Ga naar inhoud


Joyne CI+ Module


Mimisiku

Aanbevolen berichten

Ik had van schotelkennissen de vraag gekregen als 'expert' op dat gebied (in het land der blinden.....) of Joyne gemakkelijk te ontvangen was op een simpel schoteltje. Ik heb een Triax88 met 'klassieke' 4 LNB opstelling. Daar past een extra LNB voor EutelSat 9°E gewoon niet bij. Ook heb ik 'slechts' 4.1 DiseqC switches dus ook geen optie om dat even snel te integreren.

Ik kon van één van die kennissen een Triax60 krijgen, LNB en paal kost niet te veel. Heb dus een nieuwe paal aan de muur geschroefd en daar de Triax60 op gemonteerd. De paal en schotel laat ik gewoon hangen. Die hangt niet in de weg.

Je ZOU dus t.z.t. een keer aan kunnen waaien....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hoi satvrienden,

ik ben sinds een aantal weken ook 'decadent' bezig, met de Joyne module naast mijn Canal Digitaal kaart. Dit draait in een Xsarius Galaxy 4K. Ik had vooraf ook wel twijfel, maar ik heb geen problemen gehad om de module werkend te krijgen. Ik heb wel de waarschuwing ter hand genomen dat je bij het eerste gebruik niet te snel moet gaan zappen, om te voorkomen dat de module nog geen updates heeft gehad.

 

Waar ik wel tegenaan loop is het (bij mij) swabberende signaal op 9 oost. Ik heb waardes van 13.2 dB tot 10.9 dB (locatie Zuidoost-Drenthe). Bij regen heb ik soms wegvallend signaal. Ik had meer power verwacht, gezien de kleine schotels waarmee je Joyne zou kunnen ontvangen. Ik heb trouwens een Big Bisat, die volgens mij ook goed uitgericht staat. Ben wel benieuwd wat jullie aan signaalsterkte krijgen.

 

Het activeren van je kijkperiodes op de website van Joyne is wel een beetje verwarrend. Zo lukt het mij niet om tijdens een actieve periode alvast een nieuwe periode te activeren. 

IMG20200531174057.jpg

Xsarius Galaxy 4K, Dreambox 7020 (die staat te verstoffen)

Big Bisat 28E/23E/19E/13E/ 9E/ 7E/1W

Canal Digitaal | TV Vlaanderen | HD+ | Joyne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kan @Sprietje waarschijnlijk meer over vertellen. Op mijn Triax64 krijg ik 12.2dB dus ik zou op een BigSat toch 2 a 3 dB meer verwachten. Je zou de skew van de LNB kunnen aanpassen en wellicht ook de LNB wat schuiven in de houder om optimaal signaal te 'vangen'. Hierbij is een SatFinder wellicht handig....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja beste StevenS, misschien heb je bij een bestaande goed werkende BigBisat gewoon de lnb voor de 9 oost er bij gezet? Dan is het wel te verklaren dat je geen optimaal signaal hebt. Als je bijv. eerst niet verder ging dan de 13 oost, dan zal de schotelskew ook iets aangepast moeten worden om de 9e goed te ontvangen.
Heb je een nieuwe berekening laten maken met de BigBisat software?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Heist-op-den-Berg (België) heb ik signaal van ongeveer 13.2 dB op mijn Wavefrontier T90 op de Joyne-transponders. Enkel bij echt hevige regenval en/of bijhorend onweer valt het beeld minuten weg. Heb ook al meegemaakt dat het beeld van TVV en/of CD wegviel bij hevig onweer, en het beeld bij Joyne WEL te bekijken bleef.

Let wel, de Joyne transponders op de 9east zijn niet bepaald de sterkste,  zo komen de zenders van Transponder 12360 H  27500 2/3 op 14.5 dB binnen.

 

Mutant HD 51K  Openpli Wavefrontier 0.8W - 42E

VU+ Ultimo 4K Openpli Wavefrontier  28.2-23.5-19.2 -16-13-10/9-7-4.8-1.9 E -0.8 W; 42 east 80 cm Triax, 30 W 110 cm Triax.

Max Digitaal XP 1000 Openpli 23.5 en 19.2 E

Amiko A3 Androïd 4.2.2v2.0.72 met Kodi 16.1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de schotel uitgericht via de speciale software met inbegrip van 9E, dus dat zit wel goed. Skew en hoe ver de lnb in de houder moet, daar heb ik nog niet mee gespeeld. Als ik naar de waarden van lid Rogge kijk dan mag ik niet klagen qua signaal, maar het zou toch richting de 14 tot 15 dB moeten kunnen? Of is rond de 14dB in de lage landen een reële waarde? 

