Ga naar inhoud


Rendement zonnepanelen door nieuwe vinding sterk verbeterd.


rommelaar

Aanbevolen berichten

Ik 'beleg' €4000, en haal daar een rendement uit van €450 per jaar.

Dat is dus een rendement van 11,25%. En dat is meer dan welke spaarrekening dan ook.

Natuurlijk krijg ik aan het eind van de looptijd mijn geld niet (met rente) terug, dus helemaal kloppen doet deze benadering niet.

Maar toch is het voor mij voldoende rendement om hierin te investeren.

 

Nou volgens mij klopt er inderdaad geheel niets van je berekening.

immers met 9 jaar heb je je investering pas terug verdient en ook dat klopt niet want als je 4000 euro gewoon 9 jaar op de bank had gezet met 2,5% rente dan is dat over 9 jaar gegroeid naar nog net geen 5000 euro

reken je dat zo door dan speel je niet met 9 jaar kiet maar pas na 12 jaar.

echter met het geld op de bank heb je na 12 jaar 5379 euro en met je zonnepanelen ben je nog steeds 4000 euro kwijt, heb je nog niets verdient en alleen zonnepanelen op je dak liggen die 12 jaar oud zijn.

Pas na 26 jaar zou je 7601 euro bij de bank hebben staan en 7700 hebben verdient (+ de waarde die je panelen dan nog hebben) en dat alles onder de voorwaarde dat de rente niet zal gaan stijgen, de prijs wat je terug krijgt voor geleverd stroom hetzelfde blijft en er geheel niets stuk gaat aan je panelen waardoor je weer meer moet investeren en het rendement weer een stuk lager uit zal pakken.

 

Voor mij dus een reden om gewoon die 4000 euro op de bank te zetten ipv. die lelijke dingen op mijn dak te leggen want niemand kan zo ver vooruit kijken om te kunnen bepalen of het nog wel rendabel is.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Geld op de bank zetten is het slechtste wat je kunt doen in de huidige economische situatie. Je krijgt een minimale rente. De inflatie verminderd elk jaar je kapitaal. En de opbrengst komt ook nog eens aan de orde bij de belasting aangifte.


Verder is de algemene verwachting dat de inflatie zal gaan toenemen door de grote hoeveelheid schuld die de

overheid opbouwt.


Zonnepanelen geven een vrijwel vast rendement in kWh.. En als de prijs hiervan gaat stijgen, mede door de

inflatie en de doorberekening van de kosten van de groene energie, neemt het rendement toe. Want al die zwaar gesubsidieerde wind-energie zal uiteindelijk toch bij de gebruiker in rekening gebracht moeten worden.


En door het terugleveren van stroom (saldering) krijg je ook nog eens een bedrag terug inclusief energie belasting en BTW.


Niet de zonnepanelen maar die afschuwelijke windmolens die bederven het landschap. En er komen er

nog veel meer bij.


En om de 16 % doelstelling te kunnen halen moet Nederland grotendeels veranderd worden in een grote

mallemolen. Ouderwetse technologie met grote mechanische apparaten, die ook nog eens erg onderhouds gevoelig zijn.

 

De 30 jaar oude kerncentrale in Borssele produceert continue meer energie dan alle windmolens in Nederland bij elkaar.


Zonnepanelen in combinatie met led verlichting en zuinige apparatuur dat geeft een hoog rendement. En de moderne Led lamp in warmwit van de bekende Eindhovense firma geeft een prima licht en ook nog eens zonder hinderlijke flikkering. Een lamp van 50 Watt kun je vervangen door een Led van 5 Watt. En dat ook nog eens met een zeer lange levensduur.

 

Groet,

 

 

Bram
 

aangepast door verkerkbr
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vier jaar geleden heb ik op een vorige woning zonne panelen laten installeren. Omgerekend inclusief montage en convertor kwam dat neer op 1200 euro per paneel. Een los paneel koste toen nog 800 euro. Op de welbekende koopjes markt van Nederland koop je nu (dus 4 jaar later) al een paneel voor 150 euro met zelfs een hoger rendement. Toen ... was er nog subsidie. In 4 jaar tijd zijn de elektriciteitsprijzen verder gestegen, wat zeker door zal gaan. Toen ... waren zonne-panelen terug verdiend na 15 jaar en dat met subsidie. Nu zijn ze terug verdiend binnen 5 en 10 jaar, terwijl ze tussen de 25 en 30 economisch mee gaan. Half Duitsland ligt er al vol mee. Zijn ze daar gek of zijn wij te terughoudend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geld op de bank zetten is het slechtste wat je kunt doen in de huidige economische situatie. Je krijgt een minimale rente. De inflatie verminderd elk jaar je kapitaal. En de opbrengst komt ook nog eens aan de orde bij de belasting aangifte.

