Ga naar inhoud


Radio Caroline test AM 648


jellesbode

Aanbevolen berichten

8 uur geleden zei Sjaak(k):

Maar die antenne van de BBC is maar tijdelijk, want het was toch de bedoeling dat ze vanaf het schip gaan uitzenden in de buurt van East Anglia (?) waar de machtiging voor afgegeven is, dan kunnen ze natuurlijk wel een antenne met 12db gain gebruiken.

Waar heb je die informatie gevonden? Ik vind nergens dat ze met een 1kW zender vanaf het schip gaan zenden. Veel te veel gedoe.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


42 minuten geleden zei jellesbode:

Het is de bedoeling van af het schip uit te zenden de reden dat het nog niet rond is komt door de vergunningen voor veiligheid e.d. dit in verband met de rondleidingen op het schip.

Voor zover ik heb begrepen worden de uitzendingen vanuit de studio's op het schip gedaan en vervolgens via een stream naar de zenders verstuurd.

De AM zender Orfordness is op afstand bedienbaar, net als jaren geleden de 1395AM  BigL aan het IJsselmeer.   

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Sjaak(k):

Uitgezonden gaat worden vanuit de studio in Kent en vanaf het zendschip ‘Ross Revenge.’

Inderdaad, maar niet met 1 kW vanaf het schip. De definitieve zenderlocatie lijkt Orfordness te worden.

De Ross Revenge biedt wel onderdak aan de studio's met van daaruit streamverbindingen.

 

De situatie is enigszins vergelijkbaar met die van KBC/Radio Seagull in Harlingen. Die gebruiken ook een zender op het vasteland (Pietersburen) en streamen vanaf het schip daar naartoe voor de 1602 kHz  en de 747 kHz.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sjaak(k):

Op welke frequenties zenden die 2 dan uit? Ik zal eens kijken of die overdag ''sterker'' zijn, als ik een scan doe dan reageert mijn auto radio alleen op redelijk sterke zenders, 648 zit daar bij.

Jij zit in België kennelijk gunstiger dan ik in het midden van Nederland, dat was in de zeezender tijd al een probleem, op Goeree Overflakkee waar ik in de jaren 60 woonde ja daar knalden ze er wel uit, maar dat waren er toen nog niet zoveel alleen Veronica weet ik die ontving ik op mijn (eerste) boys radio HINODE 2 transistor radio gekocht in 1961 bij Radio Kontakt in Rotterdam.:)

 

 

1651.jpg  boys_radio_t_46_522474.jpg

In de jaren 60 kwamen de Engelse zeezenders hier inderdaad beter door, Veronica was toen de zwakste, later kwamen RNI , Mi Amigo, Atlantis en anderen hier loeihard binnen. Voorlopig ligt Caroline daar dichtbij. In verband met die twee Smooth radio zenders het volgende, Smooth radio Eastbourne 2 KW op de 945 KHZ en Smooth radio Maidstone 100W op de 603 KHZ. Ik vrees echter voor jou dat die niet denderend te ontvangen zullen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De antenne zelf en de site en hoogte waar die gelegen is spelen ook een grote rol. Gold London zendt uit met 90KW en is hier op de 1548 KHZ maar redelijk te ontvangen. Als ik jouw locatie ( midden Nederland) bekijk dan lig je wel veel dichter van de Caroline zender dan van die Smooth radio's hoor. Bovendien moet het signaal van Caroline minder ver over land. Ik heb hier eerder ook al de vaststelling gedaan dat bijvoorbeeld het signaal in Drachten veel sterker is dan bijvoorbeeld in Antwerpen, wat veel dichter ligt van de zendlocatie. het herhalen in hun programma's om ontvangstrapporten in te sturen is hier de reden voor. Volgens mij wordt het signaal toch niet helemaal rond gestraald en naargelang de rapporten binnenkomen zal men die aanpassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Drs. IJzerbout:

 

Sjaak(k), een ronstralende antenne versterkt niet. Tenzij je de vertikale openingshoek gaat verkleinen. Caroline zegt zelf dat ze een oude rondstraler van de BBC gebruiken. Die had vroeger een sterke ruimtegolf. Dus heeht ie een zeer hoge vertikale openingshoek. Het is waarschijnlijk een dipool.

Toch denk ik dat het een niet volledig rondstralende antenne is. Ik zie bijvoorbeeld meldingen van goede ontvangst in omgeving Brussel en ook Midden Nederland, daartussen is die minder. Wat anders kan de verklaring hiervoor zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-11-2017 om 18:20 zei ronny forgeron:

Heb je die tijd wel echt meegemaakt? Juist op London BigL zat een fluittoon als het donker werd omdat ze offchannel zaten met Zagreb op de officiele frequentie.  En je ging van London naar RNI? RNI kwam in 1970, London was al weg natuurlijk op 15 augustus 1967

 

Je zal best gelijk hebben hoor, we praten go**omme over bijna een HALVE EEUW geleden... Ik herinner me wel een soms erg storende fluittoon maar wellicht zat die dan bij Radio London en ontving ik Caroline om andere redenen slechter of zwakker. Ook qua programma meen ik me te herinneren dat ik London veel sympathieker vond, ik heb nooit iets met Caroline gehad. Maar goed, slechter ontvangen maakt een zender uiteraard ook minder populair.

