Ga naar inhoud


golflengte en frequenties


December10

Aanbevolen berichten

13 uur geleden zei jeevanhoof:

Altijd interresant hoe het er vroeger aan toe ging met de vaak primitieve middelen.

 

hier lees je meer over de frequentiebanden en hoe de zenders elkaar gingen storen in de vorige eeuw : http://www.omroepmuseum.be/index.php/geschiedenis-radio-tv/radio/191-1935-radio-cairo-en-het-kristal-van-sbr

 

mvg

 

Een uitermate merkwaardig verhaal. Daar lees ik bijvoorbeeld " De Amerikanen zenden enkel uit op de middengolf. In Europa gaan sommige landen ook voor langegolfuitzendingen, zogenaamd omdat die golven geschikter zijn, in werkelijkheid om de Amerikaanse radioconstructeurs buiten de deur te houden. "

 

Dat kan ik op geen enkele manier plaatsen. In de VS mag een middengolf zender max 50 kW sterk zijn, enige uitzondering vormt de haatpropagandazender Radio Marti die op Cuba gericht is. De Franse langegolf zenders bestrijken het hele gebied van continentaal Frankrijk met gemak, iets wat hen met een middengolf zender nog nooit gelukt is. Hen niet en ook de Amerikanen niet. Dus zo'n conclusie als hierboven klinkt meer als tendentieuze propaganda dan als werkelijkheid. Want alleen met een langegolf zender kon je op een afstand van ruim 1000 km overdag nog in heel Frankrijk krachtig beluisterbaar zijn voor zover ik weet. Vergelijk Radio Luxemburg op 234 kHz maar eens met Radio Luxemburg zoals deze op 1440 te horen was. Laatsgenoemde was in ons land maar ook in Engeland overdag in de ruis en 's avonds in de fading terwijl de middengolf zender tot diep in Zuid Frankrijk doordrong.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Citaat

In de VS mag een middengolf zender max 50 kW sterk zijn,

 

We hebben het hier wel over de eerste helf van de 21 ste eeuw.

 

In America waren er toen ook zenders met vermogens van over de 1000KW.

Er moesten zelfs zwembaden aangelegd worden om de zenders te kunnen koelen,

speciale ontennes ontwikkeld worden, anders werden de Canadeze zenders  in Canada gewoon weggedrukt door de grootte vermogens uit de VS.

 

mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei T90user:

 

Een uitermate merkwaardig verhaal. Daar lees ik bijvoorbeeld " De Amerikanen zenden enkel uit op de middengolf. In Europa gaan sommige landen ook voor langegolfuitzendingen, zogenaamd omdat die golven geschikter zijn, in werkelijkheid om de Amerikaanse radioconstructeurs buiten de deur te houden. "

 

Om Amerikaanse radioconstructeurs buiten de deur te houden?

Alsof de Amerikanen dat niet zouden kunnen? Wat is er zo moeilijk aan een radio met extra langegolf?

2 spoelen, een omschakelaar en een paddingcondensator.

Oh ja, en de afstemschaal. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei T90user:

 

Als je bedenkt dat we nu een 100 kW zender al onbetaalbaar vinden zou je haast concluderen dat mensen vroeger toch wel ontzettend veel rijker waren dan wij tegenwoordig...  Vooral omdat er toen doorgaans maar één kostwinner per gezin naar zijn werk hoefde gaan :-)   Wat zijn we aan lager wal geraakt!

Dit moet je anders zien toen hadden de grote jongens alle macht en GELD door de vakbonden enz hebben de grote jongens weiniger en wij meer. 

Hopelijk ben ik niet te politiek gegaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei luisteraar:

Dit moet je anders zien toen hadden de grote jongens alle macht en GELD door de vakbonden enz hebben de grote jongens weiniger en wij meer. 

Hopelijk ben ik niet te politiek gegaan. 

 

 

Dat niet maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb wat je me nu eigenlijk probeert duidelijk te maken.  Stuur maar een PM'metje als je het in wat onverbloemder taal wilt zeggen maar denkt dat dat hier niet kan. :-)

11 uur geleden zei Drs. IJzerbout:

 

Om Amerikaanse radioconstructeurs buiten de deur te houden?

Alsof de Amerikanen dat niet zouden kunnen? Wat is er zo moeilijk aan een radio met extra langegolf?

