Ga naar inhoud


London naar Amsterdam na Brexit


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Dat dachten ze in Engeland ook bij de stemming rond de Brexit.

Dat dachten ze in Frankrijk en Nederland ook bij het stemmen voor de Europese grondwet.

Dat dachten ze in Nederland ook bij het Oekraien referendum.

 

Toch hadden ze het mis.

 

Dat daarna via een achterdeur de uitkomst van die stemmingen an de laars werden gelapt heeft ervoor gezorgd dat de negatieve gevoelens rond de EU zijn toegenomen.

 

Sterker nog: bepaalde nationale partijen wakkeren de onderbuikgevoelens aan.

 

Er waren uiteindelijk gelukkig genoeg Nederlanders die zich wel konden vinden in datgene wat er uiteindelijk is gedaan met de uitslag van het referendum. 

 

Maar je kunt wel nog een aantal andere conclusies trekken uit referenda die jij noemt.

 

1) Opkomst was nipt t.a.v. toch al minimale opkomsteisen (30-35% kan toch niet representatief zijn voor iedereen?)

2) Meerderheid was nipt: dus 17-20% van de kiezers bepaalt voor alle. Dat is schijndemocratie.

3) Materie van de referenda was complex, vraagstelling hierover ronduit te simpel. Menige kiezer ge/misbruikte het referendum voor een ander doel.

4) Voorlichting en discussie over Europa wordt door nationale politieke partijen uit de weg gegaan.

    Of sterker nog: successen worden nationaal uitgelegd, mislukkingen en/of eigen falen wordt de EU toegeschreven. Dit zie je in bijna alle Europese landen gebeuren.

 

Maar hoe wordt er gestemd in Nederland als de vraag is: wil je een Nexit? Dat is een rechtstreekse vraag die beantwoord kan worden, toch?

Referenda over complexe zaken zullen altijd worden misbruikt door een verborgen andere vraag te gaan beantwoorden in het stemhokje. 

 

(Het laatste referendum is Italië is door de kiezers gebruikt om van Renzi af te komen, terwijl het ging om politieke hervormingen die de Italiaanse politieke besluitvorming meer vaart moesten geven.)

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik vind het bijna schokkend dat je een rotsvast geloof hebt in een betere toekomst zonder EU, terwijl je je kennelijk totaal niet verdiept in een aantal belangrijke Europese landen.

Je slaat niet eerst na hoe het Britse pond zich door de jaren heen heeft ontwikkeld, je weet eigenlijk niets over de Roma's in andere Europese landen (je ziet 1 tv programma in Zweden uit 2015 en grijpt dit aan als een bevestiging van jouw wereldbeeld) en je hebt de Franse verkiezingen niet gevolgd, maar bent onvoorwaardelijk voor Marine LePen. De Griekse politiek volg jij ook niet. Je volgt de Duitse politiek en komende verkiezingen ook niet?  Dus jij weet niet hoe de bevolking in EU-landen over de EU denkt?

 

Eigenlijk volg je de hele EU politiek dus niet, maar je voorspelt wel zomaar de ondergang van de EU. Ongehinderd door het gebrek aan feitenkennis! En alle feiten die een andere richting op wijzen, doe je af als propaganda. Dat heb ik in de geschiedenis vaker zien gebeuren.

Demonstranten heten "terroristen", onwelgevallige feiten worden weersproken met "alternative facts" en de rest is fake news. Om zo te proberen echte feiten als "propaganda" af te kunnen doen. Ik voel me er onbehaaglijk bij.      

Eduard, jij denkt weer even snel te weten wat ik volg en wat niet, en of ik me ergens over inlees of niet.

Ik heb gezegd dat ik Griekenland niet volg. Het land interesseert me niet, dus waarom zou ik er energie in stoppen? Het is ook onbelangrijk voor mij, ik heb betere dingen te doen.

Frankrijk heb ik enigszings gevolgd, maar zoals gezegd waarschijnlijk onvoldoende omdat de taal een barriere is. Ik heb e.e.a. op de Duitse en de Zweedse tv gevolgd. Genoeg om te weten dat ik Macron niet wilde hebben, maar dat is een persoonlijke keuze, toch?  als jij niet accepteert dat anderen een andere mening hebben dan jij, is dat jouw probleem, niet het mijne. Ik was vóór haar, omwille van haar anti EU politiek. Niets meer, en niets minder. Dat ik me niet 100% in de franse politiek wil inlezen is een persoonlijke keuze. Ik heb niets met Frankrijk, maar wil er gewoon wat algemene dingen van afweten.  Zo weet ik dus dat er erg veel werkloosheid in Noord Frankrijk is, erg veel buitenlanders die geen werk hebben, waar geweld en ellende aan de orde van de dag zijn (dat geweld vind je ook in de ghetto's rond Stockholm, Malmö etc... dat weet ik) Maar dat soort dingen hebben wel tot gevolg dat mensen de ongecontroleerde instroom van buitenlanders misschien een halt willen toeroepen...  Ook Frankrijk heeft behoorlijk last gehad van terrorisme door zogenaamde "asyl zoekers" Dat zie je overal... Zweden, Duitsland, Oostenrijk om maar een paar landen te noemen.  Dat heeft ongetwijfeld ook te maken met het bombarderen door de fransen (en duitsers) van ISIS strijders... vergelding en zo... maar goed, dat is een andere discussie.