 

Zonnepanelen in combinatie met led verlichting en zuinige apparatuur dat geeft een hoog rendement. En de moderne Led lamp in warmwit van de bekende Eindhovense firma geeft een prima licht en ook nog eens zonder hinderlijke flikkering. Een lamp van 50 Watt kun je vervangen door een Led van 5 Watt. En dat ook nog eens met een zeer lange levensduur.

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

even toch een kant tekening maken

Natuurlijk is geld op je bankrekening onderhevig aan inflatie maar dit geld investeren in zonnepanelen die 1 jaar later nog maar de helft waard zijn is dan nog veeeeel slechter.

Daarnaast betaal je bij zonnepanelen ook een stuk montage en deze arbeidskosten ben je altijd al kwijt. Sterker nog, als je je panelen weer van het dak wilt verwijderen moet je weer kosten gaan maken.

Dus je geld op de bank zetten is, zeker de 1e 15 jaar, stukken voordeliger dan er zonnepanelen voor kopen. 

 

Zonnepanelen in combinatie met led verlichting geeft natuurlijk nooit een hoger rendement.

Als ik mijn ledverlichting gewoon op het lichtnet aansluit geeft dat hetzelfde rendement als op een zonnepaneel.

Met ledverlichting ben je wel energiezuinig bezig en veel vergelijken dan appels met peren door te stellen dat sinds ze zonnepanelen hebben veel minder kosten aan de energieleverancier betalen.

ja nee, je bent meer kostenbewust bezig en gaat minder energie gebruiken en dan lijkt het wel dat je minder betaald maar je gebruikt ook minder energie en als je gewoon zonder zonnepanelen je stroom uit het lichtnet haalt zou je de zelfde kosten vermindering zien.

 

Als je hier in Nederland 2000W aan panelen op je dak legt dan kun je er vanuit gaan dat je die zo'n 1700Kw  per jaar aan stroom leveren, een kilowatt stroom kost 22 cent dus dat levert zo'n  375 euro op aan energiekosten die je er mee bespaard.

Op dit moment is de kostprijs van een zonnepaneel ongeveer 2 euro per watt dus voor 2000W betaal je ruw zo'n 4000 euro.

 

Om deze 4000 euro terug te verdienen moet je dus al minimaal 10 jaar in je huis blijven wonen (doorverkopen kan wel maar gaat meestal wel ten koste van je rendement) en mag er niets stuk gaan om alleen je kostprijs nog maar terug te verdienen.

Wil je je misgelopen rente ook terug verdienen dan moet je er al een paar jaar bij optellen.

En dan heb je dus nog steeds helemaal niets verdient en heb je nog steeds een rendement op je investering van 0,0%

 

In mijn ogen zijn de voorgeschotelde rendementen dan ook niet reëel en meer afkomstig van de snelle jongens die hier geld aan willen verdienen en met ingewikkelde berekeningen en geschatte prognoses proberen deze zo hoog mogelijk te houden.

 

Gebruik je je eigen verstand dan is er tot nu toe niemand geweest die mij het harde bewijs kan leveren dat zonnepanelen een prima investering zijn.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

. Half Duitsland ligt er al vol mee. Zijn ze daar gek of zijn wij te terughoudend?

 

De enige reden dat er in Duitsland zo veel van die dingen liggen is het bestaan van een riante subsidie regeling, welke bekostigd wordt door de stroomprijs doorlopend te verhogen.

Die panelen zijn meestal niet eigendom van de bewoner of huis eigenaar.

Ik krijg regelmatig post van investeringsfirma´s of ik mijn dak wil verhuren.

Daarom gaan er steeds meer stemmen op om deze regeling te stoppen, omdat elektriciteit in Duitsland ondertussen onbetaalbaar wordt.

