Ga naar inhoud


London naar Amsterdam na Brexit


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

De overgang zal pijn doen, maar ik verwacht dat over 10 jaar het VK er beter uit zal komen.

 

Eerst wilde het VK juist lid worden om er beter van te worden, en nu ze het beter hebben (dankzij de EU) zou de weg terug weer een zegen zijn?  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ubicumque dulce est, ibi et acidum invenies.

 

Zullen we op een Nederlands forum toch vooral Nederlands blijven spreken/schrijven, ook off topic?

 

Volgens mij komen namelijk zelfs degenen die moeite gaan doen de betekenis via Google te achterhalen hier niet snel op een juiste vertaling (tenzij ze ook Pools spreken).

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

De non items komen van jouw kant, want jij baseert je steeds op je onderbuik ("bedelende Roemenen") en neemt niet eens de moeite om je boute beweringen te checken op feiten.  

 

Reageer eens een keer op post #660 van T90user. Dan reageer je op feiten! En op die "lange termijn" die je noemt.

Mijn beste Eduard, jij weet niet wat er speelt.

Ik baseer me heus niet op mijn onderbuik. Ik kijk dagelijks het journaal op SVT1, en ook regelmatig naar de zeer interessante en goed onderbouwde informatieprograma's op Kunskapskanalen.

Daar was dus een paarweken geleden een programma, deels opgenomen met verborgen kamera, over "Bedelaars". Tiggare in het Zweeds.

 

Als je de volgende pagina leest, waare ze 10 dingen die je altijd al wilde weten over bedelarij leest zie je dat er in in november 2015 ongeveer 4700 bedelaars op de zweedse straten actief waren. De echte cijfers zijn waarschijnlijk hoger, omdat het moeilijk te registreren is.

https://www.svt.se/vi-kallas-tiggare/10-saker-du-alltid-undrat-om-tiggeri/

 

Hier, ook van SVT, de zweedse public service, een artikel over bedelaars...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rumanerna-skams-for-sina-tiggare

 

Ook hier een artikel dat het aantal eu bedelaars verdubbelt...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dubbelt-sa-manga-tiggande-eu-migranter-senaste-aret

 

Het probleem is heus wel bekend... maar ik begrijp uiteraard dat jij niet alles kan weten... dat doe ik ook niet hoor, maar als ik ergens over praat weet ik meestal wel iets van de materie af.

 

Ik hoop dat je inziet dat dit geen onderbuik verhaal is, maar gebaseerd is op de werkelijkheid.

 

Je kletst eromheen.

Dit citaat maar weer eens over de wisselkoers van het Britse Pond...   ik begrijp niet wat je bedoelt. Ik heb toegegeven dat ik 3 jaar fout zat, geen 25 jaar geleden maar 22... sorry daarvoor..... maar het feit blijft wel overeind staan, het Britse Pond staat nu niet lager door de Brexit, maar heeft in de afgelopen 25 jaar ook al op ditzelfde peil gestaan... dus waar ik omheen klets is mij totaal niet duidelijk. Als je de bronnen niet wil geloven, is het wat anders, maar dat zeg je niet, je gelooft mij niet omdat ik een eigen mening heb die afwijkt van de jouwe...

 

het feit dat er meer staten buiten de eu zijn, waar het leven gewoon doorgaat, ontgaat je misschien...  dat krijg je door de tunnelzicht... maar aangezien ook jij een schotelantenne hebt, kijk je ook wel eens over "de muur" naar informatieprogramma's uit de rest van de wereld

 

Deze is special voor Sverige:

de mening van Tony Blair. Ook niet de eerste de beste. https://www.theguardian.com/politics/video/2017/jul/15/tony-blair-absolutely-necessary-brexit-doesnt-happen-video

 

Maar Sverige zal wel weer gaan vertellen dat Tony Blair het spoor volledig duister en uit de rails gelopen is. :D

 

Maar nee, IJzerbout... ik wil best geloven dat Tony Blair die mening toegedaan is. De man, die ondanks alles toch een goed politicus geweest is, heeft net als iedereen, het recht op zijn eigen mening. En omdat hij "iemand" is, kan hij die mening ook openbaar verkondigen.  Ik zie daar niets verkeerds in. De man is tegen Brexit, en verdedigt dat met argumenten die hij belangrijk vindt.

