB+ heeft de toekomst. Uiteindelijk wordt de FM-band ook in Nederland uitgezet. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ben je aan het modereren geslagen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...