 

Zonder subsidie is het niet lonend die dingen te plaatsen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even toch een kant tekening maken

Natuurlijk is geld op je bankrekening onderhevig aan inflatie maar dit geld investeren in zonnepanelen die 1 jaar later nog maar de helft waard zijn is dan nog veeeeel slechter.

Daarnaast betaal je bij zonnepanelen ook een stuk montage en deze arbeidskosten ben je altijd al kwijt. Sterker nog, als je je panelen weer van het dak wilt verwijderen moet je weer kosten gaan maken.

Dus je geld op de bank zetten is, zeker de 1e 15 jaar, stukken voordeliger dan er zonnepanelen voor kopen. 

 

Zonnepanelen in combinatie met led verlichting geeft natuurlijk nooit een hoger rendement.

Als ik mijn ledverlichting gewoon op het lichtnet aansluit geeft dat hetzelfde rendement als op een zonnepaneel.

Met ledverlichting ben je wel energiezuinig bezig en veel vergelijken dan appels met peren door te stellen dat sinds ze zonnepanelen hebben veel minder kosten aan de energieleverancier betalen.

ja nee, je bent meer kostenbewust bezig en gaat minder energie gebruiken en dan lijkt het wel dat je minder betaald maar je gebruikt ook minder energie en als je gewoon zonder zonnepanelen je stroom uit het lichtnet haalt zou je de zelfde kosten vermindering zien.

 

Als je hier in Nederland 2000W aan panelen op je dak legt dan kun je er vanuit gaan dat je die zo'n 1700Kw  per jaar aan stroom leveren, een kilowatt stroom kost 22 cent dus dat levert zo'n  375 euro op aan energiekosten die je er mee bespaard.

Op dit moment is de kostprijs van een zonnepaneel ongeveer 2 euro per watt dus voor 2000W betaal je ruw zo'n 4000 euro.

 

Om deze 4000 euro terug te verdienen moet je dus al minimaal 10 jaar in je huis blijven wonen (doorverkopen kan wel maar gaat meestal wel ten koste van je rendement) en mag er niets stuk gaan om alleen je kostprijs nog maar terug te verdienen.

Wil je je misgelopen rente ook terug verdienen dan moet je er al een paar jaar bij optellen.

En dan heb je dus nog steeds helemaal niets verdient en heb je nog steeds een rendement op je investering van 0,0%

 

In mijn ogen zijn de voorgeschotelde rendementen dan ook niet reëel en meer afkomstig van de snelle jongens die hier geld aan willen verdienen en met ingewikkelde berekeningen en geschatte prognoses proberen deze zo hoog mogelijk te houden.

 

Gebruik je je eigen verstand dan is er tot nu toe niemand geweest die mij het harde bewijs kan leveren dat zonnepanelen een prima investering zijn.

 

suc6

 

Gerrit

jij bent ook een echte Nederlander he Gerrit alleen maar negatief doen, en dat zeg ik het nog netjes.

En oja ook ik heb zonnepanelen, die mij goed bevallen.

 

jij ook succes,

 

Evard

VU + solo 2 SE met VTI 11    :) 
Dreambox 800HD met gemini
Visiosat Bi-satellite G4 4x Inverto black lnb's (13E,19E,23E,28E)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe helemaal niet negatief.

Er wordt gesteld dat de hele investering met 9 jaar terug te verdienen is en dat klopt gewoon niet zelfs niet met de lage rente van vandaag de dag.

Er zijn blijkbaar met het adviseren van de zonnepanelen verkooppraatjes gehouden en rendementen beloofd van boven de 10% waarmee de suggestie is gewekt dat het een zeer goede investering is en dat je wel gek moet zijn om je geld op de bank te zetten.

Daar prik ik dus doorheen om een ieder er voor te waarschuwen dat de cijfers in werkelijkheid wel eens heel anders kunnen liggen.

 

Maar als jij heel tevreden bent met je panelen dan is dat toch prima.

Als jij wel heel goede rendementen kunt maken en je investering binnen de kortste keren terug hebt verdient dan lees ik (en denk ook heel veel anderen met mij) graag hoe je dat doet en wil je zelfs nog wel helpen met e.e.a uit te rekenen om ook cijfermatig aan te tonen hoe men met zonnepanelen een prima investering kan doen.