Xsarius Galaxy 4K, Dreambox 7020 (die staat te verstoffen)

Big Bisat 28E/23E/19E/13E/ 9E/ 7E/1W

Canal Digitaal | TV Vlaanderen | HD+ | Joyne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joyne heeft 8dB minimaal nodig. Een beetje reserve is er dus wel...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Rogge zei:

Hier in Heist-op-den-Berg (België) heb ik signaal van ongeveer 13.2 dB op mijn Wavefrontier T90 op de Joyne-transponders. Enkel bij echt hevige regenval en/of bijhorend onweer valt het beeld minuten weg. Heb ook al meegemaakt dat het beeld van TVV en/of CD wegviel bij hevig onweer, en het beeld bij Joyne WEL te bekijken bleef.

Let wel, de Joyne transponders op de 9east zijn niet bepaald de sterkste,  zo komen de zenders van Transponder 12360 H  27500 2/3 op 14.5 dB binnen.

 

De transponder 12360 heeft een Germany beam footprint en die is een paar dB sterker dan de Europe beam. Op 90 cm systemen haal ik 15 dB op 11747 H en 14 dB op 12073 V.

 

Bij hevig onweer is het maar net hoe de bui door het signaalpad trekt maar als je naar de gemiddelden kijkt dan zijn 11747 en 12073 iets langer weg dan bijvoorbeeld Duitse zenders op 19,2. Dit komt voor een deel ook omdat de FEC en Symbol rate bij Duitse zenders meer foutcorrectie/ signaal ruisverhouding oplevert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@StevenS, we vergelijken hier weer dB waarden van diverse gebruikers op verschillende tuners en verschillende schotels

dus dat is flauwekul omdat ze allemaal verschillende waarden geven

 

Bij regen kan het opspattende water van je dak een invloed hebben. Die 15 cm mast had ik gebruikt voor de schotelklem.

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien we het over dezelfde 9°E satelliet praten is praten over dB's volledig legitiem. De dB waarde wordt ook bij Joyne gebruikt om aan te geven of je überhaubt succesvol kunt genieten van Joyne. Een dB waarde zegt sowieso meer dan %..Ongeacht welk tunerblik/merk gebruikt wordt is een conversie naar dB handiger.

 

Uiteraard is een STB geen exact meetinstrument, maar ik kan je vertellen dat mijn satfinder EXACT dezelfde dB waarde geeft op het display...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-7-2020 om 09:29, Mimisiku zei:

..

Uiteraard is een STB geen exact meetinstrument, maar ik kan je vertellen dat mijn satfinder EXACT dezelfde dB waarde geeft op het display...

 

Het kan natuurlijk zijn dat jouw satfinder dezelfde chip gebruikt als je ontvanger. Of het is toeval.

Hoe een satelliet ontvanger de s/n berekent (want meten zal die hem niet) zal altijd onduidelijk blijven. De fabrikanten geven daar geen inzicht in.

Waarschijnlijk wordt de s/n ratio afgeleid van de MER.

Mijn ervaring is dat alle hardware, inclusief mijn eigen Satelliet Meter (de Horizon) allemaal andere waardes aangeven.

Daarom ook zeg ik altijd: meten is vergelijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe ik altijd! Maar niet iedereen heeft een satfinder.....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gewend om dB's te meten met enkele meetinstrumenten en vervolgens een headend dat erop aangesloten wordt. De absolute afwijking tussen verschillende instrumenten ligt binnen +/- 1 dB en dat vind ik ook terecht want de marge is klein: De regenmarge tussen afbreken van ontvangst en heldere hemel bereikt in de beste gevallen hooguit 10 dB.

 

De MER waarde is de afstand tussen signaal en optelling van ruis + niet lineaire vervorming van uplink, transponder en demodulator. Dit is in kanaal en wordt waarschijnlijk gemeten in plaats van SNR. Een opvallend verschil in MER zie ik altijd tussen ARD HD en ZDF HD (Astra 1 en dit zal niet in downlink ERP verschil zitten).

 

Ik zou mij voor een satelliet ontvanger voor kunnen stellen dat de MER wordt berekend uit BER i.c.m. de geldende parameters FEC en Symbol rate. Misschien kan het ook eenvoudig direct uit de demodulator, dat weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...