2 spoelen, een omschakelaar en een paddingcondensator.

Oh ja, en de afstemschaal. 

 

Niet alleen dat maar de Amerikanen gebruiken de lange golf wel degelijk en sinds mensenheugenis. Alleen voor iets heel anders dan wij, namelijk voor de luchtvaart. Toen ik in Los Angeles woonde kon ik er verkeer tussen piloten en luchtleiding van LAX (de luchthaven) op volgen. Even leuk, maar al gauw ontzettend ssaaaaaiiii ......

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei jeevanhoof:

 

We hebben het hier wel over de eerste helf van de 21 ste eeuw.

 

In America waren er toen ook zenders met vermogens van over de 1000KW.

Er moesten zelfs zwembaden aangelegd worden om de zenders te kunnen koelen,

speciale ontennes ontwikkeld worden, anders werden de Canadeze zenders  in Canada gewoon weggedrukt door de grootte vermogens uit de VS.

 

mvg

 

Zou je hier wat documentatie over kunnen vinden? Mij is in de VS door met name zendmateurs verteld dat die 50 kW op de middengolf altijd het max is geweest. Ik meen zelfs ooit wel wat stokoude middengolfzenderlijstjes met vermogens te hebben gezien.

 

En dat liet zich ook wel zien aan het feit dat als je oude radio toestellen zag met zenderaanduidingen (die waren maar heel weinig, de meeste hadden alleen frekwentie aanduidingen van 50 tot 160 = 500 tot 1600 kHz) deze alleen wat hoofdzenders bevatten uit de regio. In Zuid Michigan was dat zo'n beetje de cirkel van Chicago - Detroit - Toledo - Indianapolis, niet bij naam maar bij kenletters. dat al vanaf de jaren '30, mijn schoon-oma had er een paar van in huis staan. De modernste nog met een bakelieten kast uit het begin van de jaren '50 of zo.

 

Overigens waren ALLE middengolfzenders commercieel en moesten ze het qua inkomsten van lokale winkels en bedrijven hebben dus hadden ze geen enkel belang bij het verspreiden van hun signaal buiten het gebied waar die klanten vandaan kwamen. Dingen als Internet had je in die tijd natuurlijk nog niet. Om die reden kan ik me bij je verhaal echt helemaal niets voorstellen.  Ik zou trouwens ook niet weten hoe een "speciale antenne" eruit zou moeten zien om Canadese zenders weg te drukken. Of bedoel je gewoon een loop antenne op of naast je radio?

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet helemaal waar. Er zijn affiliate stations in Amerika. Dat zijn lokale zenders onder het dak van bijvoorbeeld ABC, NBC en CBS.

Dat is vandaag ook nog zo.

En die zenden ook reklame uit voor de grote merken zoals Ford, Chevrolet, Pepsi, Coca Cola, Sears etc.

Alleen een zender(tje) voor een kleine community maakt reklame voor de baker en de slager.

In Toronto heb je bijvoorbeeld een zender als 680 CFTR met 50 Kilo Whiskeys en die is over heel metro Toronto tot zeker 100 km rondom de stad zeer goed te ontvangen.

50 KW is ruim voldoende. Die absurde vermogens in Europa heb je niet omdat er in N. Amerika geen andere landen zijn die met hun egoistische instelling maar raak blazen en de storing daardoor in eigen land niet te horen is.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Tonskidutch:

is net als Johan Derksen die zich over Zingen uitlaat

hij kan het weten

allemaal off topic geneuzel

 

Maar dit is toch het off topic geneuzel Forum?

Ik ken trouwens geen Johan Derksen die zingen kan. :(

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

Zou je hier wat documentatie over kunnen vinden? Mij is in de VS door met name zendmateurs verteld dat die 50 kW op de middengolf altijd het max is geweest. Ik meen zelfs ooit wel wat stokoude middengolfzenderlijstjes met vermogens te hebben gezien.

 

 

Ik heb lang moeten zoeken maar voila : 

 

 

 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of jij het filmpje hebt bekeken (heel interessant trouwens) maar het station was begonnen met een zender ( transmitter) van 5 W, vervolgens eentje van 50W, 500W, 5KW en vervolgens eentje van 50 KW.

Omdat dit nog niet voldoende was hebben ze RCA een versterker ( dus in feite geen transmitter )laten maken van 500.000 Watt.

 

mvg 

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...