 

Maar ik denk (weet bijna wel zeker) dat je dat zonder ingewikkelde instructies en flinke subsidies niet zal lukken omdat de cijfers tot nu toe gewoon iets anders uitwijzen. Maar ik ben zeer benieuwd hoe je dat doet en dan hoef je van mij er zelfs nog geen geld aan te verdienen en alleen nog maar gelijk te spelen, want zeg nu eerlijk, we doen het toch ook allemaal voor het milieu of niet soms.

 

suc6

 

Gerrit

  • Like 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eenvoudige rekensom:

 

6 panelen van  220 Watt. Met zelfmontage, hetgeen redelijk eenvoudig is uit te voeren.

 

Totale investering inclusief een aluminium klik bevestiging systeem voor een pannendak € 2.400,-.

 

Opbrengst per jaar circa 1300 kWh. Hier tot nu toe in 1,5 jaar 2060 kWh.

 

Huidige stroomprijs € 0,24 inclusief BTW en energiebelasting geeft een opbrengst van € 312,-  Want wat je teveel

produceert gaat terug op het net voor hetzelfde tarief dat je zelf moet betalen. Dus inclusief BTW en energiebelasting !

 

Panelen gaan minimaal 15 jaar of langer mee.

 

Even als basis na 10 jaar dan is de opbrengst 3.120,-. Dit is zonder enige subsidie.

 

De overheid legt er dit jaar ook weer geld bij. Hiervan kun je ook nog gebruik maken en verhoogt ook nog het rendement.

 

En je hebt voor een lange periode een vaste energie prijs voor je stroomgebruik. Los van inflatie effecten en of

te verwachten prijsstijging van energiekosten. Het rendement neemt hierdoor in de loop van de tijd alleen maar toe.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst moet ik zeggen dat je je systeem best scherp hebt ingekocht want normaal zit een systeem met 6 panelen, omvormer, bevestiging, bekabeling, aanpassen van de meterkast en montage van alles toch nog wel een stukje boven de 3000 euro, dus wat dat betreft heb je een goede koop gedaan en door zelf te monteren al een flinke voorsprong opgebouwd t.o.v. iemand die het moet laten monteren.

Reken maar even uit, neem goedkope panelen van €. 1,16 per W dan kosten die al 1530 euro, een omvormer kost €. 0,5 per W dus zo'n 660 euro, dit opgeteld is al 2190 euro en dan zou je voor de rest, (bekabeling, montage frame, aanpassen meterkast) nog 210 euro over hebben. 

 

Verder heb je daarnaast ook nog eens kwalitatief zeer goede panelen gekocht want een systeem van 1320W zou in de praktijk maximaal zo'n 1200Kw op kunnen leveren en dat gaat daarna per jaar met 0,3% naar beneden. (na 10 jaar geven goede panelen nog zo'n 90% van het start vermogen)

Daarnaast is de huidige prijs van stroom 22 cent per KW en geen 24 cent

 

maar dat even terzijde.

 

We gaan er even vanuit dat de energieprijzen stabiel blijven, de rente niet stijgt, er geen banken omvallen, je panelen over de hele looptijd 1300w leveren en dat er niets stuk gaat.

 

Gaan we uit van jou prijzen en zou je de 2400 euro op de bank hebben gezet dan zou je na 10 jaar met 2,5% rente 3072 op je rekening hebben staan.

Volgens jou berekening is er dan 3120 via de zonnepanelen binnen gekomen.

Dus ipv. 720 euro heb je dan slechts 48 euro verdient als er in de tussentijd niets stuk is gegaan want de gemiddelde levensduur van de omvormer zit tussen de 12 en 15 jaar maar er zijn er dus die eerder stuk gaan maar ook die langer mee gaan.

 

Hou je de prijs aan van 22 cent dan zou je denken "ach die 2 cent" maar dan heb je na 10 jaar geen 48 euro verdient maar kom je nog steeds 212 euro te kort.

Zet je je geld voor 10 jaar vast (je zet je geld ook vast in de zonnepanelen) dan is 2,5% rente niet realistisch en is op dit moment 3,5% meer voor de hand liggend en dan ligt het plaatje weer heel anders want dan kom je met een prijs van 24 cent na 10 jaar 264 euro te kort en met een prijs van 22 cent loopt dat te kort al op naar 525 euro en zou je pas na 13 jaar een break-even point bereiken.  

 

Verder heb je met het geld op je bank na 10 jaar 3072 euro op je rekening staan die je zo op kunt halen, met zonnepanelen heb je 48 euro op je rekening staan en natuurlijk nog een restbedrag aan zonnepanelen op je dak liggen.

