Ga naar inhoud


Klik Aan Klik Uit of toch iets anders?


Big fellow

Aanbevolen berichten

Ik ben op dit moment aan het verbouwen en we hebben besloten het appartement te gaan uitvoeren met een slim / domotica systeem voor de verlichting en mogelijke andere toepassingen.

De voorkeur gaat uit naar een systeem dat een controle paneel beschikbaar heeft wat netjes aan de wand kan worden bevestigd, en waar goede (telefoon) apps etc voor beschikbaar zijn.

KaKu kan natuurlijk, is gemakkelijk te verkrijgen, en met een *Pi computertje kan zo'n display erbij worden gemaakt.

 

Echter ik kan mij niet voorstellen dat er goede (betere?) alternatieven zijn, die ook nog betaalbaar zijn...

 

Dus... Bij deze..  Wie kan mij een advies geven over een of meerdere alternatieven die ook op korte termijn leverbaar zijn. (Dus niet 4 weken wachten op dat pakketje uit China :-) )

 

Alvast bedankt!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb een aantal Eltako regelaars, werken perfect, ook draadloos.

Het zijn top-dimmers, traploos dimmen, bijna iedere belasting dus

ook de meeste 230 Ledspots, softstart, tot 10% te dimmen enz.

Echt prachtig. Maar in vergelijking met Kaku peperduur.

Wel gewoon hier te koop (op de plank). Valt onder de categorie Funk.

Prijzen? Kaku 20, Eltako 60 euro, die verhouding een beetje.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaku is goedkoop maar het wordt lastig daar iets slims mee te maken. Je slimme toepassing staat of valt met de beschikbaarheid van sensors. 

Veel meer mogelijkheden krijg je met z-wave. Iets duurder maar dan heb je wel vaak 2 in 1. Bijvoorbeeld een schakelaar die gelijk het stroomverbruik meet. 

 

Z-wave is het goedkoopste op een Pi of op een Synology NAS. Je maakt dan gebruik van Domoticz. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

het bureau waar ik werkte en waar een afdeling E-techniek en Energie volledige Bouwprojecten voor Domotica voorbereide en uitwerkte liepen regelmatig met de iPad mini door het gebouw.

Weerstation, Zonwering, Daglicht verduistering, Ruimtetemperatuurregelaar / Thermostaat, Licht, Ventilatie, Energie verbruik, slimme Meter, Audio - Video applicaties, thuis Netwerk en Gastgebruik, allemaal op een QNAP waar ze hun eigen linux applicazies :D voor geschreven hebben.

 

Ik ben er net weg dus welke "stuur" hardware ze gebruikten heb ik nooit op gelet?

Maar wel dat ik in mijn werkvertrek een iPad mini aan de Wand had hangen dat ook alles toonde maar mij als gebruiker maar enkele aanpassingen toestond.

Die App's die kun je allemaal oproepen middels een Webinterface dat zou natuurlijk op elk toestel kunnen.

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nadeel van Kaku is dat je geen terugkoppeling hebt of het bedoelde is uitgevoerd. Je stuurt een commando naar een kaku ding, en dan moet je hopen dat het uitgevoerd wordt. Als je toch nog spul moet gaan aanschaffen zou ik voor z-wave gaan, of in ieder geval iets aanschaffen wat terugkoppeling geeft zodat je het ook echt slim kan maken.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik 20 schakelaars van klik aan klik uit (KaKu) en vijf rolluiken (ASUN 650) bedien ik ook met de KaKu schakelaars alles word bestuurd of aangestuurd door de homewizard waar ook weersensoren en thermometers door weergegeven worden.

Met de homewizard heb ik dus ook diverse taken ingesteld voor schakelmomenten en de tijd dat de rolluiken open of dicht moeten gaan en je kunt ook alles via internet bedienen, werkt goed maar op afstand weet je natuurlijk niet of het al dan niet gewerkt heeft naar jou opdracht.

Ook de samenwerking met de camera's werkt prima en als je op de deurbel drukt krijg ik een melding op de telefoon en een beeld van de persoon de aanbelt.

