Ga naar inhoud


kabels in dekvloer


steventje

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je ze ooit kunnen vervangen dan zou ik ze maar in een ruime buis steken dus 3/4 ipv. 5/8

Dat vervangen is nl. niet zo ondenkbaar, komt er nl. ooit glasvezel oid. dan heb je geen coax maar data kabel nodig en dan ben je maar wat blij dat je de coax er zo weer uit kunt trekken en datakabel voor in de plaats kunt leggen.

 

Met pur hetzelfde, kabel in pur krijg je er nooit weer uit en met een buis is het zo vervangen.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie ook geen enkel voordeel in de kabels los in de dekvloer te leggen. Ik zou zelf een paar extra lege buizen er bij onder leggen (met al een trekdraadje er in) als je dan nog iets bij wil dan moet je geen moeilijke zaken uitvinden

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Flexibele kabelbeschermbuis. Vanaf 1,45 eurie de meter,

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

flexibele is een crime

neem normaal duims loze leiding met twee trekdraden

 

en in estrich mag dat enkel als het fliesestrich is of wel beter bekend in NL en BE als Anhydrit

 

Direkte Verlegung der Kabel und Leitungen im Beton oder Estrich sollten vermieden werden

Lohnen sich wegen der wenigen Stromkreise keine Elektroinstallationskanäle, sollten die Kabel und Leitungen in Elektroinstallationsrohren verlegt werden. Damit ist ein besserer mechanischer Schutz während der Bauphase, aber auch später im Betrieb gegeben.

Die weitverbreitete Mantelleitung NYM darf entsprechend der DIN VDE 0100-520 nur direkt im Beton verlegt werden, wenn es sich nicht um Schütt-, Rüttel- oder Stampfbeton handelt. Aber wo wird heutzutage der Beton nicht mehr durch eine dieser Methoden verdichtet? Und welcher Elektriker weiß, wann der Beton nicht verdichtet oder nicht z.B. durch eine Betonpumpe geschüttet wird? Deshalb kommt für eine direkte Verlegung von Mantelleitungen eigentlich nur ein selbstnivellierender Estrich infrage.

Ride Like The Wind

Christopher Cross

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook mijn mening, vaak gelegd met te scherpe bochten of tijdens het storten platgedrukt en dan kun je het nog niet gebruiken.

Daarom heb ik liever gewoon gladde buis en dan ipv sokjes te gebruiken gewoon schuifbuis van 30 cm en die aan beide kanten vastplakken aan de buis met tape zodat ze tijdens het storten ook niet los kunnen schieten.

Daarnaast pas in een 19mm gladde buis gewoon meer kabel dan in een 19mm flex buis.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wanddikte van tyleen is veel dikker, neem je dezelfde buiten diameter dan hou je binnenin minder ruimte voor kabel over.

Daarnaast kun je gladde buis buigen met een buigveer en blijft het in die stand staan, dat lukt je niet met tyleenbuis.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is geen regel voor zwakstroomkabels. Je kan in uw dekvloer leggen wat je wil zolang het maar zwakstroom is.

Als werkuren niet gerekend worden is gladde buis beste. Als uren dienen gerekend zal het verschil wel groot worden.

In Belgie mogen ook sterkstroomkabels zo de dekvloer in. Volgens arei afgeschermd door een mortelbed. Vroeger werd dit gedaan, zie het al tientallen jaren niet meer. Is wel nog steeds verplicht.....

Tijd kost geld, daar gaat het over in de bouw. Een geribte buis is een bescherming in een dekvloer, geen betrouwbare trekbuis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn geribde buizen die van binnen glad zijn en soms al voorzien van een trekdraad.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...