Maar dat wil niet zeggen dat ik het met hem eens moet zijn.

Uiteraard heeft alles voor en nadelen. Dat heb ik al eerder gezegd. Politiek is nooit alleen maar goed, maar Brexit is wel het beste wat er kan gebeuren nu. En waarom? Omdat men destijds de fout gebaan heeft om toe te treden tot het pact. Dat is fout geweest.  Uiteraard was de oorsprong van de EU niet zo fout als wat het nu geworden is. De oorsprong was een samenwerking, economische samenwerking, maar geen interne bemoeienissen in de te varen koers van soevereine landen die aangesloten waren in het samenwerkingsverdrag. Als dat zo zou zijn gebleven, zou ik het OK vinden. Ik zou niet gelijk staan juichen om t ete treden, maar ik zou na afweging van voor en nadelen er geen echt probleem inzien.  Nu is de organisatie echter compleet ontaard. Steeds weer wordt er een stukje souvereiniteit afgepakt van de lidstaten. Er wordt gedreigd met sancties, maar andere souvereine staten omdat ze niet doen wat de EU beveelt,, omdat ze een eigen mening hebben die anders is dan wat de EU vindt (als zo een organisatie al iets kan vinden uiteraard)...  Maar het ergste is de dreigingen met sancties naar de eigen leden...  wil je niet méér vluchtelingen hebben, blaf blaf... we dreigen met intrekken van betalingen...  hervormingen in Polen... Grom grom... geen stemrecht meer als je niet onmiddellijk gehoorzaamt... en dat zijn slechts 2 voorbeelden van 100-en voorbeelden die er zijn.

De bevolking wordt bedrogen door de marionetten in hun eigen land... het is Brussel wat aan de touwtjes trekt...  ook onsympathieke beslissingen moeten genomen worden, dat geef ik toe... maar dan liever een eigen politicus die de beslissing neemt dan een bobo uit de EU... dat is onaccepteerbaar.

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sverge: Je bent duidelijk niet op de hoogte van de ontstaansgeschiedenis van de EU en de huidige EU.

Die begon in ... Nederland met de nauwere samenwerking tussen de BeNeLux landen. Later is die met de kolen-en staal unie de voorloper van de EU geworden. Reeds in het oprichtingsverdrag in 1958 is de beruchte "ever closer union" al opgenomen. Pas 15  jaar later is de VK toegelaten nadat de Fransen de toetreding tot twee keer toe hadden geblokkeerd omdat Charles de Gaulle de problemen die de Britten in de EU zouden gaan veroorzaken uitstekend voorspelde.  

 

De EU is dus helemaal nooit slechts een economische unie geweest, dat is bijzaak. De EU is primair een politieke unie met vrede als hoofddoel, de economie is bijzaak die het hoofddoel moet steunen.

 

Bedelaars uit de EU? Die mag Zweden gewoon het land uitzetten volgens EU regels, maar net als in het VK doen ze dat niet omdat EU burgers netto meer bijdragen dan ze kosten. Moeite doen om de selecte groep die je niet wilt hebben uit te zetten kost dus meer dan het oplevert. Geef je lokale politici de schuld, niet de EU.

 

Het Britse pond is om verschillende redenen die wat complex zijn om hier uit te leggen al tientallen jaren overgewaardeerd, Zelfs toen de Britten in 1976 net zo  failliet waren als de Grieken en gered moesten worden door het IMF was het pond nog steeds overgewaardeerd. 

 

De Brexit is dan ook inderdaad niet de oorzaak, maar wel de trigger. Het voortbestaan van het Britse pond is na een harde Brexit zeer onzeker, er is dan enkele jaren later niets meer over van de mechanismes die de waarde van het pond van oudsher ondersteunen en bij hyperinflatie zal de bevolking al snel een andere munt omarmen.

 

". Er wordt gedreigd met sancties, maar andere souvereine staten omdat ze niet doen wat de EU beveelt,, omdat ze een eigen mening hebben die anders is dan wat de EU vindt".

