Ga naar inhoud


BBC 1 en 2 na de Brexit alleen via de satelliet?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Of wat ik nu in breng iets met bbc/brexit te doen heeft weet ik niet.

Jaren geleden op Duitse TV vernomen dat ze fta mogen uitzenden omdat het

uitzend gebied beperkt is op het Duitstalig publiek daarom uitzenden in duitse taal ook Zwitserland  wat geen EU is 

Kan me voorstellen dat het voor engelstalig gebied ook zo is (ik denk hierbij aan Ierland na de Brexit)

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites


15 minuten geleden zei luisteraar:

Of wat ik nu in breng iets met bbc/brexit te doen heeft weet ik niet.

Jaren geleden op Duitse TV vernomen dat ze fta mogen uitzenden omdat het

uitzend gebied beperkt is op het Duitstalig publiek daarom uitzenden in duitse taal ook Zwitserland  wat geen EU is 

Kan me voorstellen dat het voor engelstalig gebied ook zo is (ik denk hierbij aan Ierland na de Brexit)

Het heeft met rechten te maken. Zenders kunnen eigen producties ongelimiteerd uitzenden. BVN doet dat ook. Heeft niks met de footprint te maken.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Eduard07:

Het heeft met rechten te maken. Zenders kunnen eigen producties ongelimiteerd uitzenden. BVN doet dat ook. Heeft niks met de footprint te maken.

Dit klopt helemaal precies.

Nu over de rechten

Zover ik weet:

Koop ik in Ierland een CD omdat die daar goedkoper zijn mag in de CD in NL afspelen omdat rechten in Ierland betaald zijn

Koopt een CD winkel CDś in Ierland mag hij de doorverkopen in Nederland de rechten zijn al betaald.

Koopt bbc rechten voor een programma dan gelden die rechten binnen de gehele EU.

Na brexit valt dit recht weg

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei luisteraar:

Na brexit valt dit recht weg

Dat zal in principe zo zijn, maar zal in de praktijk wel wat ingewikkelder in elkaar zitten.  

De RAI is ooit van de kabel gehaald, omdat die te veel lange onderbrekingen bevatte i.v.m. nationale rechten voor Italië. En dan hebben we het niet alleen over sport zoals voetbal, maar ook over films en series, nagesynchroniseerd en al. Het beeld ging/gaat op zwart, ook op de sat. (Oostenrijk en Zwitserland - geen EU landen weliswaar - doen hetzelfde.) 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is  niet 1 op 1 waar. Mooi voorbeeld is de Superbowl. BBC heeft de uitzendrechten voor het Verenigd Koninkrijk. Maar ook nu dit land nog in de EU zit, moest het beeld van BBC One eigenlijk bij Superbowl op zwart. Dat deed eigenlijk alleen Proximus in Nelgië maar eigenlijk had dit bij iedere distributeur in Nederland en België moeten gebeuren.

 

Het vergelijk met de CD die in Ierland gekocht is, gaat wat betreft rechten niet op. Dit geldt wel voor de consument maar niet voor mediabedrijven. Bij tv- en radiozenders gaat het namelijk om herverdpreing van auteursrechtelijk beschermd content. Bij elke vorm van herverdpreiding moet opnieuw rechten worden betaald. Als een land lid is van de EU kan met de techtenorganisaties een centrale overeenkomst gesloten worden die dan gelijk is voor alle landen in de EU waar de zender wordt gedistribueerd. Dat betekent niet dat er dan voor deze landen geen rechten betaald hoeven te worden. Maar de heffing van rechten is gelijk aan die van het land waar de uitzendlicentie is afgegeven.

 

Grote uitzondering Is het uitzendrecht. Die moeten nog steeds altijd per land gekocht worden.

 

 

aangepast door Satwatcher

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Eduard07:

Dat zal in principe zo zijn, maar zal in de praktijk wel wat ingewikkelder in elkaar zitten.  

 

 

17 minuten geleden zei Satwatcher:

Dat is  niet 1 op 1 waar.

Dat beweerde ik ook niet.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei luisteraar:

Waarom wordt dan gemeld dat na brexit de bbc een filiaal zal gaan openen

in Ierland België of Nederland om de uitzendrechten binnen de EU te behouden als ze

nu al geen rechten hebben ?

 

Het gaat bij de BBC om twee bedrijfsonderdelen. BBC1,2 en 4 zijn onderdeel van de publieke tak. Zenders als BBC First en BBC World News zijn onderdeel van de commerciële tak. Zenders van de commerciële tak worden niet in het Verenigd Koninkrijk aangeboden en hebben niet persé een Britse uitzendlicentie te hebben. De zenders van de publieke tak moeten altijd een Britse uitzendlicentie hebben omdat deze zenders in het Verenigd Koninkrijk gedistribueerd worden. 

 

Wat BBC gaat doen bij een no-deal Brexit is het Europese hoofdkantoor inclusief de uitzendlicenties naar Amsterdam of Brussel verhuizen. Hierdoor is de distributie van deze zenders in de EU verzekerd. Maar dat heeft niets te maken met de distributie van de publieke zenders van BBC. Die kunnen niet verhuizen vanwege de benodigde Britse uitzendlicentie. 

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei luisteraar:

Wil even nog iets aanhalen RTL is een Luxenburgse zender met een Luxenburgse zend licentie

en mag op de Nederlandse kabel vervang RTL met BBC

 

Alleen is Luxemburg een lod van de EU en bij een no-deal Brexit het Verenigd Koninkrijk niet meer.

