Ga naar inhoud


Radler 0.0 maar toch alleen voor 18+


gerrit B

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Dus, valt Radler daar wel of niet onder?

De Cassiere van de Jumbo denkt van wel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit minder dan 0,1% alcohol in. Dus ja er zit alcohol in.

 

Een artikel als Sinaspril Paracetamol wat de Jumbo ook verkoopt krijgt de jeugd zo mee en daar zit overigens 5 procent alcohol in (50 keer zoveel!)

 

Maar goed de NIX18 lobby club kan tevreden zijn want ze hebben immers de jeugd behoed voor het nuttigen van alcohol en tabak!

 

Dat de jeugd daardoor sneller in aanraking komt met genotsmiddelen uit het illegale circuit is uiteraard niet hun probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zelfs in Jam, bijvoorbeeld aardbeien jam kan alcohol zitten door fermentatie, dus hoe gaat Jumbo daarmee om?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fragment wet;

 

Artikel 7c

De aanduiding alcoholvrij bier mag uitsluitend worden gebezigd voor bier dat ten hoogste 0,1

volumeprocent alcohol bevat en een extractgehalte van de stamwort heeft van ten minste 2,2%.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is duidelijk dat er biersoorten gebrouwen worden met een gisting proces en dus wordt nadien het alcohol eruit gehaald

voor zover dat fysisch mogelijk is

 

EN HIER LIGT HET PROBLEEM, dat is met die drempelwaarde van 0,1% heel moeilijk te meten in een charge

de ene fles heeft ugh% de andere minder dan 0,1%

 

ik zou me er dus niet druk om maken en zelfs voor de kids inkopen doen

 

je moest eens weten wat in de weekenden gebeurd in de horeca gelegenheden! ja ik heb veel minderjarige Nichtjes en Neven.

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha.ha... nou ik zou met een paar minderjarige koters flink wat 0,0 drank op verschillende kassabanden zetten.

Door het gekissebis aan de kassa's komt er al gauw een 4e wachtende in de rij en krijgt iemand zijn boodschappen voor niks :)

 

En zoals eerder geciteerd door mij, de sterke arm van de wet zegt dat je die 0,0 drank mee kunt krijgen als minderjarige dus je staat volledig in je recht!

 

NIX18: wat een oelewapper lobby club. Laten ze hun tijd aan beter dingen besteden (bv punniken)

aangepast door theparasol
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan kunnen ze binnenkort maar beter de winkel sluiten voor personen onder de 18.

 

zelfs in cola zit een (zij het zeer miniem: 0,001 procent) percentage alcohol. De onderzoekers onderzochten 19 soorten cola en in maar liefst tien daarvan zit alcohol, waaronder ook Pepsi en Coca-Cola.

 

Ook in jam kan door gisting alcohol voorkomen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee nee, dat zegt de wet niet, de wet zegt juist dat alcoholhouden dranken niet verkocht mogen worden onder de 18 jaar, er wordt nergens gerept over een promillage. 0.0% Radler bevat wel 0.1 % alcohol dus mag niet verkocht worden onder de 18 jaar. ;) .

 

 

Tja 0.001% alcohol zit toch wel in een heel andere orde van alcoholhoudend zijn, dan Radler 0.0 met zijn 0.1 % alcoholhoudend biertje.

Typisch Sjaak, eerst stellen dat alcohol houdende dranken niet onder 18 verkocht mogen worden en dat er nergens gesproken wordt over een promillage en daar dan een draai aan geven.

Je kan ook gewoon zeggen, dat de wet niet duidelijk is, en dat de cassiere daarom maar het zekere voor het onzekere neemt en nee verkoopt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels wel hier de status bereikt dat ik altijd met feiten kom.

 

De keren dat ik iets denk, zeg ik dat ook.

 

Maar art 7c heeft het over alcoholvrij. Dit is dus blijkbaar geen vloeistof

zonder alcohol.

 

De warenwet heeft het over (als ik dat moet geloven) over alcohol

houdende dranken.

Maar volgens de wet (art 7c) kan alcoholvrij alcoholhoudend zijn.

Conclusie is dat alcoholvrij niet het tegenovergestelde is van

alcohol houdende dranken. How bizar.

 

Hoe stom kun je zijn om DAT te verzinnen, weer een grijs gebied in de

wet, weer een maas in de wet waar de wet vol van zit.

 

Ik denk ook dat dit een eindeloze discussie kan worden zonder winnaars

en of verliezers. Daar heeft ome "wet" wel voor gezorgd.

 

Dat Jumbo een stelling inneemt staat blijkbaar los van de wet en Jumbo

staat dan ook een beetje boven de wet. Daar kan ik mij iets bij voorstellen.

Wat voor een invulling je ook geeft, de wet is "watching you". Logisch dat

Jumbo op safe speelt. Geef ze is ongelijk.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dit zegt de rijksoverheid.

 

Waar moet ik aan denken als ik alcohol verkoop aan jongeren?

Verkoopt u alcohol in uw winkel of schenkt u alcohol in uw café of restaurant? U mag dan alleen alcohol verkopen aan jongeren boven de 18 jaar. Dit staat in de Drank- en Horecawet.

Alcoholpercentages en verkoop alcohol aan jongeren

Zwak alcoholhoudende drank (tot en met 14,9%) en sterk alcoholhoudende drank (15% of meer) mag u alleen verkopen aan jongeren boven de 18 jaar. Alcoholvrije en alcoholarme dranken met maximaal 0,5 % alcohol mag u wel verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Volgens de Drank- en Horecawet is alcoholhoudende drank namelijk een drank die bij een temperatuur van 20 graden Celsius voor meer dan 0,5 % uit alcohol bestaat.

 

Bron https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/vraag-en-antwoord/alcohol-verkopen-aan-jongeren

 

Natuurlijk spelen supermarkten op safe, immers...

Maatregelen bij verkoop van alcohol aan jongeren onder 18 jaar

Supermarkten of horecagelegenheden die alcohol verkopen aan jongeren onder de 18 jaar kunnen een boete krijgen.

Deze boete is € 1360,--

 

Voordat je het wet staat er een uitlok jongere, ingehuurd door de overheid aan je kassa.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt mij mee dat de regering geen kreten hanteert

als alcohol"mild" of sterker en wellicht leuker alcohol"luw".

Want ze durven blijkbaar niet te zeggen;

"drank zonder alcohol" ook niet na een eventueel gistproces.

 

Immers bij diverse soorten stoppen ze er eerst alcohol in,

dat is al een verkeerde basis als je het er vervolgens niet

meer voor 100% uit kunt krijgen. Als je ballen hebt dan

verbied je alles waar van nature alcohol in zit.

Dan sluit je gistingsproblemen gelijk uit en kun je die

gedogen. Maar ook DAN begeef je je al weer op een

grijs vlak, getuige de eerder gemaakte opmerkingen.

 

Let wel, de jeugd mag van mij best wel een pilsje maar de

wet is ZO ZIELIG soft.

Je schrijft iets voor wat wel en niet mag, en niet iets wat

half mag... dat doen ze dus, getuige dit topic.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De wetgever zal een gedragsverandering willen bewerkstelligen, en de jeugd ook van het alcohol vrij bier af willen houden.

 

Zo zijn ook de chocolade sigaretten verdwenen uit de winkel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...