 

Onzin, er wordt gedreigd met sancties als lidstaten zich niet houden aan gemaakte afspraken. Je kunt de EU niet als een supermarkt behandelen en alleen de jou welgevallige (bv de paar 100 miljard € jaarlijkse steun aan Polen) goederen er uit pakken, je hebt je ook te houden aan alle andere regels, of je stapt op. 

aangepast door zeeteefje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

de EU was toch ooit De EWG (Europäische Wirtschaftsgemeinschaft) of EEG Europese Economische unie??   Dat van het genootschap van kolen en staal heb ik ooit ergens eens gelezen.

Ik lees op wikipedia over de EWG :

 

 

 

Die Europäische Wirtschaftsgemeinschaft (EWG) war der ursprüngliche Name eines Zusammenschlusses europäischer Staaten zur Förderung der gemeinsamen Wirtschaftspolitik im Rahmen der europäischen Integration. Am 25. März 1957 wurde die EWG mit der Unterzeichnung der Römischen Verträge durch BelgienFrankreichItalienLuxemburg, die Niederlande und die Bundesrepublik Deutschland gegründet.

Het ging over economie...   wat de intenties waren weet ik niet, daarvoor zou ik meer kennis of informatie moeten hebben... maar de naam verwijst wel naar economie/Wirtschaft...

En dat is een uitstekende reden om een vereniging te stichten.  Het compleet één worden, en de staten steeds verder uitwissen heeft volgens mij, en volgens diverse enquetes die er gehouden zijn onder de bevolking in diverse landen toch behoorlijk weinig draagvlak

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om je kennis enigszins te vergroten:
als je googelt op "geschiedenis EU" is dit de eerste link die dat oplevert: https://europa.eu/european-union/about-eu/history_nl 
De EGKS wordt daar al genoemd als voorganger.

 

Een vreedzaam Europa – het begin van de samenwerking

De Europese integratie is begonnen om een eind te stellen aan de talrijke en bloedige oorlogen tussen buurlanden, die hun hoogtepunt kenden in de Tweede Wereldoorlog. Sinds 1950 verenigen Europese landen zich economisch en politiek in de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal om te zorgen voor een blijvende vrede. De zes oprichtende landen zijn België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg en Nederland. De jaren '50 worden overheerst door een koude oorlog tussen Oost en West. In 1956 wordt de Hongaarse opstand tegen het communistische regime neergeslagen door Sovjettanks. Een jaar later, in 1957, wordt de Europese Economische Gemeenschap (EEG), of "gemeenschappelijke markt" opgericht door het Verdrag van Rome.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

jij weet niet wat er speelt.

Ik baseer me heus niet op mijn onderbuik. Ik kijk dagelijks het journaal op SVT1, en ook regelmatig naar de zeer interessante en goed onderbouwde informatieprograma's op Kunskapskanalen.

Daar was dus een paarweken geleden een programma, deels opgenomen met verborgen kamera, over "Bedelaars". Tiggare in het Zweeds.

 

Als je de volgende pagina leest, waare ze 10 dingen die je altijd al wilde weten over bedelarij leest zie je dat er in in november 2015 ongeveer 4700 bedelaars op de zweedse straten actief waren. De echte cijfers zijn waarschijnlijk hoger, omdat het moeilijk te registreren is.

https://www.svt.se/vi-kallas-tiggare/10-saker-du-alltid-undrat-om-tiggeri/

 

Hier, ook van SVT, de zweedse public service, een artikel over bedelaars...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rumanerna-skams-for-sina-tiggare

 

Ook hier een artikel dat het aantal eu bedelaars verdubbelt...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dubbelt-sa-manga-tiggande-eu-migranter-senaste-aret

 

Het probleem is heus wel bekend... maar ik begrijp uiteraard dat jij niet alles kan weten... dat doe ik ook niet hoor, maar als ik ergens over praat weet ik meestal wel iets van de materie af.

 

Ik hoop dat je inziet dat dit geen onderbuik verhaal is, maar gebaseerd is op de werkelijkheid.