 

Dat wil niet zeggen dat BBC met de publieke zenders niet in Nederland op de kabel zou mogen. Dat mag zeker. Alleen moeten ze dan voor Nederland en elk ander land de rechten afzonderlijk gaan regelen. Dat wordt dan een prijzig verhaal. En dus wordt ook niet verwacht dat dit gebeurt. Maar in principe zou het kunnen, maar wordt echt heel prijzig.

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei luisteraar:

Als filiaal BBC in bv Nederland ook bbc 1,2,4 mede beheerd blijft alles bij het oude 😀

 

Dat kan niet omdat BBC voor deze zenders een Britse uitzendlicentie nodig heeft om als publieke omroep in het Verenigd Koninkrijk te mogen uitzenden. En een zender mag maar één uitzendlicentie gebruiken. Het gaat niet of BBC een filiaal in Nederland of ander land in EU heeft maar vooral of de uitzendlicentie door een media-autoriteit van een EU land is uitgegeven.

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

BBC 1/2/4 worden maar in een beperkt aantal landen aangeboden. Na de Brexit hoeft dat alleen voor Nederland, België en Ierland geregeld te worden. De internationale zenders zullen vanuit Amsterdam of Brussel worden geregeld.

VU+ Solo SE

TechniSat Multytenne 28E/23E/19E/13E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat betreft BBC1,2 en 4 is dan weer toestemming van Ofcom nodig omdat doorgifte buiten UK niet tot de publieke taakstelling van BBC hoort. En echt daar gast voor de BBC een aardig prijskaartje aanhangen. Op dit moment moet BBC al bezuinigen. En de verwachting is dat een no-deal Brexit de Britse economie niet goed gaat doen en wellicht meer over de hele linie moet worden bezuinigd.

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat het allemeel vaak veel ingewikkelder ligt dat je op het eerste oog zou denken. De Nederlandstalige RTL uitzendingen bijvoorbeeld konden uitsluitend bestaan op basis van bedrog in die zin dat de programma's hoe dan ook in Luxemburg zelf moesten worden uitgezonden om als Luxemburgs te gelden. Ik weet niet of de situatie nog zo is maar nog in de analoge tijd weet ik dat als ik het goed heb RTL 4 en 5 in Luxemburg-Stad op kanaal 54 en ... met laag vermogen uitgezonden werden. Er keek wellicht geen hond naar maar het was om een of andere manierr nodig om in Nederland op de kabel te kunnen. Dat terwijl RTL in Nederland nooit via enigerlei FTA zender te zien was.

 

Op de Cable & Satellite beurs in Wembley, nu meer dan 30 jaar geleden, stond een heel sjachrijnig oud mager mannetje van de BBC te fulmineren dat het schandalig was dat iemand vroeg waarom ze overal geld voor wilden vangen. Hij vond feitelijk dat elk radio en elk TV programma dat we van de BBC konden zien of beluisteren geld moest opleveren omdat Engels nu eenmaal een gewilde taal was en Duits niet. Volgens hem althans. Dat ik later in Oost Europa moest ervaren dat daar juist Duits de meest gesproken buitenlandse taal was wist ik toen nog niet. Dat ook even in aansluiting op wat ik eerder in deze thread las, namelijk dat Duitsland haar programma's FTA op Astra konden zetten omdat er alleen in Oostenrijk en Zwitserland naar gekeken zou worden. Ik denk niet dat die theorie klopt, naar ik heb begrepen betalen de Duitsers in principe de uitzendrechten voor verspreiding in heel Europa maar krijgen ze daarbij een forse korting omdat ze konden aantonen dat in grote delen van Europa zoals Frankrijk, Italië, Spanje en Groot Brittannië maar heel weinig mensen zijn die de Duitse taal machtig zijn. Zo onderhand kun je steeds meer stellen dat dat laatste zelfs voor ons land geldt.

 

Maar het taalvereiste is natuurlijk lang niet alles want op die basis zou je ook het gros van de NPO programma's rustig FTA over Europa kunnen verspreiden. Buiten Nederland en Vlaanderen wordt het tenslotte ook nauwelijks gesproken. Daar zouden alleen de Engelstalige programma's met ondertiteling een breder publiek kunnen trekken, maar als je bedenkt hoe gigantisch het aanbod van TV zenders in Europa is dan denk ik dat zelfs dat wel eens behoorlijk zou kunnen tegen vallen.

 

Nee, er spelen in hoofdzaak twee dingen los van elkaar, ten eerste de licentierechten van de makers van individuele programma's die voor elk gebied dat hun product te zien is geld willen vangen, en daarnaast de rechten van de uitzender zelf. Zoals TRT1 recentelijk van de kabel moest omdat de Turkse overheid dat niet langer wilde toestaan als voorbeeld. Daar gaat het kennelijk niet om geld maar om de wens dat het niet elders verspreid wordt. Vraag me niet waarom, ik zag dat Ziggo inmiddels een oplossing vond of aangedragen kreeg om de mij onbekende zender TRT-T uit te zenden. Wellicht een zender die speciaal werd gecreëerd om de buiten Europa wonende Turken op het hart te drukken om toch vooral niet te assimileren maar puur Turks te blijven? Ik weet het niet.

aangepast door T90user
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...