Zou je het geheel doortrekken naar 20 jaar dan heb je 3932 euro op je bankrekening staan en met zonnepanelen (als je al het geld wat je hebt bespaard minus de aanschafkosten netjes apart zou houden) 3840 op je rekening hebben staan en pas na 21 jaar zou je 122 euro meer over hebben van je zonnepanelen dan de 4030 euro die op je rekening zou staan.

 

Met een rente van 3,5% en een prijs van 22 cent per Kw kom je bij 20 jaar nog steeds 1622 euro te kort.(een deposito met een looptijd van meer dan 10 jaar levert vandaag de dag al zo'n 4,2% op)

Bij 25 jaar heb je 5671 euro op je rekening staan en is er 7150-2400= 4750 euro via je panelen binnengekomen en kom je dus nog steeds 921 euro te kort onder de voorwaarde dat er dus in 25 jaar totaal niets stuk mag gaan en de panelen nog steeds 1300w per jaar leveren.

 

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje domme opmerking van olypo. Gerrit B gebruikt gewoon zijn gezonde verstand. Het klinkt mooi je eigen energie opwekken maar de realiteit is altijd net even ingewikkelder.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan er even vanuit dat de energieprijzen stabiel blijven, de rente niet stijgt, er geen banken omvallen, je panelen over de hele looptijd 1300w leveren en dat er niets stuk gaat.

 

Beste Gerrit,

 

inflatie is nu 2,5% en zal volgens economen verder gaan oplopen. En de ontvangen rente komt bij je inkomen. 

 

Energie prijzen zullen in ieder geval de inflatie volgen en vervolgens nog extra stijgen omdat al die windmolens en andere bronnen, met veel subsidie opgezet, zullen worden doorberekend aan de consument. Met de aanschaf van zonnepanelen heb je in ieder geval een vaste energie prijs voor de komende 10 jaar en meer en stijg je bij het terugleveren mee met de energie-prijs.

 

Er is ook dit jaar nog een subsidie te verkrijgen.

 

Het is echter in mijn geval nog meer bijzonder. Ik heb mij destijds aangemeld voor de subsidie regeling SDE 1 en deze is destijds toegewezen.

 

De panelen vond ik toen te duur. Tot mijn verbazing bleek de SDE 1 regeling 1,5 jaar geleden voor mij nog steeds van kracht.

 

Ik ontvang dan ook € 0,564 per kWh. tot 2025. Over rendement gesproken ! In ruim 3 jaar tijd heb ik de investering al terug.

 

Dus over het rendement hier geen klagen.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooohhh ik begrijp zo'n opmerking best hoor, je hebt een flinke investering gedaan, er is je voorgeschoteld dat je er flink geld aan over gaat houden en dan komt er zo'n pipo hier op het forum die je even gaat vertellen dat het allemaal mooie praatjes zijn geweest en dat je er waarschijnlijk helemaal geen geld aan gaat verdienen en er mogelijk zelfs op tekort komt.

 

Denk dat als ik zoiets zou hebben gekocht en dat dan hier zo zou lezen ook bij mezelf zou denken van "ja zeg hoor eens op die avond hebben ze me heel wat anders verteld"

 

Mijn advies is dan ook altijd wil je extra geld verdienen neem dan een krantenwijk, koop een fiets van 200 euro en ga 30 kranten per dag rond brengen.

immers je krijgt bij een landelijke krant 1 euro fietsvergoeding per dag en met 6 bezorgdagen per week is dat al zo'n 312 euro per jaar

dan krijg je 3,5 cent per krant per dag dus ook 327 euro per jaar

per bijlage ontvang je 2 cent en voor de zaterdagkant ook nog eens 5 cent extra voor de 2e bijlage wat ook 187 en 78 euro op levert

per dag dat je klachtenvrij bezorgd krijg je ook nog eens 25 cent dus ook weer 78 euro

Samen een totaal van 911 euro voor een uurtje per dag werken en je bespaart bovendien de kosten voor de sportschool omdat je al 1 uur per dag actief bezig bent.

 

maar ja dat voor 7 uur 's morgen bezorgen :crazy:

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan er even vanuit dat de energieprijzen stabiel blijven, de rente niet stijgt, er geen banken omvallen, je panelen over de hele looptijd 1300w leveren en dat er niets stuk gaat.