 

Mijn allerallerbeste Sverige, je lijkt Trump wel. Die kijkt ook naar een tv programma op Fox News en roept vervolgens zijn blindelings volgende aanhangers toe: " You know what happened in Sweden? Yes, Sweden, would you believe!"

 

Ik heb me in dit draadje laten vertellen dat jouw relaas over 4700 bedelaars in 2015 in Zweden mogelijk een "non-issue" zou kunnen zijn. :cool:

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zullen we op een Nederlands forum toch vooral Nederlands blijven spreken/schrijven, ook off topic?

 

Volgens mij komen namelijk zelfs degenen die moeite gaan doen de betekenis via Google te achterhalen hier niet snel op een juiste vertaling (tenzij ze ook Pools spreken).

 

Het is overigens latijn ;)

 

Ubicumque dulce est, ibi et acidum invenies.

 

(Petronius: Satyricon56,6) Overal waar het aangenaam is, zul je ook onaangenaams vinden.

aangepast door theparasol
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is overigens latijn ;)

 

Uiteraard weet ik dat, maar als je deze Latijnse zin via Google opzoekt zijn bij mij de eerste links die tevoorschijn komen Poolse links. Bij jou niet?

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook Engels.

 

Bij mijn zijn de eerste drie links Pools.

Dan weet ik het weer en kijk niet verder.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker een Cosmo-Pool zou toch meertalig moeten zijn tegenwoordig? :grin:​ 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

IJzerbout, ik sta voor mijn standpunt. Net zoals Eduard ook met non items voor zijn standpunt propaganda voert...

Het kan toch niet zo zijn dat er slechts 1 standpunt correct is? of wel??  Aan ieder verbond zullen voor en nadelen zitten... maar zoals al eerder geschreven is, als je lid bent van een club, en het bevalt je daar niet meer, moet je er uit kunnen treden... Tenzij het een maffia-achtige club is, die tolereren dat ook niet... De EU lijkt dus wat dat betreft echt meer op de maffia dan op een normale vereniging...

 

Feit is en blijft dat er op deze planeet véél méér landen buiten de EU zijn dan er in...   en het is echt niet zo dat dat handjevol landen binnen de EU de enige welvarende staten zijn met blije burgers...  echt niet hoor. Er zijn altijd voor en tegenstanders... dat jij, Eduard en een aantal anderen starre voorstanders zijn mag duidelijk zijn... en die retoriek is uiteraard correct en uitstekend verwoord... ja, zolang het in je eigen kraam te pas komt is het goed.

Ook zonder de EU kan je naar andere landen emigreren, er gaan werken etc etc...  je moet alleen voldoen aan de regels die dat souvereine land stelt.  Als ik naar Zuid Afrika wil emigreren, is dat echt niet zo moeilijk...   de regels zijn bekend, en als je dat dan wil, moet je de regels volgen. Lijkt me vanzelfsprekend.  Wel of niet werken heeft wel invloed op de regels, maar ook zonder te werken kan je prima emigreren naar een ander land.  Wil je naar Zuid Afrika, Rusland, ijsland, etc etc...  als je de regels volgt, en er aan voldoet, is er geen probleem. Binnen de EU weet je niet wat er in je land gebeurt, wie er inreist etc etc...  Dat er op de Zweedse straten hordes roemeense bedelaars zitten, omdat ze op die manier lekker makkelijk geld binnenhalen is een door de EU gecreeerd probleem... ja, je reist het land binnen, je organiseert je al dan niet in een bedelaarsclub, laalt een kartonnen beker tevoorschijn en gaat voor een winkelpui zitten met een karton in je handen waarop staat dat je geld voor een ziek kind oid nodig hebt....

Dit soort mensen wil je niet op je straat hebben... hoe zielig het in sommige gevallen ook mag zijn...  maar er zijn gewoon regels nodig, die ieder land weer kan opstellen.  Die reisvrijheid zoals het genoemd wordt, klinkt sprookjesachtig en "vrij"... maar bedenk wel dat dit meer ellende oplevert dan vreugde.  De EU zorgt dat de kwaadwillende burger een voordeel heeft... ik heb het dan wel over de grotere krimineel, want de kleine man die ergens een of ander regeltje overtreedt wordt uiteraard gepakt, en een voordeeltje dat hij ergens probeert mee te pikken wordt hem uiteraard ontzegd.

