Ga naar inhoud


er zijn overal apps voor maar om de juiste te vinden voor RF signalen?


gerrit B

Aanbevolen berichten

Je kunt bijna overal wel een app voor vinden maar vaak moet je er eerst wel een stuk op 20 installeren en weer verwijderen voordat je de juiste hebt.

Zo ben ik al een poosje op zoek naar een stoorsignaal zoeker.

Dus een app die brommende trafo's kan detecteren, sputterende TL bakken, brakke apparaten die je wifi-signaal flink storen of waarmee je kunt zien dat de RF hoofdtelefoon toch wel heel veel rommel de lucht in stuurt, de klik aan / klik uit die zoveel storing geeft dat die naar de Klik-o moet of andere draadloze apparatuur die van alles stoort.

Ik heb er nu al diverse geïnstalleerd maar niet 1 die echt voldoet.

Wel heb ik een goede toolbox gevonden voor allerlei zaken als trillingen, licht meter, magnetische velden, geluidmeter enz. (Physics toolbox Suite) maar die is niet voor RF signalen.

 

Heeft iemand een tip voor een app die het wel goed RF signalen kan detecteren en waarmee je rond kunt lopen om zo de bron van de storing op kunt sporen?

 

suc6

 

Gerrit

 

 

  • Bedankt 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je zult er nooit een vinden.

Een mobile telefoon is geen meetinstrument. En kan een spectrum analizer niet vervangen.

Hij kan hooguit het spectrum beoordelen waarvoor hij gemaakt is. Dat zijn de GSM frequenties, WiFi,  Bluetooth en GPS frequenties. En meer niet.

Heb je ergens een storing in je huis die buiten deze frequenties te zoeken is zal je mobile telefoon je niet verder helpen.

Een smartphone is geen alleskunner.

 

Daarom moet ik ook lachen als er een app aangeboden wordt waarmee je de geluidssterkte kunt meten en kunt vaststellen of een automotor te veel lawaai maakt. Dit is in de verste verte geen nauwkeurige meting die het kan opnemen met nauwkeurige meetmicrofoon met geijkte dB waarden.

 

Maar goed het iPhone volk gelooft hierin en laat ze in de waan.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een exacte meting is vaak ook niet noodzakelijk.

De gsm hoeft dan ook geen meetinstrument te zijn maar een hulp instrument met als voordeel dat je die wel altijd bij je hebt.

Wil je specifieke metingen dan heb je daar ook specifieke apparatuur voor nodig dat staat buiten kijf.

Maar vaak is die specifiek apparatuur zo kostbaar (omdat nu eenmaal niet iedereen zo'n ding gaat kopen) dat alleen bedrijven die er regelmatig mee te maken hebben zoiets op de plank hebben liggen.

Vaak is die specifieke apparatuur ook helemaal niet nodig, als je weet dat die klik/aan klik/uit of hoofdtelefoon storing veroorzaakt dan gooi je die gewoon weg en hoef je niet te weten welke storing ze nu precies veroorzaken.

En waar veroorzaken die dingen de storing? juist in de GSM frequenties, Wifi enz.

Wel is het handig om dan te kunnen lokaliseren uit welke richting de storing komt en als je dat eenmaal weet trek je daar alle stekkers er uit, is de storing weg dan prik je de stekkers er weer in en bij die waar de storing weer terug komt is de boosdoener en het is goedkoper om daar een nieuwe voor te kopen dan dure meetapparatuur te gaan kopen.

Ik weet nog dat we in de jaren 80 nog regelmatig storingen zochten met een Supertech transistor radiootje  (wie kent dat merk nog :sick:) simpel afstemmen op de AM en aan de brom kon je horen waar iets fout ging en je kon er zelfs stroomleidingen mee vinden in de muur.

Niet betrouwbaar en er ook absoluut niet voor gebouwd maar wel een handig en goedkoop hulpmiddel.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dit zou iets voor je zijn.

IMG Stage Line RF-EXPLORER/3 /Spektrum-Analyser / Frequenz-Scanner

Ik heb er echter geen ervaring mee of het ding werkt, maar voor dat geld kan je de gok nemen.

 

Monacor heeft ook zo een ding.

 

RF-EXPLORER/3
HF-Spektrum-Analyser, 15-2700 MHz,
in einem kompakten Aluminiumgehäuse mit zwei Antennen (SMA-Anschluss) für die unterschiedlichen Frequenzbereiche, u.A. zur Vermeidung von Frequenzkollisionen beim Einrichten von Funkstrecken in dem oben genannten Frequenzbereich
  • Echtzeitüberwachung des genutzten Frequenzbereiches mit Darstellung von Frequenz und Pegel (dBm und dBµV)
  • Hintergrundbeleuchtetes High-Kontrast-Grafikdisplay (128 x 64 Pixel)
  • Auto-Marker-Funktion und manuelle Markerpositionierung zur individuellen Träger-Bestimmung
  • Spezieller Wi-Fi-Analyser mit Darstellung von 13 WLAN-Kanälen
  • Max-Hold-Funktion, um extrem kurze HF-Träger zuverlässig zu erkennen (weitere Modi: Normal, Max, Average, Overwrite)
  • Mini-USB2.0-Schnittstelle zur Anbindung an einen PC oder Laptop sowie zur Ladung des internen 860-mAh-Lithium-Polymer-Akkus
  • Inklusive Transporttasche und USB-Kabel
  • Client-Software mit Echtzeitanalyse für Windows* XP/Vista/Win7/Win8 (32-/64-Bit-Versionen) ist unter www.monacor.com downloadbar
  • Abmessungen: 71 x 122 x 25 mm
  • Gewicht: 200 g

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs. IJzerbout,

 

Citaat

IMG Stage Line RF-EXPLORER/3 /Spektrum-Analyser / Frequenz-Scanner

 

Leuk topic,

 

Spectrum Analyser heb ik zo'n 30 - 35 jaar terug leren kennen toen die nog niet bekend waren ........

Mijn zwager en een mede student hebben dit als afstudeer project gedaan aan het HTS te Groningen.

Philips was een mede leverancier van onderdelen en dus ook een groot liefhebber van de uitkomst.

Beide ontwikkelaars wilden dat niet kwijt.

 

Een paar jaar geleden kwam ik dit project nog tegen.

Als belangrijkste een BBC computer en zelf gemaakte printen.

 

In die tijd ben ik zelf, na stoeien met home computers, begonnen aan mijn eerste PC, een Yes van Philips.

 

Mooie tijd was dat, gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, het is wel geen telefoon app. het is ook geen meetinstrument waar je je leven van mag laten afhangen, maar ik denk dat het voor Gerrit precies dat is, wat hij zoekt.

Alleen is de minimumfrequentie misschien met 15 Mhz. aan de hoge kant bij het zoeken naar klikstortingen.

 

Voor storingen rond de WiFi 2,4 GHz. is het ding wel geschikt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ken ik, die zijn van Seeed en zijn er in 2 modellen nl.  tot 2,7 Ghz en  tot 6,1 Ghz.

De meeste apparatuur zit echter al in de 433Mhz of de 868 Mhz. (ook de klik aan/uit) dus wel de moeite waard om er eens naar te kijken.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is compact, je ziet op het scherm onmiddellijk of er wel of niet rotzooi in het spectrum zit, en je kan hem zelfs nog op een laptop aansluiten.

 

Voor storing zoeken lijkt mij dat je voor het bedrag wat ze er voor vragen je een poging kan wagen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...