Ga naar inhoud


Slecht ontvangst vu duo 2


Con

Aanbevolen berichten

Welk parameter heb ik nodig om verzekerd te zijn van een goed ontvangst?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


14 uur geleden zei Jürgen:

@Con, meestal schrijf jij wel best uitvoerige openingsbericht maar deze is wel heel kort door de bocht en ik kan daar geen touw aan vastknopen...;)

Sorry, ik heb de laatste tijd veel blokvorming en ben bang

dat mijn schotel of een knauw heeft gehad of de

connectors zijn dermate geoxideerd.

 

Was dus benieuwd welke parameter aangeeft hoe de

kwaliteit van de ontvangst is opdat ik bij modificatie

(lees connectors opnieuw aanbrengen) kan zien wat de

verbetering is.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij schommelt tussen de 10,9 en 11dB.

 

SNR 73%

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Jürgen:

Aha op die fiets..;)

 

Jij gebruikt OpenPli, dan is inderdaad de SNR de eerste waarde die bepalend is.

Om een idee te geven, ik heb hier in Spanje met een Triax 78 een SNR van 93% (ruim 15dB).

 

Kijk, daar heb ik wat aan, heb ik in ieder geval een richting.

 

Ik heb, door mijn schotel softwarematig te draaien een duidelijke

verbetering maar weet niet hoe die waarden vast te zetten.

Is dat sowieso mogelijk? Heb nog ff de locatie gecontroleerd

en die was (volgens Google) goed.

 

In ieder geval van 73% naar 84% en van 10,9 naar 12,6 dB

maar nu nog even vasthouden...???

 

snr.thumb.jpg.7c5d3cbba97df692802af59665530373.jpg

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn schotel maar iets gedraaid en heb nu 88%/13,2 dB.

 

Dit heb ik altijd als het berekoud is, daar heeft Jürgen geen last van :)

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Con:

Ik heb, door mijn schotel softwarematig te draaien een duidelijke

verbetering maar weet niet hoe die waarden vast te zetten.

Is dat sowieso mogelijk? Heb nog ff de locatie gecontroleerd

en die was (volgens Google) goed.

 

Als je USALS hebt ingesteld, en met de correcte lengte- en breedtegraad heb je niet de optimale ontvangst, dan staat je schotel niet helemaal zuiver op het zuiden uitgericht en/of de motoras staat niet op de goede schuinte.

De beste oplossing is dan natuurlijk opnieuw uitrichten van de hele motorsetup.

Je kan ook proberen de breedtegraad van je locatie iets anders op te geven: Dan gaat de USALS-berekening ervan uit dat het zuiden ergens anders is, en kan je vaak hetzelfde bereiken als wat je nu met de handmatige bijstelling doet. Als ook de motoras niet goed staat uitgericht, kan het bovendien nodig zijn om de lengtegraad anders in te stellen.

Een andere manier om hetzelfde te bereiken, is om iedere satellietpositie (bijv 19.2 oost) met een verschoven waarde op te geven; maar dan moet je dat per satelliet opgeven.

 

Maar beide manieren zijn lapmiddelen: beter is het de motor gewoon opnieuw juist in te stellen, zodat de USALS-commando's ook gewoon correct zijn.

Tip: doe dat dan meteen op de "modified motor elevation/ modified declination" manier (de tabelletjes zijn gewoon op het internet te vinden); dan volg je de ClarkeBelt het beste.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...