 

En verder had je in die jaren nog wel meer piratenzenders, ik herinner me alleen dat RNI de allereerste zender was die ik met mijn Poolse Unitra huiskamerradio kraakhelder en storingvrij op de zandgronden van Midden-Brabant kon ontvangen. En laat op de avond had je ook popzenders uit onverwachtse hoek zoals uit het communistische Polen waar Radio Warschau ergens rond de 1531 kHz als ik me goed herinner doodleuk alles van Beatles en Stones tot Frijid Pink en The Animals ten gehore bracht hoewel volgens onze media popmuziek achter het IJzeren Gordijn streng verboden was.

 

Misschien wel wat minder zout op elke slak proberen te leggen alsjeblieft. Ik herinner me flarden uit die tijd, ik deed nog heel veel andere dingen in mijn tienertijd behalve alleen radio luisteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-11-2017 om 18:21 zei Eduard07:

Als je "Europe's First Album Station" bent, mag je best een beetje beluisterbaar zijn in dat "Europe". ;)

(Maar ik denk dat hun oude 50 kW zender met de huidige antenneconfiguratie al zou volstaan voor Europawijde dekking 's avonds. Dat deed de hoge mast op de Ross in de jaren 80 ook.)

 

Ach, wie weet hoe dit avontuur verdergaat. Caroline heeft al veel stormen overleefd en blijkt toch steeds weer terug te keren op de MG. ;)  

 

 

 

Vreemd eigenlijk, die claim van "een album station" te zijn herinner ik me zo nu en dan ook wel uit het verre verleden. In praktijk waren echter de meeste LP's in die tijd gebaseerd op een of twee bekende nummers, nog een of twee onbekende die de moeite waard waren en de rest echt prut. Op Hilversum 3 had je destijds wel van die alternatievelingen die vonden zichzelf héééél interessant door een volledige LP van voor tot achterkant te draaien (toen was een "album" alleen iets voor foto's of postzegelverzamelingen) maar ik vond dat meestal irritant en/of slaapverwekkend. Dan maar liever de nummers die je hartje sneller deden kloppen! Dat ze nu weer met die kreet "album station" schermen verbaast me enorm. Veronica maakte zelfs aparte mini-LP's met 6 nummers van 6 verschillende artiesten omdat dat gemakkelijker afspeelbaar was, ik had er ooit een stuk of wat van, maar dat zullen die Carolingers wel niet met "album" bedoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei astro iris:

De antenne zelf en de site en hoogte waar die gelegen is spelen ook een grote rol. Gold London zendt uit met 90KW en is hier op de 1548 KHZ maar redelijk te ontvangen.

 

Zou het er ook niet aan kunnen liggen dat de lagere frekwenties wat beter doorkomen? Ik herinner me dat vroeger de omroepen die op 746 uitzonden om de zoveel tijd moesten wisselen met die van 1007 kHz omdat eerstgenoemde frekwentie een groter bereik had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen Veronica van de 192 veranderde naar 538 was het signaal hier ook stukken beter, weet niet of het vermogen ook omhoog ging.  Echter dat liedje duurde hier niet lang want een Engels commercial station begon kort daarop op dezelfde golflengte met proefuitzendingen. Ik denk dat dit toen al de voorloper was van het huidige Gold. Nog vlug een toevoeging, heb intussen via een oud blog gelezen dat het vermogen niet werd verhoogd met de frequentiewissel.

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij een hogere frequentie resoneerde die antenne op dat schip veel beter, waardoor de ontvangst verbeterde.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was niet echt een commercieel station, Spectrum 558, maar in de eerste plaats een multiculturele zender. Ze hebben alleen wel wat ruimte voor reclame(inkomsten).

 

Hij zit er nog steeds.

 

http://www.spectrumradio.net/

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-11-2017 om 16:45 zei cookie monster:

648 , Een gigantische mix van Caroline & Radio Murski Val (Slovenië) !!

1368 , komt heel zwak door , maar gemixt met een BBC-station !!

Alles is al zwalpend te ontvangen , onbeluisterbaar dus !!

Ik heb er 2 radio-video's van opgenomen , zal ze straks uploaden

en de youtube-link alhier plaatsen !! :)

Hoe is je ontvangst nu, hier komt hij heel goed door. Goede weersomstandigheden vandaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...