 

Nogmaals, Het Britse Pond.  Je bent weer fout. Ik heb wel naar de koers gekeken, en bovendien koop ik al meer dan 25 jaar regelmatig in in de UK, en ben me dus zeer bewust van de koers van het Britse Pond...  uiteraard kan jij dat niet weten, maar roep dan niets wat je niet weet... dat is nou net wat je mij verwijt.... Maak niet dezelfde fout. ... het enige wat ik vertelde was dat die 22 jaar gelden ook rond hetzelfde peil stond als nu... ook weer niets anders, jij fantaseert er een hoop bij. Er is door een ander lid aangebracht dat het Pond overgewaardeerd zou zijn geweest...  Wat zeker is, is dat de koers van het Pond, merrdere keren op hetzelfde niveau gestaan heeft als nu, dat bewijst de volgende website, die overigens hetzelfde laat zien als mijn creditcard afrekeningen door de jaren heen...

http://www.pundkurs.se/historiska-pundkurser.php

Veel hangt uiteraard ook weer af van met welke munt je het pond gaat vergelijken.... maar dat weet je vast wel.

De allerlaagste koers was in April 2013 (tegenover de Zweedse Kroon uiteraard, dat is de basismunt die ik hanteer voor beleggingen etc.)

Ik zou zeggen, kijk even op die website naar de koersen, en bepaal of wat ik zeg correct was of niet...

 

Volgens jou weet ik niets over Roma... jij zal uiteraard veel meer weten... zou best kunnen, maar wat ik weet is volgens mij voldoende. Ik wil deze bevolkingsgroep ook niet beledigen of wat dan ook, wat ik schreef ging over het bedelen. De tv uitzending dateert uit 2017, en niet uit 2015...   ik denk dat je dingen door elkaar haalt, de datum van het programma staat er echt netjes bij. En zelfs 2015 zou nog steeds niet echt verouderd zijn geweest, maar het programma is dus hooguit een half jaar oud, dus best recent in mijn ogen.

Wat daar gezegd wordt (heb je überhaupt gekeken?) is zakelijk, en belicht de diverse aspecten. Heel evenwichtig gedocumenteerd.

 

De Duitse politiek volg ik behoorlijk goed, net als de Zweedse politiek. Dat zijn nou net de 2 landen waarvan ik dagelijks het journaal zie, en dingen lees in de kranten en in discussieprogramma's op de televisie.  Volgens jou misschien ook te weinig... maar dat is jou mening weer, die geen belang heeft eigenlijk...  Ik weet dus dat er ook in duitsland een behoorlijke anti EU stemming leeft.  Iedere partij vult dingen dan weer in op zijn eigen manier... en vergeet niet dat ook in duitsland de gevestigde politiek heel erg aan stemmingmaken doet.. dreigen met chaos etc etc...   vooral de CDU is heel erg pro EU, met Merkel voorop... dat is haar goed recht... maar feit is wel dat "Wir schaffen das" al lang geen realiteit meer is, en dat zelfs de CDU behoorlijk tegemoetkomt aan de eisen van partijen als de AfD....   uit angst?? wie zal het zeggen?  Maar het is wel zo dat men op die manier de anti EU beweging wind uit de zeilen probeert te nemen... en dat lukt aardig (tot nu toe).  Maar, wat je nu even voor het gemak vergeet, is dat deze anti EU partijen wel heel erg goede resultaten geboekt hebben bij verkiezingen en bij polls...  Ook in Nederland, als je dat ontgaan mocht zijn... maar ook in Duitland zit de AfD best goed, als je vergelijkt met de percentagens van september 2013...  dan hebben ze een plus van 3.5% terwijl de Union ca 1.5% lager ligt, en de SPD zelfs 3.5% in de min zit...  Polls zijn uiteraard geen echt uitslagen. Veel hangt af van wat er nog zal gebeuren, en ook hoe geloofwaardig de EU zich profileert...  

Mensen houden er niet van om bedrogen te worden... jij misschien wel, maar de meesten niet.

 

Ik begrijp dat jij je bij bepaalde dingen onbehaaglijk voelt... daar heb ik begrip voor...   Maar kan jij niet begrijpen dat een té overdadige EU, die zich overal inmengt en de staten erg veel macht ontneemt, ook onbehagen kan opwekken? De EU doet precies hetzelfde als andere demagogen in het verleden al deden...  grote verhalen ophangen die netjes georchestreerd zijn zodat de argeloze luisteraar er in trapt.... propaganda heet dit.  Denk je echt dat de EU propaganda niet bestaat? Als ze zeggen wat jij zelf ook denkt, klinkt het uiteraard niet als propaganda, maar het is het wel. Ik ben blij dat ik niet meer zo lang hoef te leven, maar ik wil niet in een alomtegenwoordige EU leven... Burokraten die maar even beslissen dat jij geen gloeilamp meer mag kopen, dat een stofzuiger slechts zoveel vermogen mag hebben, dat je dit niet mag, dat je dat moet etc etc etc.... (en ga nou weer niet hameren op de gloeilampen, dat waren maar voorbeelden). Al dat geregel is niet goed. Hetzelfde met het opdringen van de Euro als munt.... iedere econoom ziet dat dit gewoon fout is. Iedere economie heeft eigen regelmechanismen nodig, en die zijn door die munt onmogelijk geworden. De EU had een economische gemeenschap moeten zijn (ik laat het woord "blijven" maar weg, ondanks dat dit beter zou zijn) Handelsblokken hebben een toekomst, maar geen politieke blokken... die vallen vroeg of laat uit elkaar

 

En Eduard..... jij blijft zo lang op dezelfde spijker slaan tot die eindelijk in het beton zit... maar het is niet omdat je iets 1 miljoen keer herhaalt, dat het de waarheid wordt.  Gun een ander een andere mening, dan ben je een echte demokraat.... en soms moet je je neerleggen bij de werkelijkheid, hoe pijn dit ook doet.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een mooi moment om dit onderwerp te laten bezinken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...