 

Beste Gerrit,

 

inflatie is nu 2,5% en zal volgens economen verder gaan oplopen. En de ontvangen rente komt bij je inkomen. 

 

Ik ontvang dan ook € 0,564 per kWh. tot 2025. Over rendement gesproken ! In ruim 3 jaar tijd heb ik de investering al terug.

 

Dus over het rendement hier geen klagen.

 

Groet,

 

 

Bram

 

inflatie heb ik niet in de prijs meegenomen, maar denk dat je dat ook rustig weg kunt schrijven tegenover de waarde vermindering van je panelen immers met 2,50% waarde vermindering per jaar zouden je panelen na 25 jaar nog steeds 1200 euro waard moeten zijn en als je dat gelooft dan geloof je zeker ook nog in Sinterklaas.

Verder betaal je over de eerste €. 42.000 (voor gehuwden) geen belasting

 

Subsidies zijn iets wat ze al lang af hadden moeten schaffen, immers de subsidie die jij voor je "hobby" krijgt mag de rest van Nederland gaan betalen.

Maar jij kunt er op dit moment dus wel goed gebruik van maken wat zeker ten goede komt van jouw persoonlijke situatie alleen is die absoluut niet vergelijkbaar voor een ander.

 

Vandaag de dag kun je 10% korting krijgen als subsidie op je panelen, betaal je tijdelijk 6% BTW op de montage en krijg je vooralsnog hetzelfde terug voor de energie die je zelf opwekt als wat je er ook voor betaald.

Komt er volgende week een nieuwe regering die dat onzin vindt en er een streep door zet dan ben je wel flink de Sjaak en verdien je je investering nooit weer terug. Daarnaast kunt je op je klompen aanvoelen dat zodra men hier massaal gebruik van maakt er een dag komt dat er een streep door gezet wordt en er een minder gunstige regeling voor in de plaats komt.

 

Woon je echter in een flatgebouw oid. dan geldt de huidige regeling ook al weer niet en krijg je nog maar 5 a 6 cent per Kw als je zonnepanelen op je dak zet. Dit omdat de voorschriften stellen dat je de panelen alleen maar op je eigen dak mag plaatsen en niet op het dak van een ander om hetzelfde bedrag te ontvangen als wat je betaald.

 

Dus als jij je spullen gewoon had moeten kopen zonder subsidie oid. dan blijft het, ondanks dat je zelf alles hebt gemonteerd, maar zeer de vraag of je ooit winst zou gaan behalen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb blijkbaar nogal wat losgehaald met mijn 'rekensommetje'.

En als ik de nacalculatie van gerrit B zo lees, zou ik me verschrikkelijk bekocht moeten voelen.

Gelukkig voel ik dat niet zo.

In alle rekensommen hierboven wordt uitgegaan van verschillende aannames.

Wat gaat de rente, de inflatie of de energieprijs doen de komende jaren?

Als iemand mij dat met zekerheid kan zeggen, houd ik mij graag aanbevolen.

Dus om nu te gaan uitrekenen of ik over 10 of 15 jaar misschien €50 'verdiend' heb, of ik nog steeds €100 in de min sta vind ik met al deze aannames niet zo interessant.

Ook heb ik wat vraagtekens bij de realiteit van de berekening.

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, en deze situatie zal voor iedereen anders zijn.

 

Maar voor mezelf dus:

Ik ga het geld dat ik bespaar op mijn energie rekening niet op de bank zetten, maar van die €400 - €450 (€35 / maand) ga ik meteen 'leuke' dingen doen.

Zou ik hetzelfde gaan doen met €4000 op de bank, zou ik iedere maand dus €35 van de bank moeten halen.

Dat betekend dat deze €4000 (+ rente maar hoeveel is dat?) toch na uiterlijk een jaar of 15 op zal zijn. Maar waarschijnlijk al eerder.

Nu heb ik echter over 15 jaar nog steeds een installatie die mij bespaard op mijn energierekening.

Geen idee of de omvormer het dan nog doet, of dat ik onkosten moet maken.

Maar ik weet ook niet wat een kWh tegen die tijd kost, of wat de rente tegen die tijd doet.