Dat we het hier niet eens zullen worden is al lang duidelijk...  je hebt altijd voor en tegenstanders van dingen. of het nu de EU is of wat dan ook.  

Mijn standpunt is duidelijk, ik ben Anti-EU... en dat mag wat mij betreft de eerste jaren echt wat kosten...   je moet op de langere termijn kijken, en dan is het voordeel wat je haalt... vergeet niet dat de UK een netto-BETALER is in de EU... dat is Zweden ook, en Nederland volgens mij ook...   dat betekent dus dat je er meer geld instopt dan je er uithaalt.   Dat betekent dat je wel heel erg verliefd op die club moet zijn om er steeds maar geld in te blijven pompen, en je bovendien nog gedwongen wordt om dingen te doen, die je niet echt wil in je land...  denk nu aan het vluchtelingengebeuren (als voorbeeld).

 

 

Het probleem is dubbel, ten eerste kijk je niet verder dan je neus lang is en ten tweede ben je zo egocentrisch dat je niet inziet dat Roemenen ook normale mensen zijn die net zo als wij zouden willen leven en werken. Het grenzeloze egoïsme is wat mij nog het meeste stoort in dit soort discussies. Hoewel het in ons eigen belang is dat we een EU hebben en hoewel die EU ons ontzettend veel welvarender heeft gemaakt (kijk gewoon maar eens wat je je allemaal kon veroorloven en wat je allemaal bezat zo'n pakweg 25 jaar geleden en vergelijk dat eens met nu.

 

We zijn echter zo rijk geworden dat we degenen die het slecht hebben, zowel in eigen land als in eigen land, in toenemende mate willen laten barsten met smoesjes als "het is hun eigen schuld als ze niet net zo welgesteld zijn als ik". Een eerste klas leugen maar het klinkt lekker en is een mooie smoes om in feite te zeggen "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke".

 

De kortzichtigheid in het verhaal is echter dat we ook bakken met geld verdienen, ook in arme EU landen als Roemenië. Ik ben er eind jaren '90 als journalist voor Wegener Pers geweest en heb er een flink aantal Nederlandse expats geïnterviewd. En stond stomverbaasd wat er allemaal verdiend werd door Nederlandse bedrijven. We staren ons blind op de hulp die we geven en de "netto betalers" die we zijn (mag het, als je ziet hoeveel rijker we zijn?) maar we kijken geen seconde naar wat die enorme extra afzetmarkt ons allemaal opgeleverd heeft. Onwetendheid koning, en maar stoer doen.... totdat de dwazen de overhand krijgen en door hun zit te krijgen onze economie met tientallen procenten omlaag halen. Om van eventuele gewapende conflicten nog maar te zwijgen.

 

De mensheid kan vooruit gaan maar dwazen zullen steeds weer voor nieuwe rampen zorgen zodat veel wat er is ontstaan weer verloren gaat. Het is zo gemakkelijk, als je in plaats van veel hol te tetteren je tijd eens echt zou steken in het zoeken naar de informatie die je moet hebben om een evenwichtig en verstandig oordeel te hebben over wat de waarde is van het hebben van een EU. Na meer dan 2000 jaar oorlog na oorlog in Europa is de EU een verademing waarvan jammer genoeg vooral de jongeren onder ons kennelijk niet in staat zijn om de onschatbaar grote waarde ervan in te zien. Kennelijk zijn rampen nodig om hen tot bezinning te brengen. Laten we hopen dat ze een luide maar zinloze minderheid zullen blijven.

aangepast door T90user
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker een Cosmo-Pool zou toch meertalig moeten zijn tegenwoordig? :grin:​ 

 

Gezien de relatief uitgebreide gedachtewisseling op dit forum plaatsvindt m.b.t. Canal Digitaal, TV Vlaanderen en nu Joyne lijkt het me met die talenkennis nog wel mee vallen.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...