Maar de KaKu stekkerschakelaars zijn nogal gevoelig voor de richting waar de homewizard hangt en die heb ik allemaal voorzien van een andere antenne 433MHz (16,7cm draad).

Verder zijn de meterstanden ook afleesbaar en het verbruik van de watermeter is af te lezen, het nadeel is dat we van homewizard zelf de laatste tijd er weinig nieuws horen.

Op dit moment zouden ze aan het uitzoeken zijn of de homewizard kan gaan samenwerken met homekit (Apple) maar daarin denk ik zelf "eerst zien dan geloven".

Wel hebben we het er over gehad om naar de homey te kijken, deze kan met alle klik aan klik uit schakelaars overweg (nog veel meer) en ook kan hij de homewizard aansturen welke moet blijven voor de energielink.

 

 

Veel succes met uitzoeken welk systeem je moet nemen, hoe meer gegevens je binnen krijgt hoe moeilijker het zal worden.

 

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

@catw

Ik ben me zelf ook een beetje aan het oriënteren. Homewizard heb ik ook bekeken maar daar lijkt inderdaad geen ontwikkeling in te zitten. Het laatste nieuws is van november 2016. 

 

Domoticz is vooralsnog de goedkoopste oplossing. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel en super nadeel is dat als je ergens mee gaat beginnen en je hebt iets meer dan gemiddeld dan stap je niet zo snel meer over naar een ander systeem.

Wel kan je dan op zoek gaan naar een systeem wat alles kan samenvoegen of integreren in je oude bestaande systeem om zo een uitbreiding of optimalisering te verkrijgen voor je huidige systeem.

Vandaar dat ik aangeef bekijk veel en de homey kan ook met zwave overweg eigenlijk met alles wel als je de gegevens doorleest, voor mij komt het er op neer dat ik iets zoek waar ik alle dingen die ik nu al heb kan behouden en dat alles moet kunnen blijven werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@catw

En daar gaat het een beetje mis. Zoals je gemerkt hebt is het in Domotica land een rommeltje. Dus een apparaat dat alles moet ondersteunen is eigenlijk van de gekke. Die Homey ondersteunt z-wave en zigbee maar lang niet vlekkeloos en ook niet alle apparaten. Je moet dus een technologie kiezen en dan zou ik voor z-wave gaan. 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik heb wifi enabled apparatuur, Zigbee, z-wave, x10 en diverse andere apparatuur gewoon door elkaar prima draaien met home assistant. Het is dus niet zo heel belangrijk wat je kiest als je software het maar ondersteund.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-8-2017 om 11:18 zei Psychosammie:

@catw

 Je moet dus een technologie kiezen en dan zou ik voor z-wave gaan. 

Voor veel Z-wave 433 MHz schakelaars zag ik dat die al "af fabriek" een externe antenne hebben, op de rolluik module hangt die er dus netjes buiten.

Er zit ook een dopje op aan het einde en zelf heb ik op zoiets een stukje krimpkous gezet, kan spanning op staan.

Dan vraag ik mij ook af of die ronde stekkerschakelaars wel een goede ontvangst hebben, ze zien er wel mooi uit en die led zal wel uitgaan als er geen spanning op de doorvoer stekker staat al kan ik daar niet veel over vinden.

Verder kan er wel heel erg veel zo te zien n dat is voor de toekomst wel goed omdat er altijd weer iets is wat je wilt- maar dan ook kunt toevoegen behalve je koelkast, koffiezet apparaat, afwasmachine, wasmachine het tostieapparaat en alle andere dingen zoals bij mij de TV in de keuken ook nog.

slimme-keuken.jpg.7dfaa80b0cd5f19c1c0940d80fe2409c.jpgslimmekoelkast1-300x175.jpg.c067ead7698de9d89587ab56e46c2573.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Z-Wave zit niet op 433 Mhz. In europa zitten we op 868,4 Mhz

 

Als ik het goed heb maken alle Z-wave componenten verbinding met elkaar en vormen zo een meshed network. Ontvangst zou dus geen probleem mogen zijn.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...