 

Het argument dat een nieuwe regering de verrekening van je opgewekte kWh's en verbruikte kWh's onzin vind en er een streep doorheen haalt, is net zoveel koffiedik kijken als de mogelijkheid dat deze nieuwe regering misschien 10% van alle spaartegoeden als 'belasting' zal innen om het begrotingstekort terug te dringen.

Maar ook hiervoor geld: Als iemand mij met zekerheid kan zeggen hoe alle parameters er over 5 en/of 10 jaar uitzien?????

 

Kortom, ik sta nog  steeds achter mijn aankoop.

Over 10, 15 of 20 jaar zal ik niet weten of ik het financieel beter wel of niet had kunnen doen.

Waarom ik dat niet zal weten? Omdat ik dat allemaal niet ga uitrekenen.

De techniek erachter vind ik interessant, en ik heb er 'lol' in.

Zie het als een soort hobby, en dat is niet in geld uit te drukken.

 

Als het vrijdag niet regent, worden de panelen geplaatst.

En ik zie er naar uit :D .

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je slaat de spijker geheel op z'n kop want inderdaad kan niemand je voorspellen wat de rente gaat doen, echter de kans dat die de lucht in gaat is wel aannemelijk.

Ook niemand kan je vertellen wat de energieprijs doet.

Kijk je naar de huidige olieprijzen dan zakken die nog steeds en zou je verwachten dat de energieprijzen ook gaan zakken en de voortekenen zijn er ook al, kijk maar eens wat voor prijs je moet betalen als je de prijs voor energie voor langere tijd vast wilt gaan zetten, die stijgt echt niet meer met 7% per jaar.

Kijk je wat verder dan zie je dat er ook steeds meer wordt ingezet op verschillende energiebronnen en de goedkoopste productie, nl. uit waterkracht centrales, zal de komende jaren met zeker 2% per jaar blijven stijgen zodat we niet of veel minder afhankelijk zijn van gas en olie.

Dus de kans dat de energieprijzen de lucht in gaan vliegen door een te kort op de energiemarkt is ook vrij gering.

 

De kans dat de overheid de huidige regeling voor terug levering voort laat bestaan daar durf ik toch wel mijn vraagtekens bij te zetten.

Een particulier die gratis gebruik kan maken van het netwerk om de energie te transporteren waar de energiebedrijven toch flink in moeten investeren en dan ook de BTW kunnen berekenen op de geleverde energie is in mijn ogen gewoon te mooi om waar te zijn en ik hoop dat ik het fout heb maar als ik in mijn glazen bol kijk dan verwacht ik dat hier binnen 10 jaar in is ingegrepen.

 

En ja als jij 4000 euro op de bank zet en daar voor 35 euro per maand leuke dingen van gaat doen dan zal het geld ooit op zijn als je dat niet weet te beleggen met een rendement van rond de 11% per jaar. 

Maar bij de koop van je zonnepanelen is die 4000 euro vaak al op voordat je panelen energie gaan leveren en kun je zeker de 1e 10 jaar al geen leuke dingen meer doen om niet nog meer geld kwijt te raken. Pas als blijkt dat je het break even point hebt bereikt sta je gelijk met de 4000 euro waar je anders elke maand 35 euro van af had kunnen snoepen.

Wanneer je dat break-even point hebt bereikt zal afhankelijk zijn van de dan geldende rente, dan geldende energieprijs en dan geldende regels.

Dat je dat break-even point niet binnen de 1e 15 jaar zult bereiken, die kans is echter een heel stuk groter dan dat je de hele investering binnen 10 jaar terug hebt verdient. 

Hou je de documentatie/nieuws een beetje bij dan had je kunnen lezen dat er nu al links en rechts de nodige vraagtekens zet worden bij de levensduur van 25 jaar voor de panelen omdat die kans vrij klein zal zijn wegens gebrek op kwaliteitscontrole tijdens de productie en onderhoud achteraf.

Daarnaast wordt gesteld dat veel panelen hier in Nederland geïnstalleerde, na 10 jaar vaak nog maar 60% van hun startvermogen zullen kunnen leveren ipv. de gestelde 80% na 20 jaar.

 

Dus als je het ziet als een hobby en het leuk vindt en het voor het milieu doet dan zie ik geen enkel probleem en zoals je zegt een hobby mag geld kosten.

Zie je het als investering en wil je een gegarandeerd rendement dan konden er wel eens andere investeringen zijn die veel sneller een veel beter rendement op kunnen leveren.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...